بیت کوین اولین ارز مجازی جهانی است  که به افراد امکان ارتباط با سراسر جهان را داد. این ارز مجازی توسط ساتوشی ناکاماتو (satoshi nakamato) که هویت آن پنهان است در سال ۲۰۰۹ ساخته شد و اولین ارز مجازی است که مشکل پرداخت ارز دیجیتال را از بین برد و کاربرد بیت کوین را ساده کرد.

بیت کوین در واقع شروع کننده‌ی همه چیز بود و اولین ارز مجازی بود که شرایطی بوجود اورد که ارز دیجیتال مانند دیگر ارزها غیر قابل کپی و معتبر باشد. اما اینکه کاربرد بیت کوین در زندگی ما چیست و به چه کار می‌آید چیزی است که در این مقاله کوین نیک به آن خواهیم پرداخت.

کاربرد بیت کوین در زندگی روزمره

ارز دیجیتالی بیت کوین

تاریخچه‌ای مختصر

در نوامبر سال ۲۰۰۸ بیت کوین به عنوان ارز مجازی با برنامه مشترک به تعداد محدودی از طرفداران ارز مجازی ارائه شد. فرستنده خود را ساتوشی ناکاماتو معرفی کرده بود و طرز کار این ارز را توضیح داده بود.

چند ماه بعد، در ژانویه سال ۲۰۰۹ نرم افزار ساخت ارز مجازی منتشر شد و به دنبال آن اولین بلاک در شبکه استخراج شد و به آن بلاک جنسیس (Genesis block) گفته می‌شد.

اولین شخصی که با هویتش وارد بیت کوین شد برنامه نویسی به نام هال فینی (hal finney) بود، که برنامه‌ای دانلود کرده بود که برای اجرا به ۱۰ بیت کوین نیاز داشت. این معامه تبدیل به اولین معامله بیت کوین شد که در تاریخ ۱۲ ژانویه ۲۰۰۹ انجام شد.

برای مدتی ساتوشی ناکاماتو و دیگران در شبکه استخراج می‌کردند، اما پس از مدتی کنترل برنامه به شخص دیگری به نام گوین اندرسون (gavin Anderson) واگذار شد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چطور بیت کوین بخرم ؟ 

چه چیزی  بیت کوین را خاص کرده است؟

بیت کوین کاری کرد که پیش از این هیچ کس انجام نداده بود. این برنامه:

  • غیرمتمرکز بود و هیچ کس آن را کنترل نمی‌کرد.
  • به هیچ نفر سوم و یا واسطه‌ای برای کنترل معامله نیاز نداشت.
  • محدودیت مکانی ندارد و به راحتی سرتاسر جهان جابه‌جا می‌شود.
  • تغییر ناپذیر است و مانند سیستم‌های مالی دیگر تغییر نمی‌کند.
  • با پرداخت دوباره مقابله کرد و مشکلی را حل کرد که هیچ یک از ارزهای مجازی نتوانسته بودند با آن مقابله کنند.
  • اولین معامله‌ی معتبر انجام شده در بلاک چین بود.

بیت کوین چگونه تولید می‌شود؟

طلای زیر زمین را در نظر بگیرید. ما از وجود آن مطلعیم اما تا کسی آن را استخراج نکند از ارزش آن بی اطلاع هستیم. در دنیای بیت کوین نیز ماینرها بیت کوین را از طریق ساخت بلاک‌ها پیدا می‌کنند و آن را وارد بلاک چین می‌کنند.

در وایت پیپر ساتوشی ناکاماتو ذکر شده بود که تنها ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد اما تا الان ماینرها نتوانستند همه‌ی آن را استخراج کنند. با وجود شرایط استخراج فعلی احتمال داده می‌شود که همه‌ی بیت کوین‌ها تا سال ۲۱۴۰ استخراج شوند.

چگونه بیت کوین را استخراج می‌کنند؟

۳ روش برای بدست آوردن بیت کوین وجود دارد:

  • شما می‌توانید با استفاده از ارزهای فیات در اکسچنج ارز مجازی خود را خریداری کنید. شما برای این کار به کیف پول و دسته‌ای کلید برای ذخیره‌ی آنها نیاز دارید به این ترتیب می‌توانید خرید بیت کوین را به ساده ترین شکل انجام دهید.
  • شما می‌توانید یک ماینر باشید و با حل مسائل در یک بلاک، پاداش‌هایی دریافت کنید.
  • شما می‌توانید آن‌ها را ببرید. در بعضی سایت‌ها مسابقاتی برگذار می‌شود و به فرد برنده بیت کوین داده می‌شود.

بیت کوین چه کارایی‌هایی دارد؟

  • خرید – برای خرید هر چیز کوچک و بزرگی را چه کالا باشد و چه خدمات می‌توانید از ارز مجازی استفاده کنید.
  • مدیریت حق حضور مجازی افراد – برای مثال یک خواننده می‌تواند با استفاده از ارز مجازی هویت خود را پنهان نگه دارد.
  • اتحاد و ارتباط مردم جهان – به کمک خاصیت ویژه‌ی بلاک چین این روش به روشی اصلی برای اتحاد و ارتباط مجازی است.

کاربرد بیت کوین کدام است

استخراج بیت کوین

کاربرد بیت کوین در زندگی روزمره کدام است؟

کاربرد بیت کوین این روزها در زندگی روزمره مردم در بسیاری از نقاط جهان زیاد شده و هر روز هم در حال گسترش است. اگرچه هنوز بیت کوین برای برخی شناخته شده نیست و با دیده تردید به آن می نگرند اما در ژاپن شما با بیت کوین می توانید ماشین بخرید یا وام بگیرید.

بسیاری از سایت‌های خرید و فروش آنلاین مثل آمازون بیت کوین را به عنوان وسیله پرداخت پذیرفته اند همچنین خود پردازهای بیت کوین در بسیاری از نقاط جهان نصب شده و به انتقال وجه می پردازد.

شما در بسیاری از کافی شاپ‌های دنیا می‌توانید هزینه قهوه و چای خود را با بیت‌ کوین پرداخت کنید و یا هنگام سفر کیف پول الکترونیک خود را برای امنیت بیشتر انتقال وجه به جای دلار و پول نقد با خود حمل کنید.

بیت کوین حتی در برخی کشورهای جهان مثل نیوزلند ابزاری برای پرداخت حقوق کارکنان است و برخی از شرکت های حوزه تکنولوژی در ژاپن قصد دارند در آینده حقوق کارکنان خود را با بیت کوین پرداخت کنند.

در برخی هتل‌ها و مراکز توریستی جهان می‌توان هزینه اقامت و استفاده از خدمات را با بیت کوین پرداخت کرد.

همانطور که مشخص است کاربرد بیت کوین در زندگی روز مره به سرعت در حال افزایش است اما هنوز هم با جایگاه اصلی خود فاصله زیادی دارد. در ایران هم هنوز کاربرد بیت کوین بسیار محدود است و تعداد کمی از مردم از آن استفاده می‌کنند ولی به نظر می‌رسد این روند در حال تغییر است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: خرید وفروش بیت کوین به زبان ساده 

کیف پول بیت کوین چیست؟

این کیف پول مانند دیگر کیف پول‌ها برای نگه‌داری سرمایه و ارزها است. وقتی درباره‌ی کیف پول بیت کوین صحبت می‌کنیم منظورمان کلیدهایی است که بر روی یک کاغذ، نرم افزار و حتی صفحات وب نگه‌داری می‌شود.

برای خرید و فروش بیت کوین شما به کلید عمومی و خصوصی نیاز دارید. از کلید عمومی برای خرید و فروش و اشتراک با دیگر کاربران استفاده می‌شود. اما هیچکس کلید خصوصی خود را به اشتراک نمی‌گذارد.

وقتی بخواهید معامله‌ای انجام دهید کلید عمومی خود را به اشتراک می‌گذارید و کلید خصوصی خود را تنها برای تایید هویت خود استفاده می‌کنید.

آینده

همانطور که می‌دانید در سال ۲۱۴۰ همه‌ی بیت کوین‌ها استخراج می‌شوند اما هیچ کس از آینده‌ی قطعی بیت کوین اطلاعی ندارد و آینده‌ی آن برای همه نامشخص است.

محدودیت ارزهای مجازی کاربران را به سمت دیگر آلت کوین‌ها هدایت می‌کند.

وقتی از افراد درباره‌ی ارزهای مجازی سوال می‌کنیم بعضی معتقدند می‌شود از آن به عنوان سرمایه گذاری استفاده کرد اما برخی دیگر معتقدند کارایی آن در خرید و فروش محصولات و یا پرداخت برای خدمات است.

اما با وجود تمام حرف‌های گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که پتانسیل بلاک چین برای رشد بسیار بالا است. کاربرد بیت کوین در زندگی روزمره در حال گسترش است و به نظر می‌رسد در آینده بیت کوین و سایر ارزهای مجازی به یک وسیله پرداخت متداول تبدیل خواهند شد، حال باید دید تعداد محدود بیت کوین یک مانع بر سر این راه است یا شاید هم به یک مزیت تبدیل شد.