کیف پول کاغذی بیت کوین برگه‌ای است که بر روی آن کلید خصوصی و عمومی خود را در کنار هم چاپ کرده باشید.

معمولا به این نوع کیف پول فضای سرد هم می‌گویند. فضای سرد محیطی آفلاین است که از امنیت بیشتری نسبت به محیط‌های آنلاین برخوردار است. محیط آنلاین معمولا قابل هک کردن است و شما تنها با یک اشتباه کوچک اطلاعات خود را در اختیار هکرها می‌گذارید. برای شناخت بهتر کیف پول کاغذی بیت کوین و نحوه نگهداری آن این مطلب کوین نیک را تا آخر مطالعه کنید.

کیف پول کاغذی بیت کوین چیست

 کیف پول کاغذی بیت کوین

تفاوت کیف پول کاغذی با سایر کیف پول ها

کیف پول کاغذی تفاوت‌های مهمی با دیگر کیف پول‌ها دارد و به تنهایی در یک دسته قرار می‌گیرد.

همانطور که از اسم این کیف پول پیداست و پیش از این بیان شد، این کیف پول معمولا از کاغذ ساخته شده است. البته  جنس این کیف پول می‌تواند از پلاستیک یا هر چیز دیگری که بتوان روی آن چاپ کرد باشد.

چیزی که بر روی کیف پول شما چاپ می‌شود، کلیدهای خصوصی و عمومی هستند که معمولا در کنار هر کلید بارکد قابل اسکنی وجود دارد.

کافیست کلیدهای خود را کپی و در یک فایل جایگذاری کنید و سپس آن فایل را چاپ کنید. فراموش نکنید بعد از چاپ کردن فایل مربوطه را از روی کامپیوتر حذف کنید.

برخی مرورگرهای وب هم می‌توانند این فایل را برای شما آماده کنند. این فایل تنها بر روی مرورگر شما در دسترس است اما برای اینکه خیالتان راحت باشد بهتر است حافظه مرورگر خود را بعد از چاپ کردن پاک کنید. به هیچ عنوان عکس کیف پول خود را بر روی کامپیوتر یا تلفن همراهتان نگهداری نکنید.

بعضی از کیف پول‌های کاغذی طراحی جالبی دارند شما می‌توانید آن‌ها را تکه تکه کنید یا تا کنید. حتی بعضی کیف پولها مهر و موم شده هستند. گاهی کیف پول شما در محفظه‌ای ضد آب قرار می‌گیرد تا از آن در برابر رطوبت محافظت شود. همچنین شما می‌توانید آدرس بیت کوین خود را برای یک سری شرکت‌ها ارسال کنید و آن‌ها مانند یک کیف پول عمل کرده و اطلاعات شما را در محلی امن ذخیره می‌کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: معرفی بهترین راه های سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال

افزایش امنیت کیف پول کاغذی بیت کوین

نکته‌ای که امنیت کیف پول کاغذی را افزایش می‌دهد، آفلاین بودن آن است. شما در این کیف پول نیاز ندارید اطلاعات خود را در اختیار گروه سومی بگذارید و به آن‌ها اعتماد کنید و تا زمانی که کیف پول کاغذی شما در امنیت باشد دارایی شما در امنیت است. کنترل این کیف پول کاملا در اختیار شما است.

مراقب باشید هیچ کس غیر از خودتان از محل کیف پولتان با خبر نباشد. اگر کسی آن را پیدا کند به راحتی می‌تواند از کلیدهای خصوصی و عمومی شما استفاده کند و بیت کوین‌های شما را بفروشد یا حتی برای خود بردارد و دوباره کیف پول را سر جای خود بگذارد. شما هیچ وقت از هویت او با خبر نمی‌شوید.

برای امنیت بیشتر بهتر است برگه حاوی اطلاعات را تا کنید و آن را در صندوقی بگذارید و آن صندوق را مهر و موم کنید. مهر و موم شما باید به صورتی باشد که امکان باز شدن نداشته باشد. سپس مطمئن شوید اگر برگه تا شده را جلوی نور بگیرند نمی‌توانند محتوای درون آن را ببینند.

مزایای کیف پول کاغذی بیت کوین

 امنیت کیف پول کاغذی بیت کوین

معایب کیف پول کاغذی بیت کوین

تصور کنید صندوقی که در آن کلیدهای خود را نگه ‌می‌دارید را در سیل از دست بدهید. شاید این اتفاق دور از ذهن باشد اما وقتی صحبت از تمام دارایی شماست باید همه احتمالات را در نظر گرفت.

برای مقابله با تغییرات آب و هوا می‌توانید از یک کیسه پلاستیکی استفاده کنید. به نظر شما برا مقابله با آن چه باید کرد؟ احتمالا گاوصندوق‌ها بتوانند در این مسئله به شما کمک کند.

علاوه بر مواردی که پیش از این بیان شد ویژگی‌های کاغذ را هم در نظر بگیرید. برای مثال با گذشت زمان نوشته‌های بر روی کاغذ محو یا  پاک می‌شوند. اگر نتوانید کلیدهای خصوصی خود را بخوانید تمام بیت کوین‌ها را از دست داده اید.

حتی وقتی از کیف پول کاغذی بیت کوین هم استفاده می‌کنید می‎توانید توازن را با استفاده از بلاک چین بررسی کنید. تنها کافیست کلید عمومی خود را در قسمت جست و جو تایپ کنید و تمام اطلاعاتی که نیاز دارید را دریافت کنید. همچنین بیشتر کیف پول‌های آنلاین به شما اجازه می‌دهند اطلاعات کیف پول کاغذی خود را وارد کنید.

زمانی که بخواهید از کیف پول خود استفاده کنید و معامله‌ای انجام دهید برای هر خرید و فروش بیت کوین باید کلید خصوصی خود را وارد کنید. همچنین می‌توانید بارکد کنار کلید خصوصی را اسکن کنید و کار خود را راحت‌تر انجام دهید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۱۲ ابزار برتر برای انجام معامله ارز دیجیتال

شرکت‌های تولید کننده کیف پول

شرکت‌های زیادی کیف پول کاغذی تولید می‌کنند و آن را در اختیار شما می‌گذارند. اما برخی از این شرکت ها اعتبار بیشتری دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید:

Bitaddress.org و walletgenerator.net دو شرکت تامین کننده کیف پول کاغذی هستند که آدرس و کلیدهای خصوصی شما را از طریق جاوا اسکریپت موتور جست و جوی شما دریافت می‌کنند. در نتیجه هیچ کلیدی از طریق اینترنت جابه‌جا نمی‌شود. آن‌ها از اطلاعاتی که بدست می‌آوردند استفاده می‌کنند و به درخواست‌های شما پاسخ می‌دهند. شما به راحتی می‌توانید کلیدهای خود را چاپ کنید.

Mycelium راه بهتر و امن‌تری برای ساخت کیف پول کاغذی ارائه می‌دهند. شما این کار را با استفاده از یک فلش مموری که مستقیما به چاپگر متصل می‌شود انجام می‌دهید. این تامین کننده کیف پولی ساخته است که خود به خود چاپ می‌شود و شما نیازی به کار با کامپیوتر نداردید.

نتیجه‌گیری

به طور کلی می‌توان گفت که اگر جز آن دسته افرادی هستید که دوست دارید همه چیز را خودتان کنترل کنید، این نوع کبف پول بهترین گزینه برای شماست. بهتر است چند نمونه از برگه چاپ شده داشته باشید و آن‌ها را در چند محل امن مختلف نگه داری کنید. می‌توانید امیدوار باشید که کسی نمی‌تواند به آن‌ها دست پبدا کند اما در صورتی که این اتفاق بیافتد باید با کوین‌های خود خداحافظی کنید. پس هشیار باشید و هر وقت حس کردید شخصی هر چند قابل اطمینان به محل کیف پول کاغذی شما پی برده است تا دیر نشده محل آن را تغییر دهید.

محل‌هایی که در آن کیف پول‎های کاغذی خود را نگه می‌دارید باید از نظر شرایط محیطی و آب و هوایی با یکدیگر تفاوت داشته باشند و از یکدیگر فاصله داشته باشند تا اگر یکی از آن‌ها را از بین رفت بقیه در امنیت باشند.