شرایط بحرانی مانند شیوع ویروس یا جنگ، می‌توانند کسب درآمد را دشوار سازند. با ۱۰ نکته برای کسب درآمد و حفظ ارزش ارز دیجیتال در دوران بحران همراه کوین نیک باشید.

دنیس گارتمن (Dennis Gartman) یکی از اقتصاددانان شناخته شده‌ای است که فعالیت خود را از سال ۱۹۷۰ آغاز کرد و در طول سال‌ها، تجارب فوق‌العاده‌ای از تبادلات، خزانه‌داری، سهام، فروش کالا و دیگر مشتقات اقتصادی به دست آورد. او همچنین یکی از نویسندگان معتبر روزنامه‌ها در زمینه اقتصاد است که توانست توجه سرمایه‌گذاران سازمانی را به خود جلب کند.

گارتمن به‌خاطر عمل‌گرایی و فلسفه شکاک خود شناخته می‌شود. این خصلت باعث شده تا او برخی از برجسته‌ترین معامله‌های خلاف‌گرای تاریخ را به نام خود ثبت کند و در اکثر مواقع هم توانسته هدف خود را وسط خال بزند. پس از کسب تجارب فراوان، گارتمن ۲۲ قانون تجارت و معامله را به زبان خود نوشته که در طول زمان مورد بازبینی و تجدید نظر قرار گرفته است.

بسیاری از قوانینی که گارتمن نوشته، برای هر بازاری قابل اعمال است، با این حال، به دلیل ظهور ارزهای دیجیتال و نوسانات به شدت بالایی که نسبت به دیگر بازارهای سنتی دارند، یک تجدید نظر دیگر در این قوانین لازم است.

در بازار رمزارزها، همیشه احتمال دارد که معامله‌‌کنندگان خرده فروش، اشتباهات جبران‌ناپذیری مرتکب شوند، چرا که قوانین تبادلات سنتی اگر روی ارزهای دیجیتال صورت بگیرند، ممکن است باعث پیامدهای غیرعمدی و ناخواسته‌ای شود که حتی یک سرمایه‌گذار را به کلی ورشکست کند.

برای مثال، به نظر طبیعی می‌آید که وقتی یک تبادل موفق انجام می‌پذیرد، فرد بتواند از این اتفاق سود به جیب بزند؛ این یک طبیعت در بسیاری از تبادلات دارایی‌های سنتی است. اما در ارزهای دیجیتال، انجام یک تبادل ممکن است هیچ سودی عاید شخص نکند و حتی باعث ضرر او شود.

چطور در بحران ارزش ارز دیجیتال خود را حفظ کنیم

کسب درآمد با ارز دیجیتال

۱۰ ترفند کسب درآمد با ارز دیجیتال در دوران بحران

به همین دلیل، در این مطلب از کوین نیک، بازبینی دوباره‌ای به قوانین گارتمن داشته‌ایم تا بتوان علاوه بر کسب درآمد از ارز دیجیتال در دوران بحران و سختی، معاملات موفق و سودبخشی در بازار پر نوسان رمزارزها داشت.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای خرید و فروش ارز دیجیتال به زبان ساده

۱. موقعیت از دست رفته را خاتمه دهید

گاهی اوقات، به نظر با عقل جور در می‌آید که پس از کاهش قیمت یک دارایی، یک یا چند واحد اضافی برای جبران سود از دست رفته خریداری کنیم. هر چه که باشد، یک سرمایه‌گذار باید بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن پس از بازیابی قیمت یک دارایی، ضرر خود را خنثی کند. برای مثال، اگر یک سرمایه‌گذار در ابتدا، اتریوم را در موقعیت قیمت ۲۲۰ دلار خرید باشد و ناگهان قیمت این ارز به ۱۴۰ دلار کاهش پیدا کند، دو برابر کردن سرمایه‌گذاری او در این شرایط  قیمت اتریوم، می‌تواند نتیجه‌ای‌ با میانگین ۱۸۰ دلار به همراه داشته باشد.

این استراتژی باعث کاسته شدن از نقطه تعادل (Break-even) به کسب سود ۲۹ درصد منجر خواهد شد، در صورتی که هدف اصلی این سرمایه‌گذاری، ۵۷ درصد بوده است. گارتمن در قوانین خود به معامله کنندگان توصیه می‌کند که این یکی از بدترین استراتژی‌های ممکن است و متاسفانه این فقط معامله‌کنندگان بی‌تجربه نیستند که درون این چاه غرق می‌شوند.

زمانی که در یک موقعیت از دست رفته قرار دارید، وقتی روی یک دارایی سرمایه‌ گذاشته‌اید که ارزش آن کاهش پیدا کرده است، باید این سرمایه‌گذاری، این موقعیت از دست رفته را به کلی خاتمه دهید، نه اینکه آن را افزایش دهید. زمانی که موقعیت بازنده است، آن را سریعا قطع کنید. همانند این است که پول بیشتری از حساب خود را در آتش بریزید.

۲. آماده تغییر بی‌درنگ جایگاه خود باشید

اهمیتی ندارد که چقدر یک روند صعودی، ضربی قوی داشته باشد. اگر قیمت یک دارایی، شروعی ادامه‌دار به سمت پایین داشت و به حد ضرر (Stop Loss) رسید، سریعا سعی نکنید مزایده یا خرید و فروشی در این سطح انجام دهید. تنها گزینه‌ای که باید در این شرایط در نظر داشته باشید این است که دارایی را با قیمت بالاتر بفروشید. وقتی ناگهان چارت‌ها به سمتی تغییر کرده‌اند که منجر به ضرر خواهند شد، شما هم باید بی‌درنگ توقف کنید و از هر گونه خرید و شرط‌بندی دوباره بپرهیزید.

بهترین روش برای جلوگیری از ضرر در این شرایط، این است که بتوانید به موقع و حتی زودتر از موعد، سر ضرردهی را قطع کنید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۸ اشتباهِ مربوط به کریپتو که باید از آن‌ها دوری کنید

۳. ضرر مالی ترسناک است، اما استرس روانی از آن بدتر است

ثابت ماندن در یک موقعیتی که به ارزش دارایی شما ضربه وارد می‌کند و این که روی آن اسرار هم داشته باشید، کار خوبی نیست. اما استرس ناشی از این موقعیت، حتی بیشتر از آن باعث ضرر رساندن می‌شود. وقتی احساس می‌کنید که شرایط به ضرر سرمایه شما حرکت کرده است، وجود استرس و احساسات باعث می‌شود خود را بیشتر و بیشتر در شرایط نامناسب غرق کنید.

بعد از اینکه یک ضرر را تجربه کردید، سعی کنید چند روزی روی یک مسئله دیگر تمرکز کنید، مانند خانواده یا چیزهایی که باعث افزایش روحیه می‌شوند. اصلا سعی نکنید سریعا دوباره به سراغ معامله‌ای بروید که هدف آن جبران ضرر است، مطمئن باشید این هدف وقتی از روی احساسات و استرس روانی انجام شود، نتیجه خوشایندی نخواهید گرفت.

حتی تبادل کنندگان باتجربه هم هر از چند گاهی شرط و هدف‌شان به سنگ می‌خورد. این یکی ازقوانین نانوشته این بازی است. مهم‌ترین نکته این است که احساسات خود از معاملات دور کنید.

همچنین تفاوت بسیار زیادی بین معامله‌کردن و سرمایه‌گذاری وجود دارد. برای یک طرفدار ریپل بسیار سخت‌تر است که از جایگاه باخته خود برخیزد و دوباره معامله‌ای انجام دهد. کاربران ریپل به شدت روی سرمایه‌گذاری بلند مدت خوش بین بودند و زمانی که ناگهان با یک ضرر بزرگ روبه‌رو شوند، واقعا هضم این شکست برای آن‌ها سخت است. همین مسئله برای کابران حداکثرگرای بیت کوین هم صادق است، چرا که آن‌ها در همین ماه مارس ۲۰۲۰، پس از افت وحشتناک بیت کوین از ۱۰ هزار دلار به ۴۵۰۰ دلار، رسما فلج شدند. اگر نتوانید به سودبخشی ارز دیجیتال در دوران بحران ادامه دهید و بگذارید استرس روانی، شما را بیشتر درون چاه فرو ببرد، به عنوان یک ورشکسته تمام عیار در بدترین دوران ممکن شناخته خواهید شد.

۴. اگر بازار روند گاوی و صعودی دارد، یا خنثی است یا طولانی

اگر یک معامله به حد ضرر رسید، به احتمال زیاد، سرمایه‌گذار به درستی نتوانسته شرایط بازار و شاخص‌های آن را بخواند. خیلی از معامله‌کنندگان در حالی که سعی کرده‌اند نقطه پایین بازار را حدس بزنند، محکم به دیوار ورشکستگی خورده‌اند. یک استراتژی خوب این است که پس از هر بار ضرر، ترندهای بازار را دوباره ارزیابی کنید. هیچگاه سعی نکنید با ترندهای بازار مبارزه کنید.

نمودار شمعی

روند بازار ارز دیجیتال

برای مثال، در نمودار بالا شاهد یک ترند واگرایی کامل در یک چارچوب زمانی کوتاه هستیم. اگر چه برخی از معامله‌گران در این شرایط کوتاه مدت بازار توانسته‌اند سود به جیب بزنند، اما روند رو به بالای بازار توانست به روند رو به پایین بازار غالب شود و کمی صبر بیشتر می‌توانست ترازو را بیشتر به نفع آن‌ها سنگین‌تر کند.

چنین حرکت قیمتی یک ارز دیجیتال، مثالی عالی برای شرایط گاوی و صعودی بازار است. جایی که در آن یک تبادل کننده، یا باید خنثی باشد یا طولانی‌تر؛ یا باید خنثی باشید یا بتوانید آن قدر خوب بازار و شاخص‌ها را تحلیل کنید که قدرت صبر بیشتر را در خود ایجاد کنید. برعکس این موضوع هم برای بازار خرسی و روند نزولی صادق است و تبادل کنندگان بدون در نظر گرفتن چارچوب زمانی، باید از موقعیت‌های طولانی مدت دوری کنند. یک اصطلاح در میان بازرگانان وجود دارد: «سعی نکن یک چاقوی در حال سقوط را بگیری.» همیشه سعی کنید صبور باشید تا تغییرات یک ترند بازار آن قدری شفاف باشند که شرایط ایجاد یک موقعیت جدید در بازار را با اطمینان بیشتری به دست بیاورید.

۵. برای معامله‌های برنده صبور باشید و برای معامله‌های بازنده یک فراری

در دنیای ارزهای دیجیتال، حتی اگر ۳۰ درصد انتخاب و هدفی که یک سرمایه‌گذار انتخاب کرده درست از آب دربیاید، او یک معامله بسیار پرسود را به ثمر نشانده است. اما برای این که بتوانید به چنین جایگاهی برسید، باید یک حد ضرر سفت و سخت بین ۷ درصد تا ۱۰ درصد داشته باشید و سعی کنید به طور مداوم، دارایی خود را به موقعیت برنده‌ای که دارید، اضافه کنید.

بله درست است. اگر یک موقعیت روند صعودی را طی کرد و ترندهای بازار مثبت بودند، بیشتر بخرید، بیشتر شکم آن موقعیت را پر کنید! یاد بگیرید که چطور از دستور خرید یا فروش به قیمت از پیش تعیین شده (Stop Order) بپردازید تا هم بتوانید ضررهای خود را محدود کنید و هم بتوانید به موقعیت صعودی و گاوی بازار خود اضافه کنید.

یکی دیگر از استراتژی‌های جالب این است که به طور دستی وارد حد ضرر متحرک (Trailing Stop Loss) شوید. برای مثال، تصور کنید یک دارایی در حال حاضر ۱۰ درصد سود به همراه خواهد داشت. حال بد نیست که با نصف این موقعیت یک سود دیگر ۵ درصد ببندید. اگر بازار روند مثبت و رو به بالایی خود را در روزهای آتی حفظ کرد، آن ۱۰ درصد را به ۱۵ درصد و آن ۵ درصد را به ۱۰ درصد سود تغییر دهید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تخصیص دارایی و تنوع بخشی در سرمایه‌ گذاری بیت کوین و ارز دیجیتال چیست؟

۶. به ترندهای قدرتمند بازار احترام بگذارید

گاهی اوقات سرمایه‌گذارها حس می‌کنند (یا بهتر است بگوییم مطمئن هستند) که پیش‌بینی آن‌ها از حرکت قیمت یک دارایی در بازار، کاملا و ۱۰۰٪ درست است. اما در نهایت به سختی تیرشان به هدف می‌خورد.

هیچ‌گاه سعی نکنید با تمایلات بازار درگیر شوید. هیچ‌گاه انتظار نداشته باشید که انتظارات همه با دیدگاه شما هم‌راستا شود و اصلا هم مهم نیست که چقدر شما راست می‌گویید؛ زور بازویی ترند بازار از شما بیشتر است. معمولا سرمایه‌گذاران به دنبال این هستند تا معامله‌گرانی هم‌‌فکر با نظرات خود پیدا کنند و کسانی را که با آن‌ها مخالف هستند، بلاک کنند. اما مشکل چنین روندی این است که هیچ گاه نمی‌توانید انگیزه اصلی و واقعی یک تبادل کننده را بدانید. مثلا خیلی‌ها هستند که برخی از اینفلوئنسرها را دنبال و ذهن خود را با چنین افرادی هم‌راستا می‌کنند. اما اگر یک اینفلوئنسر ارز دیجیتال که آن را شخص مهمی می‌دانید، شما را به سمت خرید ارزهایی ببرد که هدف او پامپ کردن (Pump) و خلاص شدن از دارایی‌هایش باشد چی؟

همیشه سعی کنید به جای اینکه ببینید دل‌تان چه می‌گوید یا نظر افرادی که دنبال می‌کنید چیست، به ترندهای حال حاضر بازار احترام بگذارید.

۷. به شمع‌های بزرگ احترام بگذارید

اگر بازار به آرامی در حال بلند شدن است و ناگهان سر و کله یک شمع منفی قابل توجه در نمودار پیدا شد، بهترین کاری که می‌توان انجام داد این است که به سرعت روی موقعیتی که دارید تجدید نظر کنید. اگر یک ضرر یا واژگونی ۴ درصدی ببینید و آن را به حال خود رها کنید، خیلی زود در طی چند ساعت یا چند روز، این رقم به ۱۲ یا ۲۰ درصد می‌رسد.

در دستی دیگر، بعد از یک بازار خرسی (روندی نزولی) طولانی مدت، یک شمع مثبت قدرتمند می‌تواند ماشه‌ای برای برگشت ترندها باشد.

منتظر ماندن برای تشخیص بیشتر ساختار بازار و چرخش ترندها معمولا موقعیت‌های بهتری را برای خریدهای افزایشی ارائه می‌دهد. ترندهایی که برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها باقی می‌مانند، معمولا بیشتر قابل توجه هستند و سریع‌تر واژگون می‌شوند.

جلوگیری از ضرر ارز دیجیتال در دوران بحران

نمودار کندل استیک بیت کوین

۸. از چرخه تبادل بازار به نفع خود استفاده کنید

وقتی سرمایه‌گذاران به درستی ترند یک بازار را تفسیر و تحلیل کنند، حتی یک معامله بسیار ضعیف هم می‌تواند نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد. این دقیقا زمانی است که یک سرمایه‌گذار باید سهام خود را بالا ببرد و به موقعیت‌های باز و مثبت خود اضافه کند. در دستی دیگر، وقتی قیمت‌ها به پایین حرکت می‌کنند، روند رشد راه کاهش دهید و هر موقعیت خود را کوچک‌تر کنید؛ به زبان ساده، راه را برای ضرر باریک‌تر کنید.

۹. صبور باشید، ممکن است یک بازار برای مدت‌ها بدون ترند بماند

همیشه به یاد داشته باشید که ترندهای کوتاه مدت می‌توانند با ترندهای بلند مدت متفاوت باشند. چیزی که باعث می‌شود بسیاری از معامله کنندگان بی‌تجربه اکثر اوقات قافیه را ببازند، این است که بازار مسیر مشخصی ندارد. وقتی در شک و تردید هستید، محکم سر جای خود بنشینید، منتظر تایید یک ترند بمانید و سپس شروع به ساخت موقعیت خود کنید.

۱۰. کمتر معامله کنید، نه بیشتر

بسیار بهتر است که روی چند ابزار معامله موفق استاد شوید تا این که دور و اطراف خود را با چندین شاخص، ابزار و نمودار و چندین دستگاه مختلف شلوغ کنید. هر چه که متغیرها کمتر باشند، راحت‌تر می‌توانید تصمیم‌گیری کنید.

اگر ارز دیجیتالی که به دنبال آن هستید ۱۵ درصد رشد کند و در روز بعد به ۲۰ درصد رسید، آن را رها کنید. حتی یک گاو ۳۰۰ درصدی بازار هم می‌تواند اشکالات خاصی را برای شما به همراه داشته باشد. به جای انجام تصمیمات به دلیل ترسِ از دست دادن موقعیت‌ها (که یک اصطلاح با نام FOMO شناخته می‌شود)، روی سطوح پایین‌تر سرمایه خود را ببندید و منتظر باشید.

معمولا، پرسود‌ترین معامله‌ها، چندین روز یا هفته طول می‌کشند. از این رو نیازی به عجله کردن نیست. این که دائما حرکت قیمت‌ها را تحت نظر داشته باشید، بدون شک باعث خواهد شد تا یک سرمایه‌گذار دست به معامله‌های نا‌به‌جا بزند. هیجان و ترس، ۲ دشمن بسیار بزرگ معامله کنندگان هستند که باعث خواهند شد با نظارت هرچه بیشتر قیمت‌ها، دست به اقدامات نادرست بزنید.

تجربه و سطح توانایی‌های خود را با ترس و هیجان عوض نکنید. هر فردی روش خود را برای انجام معاملات دارد، اما سخت‌ترین قسمت این است که روی نقشه‌های خود ثابت قدم باشید. باهوش‌تر کار کنید، نه سخت‌تر. مخصوصا در زمان‌هایی که سعی داریم سودبخشی ارز دیجیتال در دوران بحران را حفظ کنیم.