یک سرمایه گذار ناشناس در تاریخ اول ژانویه ۲۰۱۸، مقدار ۱۰۰۰ دلار روی ۱۰ رمز ارز برتر، سرمایه گذاری نموده و عملکرد پورتفوی آنها را طی این ۲ سال اخیر پیگیری کرد. در آن زمان، با ارزش‌ترین رمز ارزهای موجود در بازار شامل این موارد بودند: بیت کوین، XRP، اتریوم، بیت کوین کش، کاردانو، لایت کوین، IOTA، نم (NEM)، دش (Dash) و استلار. همان‌طور که اشاره شد، این سرمایه گذار روی هر کدام از رمز ارزهای ذکر شده، ۱۰۰ دلار سرمایه گذاری کرد. هدف از این کار، زیر نظر گرفتن عملکرد این رمز ارزها در طول زمان بود. در این مطلب کوین نیک، نتیجه سرمایه گذاری انجام شده را مرور خواهیم کرد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: رمزارز چیست و چه ریسک‌هایی دارد؟

کاهش ارزش سرمایه طی ۲ سال

نکته جالب اینجاست که ارزش این ۱۰۰۰ دلار، در تاریخ اول ژوئن ۲۰۲۰، به ۲۰۵/۱۹ دلار کاهش پیدا کرد. این یعنی کاهش ارزش ۷۰/۴۸ درصدی در عرض ۲ سال و ۵ ماه. برای مثال می‌توان به کاهش ارزش بیت کوین از ۱۳٫۱۷۰ دلار به ۱۰٫۱۱۲ دلار اشاره کرد. این کاهش ارزش، ادامه داشت. تا جایی که ارزش بیت کوین در روز یازدهم همین ماه، با سقوط ناگهانی ۹ درصدی مواجه شده و به ۹۴۰۰ دلار رسید. این یعنی ارزش پورتفوی اولیه ۱۰۰۰ دلاری این سرمایه گذار، از روز ۱۳ ژوئن به کمتر از ۲۰۰ دلار رسید.

نتیجه سرمایه گذاری بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال
لیستی از سودآورترین ارزهای دیجیتال

پورتفوی ۱۰۰۰ دلاری پس از سقوط قیمت بیت کوین از بالاترین حد خود، یعنی ۲۰ هزار دلار در BitMEX به ۱۳٫۱۷۰ دلار (کاهش قیمت ۳۴ درصدی)، ایجاد شد. از این رو، این سرمایه گذاری در دوره‌ای انجام شد که سرمایه گذاران خرد هم می‌توانستند برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال، اقدام کنند.

در این میان، ۳ منطقه بیش از همه با تقاضای این دسته از سرمایه گذاران روبرو شدند: چین، کره جنوبی و ژاپن. این افزایش تقاضا به دلیل سابقه سود ۲۰ درصدی بازار ارزهای دیجیتال در کره جنوبی بود. شاید جالب باشد که بدانید وقتی میانگین ترید بیت کوین در سراسر جهان حدود ۲۰ هزار دلار بود، این مقدار در کره جنوبی به ۲۴ هزار دلار هم می‌رسید.

نتیجه سرمایه گذاری بیت کوین در کره جنوبی
میانگین ترید بیت کوین در کره جنوبی نسبت به سایر کشورها

این مطلب راهم مطالعه کنید: طرح عرضه استیبل کوین شرق آسیا با همکاری چین، هنگ کنگ، ژاپن و کره جنوبی

ورود سرمایه گذاران خرد به بازار ارزهای دیجیتال

در ژانویه ۲۰۱۸، همزمان با اعمال مقررات توسط دولت‌ها، قیمت بیت کوین هم با کاهش روبرو شد. به همین دلیل، سرمایه گذاران خردی که تا سال ۲۰۱۷ وارد بازار رمز ارزها نشده بودند، حالا فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در آن یافته بودند. با این وجود در اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۸، حتی مدیران صنایع و توسعه دهندگان رمز ارزها هم اعتقاد داشتند توجه به این بازار، بیش از اندازه شده است. ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، زمانی گفته بود که در ابتدای کار بیت کوین هرگز فکر نمی‌کرد که ارزش اکوسیستم ارزهای دیجیتال، روزی به بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار برسد.

درست است که ارزش ارزهای دیجیتال امروز به بالاترین حد خود رسیده است. اما آیا واقعا ما در کار خود موفق شده‌ایم؟ چند فرد را دارای حساب بانکی کرده‌ایم؟ چه تعداد از افراد را توانستیم وارد دنیای تجارت بی قید و شرط کنیم؟ در جواب این سوال‌ها باید گفت که درست است که تا حدی توانستیم به این اهداف دست پیدا کنیم ولی هنوز به سطح مورد انتظار دست نیافته‌ایم. هنوز راه زیادی در پیش داریم.

بعضی از ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، به عنوان جایی برای حفظ ارزش دارایی‌ها در طول زمان، شناخته شده هستند. اما در طرف مقابل، اکثر ارزهای دیجیتال هنوز در مرحله آزمایشی هستند. بنابراین نتیجه سرمایه گذاری بلند مدت در آنها چندان مشخص نیست و می‌تواند یک ریسک باشد. برای اثبات این نکته باید به این موضوع اشاره کنیم که از ۱۰ رمز ارزی که در ابتدای مطلب به آن‌ها اشاره شد، تنها ۶ مورد از آن‌ها همچنان به کار خود به عنوان یک ارز دیجیتال قابل اعتنا به کارشان ادامه می‌دهند.

نتیجه سرمایه گذاری بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال
ارزهای دیجیتال راهی برای حفظ ارزش دارایی‌ها در طول زمان هستند

نکته پایانی

بیت کوین طی سال‌های متمادی شاهد افزایش چشمگیری در پذیرش توسط نهادهای مختلف، بهبود زیرساخت‌ها، افزایش نقدینگی و تقویت مفاهیم پایه آن بوده است. با این حال، مرور نتیجه سرمایه گذاری اشاره شده در این مقاله، به ما نشان می‌دهد که سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال باید با احتیاط صورت بگیرد. مخصوصا اگر قصد دارید سرمایه گذاری‌های بلند مدتی داشته باشید.

منبع: forbes