هر روزی که می‌گذرد، روایت نگهداری بیت کوین در ذخایر سرمایه مردم کشش بیشتری پیدا می‌کند و مردم تمایل بیشتری برای این کار نشان می‌دهند. طبق جدید‌ترین تحلیل انجام شده در این خصوص، آمارها نشان می‌دهند که بیت کوین از نظر تصاحب و ذخیره، به رکورد جدیدی دست یافته است و مردم برای مدت طولانی، به امید سود بیشتر، بیت کوین‌های خود را فقط ذخیره کرده‌اند. آیا سرمایه گذاری بلند مدت روی بیتکوین واقعاً روش مناسبی برای کسب سود است؟ با کوین نیک همراه باشید.

طبق جدیدترین تحلیل Glassnode درخصوص بیت کوین، نمودارها حکایت از این دارند که ۶۰ درصد از میزان عرضه کلی بیت کوین‌ها، در ۱۲ ماه گذاشته اصلا جا‌به‌جا نشده‌اند. این آمار مستقیما نشان می‌دهد که نگهداری بیت کوین (Hodling) همچنان کاری عادی و عام در بازار ارزهای دیجیتال است. این نمودار همچنین نشان می‌دهد که از بازار گاوی سال ۲۰۱۷ تا امروز، این رکورد بی‌سابقه بوده است.

آمار افزایش ذخیره بیت کوین

تحلیل Glassnode درخصوص بیت کوین

اما حالا برخلاف سال ۲۰۱۷ که هنوز خبری از یک بازار گاوی نیست، مسئله این است که افرادی که مدت‌های زیادی است بیت کوین‌های خود را ذخیره کرده‌اند، نتوانسته‌اند پس از ۱۲ ماه، سود قابل توجهی به جیب بزنند و بازگشت سرمایه چشمگیری داشته باشند. به همین دلیل، سوالی مطرح می‌شود:

آیا سرمایه گذاری بلند مدت روی بیتکوین و نگهداری آن، تنها راه افزایش سرمایه است؟

به طور حتم، ذخیره و نگهداری بیت کوین سودمند است. بدون هیچ شکی. بیت کوین از زمان تولد خود تا امروز، ۹۸ درصد سودمند بوده است. بنابراین عادلانه‌ است که بگوییم برای برخی از سرمایه‌گذاران، کسب درآمد از این طریق قابل درک است.

هرچند، برای برخی از سرمایه‌گذاران، مخصوصا آن دست از تریدرهای کوتاه مدت، اگر می‌خواهند سود مناسبی داشته باشند، می‌توانند بهترین نتیجه از بیت کوین خود را با استفاده از روش درست تعادل سرمایه‌گذاری ببینند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: سرمایه‌گذاران چطور بیت کوین را معرفی می‌کنند؟ بیت کوین معادل طلا

نوسانات شدید بیت کوین را در نظر بگیرید، با یک نگاه به وضعیت آن، می‌توان تصمیم گرفت که بنابراین رفتار درستی نیست که سرمایه خود را یک گوشه نگهدارید و گاهی فقط به آن مقدار بیشتری اضافه کنید. این نوسانات بیت کوین نیست که می‌تواند برای شما سود به همراه داشته باشد، بلکه مدیریت آن می‌تواند شما را به سود برساند.

طبق قاعده سرانگشتی (Thumb Rule) بسیاری از سرمایه گذاران، فقط ۵ درصد از سرمایه خود را به بیت کوین اختصاص می‌دهند. هرچند، در سال ۲۰۱۷، این آمار از ۵ درصد به ۹۸ درصد رسید و بسیاری از سرمایه گذاران مشتاق بیت کوین شدند.

سرمایه گذاری بلند مدت روی بیتکوین به تنهایی سودمند نیست

از نگاه یک تریدر حرفه‌ای، هیچ سرمایه‌گذاری دوست ندارد ۹۸ درصد از سرمایه خود را روی بیت کوین بگذارد. این جا است که یک تعادل سرمایه گذاری سیستماتیک می‌تواند سرمایه یک سرمایه‌گذار را سودمند کند.

برای مثال، اگر قیمت بیت کوین ۵۰ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، به جای نگهداری یا هولدینگ بیت کوین، عاقلانه‌تر است تا مردم اگر ۷/۵ درصد از سرمایه خود را روی بیت کوین گذاشته‌اند، بخشی از آن را بفروشند یا اگر ۲/۵ درصد از سرمایه خود را روی بیت کوین گذاشته‌اند، به خرید بیت کوین بپردازند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: سرمایه گذاری روی بیت کوین : پنج نکته مهم که باید بدانید

این شیوه تعادل سرمایه‌گذاری پس از وقایع سال ۲۰۱۷ بازار ارزهای دیجیتال، ثابت کرد که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران سودمند واقع شود. مردمی که تنها ۵ درصد از سرمایه خود را با این روش متعادل نگه داشته بودند، ۱۰۴ درصد سود را تجربه کردند. مسئله دیگر این است که در حقیقت، این روش خطر کمتری را هم به همراه دارد.

آیا با بازار حال حاضرمی‌توان به روش تعادل سرمایه‌گذاری پرداخت؟

از نظر فنی بله. با توجه به نوساناتی که در بازار بیت کوین وجود دارد، روش تعادل سرمایه‌گذاری سودمند است. اما برعکس، سرمایه گذاری بلند مدت روی بیتکوین نمی‌تواند چندان سودمند به نظر برسد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چطور از نوسان بازار ارزهای دیجیتال سود ببریم؟ (راهنمای کامل سال ۲۰۲۰)

برای تعداد زیادی از سرمایه گذارانی که ذخایر مناسبی در اختیار دارند که بخش زیادی از آن را به بیت کوین اختصاص داده‌اند، شیوه تعادل سرمایه گذاری سیستماتیک در طول زمان می‌تواند تجربه‌ای ثمربخش برای این دست از افراد باشد. تعادل سرمایه به سرمایه گذاران و تریدرها اجازه می‌دهد تا با قیمت بالا بفروشند و با قیمت پایین بخرند و در عین حال اختصاص سرمایه خود را همیشه در حد مناسبی حفظ کنند و ضرر را در حاشیه نگه دارند.

منبع: AMB Crypto