بزرگ‌ترین بازارهای جهان، برای ارزهای دیجیتال به ویژه از نظر ذخیره و انتقال دارایی، از سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ قوانین وضع خواهند کرد. تنظیم مقررات به ایجاد اعتماد، حمایت از عوامل بازار و تشویق پروژه‌های دارایی دیجیتال برای نوآوری کمک خواهد کرد. در حالی که ارزهای دیجیتال به بلوغ خود ادامه داده و وضع مقررات به صورت موثری در حال اجرا هستند، به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۱ و بعد از آن، سالی بهتر برای ارزهای دیجیتال خواهند بود.

پیش‌بینی سالی حتی بهتر برای ارزهای دیجیتال

از سرمایه‌گذاران نهادی گرفته تا رونق امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)، سال ۲۰۲۰ شگفتی بزرگی برای صنعت ارزهای دیجیتال داشته است. ناگفته نماند که سال ۲۰۲۰ سال پرحادثه‌ای بود. از همه‌گیری کرونا گرفته تا سقوط بازار سهام و تلاطم اقتصاد جهانی و یک انقلاب دیجیتال، جهان امسال تغییرات گسترده‌ای را تجربه کرده است. این امر در صنعت ارزهای دیجیتال نیز صادق است که در سال ۲۰۲۰ رونق گرفت و روندهای جدید و هیجان‌انگیزی را تجربه کرد. از این رو سالی حتی بهتر برای ارزهای دیجیتال پیش‌بینی می‌شود.

ظهور ارزهای دیجیتال بانک مرکزی

در چند سال گذشته تنها شایعاتی در مورد ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) وجود داشت. CBDC که توسط دولت صادر و کنترل می‌شود، به نسخه دیجیتالی پول ملی اشاره دارد که امکان جایگزینی با پول نقد را دارد.

با این حال، در سال ۲۰۲۰، شاهد توسعه سریع فعالیت‌های تحقیقاتی در این زمینه بودیم. ضمن اینکه بسیاری از دولت‌ها برای توسعه CBDC خود در حال رقابت شدید با یکدیگر هستند. کشور باهاما ارز دیجیتال خود با نام دلار شنی را در ماه اکتبر راه‌اندازی کرد. در عین حال، چین با توسعه طرح پایلوت و تهیه پیش‌نویس قانون برای پروژه یوآن دیجیتال، در توسعه ارز دیجیتال صادر شده توسط دولت در میان اقتصادهای بزرگ پیشتاز بوده است.

پیش‌بینی می‌شود پروژه e-krona سوئد در فوریه ۲۰۲۱، با شروع بررسی رسمی گذار این کشور از حالت بدون پول نقد به دارایی دیجیتال مورد حمایت دولت، آزمایش خود را به پایان برساند. ایالات متحده، انگلستان و اتحادیه اروپا هنوز در مرحله آغاز توسعه CBDC هستند.

سرعت گرفتن توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی با شیوع کرونا

همه گیری کرونا باعث شد ارز دیجیتال بانک مرکزی با سرعت بیشتری توسعه یابد

بیشتر بخوانید: قانون جدید چین برای ارز یوآن دیجیتالی و ممنوع کردن دیگر ارزها

همه‌گیری عاملی برای تسریع حرکت به سوی ارز دیجیتال

با توجه به مزایای دارایی‌های دیجیتال و فناوری بلاکچین، تعجب‌آور نیست که ببینیم بسیاری از دولت‌ها CBDCها را بررسی کرده تا اقتصاد خود را کارآمدتر کنند. با شیوع ویروس کرونا، حرکت به سمت پرداخت‌های دیجیتال و صدور ارز دیجیتال دولتی برای تأمین تقاضای فزاینده و ایجاد یک سیستم مالی که بر معاملات الکترونیکی کنترل داشته باشد، برای بانک‌های مرکزی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ و سال‌های پس از آن، توسعه CBDC با انجام بیشتر آزمایشات ارز دیجیتال دولتی سرعت بیشتری یافته و اقتصادهای بزرگ مانند چین دارایی‌های رمزنگاری شده تحت کنترل دولت خود را عرضه کنند.

سرمایه‌گذاری‌های نهادی در بیت کوین

می‌توان به راحتی نتیجه گرفت که سال ۲۰۲۰ سال سرمایه‌گذاری‌های نهادی در ارزهای دیجیتال بوده است.

در ماه اوت و سپتامبر، شرکت اطلاعات تجاری مایکرواستراتژی با خرید ۴۲۵ میلیون دلار بیت کوین (BTC)، خبرساز شد. از آن زمان به بعد، این شرکت با یک خرید ۵۰ میلیون دلاری سهام بیت کوین خود را افزایش داد. همچنین این شرکت به تازگی نزدیک به ۶۵۰ میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال جمع‌آوری کرده است.

به غیر از مایکرواستراتژی، امسال شرکت‌هایی مانند اسکوئر، گلکسی دیجیتال و شرکت بیمه مس‌موچوال (MassMutual) به طور فزاینده‌ای در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند. گری اسکیل، شرکت مدیریت دارایی‌های دیجیتال در سه فصل متوالی در سال ۲۰۲۰، در زمینه ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری داشته است.

طبق گزارش Bitcoin Treasaries، سرمایه‌گذاران نهادی نزدیک به ۸۹۰٫۰۰۰ بیت کوین در اختیار دارند که بیش از ۴ درصد از کل موجودی در گردش بیت کوین است. اما دلیل این افزایش ناگهانی و علاقه زیاد نهادها به بیت کوین چیست؟

بیت کوین به عنوان یک دارایی امن

دارایی‌های ایمن در بازار عمومی مانند اوراق قرضه با کیفیت بالای دولتی و حساب‌های پس‌انداز، بازده محدودی را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند که در اثر تورم از بین می‌روند. در نتیجه، سرمایه‌گذاران نهادی به دنبال سرمایه‌گذاری‌های جایگزین برای پاسخگویی به انتظارات سهامداران خود هستند. بیت کوین مشابه طلا به عنوان یک دارایی امن است و قابلیت رشد قابل توجه‌تری دارد.

با در نظر گرفتن این موضوع، همچنین پایین‌ترین میزان نوسان ثبت شده بیت کوین و درنظرگرفتن بلوغ صنعت رمزنگاری، اکنون سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سازمانی پتانسیل بیت کوین را برای افزایش بازده به عنوان پوشش ریسک در برابر خطرات بازار درک کرده‌اند.

تا زمانی که اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، انتظار می‌رود بیشتر شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران نهادی برای افزایش سرمایه‌گذاری‌ در بیت کوین در سال۲۰۲۱، از مایکرواستراتژی پیروی کنند.

بیت کوین به عنوان دارایی امن

بیت کوین به عنوان دارایی امن، قابلیت رشد بیشتری نسبت به طلا دارد

بیشتر بخوانید: مدیرعامل شرکت مایکرو استراتژی: بیت کوین بهتر از طلا است

بیت کوین به بالاترین قیمت تاریخی خود رسید

سال ۲۰۲۰ یک سال استثنایی برای صنعت ارز دیجیتال بود و می‌توانیم تأثیرات مثبت آن را بر قیمت بیت کوین ببینیم.

از زمان عرضه اولیه این سکه (ICO)، بیت کوین برای مدت طولانی نتوانسته بود از حداکثر قیمت تاریخی خود عبور کند، به ویژه اگر بازار خرسی و ویرانگر ۲۰۱۸ را در نظر بگیریم.

۲۰۲۰ سال ثبت رکوردهای جدید برای بیت کوین

قیمت بیت کوین پس از بالاترین رکورد قبلی خود یعنی ۱۹٫۷۸۳ دلار که در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۷ ثبت شد، در ۳۱ دسامبر از مرز ۲۹٫۲۰۰ دلار گذشت. عملکرد بیت کوین در سال ۲۰۲۰ جالب‌تر می‌شود اگر ببینیم که این ارز دیجیتال، این سال را چگونه آغاز کرد.

در حالی که قیمت بیت کوین از ۷٫۱۹۳ دلار به بالاتر از ۱۰٫۴۰۱ دلار در ماه فوریه افزایش یافت، سقوط بازار سهام به دلیل شیوع ویروس کرونا باعث کاهش قیمت این دارایی دیجیتال به ۴۸۴۵ دلار در ماه مارس شد.

با این حال، بیت کوین به سرعت بهبود یافت و از آن زمان شاهد بازار گاوی قابل توجهی بود و در ۳۱ دسامبر به بالاترین قیمت ۲۹٫۲۸۰ دلار رسید. بیت کوین از ابتدای سال تا ۲۸ دسامبر ۲۸۰ درصد افزایش داشته است. برای مقایسه، طلا در همین مدت توانست ارزش خود را ۲۱/۸۵ درصد افزایش دهد.

در حالی که بخشی از این افزایش را می‌توان به هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۰ مربوط دانست که در آن عرضه بیت کوین به نصف کاهش یافت، بیشتر موفقیت بیت کوین در سال جاری ناشی از افزایش سرمایه‌گذاری‌ها، به ویژه در میان سرمایه‌گذاران نهادی و توسعه ارگانیک صنعت ارز دیجیتال است.

وضع مقررات مؤثر در صنعت ارز دیجیتال

در سال ۲۰۱۷، صنعت ارز دیجیتال نسبتاً غیرقانونی بود، که به تعداد روزافزون پروژه‌های متقلبانه و مجرمان سایبری اجازه می‌داد این حوزه را بدون خطر زیادی هدف قرار دهند.

علاوه بر این، چندین شرکت دارایی دیجیتال با استفاده از مقررات محدود برای راه‌اندازی ICO، فقط با یک مفهوم یا حتی یک محصول نیمه تمام مبالغ قابل توجهی را جمع‌آوری کردند. در نتیجه، سفته‌بازی، ترس از دست دادن (FOMO) و هجمه‌های تبلیغاتی، قیمت دارایی‌های‌ دیجیتال را به بالاترین حد در سال ۲۰۱۷ رساند، تا اینکه قیمت‌ها در زمستان ارزهای دیجیتال یعنی سال ۲۰۱۸ سقوط کرد.

توجه بیشتر به وضع مقررات

وضعیت بازار ارز دیجیتال و بازگشت قیمت‌ها پس از آن می‌تواند به عنوان یک مطالعه موردی و فوق‌العاده برای نشان دادن اهمیت وضع مقررات در این صنعت در نظر گرفته شود. برای محافظت از سرمایه‌گذاران و جلوگیری از چنین سناریوی ناخوشایندی در آینده، قانونگذاران پس از اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۸ علاقه بیشتری به صنعت ارز دیجیتال نشان دادند.

از آن زمان، چندین کشور چارچوب‌های نظارتی مناسبی را در حوزه ارز دیجیتال وضع کرده‌اند. وضع مقررات به ایجاد اعتماد، حمایت از عوامل بازار و تشویق پروژه‌های دارایی دیجیتال برای نوآوری کمک می‌کند. در عین حال، باعث می‌شود کسب‌وکارها مسئولیت بیشتری داشته و بیشتر پاسخگو باشند.

اگرچه برخی از چارچوب‌های موجود مطمئناً نیاز به بهبود دارند، به عنوان مثال مسئله طبقه‌بندی ناهماهنگ دارایی‌های دیجیتال در چندین کشور باید حل شود. انتظار می‌رود که بازارهای بزرگ جهانی برای تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال، به ویژه از نظر ذخیره‌سازی و انتقال دارایی‌ها، تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ اقدام کنند.

رونق دیفای

اگرچه امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) در سال ۲۰۲۰ تأسیس نشده، اما در این سال شاهد بالاترین میزان رشد خود بوده است.

طبق آمار DeFi Pulse، ارزش کل قفل شده در راه حل‌های مالی غیرمتمرکز از ۶۷۵ میلیون دلار در تاریخ ۱ ژانویه به ۱۵/۰۸ میلیارد دلار در ۱۶ دسامبر افزایش یافته، که رشد چشمگیر ۲٫۱۳۴ درصدی را نشان می‌دهد.

دلیل این موج افزایش نمایی دیفای، توانایی آن برای ایجاد روشی جایگزین، بازتر، شفاف و دموکراتیک برای دسترسی سرمایه‌گذاران به محصولات و خدمات مالی همراه با جلوگیری از درگیر شدن با کاغذبازی یا اشخاص ثالث است.

دیفای و ارائه سود مناسب

به عنوان جایگزینی برای بازده کم یا حتی منفی حساب‌های پس‌انداز و اوراق قرضه، کاربران دیفای می‌توانند نقدینگی و سکه‌های سهام را عرضه کرده یا ارز دیجیتال را به دیگران و با ریسک محدود وام بدهند، در حالی که سود مناسبی از دارایی‌های دیجیتالی خود کسب می‌کنند. برخی از فعالیت‌های دیگر مانند کشت سود (yield farming) به سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیرتر امکان می‌دهد نرخ برگشت سرمایه (ROI) خود را افزایش دهند.

جالب اینجاست که مشتریان سازمانی و شرکتی به طور فزاینده‌ای در حال پیوستن به سرمایه‌گذاران خرد در صنعت دیفای هستند.

در نتیجه، انتظار می‌رود تا زمانی که سرمایه‌گذاران نهادی به کار خود ادامه داده و این فناوری بالغ می‌شود، حوزه امور مالی غیرمتمرکز در سال ۲۰۲۱ بیشتر رشد کند و به بازار کارآمدتری تبدیل شود.

۲۰۲۰: یکی از بهترین سال‌ها برای ارزهای دیجیتال

از توسعه سریع CBDCها و ایجاد چارچوب‌های نظارتی موثر گرفته تا رشد بیت کوین، سرمایه‌گذاری‌های نهادی و دیفای، اتفاقات زیادی در صنعت دارایی‌های دیجیتال در سال ۲۰۲۰ رخ داده است.

علی‌رغم تلاطم اقتصادی فعلی در جهان، ارز دیجیتال یکی از بهترین سال‌ها را در حدود ۱۲ سال عمر خود پشت سر گذاشته است. در عین حال، با ادامه بلوغ ارزهای دیجیتال و وضع مقررات کارآمد در این حوزه، پیش‌بینی می‌شود سال ۲۰۲۱ و سال‌های بعد از آن حتی سالی بهتر برای ارزهای دیجیتال خواهند بود.

آیا شما هم سال بهتری برای ارزهای دیجیتال پیش‌بینی می‌کنید؟ شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: beincrypto