قیمت بیت کوین روز چهارشنبه با ۷ درصد کاهش به زیر ۱۳٫۰۰۰ دلار رسید، با این حال همچنان ۳ دلیل وجود دارد که نشان می‌دهد، بازار هنوز خرسی نشده و باید در انتظار رشد دوباره قیمت بیت کوین باشیم.

اگر پیگیر بازار ارزهای دیجیتال باشید، حتما متوجه شدید که روز چهارشنبه، ۲۸ اکتبر، قیمت بیت کوین نزدیک به ۷ درصد افت کرد و به زیر ۱۳۰۰۰ دلار رسید، در حالی که تنها چند ساعت پیش از آن موفق شده بود به قیمت ۱۳٫۸۵۰ دلاری هم دست پیدا کند. با این حال تحلیلگران و کارشناسان بازار عقیده دارند، به ۳ دلیل مهم احساسات بازار همچنان مثبت است.

اول از همه اینکه بیت کوین با وجود کاهش قیمت همچنان در محدوده قیمتی روز سه شنبه یعنی ۲۷ اکتبر قرار دارد. دلیل دوم این است که افزایش قیمت بیت کوین به ۱۳٫۸۵۰ دلار دقیقا کمی پایین‌تر از محدوده مقاومتی چندین ساله بیت کوین یعنی ۱۳٫۸۷۳ دلار است. همچنین دلیل سوم این است که افت بازار به علت کاهش ورود استیبل‌کوین‌ها به صرافی‌های ارز دیجیتال قابل پیش بینی بود.

بازگشت بیت کوین به قیمت روز گذشته

در دو روز گذشته قیمت بیت کوین در صرافی کوین بیس با ۸/۵ درصد رشد از ۱۲۷۸۳ دلار به ۱۳۸۵۰ دلار رسید. این جهش قیمتی در ادامه یک روند صعودی یک ماهه انجام شد که طی آن قیمت بیت کوین از ۱۰٫۲۰۰ دلار به ۱۳٫۸۵۰ دلار رسید.

حالا و در نمودارهای بازه‌های زمانی طولانی، مثلا نمودار یک روزه، قیمت بیت کوین کمی بالاتر از میانگین متحرک کوتاه مدت قرار دارد.

الگوی اخیر بیت کوین که هر روند صعودی یک مرحله تجمیع و قبات را به دنبال دارد، ادامه روند صعودی بیت کوین را پایدار می‌کند.

کاهش قیمت بیت کوین زیر ۱۳٫۰۰۰

نمودار روزانه قیمت بیت کوین با نرخ سرمایه‌گذاری

این مطلب راهم مطالعه کنید: پی‌پال می‌تواند تعداد کاربران بیت‌کوین را سه برابر کند

همچنین قدرت بازار لحظه‌ای (spot market) در مقایسه با بازار مشتقات نشان می‌دهد که روند صعودی اخبر، قوی و سالم است. یک تریدر با نام مستعار ژنرال بیزانس (Byzantine General) می‌گوید:

قیمت لحظه‌ای بالاتر و حجم لحظه‌ای بیشتر روند صعودی یا گاوی در نظر گرفته می‌شود زیرا به این معنی است که این روند بر اساس خرید واقعی انجام شده است نه بر اساس شرط‌بندی در بازار مشتقات.

محدوده مقاومت چندین ساله ۱۳٫۸۷۳ دلاری

قیمت بیت کوین در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۹ در برخی از صرافی‌های مهم به ۱۳٫۹۰۰ دلار هم رسید، براساس گفته کوین تلگراف، به همین دلیل بسیاری از تریدرها قیمت ۱۳٫۸۷۵ دلار را به عنوان یک محدوده مقاومت اساسی مشخص کرده‌اند.

اگر بیت کوین بدون هیچ پول‌بک یا اصلاح به افزایش قیمت خود به بالاتر از ۱۳٫۸۷۵ دلار ادامه دهد، باعث بیش از حد گرم شدن این روند می‌شود. این امر در میان مدت احتمال پول بک بزرگ یا همانطور که برخی از تحلیلگران می‌گویند «کندل جهنمی» (hell candle) را افزایش می‌دهد.

کاهش قیمت بیت کوین به دلیل کاهش ورود استیبل کوین‌ها به بازار

پیش از اصلاح اخیر قیمت بیت کوین، کی یونگ ژو (Ki-Young Ju) مدیرعامل کریپتوکوانت (CryptoQuant) نسبت به این موضوع هشدار داده بود که جریان ورودی استیبل کوین‌های به صرافی‌های مبادلات ارزهای دیجیتال در حال کاهش است.

ورود استیبل کوین‌ها مانند تتر (USDT) به عنوان یک معیار دقیق برای سنجش تقاضای خریدار محسوب می‌شود که قسمت عمده‌ای از حجم بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهند.

کاهش قیمت بیت کوین زیر ۱۳٫۰۰۰

کاهش شدید ورود استیبل کوین‌ها به بازار ارزهای دیجیتال

این مطلب راهم مطالعه کنید: تعریف کانیه وست از بیت کوین و دارندگانش: آن‌ها با آزادی بشر آشنا هستند

بر اساس کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) حجم معاملات تتر در صرافی‌های بزرگ بیش از ۵۹ میلیارد دلار است. در واقع از نظر حجم روزانه تتر بیشترین حجم معاملات را در بازار جهانی ارزهای دیجیتال در اختیار دارد. چند ساعت پیش از  کاهش قیمت بیت کوین آقای ژو در توییتر خود گفته بود:

افراد کمتری در حال سپرده‌گذاری استیبل کوین‌ها در صرافی‌های ارز دیجیتال هستند، قدرت خرید بیت کوین در کوتاه مدت تضعیف خواهد شد.

ممکن است پول بک شدید بیت کوین به دلیل کاهش ورود استیبل کوین‌ها باشد چرا که خریداران و فروشندگان در هفته گذشته به شدت در حال مبارزه بودند. برخی از ماینرها و نهنگ‌های بیت کوین در حال فروش بودند در حالی که ورودی‌های جدید فشار فروش را خنثی می‌کردند.

در پایان باید اشاره کنیم که بیت کوین امروز موفق شده است کمی از ریزش روز گذشته خود را جبران کند و در زمان نگارش این مطلب با قیمتی در حدود ۱۳٫۱۶۰ دلار در بازار معامله می‌شود. فراموش نکنید شما هم می‌توانید نظرات و تحلیل‌های خود در مورد کاهش قیمت بیت کوین به  زیر ۱۳٫۰۰۰ دلار را از طریق کوین نیک با دیگران به اشتراک بگذارید. منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.

منبع: cointelegraph