بسیاری از سلبریتی‌ها، تا به حال درباره مزایای بیت کوین و خوبی‌های آن برای یک‌سری از برنامه‌ها و پروژه‌ها صحبت کرده‌اند. به عنوان مثال، اشخاص نامداری مانند فیفتی سنت ، اسنوپ داگ و Talib Kweli، که همگی از سلبریتی‌ها و رپرهای آمریکایی هستند خود را در مواقع مختلف، با مفاهیم مختلف بیت کوین پیوند زده‌‌اند. ۵۰Cent در یکی از مصاحبه‌های خود و در زمانی که قیمت و نرخ بیت کوین بسیار بالا رفت، اعلام کرده بود که کوین‌های خود را به سرعت فروخته است. بسیاری دیگر از سلبریتی‌های هالیوودی و فعالان در صنعت موسیقی نیز از ارز دیجیتال و بیت کوین برای فعالیت‌های تجاری خود استفاده می‌کنند؛ با این حال، بیایید کمی بیشتر روی فعالیت این ستاره‌های مشهور، تمرکز کنیم و آن‌ها را از نزدیک ببینیم.

فیفتی سنت: پول باارزش است، مهم نیست چگونه باشد!

در سال ۲۰۱۸ تحلیلگران بازار بیت کوین، به فعالیت ستاره هیپ هاپ (Hip Hop)، یعنی Curtis Jackson III که با نام مستعار فیفتی سنت (۵۰Cent) شناخته می‌شود، پرداختند که در ازای آلبوم سال ۲۰۱۴ خود، بیت کوین دریافت کرد. طبق گزارش‌های منتشر شده، آلبوم آن سالِ فیفتی سنت که Animal Ambition نام داشت، ۷۰۰ بی‌‌تی‌سی یا به عبارتی ۶/۷ میلیون دلار (با توجه به نرخ آن زمان)، درآمد کسب کرد و به این اندازه فروش رفت. این آلبوم در آن زمان به رده‌ی چهارم بیلبورد رسید و در مجموع، ۱۲۴٫۰۰۰ نسخه فروخت که البته در مقایسه با آلبوم قبلی Jackson، بسیار کم و اندک به شمار می‌رود.

فیفتی سنت

فیفتی سنت، رپر مشهور آمریکایی

چند سال بعد، زمانی که قیمت و نرخ بیت کوین به ۱۱٫۰۰۰ دلار برای هر کوین رسید، فیفتی سنت یک تصویر در صفحه شخصی اینستاگرام خود منتشر کرد که مقاله‌ای در همین خصوص از TMZ را نشان می‌داد. در واقع فیفتی سنت به ۷۰۰ بی‌تی‌سی دارایی خود اشاره می‌کرد. فیفتی سنت درباره این پست خود در اینستاگرام، چنین نوشت:

برای یک بچه از پایینِ شهر، بد نیست! من به خودم افتخار می‌کنم. اگر بخواهم صادق باشم، از یاد برده بودم که چنین کاری کردم (اشاره به سرمایه گذاری در بیت کوین).

زمانی که فیفتی سنت، آلبوم خود را در سال ۲۰۱۴ و در ازای بیت کوین به فروش رساند، او در پاسخ به طرفداران خود که دلیل قبول کردن بیت کوین را می‌پرسیدند، توضیح داد که “پول باارزش است، مهم نیست به چه صورتی باشد و چگونه به دست بیاید”. با این حال، زمانی که این رپر آمریکایی اسیر پرونده‌های ورشکستگی مالی شد، برای رسانه‌ها و طرفداران، داستان متفاوتی را تعریف کرد و توضیح داد که حس می‌کند نباید پس از دریافت بیت کوین،‌ سریع آن را می‌فروخت. فیفتی سنت همچنین اعتراف کرد که رفته رفته، سرمایه بیت کوین خود را از یاد می‌برد.  او درباره این موضوع در سال ۲۰۱۸، چنین توضیح داد:

زمانی که مطلع شدم رسانه‌ها درباره این موضوع صحبت می‌کنند، من در رسانه‌های اجتماعی پست‌هایی منتشر کردم تا بگویم این سرمایه گذاری را از یاد برده بودم، چرا که در واقع، فراموش کرده بودم که یکی از اولین هنرمندانی هستم که به ازای معاملات آنلاین، بیت کوین دریافت می‌کنم. من به صورت عمومی و علنی، گزارش‌های منتشر شده را تکذیب نکردم، چرا که این گزارش‌ها اغراق آمیز بودند و می‌گفتند که من از طریق پرداخت‌ها و تجارتِ خوب بیت کوین، میلیون‌ها دلار پول به جیب زده‌ام!

آیا سلبریتی‌ها با بیت‌ کوین به ثروت رسیده‌اند؟

سوال بزرگی که مطرح می‌شود، این است که آیا سلبریتی‌ها با بیت‌ کوین به ثروت می‌رسند یا تنها از رمزارز برای بازاریابی استفاده می‌کنند؟ فیفتی سنت می‌گوید که او یکی از اولین رپرهایی بود که پرداخت‌های BTC را در ازای آلبوم خود قبول کرد و پس از او نیز چند رپر دیگر وارد این حوزه و بازار شدند. در ماه نوامبر سال ۲۰۱۵، برنامه Zapchain (که حالا یک پروژه‌ی مرده و شکست خورده محسوب می‌شود)، آلبوم یک رپر دیگر را به نام Talib Kweli به ازای BTC فروخت.

Talib Kweli در آن زمان طی یک توییت اعلام کرد که با خرید آلبوم او (با نام Indie 500) از Zapchain، می‌توان یک قطعه‌ی موسیقی رایگان نیز دریافت کرد. در واقع، موسیقی‌ها دان‌ها و بازیگران هالیوودی بسیاری وجود دارند که از ارز دیجیتال، برای گسترش فضای کار خود استفاده کرده‌اند. یکی دیگر از این رپرهای موفق در زمینه بیت کوین، Nas نام دارد که از BTC به عنوان یک پاداش برای طرفداران خود استفاده کرد. Nas همچنین در سال ۲۰۱۴ اعلام کرده بود که در Coinbase، سرمایه گذاری کرده است. صحبت‌های او را در زیر مطالعه کنید:

بیت کوین به صنعتی به بزرگی اینترنت یا حتی بزرگتر از آن، تکامل پیدا می‌کند. دوست من، Ben Horowitz، واقعاً چشمان من را نسبت به این موضوع، باز کرد. این به خاطر عصر اینترنت نیست، بلکه بیت کوین، عصر و دوره‌ی خود را دارد.

50Cent و اسنوپ داگ، سلبریتی‌هایی هستند که می‌توانند میلیونر بیت کوین شوند

اسنوپ داگ

بسیاری دیگر از سلبریتی‌ها و چهره‌های مشهور در هالیوود یا صنعت موسیقی، از ارز دیجیتال و بیت کوین برای گسترش فعالیت‌های تجاری خود استفاده می‌کنند و در واقع زمینه بازاریابی خود را به مرحله و سطح جدیدی می‌برند که در سال‌های اخیر، تعداد‌ آن‌ها بسیار زیاد شده است. برخی از این چهره‌های مطرح و سلبریتی‌ها، از روش ICO یا initial coin offering استفاده می‌کنند و افراد مشهوری مانند Paris Hilton ،DJ Khalid ،Akon ،Gwyneth Paltrow و Ashton Kutcher، همگی نسبت به فعالیت‌های خود درباره ارز دیجیتال، اعتراف کرده‌اند. به عنوان مثال، اسنوپ داگ (رپر آمریکایی مشهور) در سال ۲۰۱۳ و پس از فروش آلبوم خود در ازای BTC، ادعا کرد که فیفتی سنت را در این زمینه به سختی شکست داده است. هنوز مشخص نیست که اسنوپ داگ از فروش آلبوم خود در ازای بیت کوین، چقدر درآمد داشته اما او در سال ۲۰۱۳، نسخه‌های آلبوم خود را با ۰/۳ بی‌تی‌سی به فروش می‌رسانده است. اسنوپ داگ در آن زمان این چنین توییت کرد:

آینده اینجا است و اسنوپ کاپیتان شما است! آلبوم بعدی من از طریق بیت کوین در دسترس است.

با این حال، یکی از منابع مرتبط در این باره ادعا کرد که اسنوپ داگ تنها ۰/۰۱۲۴۵۹۸۲ بی‌تی‌سی برای فروش آلبوم خود به دست آورده که با ارزش کریپتو امروزی، تنها ۱۰۲ دلار می‌شود!

حقیقت اینجا است که هیچکس واقعاً نمی‌داند که سلبریتی‌ها از طریق ارز دیجیتال و بیت کوین، ثروت قابل توجهی کسب کرده‌اند و میلیونر شده‌اند یا خیر، اما نکته مهم این‌جا است که این افراد مشهور، خیلی راحت می‌توانند از این طریق، پول و سود خوبی کسب کنند. به عیر از افراد مشهور در زمینه موسیقی، بازیگران زن و مرد بسیاری نیز در این بازار، فعالیت می‌کنند که به بخشی از آن‌ها در این مطلب اشاره شد. با این حال، بسیاری دیگر از سلبریتی‌ها وجود دارند که در بازار ارز دیجیتال مشغول و فعال هستند و نمی‌توان اسامی تمامی آن‌ها را یکجا ذکر کرد! به عنوان مثال، Hugh Laurie ،Mike Tyson، پیتبول، Mel B، لیونل مسی، Floyd Mayweather Jr، جانی دپ و مدونا، همگی ممکن است سرمایه عظیمی در بازار ارز دیجیتال داشته باشند.

منبع: bitcoin