دیگر مثل هفت هشت سال قبل نیست که بخش کوچکی از مردم، آن هم فقط خوره‌های دنیای تکنولوژی در مورد بیت کوین می‌دانستند. حالا بخش بزرگی از آدم‌ها در طول زندگی‌شان در سال‌های اخیر، حداقل یک بار نام بیت کوین را شنیده‌اند. البته در این مطلب از ۸ حقیقت بیت کوین که تا حالا نمی‌دانستیم، آماری از این که چند نفر تا به حال نام بیت کوین را شنیده‌اند نداریم. اما قرار است به حقایق جالبی از پادشاه ارزهای دیجیتال بدانیم که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست.

اگر شما هم جزو آن دست از افرادی هستید که تا به حال یک بار نام این پدیده بزرگ دنیای اقتصاد و تکنولوژی را شنیده‌اید و دوست دارید بیشتر از آن بدایند، شانس به شما رو کرده است، چرا که سایت جذابی را برای آگاهی بیشتر خود در این زمینه انتخاب کرده‌اید.

حالا بریم به اصل داستان این مقاله بپردازیم. دلیل نوشتن این مطلب این بود که شاید خیلی از افرادی که دانش کاملی هم بیت کوین دارند و فوت و فن آن را می‌دانند، اما از برخی از حقایق جالبی که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم خبر ندارند. پس بدون معطلی به سراغ این ۸ حقیقت بیت کوین برویم.

۱. در سال ۲۰۱۰ یک باگ باعث ایجاد ۱۸۴ میلیون بیت کوین شد

 بیت کوین

ایجاد ۱۸۴ میلیون بیت کوین

بیش از ۱۲ سال از این ماجرا می‌گذرد و شاید تازه‌واردها به دنیای بیت کوین، هیچوقت از این موضوع خبر نداشته باشند. در ۱۵ آگوست سال ۲۰۱۰، یک باگ در بلاک چین بیت کوین باعث ایجاد ۱۸۴ میلیون بیت کوین شد.

این اتفاق «حادثه سرریز ارزش» یا به زبان اصلی Value overflow Incident نام گرفت. این باگ در بلاک ۷۴۶۳۸ بلاکچین بیت کوین وجود داشت. در این بلاک، یک تراکنش باعث ایجاد ۱۸۴ میلیارد و ۴۶۷ میلیون و ۴۴۰ هزار و ۷۳۷ هزار و یک سری خرده بیت کوین شد. این مقدار عظیم بیت کوین که البته در آن زمان قیمت‌شان به اندازه قیمت حال حاضر بیت کوین نبود، برای ۳ آدرس مختلف ایجاد شدند. دو آدرس هر کدام ۹۲٫۲ میلیون بیت کوین دریافت کردند و آدرس اصلی که به لطف آن این بلاک استخراج شد، ۰٫۰۱ بیت کوین به عنوان پاداش دریافت کرد. اما این آدرس قبل از این تراکنش وجود خارجی نداشت.

خرید بیت کوین

این باگ احتمالا به خاطر این ایجاد شد چرا که کد استفاده شده در بلاکچین بیت کوین برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها تا قبل از آن چنین مقدار عددی را حساب نکرده بودند و عدد آن فراتر از تعداد همه بیت کوین‌های موجود بود.

اما خوشبختانه در آن زمان ساتوشی ناکاموتو هنوز غیبش نزده بود و با کمک دیگر توسعه‌دهندگانی که او را همراهی می‌کردند، تنها ۵ دقیقه بعد از کشف این باگ، نسخه جدید و سالم بلاکچین بیت کوین را عرضه کردند. برای حل چنین باگی، بلاکچین باید به کمک پیاده‌سازی یک فورک، این مشکل را حل می‌کرد.

پس از عرضه نسخه جدید بلاک چین بیت کوین، همه نود‌ها این نسخه جدید را قبول کردند. بلاک ۷۴۶۳۸ نیز به کلی از بین رفت و این اتفاق جالب که حالا حقیقتش را خواندیم، برای همیشه به خاطره‌ها پیوست.

۲. تعداد کل بیت کوین‌ها ۲۱ میلیون نیست

بسیاری از مردم فکر می‌کنند حد نهایی تعداد همه بیت کوین‌هایی که در چرخه بازار قرار خواهند گرفت ۲۱ میلیون است. هرچند که این باور غلط است و این تعداد بیت کوین وجود ندارد. رقم خیلی خیلی دقیق تعداد همه بیت کوین‌ها، ۲۰ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۹۸۷٫۴۷۶۹ است.

دلیل این تغییر تعداد بیت کوین‌ها، به دلیل وجود مکانیسم پاداشی است که توسط ساتوشی ناکاموتو طراحی شد. در پروسه استخراج بیت کوین، گاها ارورهایی وجود دارد که تولید واحدهای کوچک بیت کوین‌های جدید را لغو می‌کند.

۳. حتی واحد‌ کوچک‌تری از ساتوشی بیت کوین وجود دارد

این باور وجود دارد که ساتوشی کوچک‌ترین واحد معیار در سیستم بیت کوین است. یک ساتوشی برابر با ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین است. هرچند که یک واحد کوچک‌نر هم در شبکه لایتنینگ بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد که میلی‌ساتوشی (Milisatoshi) نام دارد. یک میلی ساتوشی برابر است با یک هزارم یک ساتوشی.

  • ۱ ساتوشی = ۱۰۰۰ میلی ساتوشی
  • ۱ ساتوشی = ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین
  • ۱ میلی ساتوشی = ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین

البته که این فقط قرار است یک حقیقت باشد نه اینکه آن را حفظ کنید تا شاید در آینده به کار بیاید.

۴. ناپدید شدن ساتوشی ناکاموتو؛ پای سیا در میان است

ساتوشی ناکاموتو

ناپدید شدن ساتوشی ناکاموتو

یکی از بزرگ‌ترین علامت‌های سوال کاربران بیت کوین و دنیای ارزهای دیجیتال، هویت ساتوشی ناکاماتو است. نه فقط هویت او، بلکه ناپدید شدن ناگهانی این شخص یا اشخاص هم یک علامت سوال بزرگ دیگر است. اما یکی از تئوری‌های جالب ماجرا، نام برجسته CIA در پرونده ناپدید شدن ساتوشی ناکاموتو است.

در سال ۲۰۱۰ یکی از اولین توسعه‌ دهندگان بلاک چین بیت کوین به نام گوین اندرسن (Gavin Andresen) به همراه ساتوشی ناکاموتو توسط سازمان سیا بازخواست شدند. سیا می‌خواست سوالاتی را در خصوص بیت کوین از این افراد بپرسد. خیلی زود پس از مورد سوال قرار گرفتن گوین اندرسن و سوالاتی که در خصوص بیت کوین از او شد، ساتوشی ناکاموتو برای همیشه ناپدید شد و هیچ فردی از او هیچ چیزی نشنید.

این که آیا ساتوشی ناکاموتو از ترس سیا ناپدید شده است یا آیا حتی سیا او را پیدا کرده، سوالی است که شاید هیچ وقت به جواب آن نرسیم. هرچند بد نیست دوباره به این موضوع اشاره کنیم که ماجرای حضور سیا و ربط دادن آن به ناپدید شدن ساتوشی ناکاموتو، تنها یک فرضیه است.

خوشبختانه، پیش از ناپدید شدن ساتوشی ناکاموتو، او می‌دانست که گوین اندرسن یک جایگزین خوب برای او محسوب می‌شود و بنابراین دسترسی پروژه بلاکچین بیت کوین را به او داد.

۵. پنج بیت کوین رایگان فقط برای بازدید از سایت

بیت کوین رایگان که در اصطلاح اصلی به آن Bitcoin Faucets گفته می‌شود، برای سرمایه‌گذاران و آن افراد زبر و زرنگ دنیای بیت کوین یک اصطلاح آشناست. سایت‌هایی وجود دارند که مقدار خیلی کوچکی از بیت کوین را برای بازدید از آن‌ها به کاربران‌شان می‌دهند.

در حال حاضر در سال ۲۰۲۲، این مقدار بیت کوین به واحد‌های خیلی کوچک ساتوشی می‌رسد. اما جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۰، گوین اندرسون برای بازیدکنندگان خود اهدای ۵ بیت کوین را در نظر گرفته بود. هدف او، جذب کاربران بیشتر و استفاده از بیت کوین بود. اگر فقط یک بار به حرف گوین اندرسون گوش می‌دادید و با بازدید از سایت او ۵ واحد بیت کوین می‌گرفتید، با قیمت حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار دلار سرمایه داشتید، چیزی حدود ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان. البته که این رقم هیچوقت به دردناکی فردی نیست که برای دو عدد پیتزا ۱۰ هزار بیت کوین پرداخت کرد.

۶. بیش از ۴۳۰ آلت کوین از بیت کوین تاثیر می‌گیرند

بیت کوین پادشاه آلت کوین ها

بیت کوین پادشاه آلت کوین ها

به عنوان اولین ارز دیجیتالی که توانست ایده بلاکچین را پیاده کند و به طور موثر مورد استفاده قرار بگیرد، بیت کوین الهام‌بخش و هدایت کننده بسیاری از ارزهای دیجیتالی است که بعد از آن منتشر شدند. از زمان آغاز به‌کار بیت کوین تا امروز، بیش از ۱۵ هزار ارز دیجیتال در سایت Coin Market Cap فهرست شده است.

اما نکته جالب این است که بیش از ۴۳۰ عدد از این ارزهای دیجیتال، به صورت مستقیم یا به صورت غیرمستقیم توسط فورک‌های بیت کوین در بازار فعالیت می‌کنند. به طور دقیق‌تر، این ۴۳۶ آلت کوین از فورک‌های بیت کوین شکل گرفته‌اند که می‌توانید در سایت Map of Coins این پدیده جالب را مشاهده کنید.

البته این عدد احتمالا بسیار بیشتر از این حرف‌ها است چرا که این سایت در سال ۲۰۱۷ شمارش این آلت کوین‌ها را متوقف کرد. با این حال این یک حقیقت بیت کوین است که چرا این رمزارز را علاوه بر مسئله قیمت و جایگاه، پادشاه ارزهای دیجیتال می‌نامند.

۷. ساتوشی ناکاموتو نامزد دریافت جایزه نوبل اقتصاد

موقعیت‌ها و تحولاتی که بیت کوین رقم زد، بی‌شمار است. بیت کوین با اجرای صحیح بلاکچین و پروتکل‌های آن، علاوه بر دنیای اقتصاد، توانست بسیاری از صنایع مختلف را دگرگون کند. همه این اتفاقات، قطعا بدون حضور شخص یا اشخاص ساتوشی ناکاموتو غیرممکن بود.

ساتوشی ناکاموتو یک دانشمند کامپیوتر نابغع و مرموز است که نقش حیاتی آن در تحول اقتصادی سال‌های سال پابرجا خواه ماند. به لطف این تحولات، ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۱۶ نامزد جایزه نوبل اقتصاد شد.

هرچند که او برنده این جایزه نشد، اما بسیاری از مردم از برنده شدن این جایزه توسط او در آینده ناامید نشده‌اند.

۸. ۹۱٫۷ درصد از آدرس‌های بیت کوین کمتر از ۰٫۱ بیت کوین در اختیار دارند

شاید تعداد افرادی که صاحب بیت کوین هستند در این دنیا بسیار کمتر از حد انتظار باشد اما در خود جامعه بیت کوین داران، آمارهای جالبی وجود دارد.

برای مثال، تقریبا ۹۱٫۷ درصد از آدرس‌های موجود در شبکه بیت کوین کمتر از ۰٫۱ بیت کوین در اختیار دارند. این موضوع نشان می‌دهد که ثروت بیت کوین فقط در اختیار تعداد بسیار کوچکی از اشخاص قرار دارد. با این حال در میان این ۹٫۳ درصد از مردمی که بیشتر از ۰٫۱ بیت کوین در اختیار دارند، تعداد انگشت شماری هستند که ثروت عظیم بیت کوین در اختیار آن‌هاست. به این اشخاص ثروتمند در دنیای بیت کوین، وال‌های بیت کوین گفته می‌شود.

نظر شما در مورد این ۸ حقیقت جالب بیت کوین چیست؟ اگر این مقاله را دوست داشتید، می‌توانید برای اطلاع از اخبار دنیای ارزهای دیجیتال همیشه به بلاگ کوین نیک سر بزنید. ضمن اینکه‌ می‌توانید ما را در شبکه‌های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توییتر نیز دنبال کنید.