سوزاندن نقاشی معروف بنکسی به نماد قدرتمندی از اعتقاد روزافزون مردم به توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) تبدیل شده است. «Morons» یا تابلوی احمق‌ها اثر بنکسی، هنرمند گرافیتی مشهور انگلیسی در مراسمی در بروکلین مقابل دوربین سوزانده شد و یک نسخه دیجیتالی از این اثر به عنوان توکن غیرقابل تعویض (NFT) تهیه شد. پس از تبدیل اثر هنری بنکسی، این NFT به قیمت ۳۸۲ هزار دلار فروخته شد.

سوزاندن و تبدیل اثر هنری بنکسی به توکن غیر قابل تعویض (NFT)

نسخه توکنیزه شده نقاشی بنکسی به نام «Morons» در یک حراج NFT به قیمت ۲۲۸/۶۹ اتریوم (ETH) یا ۳۸۲٫۳۳۶ دلار به یک پیشنهاددهنده به نام «GALAXY» فروخته شد.

نقاشی اصلی این هنرمند خیابانی انگلیسی برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ به قیمت ۱۶٫۲۵۰ پوند فروخته شده بود. این نقاشی شلوغی یک مراسم حراج را به تصویر می‌کشد. در این مراسم یک بوم نقاشی دیده می‌شود که روی آن نوشته شده: «باور نمی‌کنم شما احمق‌ها واقعاً این اثر بی‌ارزش را بخرید».

به هرحال، وقتی سرمایه‌گذاران حوره ارز دیجیتال روی این اثر دست گذاشتند، تفاسیر اجتماعی نیز به این کار افزوده شد.

خرید اثر برای سوزاندن آن

اوایل سال جاری گروهی از کلکسوینرها و سرمایه‌گذاران حوزه بلاکچین پس از تأیید اعتبار Pest Control که تأیید آثار بنکسی را به عهده دارد، تابلوی احمق‌ها را به قیمت ۹۵ هزار دلار خریداری کردند. این گروه شامل اعضای پروژه‌های مالی غیرمتمرکز (دیفای)، پروژه‌های Injective Protocol و SuperFarm بودند.

NFT نقاشی بنکسی

سوزاندن نقاشی احمق‌های بنکسی

این آنارشیست‌های عاشق آتش ویدیویی از خود را در حال سوزاندن این اثر در نیویورک را منتشر کردند، که البته موجب رنجش برخی علاقه مندان به هنر در سراسر جهان شد. به نظر می‌رسید که این اثر در بیشتر مدت ۳ دقیقه‌ای که شعله‌ور بود، در برابر شعله مقاومت می‌کرد و باعث شد تا آتش افروز سعی کند آن را از گوشه‌های مختلف روشن کند.

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)؛ زندگی دوم برای آثار هنری؟

چنین خرابکاری آشکاری چه هدفی می‌تواند داشته باشد؟ جالب است بدانید که قبل از سپردن این نقاشی به شعله‌های آتش، یک نسخه از توکن غیرقابل تعویض (NFT) از آن ساخته شد. در واقع، سوزاندن آثار هنری به منظور تبدیل آنها به صورت دیجیتالی است تا اینکه تا ابد باقی بمانند.

به لطف کدگذاری و رمزنگاری بلاکچین، توکن‌های دیجیتالی این توانایی را دارند که جانشین دارایی‌های هنری فیزیکی شوند. دیدگاه گسترده‌تری که این معامله گران خوشحال از آن صحبت می‌کنند این است که اثر بنکسی هنوز وجود دارد و گرچه دیگر به شکل ملموسی با ما نیست، اما جایی در یک بلوک از بلاکچین اتریوم نشسته است، که به عنوان یک دارایی کدگذاری شده و پاک نشدنی است.

هنر حتی برای داشتن یک NFT به وجود یک اثر فیزیکی قبلی نیاز ندارد. نسل جدیدی از هنرمندان هیجان‌انگیز دیجیتال، در حال اعتبار بخشی به حوزه NFT به همان اندازه آثار موزه‌ها یا گالری‌ها هستند.

این مطلب را هم مطالعه کنید: مدیر توییتر اولین توییت خود را به صورت توکن NFT به حراج گذاشت

و فراتر از حوزه هنرهای تجسمی، انواع و اقسام مجموعه‌ها نیز در حال ورود به فضای NFT هستند. مثلاً فروش ماسک‌های واقعیت افزوده هنرمند هالیوودی، MF Doom به صورت NFT و همچنین معاملات کارت‌های بسکتبال NBA به صورت NFT که حجم معاملات آن در هر روز ۳۲ میلیون دلار است.

این دنیای مهیج و غالباً مضحک، مرزهای میان ارزها، کالاهای کلکسیونی و هنر را از میان برمی‌دارد.

نظر شما در مورد سوزاندن و تبدیل اثر هنری بنکسی به توکن غیر قابل تعویض (NFT) چیست؟ چقدر با این کار که در دنیا رواج یافته موافقید؟ فراموش نکنید که می‌توانید ما را در شبکه‌های اجتماعی توییتر و اینستاگرام دنبال کرده و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: decrypt