هر روز خبرهای زیادی از کلاهبرداری ارز دیجیتال می‌شنویم و همیشه در صدر خبرها هستند. فقط در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ کلاهبرداران ارز دیجیتال ۲۵ میلیون دلار بیت کوین بالا کشیده‌اند و انتظار می‌رود این عدد بیشتر هم شود.

بازار مکاره کلاهبرداری ارز دیجیتال چندان ریسکی ندارد، مالیاتی ندارد و البته سود بسیاری زیادی هم دارد. با این اوصاف طبیعی است که تعداد کلاهبرداری‌‌های ارز دیجیتال از سال ۲۰۱۷ بیست برابر شده باشد.

ویل آلرت، ربات توییتری که تراکنش‌های بزرگ ارز دیجیتال را ردیابی می‌کند با همکاری اسکم آلرت گزارشی از این کلاهبرداری‌ها منتشر کرده است. یکی از نمودارهای این گزارش میزان سود سالانه احتمالی بازار ارز دیجیتال تا پایان سال ۲۰۲۰ را ۵۰ میلیون دلار تخمین زده است.

کلاهبرداران ارز دیجیتال حسابی پول به جیب می‌زنند

کلاهبرداری‌های به روش گیو اوی (Giveaway) هر روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند و گفته می‌شود این کلاهبرداران روزانه تقریبا ۱۳۰ هزار دلار پول به جیب می‌زنند. حتی این عدد با توجه به سطح کلاهبرداری می‌تواند بیشتر هم باشد.

این کلاهبردارها برای جذب طعمه‌های خود دست به دامن افراد معروف و صرافی‌های معتبر و موسسان آنها می‌شوند. مانند ایلان ماسک و چان پنگ ژائو، موسس صرافی ارز دیجیتال بایننس که در چند آگهی کلاهبرداری گیو اوی عکسشان استفاده شده و موجب شده افراد بیشتر در این تله گرفتار شوند و میلیون‌ها دلار ناقابل را از دست بدهند.

تکامل کلاهبرداران ارز دیجیتال

سال ۲۰۱۷ کلاهبرداران این صنف بیشتر از بدافزارهای ارز دیجیتال و ایمیل‌های اخاذی بیت کوین استفاده می‌کردند. به این شکل که به کلیپ بورد طعمه دسترسی پیدا می‌کردند و آدرس بیت کوین آنها را تغییر می‌دادند.

بعدها، کلاهبرداران ارز دیجیتال ایمیلی را به طعمه خود می‌فرستادند و ادعا می‌کردند رمز کامپیوتری آنها را هک کرده و به تاریخچه وب آنها دسترسی پیدا کرده‌اند. سپس با تهدید انتشار این اطلاعات از آنها اخاذی می‌کردند. با تکامل بازار ارز دیجیتال، هکرها از روش‌های جدید و پیچیده‌تری استفاده می‌کنند، البته بدافزار و ایمیل‌های اخاذی همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلاهبردارانی که دیگر از تایید اکانت‌هایشان ناامید شده‌اند، سعی می‌کنند در چندین شبکه اجتماعی فعالیت کنند و چندین سایت بیت کوین و صرافی ارز دیجیتال جعلی بسازند و وانمود می‌کنند که گروه بزرگی هستند که پشتیبانی قدرتمندی دارند.

بیشتر بخوانید: روش محبوب کلاهبرداری ارز دیجیتال را بشناسید؛ تبلیغ دروغین اهدای بیت کوین

آیا صرافی‌های ارز دیجیتال دلیل این کلاهبرداری‌ها هستند؟

در شبکه‌های اجتماعی، صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر اکانت‌های تایید شده دارند و کاملا مشخص هستند. اما این موضوع هم موجب نشده تا کلاهبرداران کار خودشان را نکنند. معمولا کاربران قدیمی ارز دیجیتال کمتر در دام کلاهبردارانی می‌افتند که از اکانت‌های فیک در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

اما تازه‌واردها که متاسفانه از طریق همین کلاهبردارها به دنیای ارز دیجیتال وارد می‌شوند، به سختی متوجه تفاوت‌های صرافی‌های معتبر و جعلی می‌شوند.

همچنین این گزارش به این نکته اشاره می‌کند که اگرچه صرافی‌ها از این کلاهبرداری‌ها اطلاعی ندارند، اما حالا که نقش واسطه بین اقتصاد سنتی و ارز دیجتال را بازی می‌کنند، باید تدابیری برای آموزش تازه‌واردها بیاندیشند.

منبع: ZyCrypto