زمان هاوینگ بیت کوین بعدی، تقریبا فرا رسیده است. این رویداد قرار است در اواسط ماه می سال جاری رقم بخورد و قطعاً تاثیرات بزرگی برروی استخراج بیت‌ کوین و همچنین به صورت کلی، بازار بیت‌ کوین خواهد گذاشت. با کوین نیک همراه باشید.

در این مطلب، تمام مواردی که برای هاوینگ بیت‌ کوین پیش رو نیاز است را یاد می‌گیرید و با خواندن آن، می‌دانید که در ادامه چه اتفاقاتی رخ می‌دهد، هاوینگ‌های قبلی به چه شکلی بوده اند و نظراتِ افراد حرفه‌ای این زمینه درباره اثر هاوینگ جدید برروی بیت‌ کوین، چگونه است؟

نکات کلیدی:

  • در اواسط ماه می، بازپرداخت یک بلاک از بیت‌ کوین، از ۱۲/۵ به ۶/۲۵ بی‌تی‌سی تغییر خواهد کرد.
  • اگر بازار به این هاوینگ جدید، واکنش نشان داده و مانند سال ۲۰۱۶ عمل کند، باید انتظار افزایش قیمت بیت‌ کوین را داشته باشیم.
  •  با این حال، بازار بیت‌ کوین امروز با بازار سال ۲۰۱۶ بسیار متفاوت است. برخی از کارشناسان و افراد حرفه‌ای این زمینه، اعتقاد دارند که نباید انتظار تنظیم قیمت را داشته باشیم. این در حالی است که دیگر متخصصان، پیش‌بینی می‌کنند که هاوینگ، به عنوان یک تنظیم کننده قابل توجه و کاتالیزورِ قیمت عمل می‌کند.
هاوینگ بیت کوین

راهنمای هاوینگ بیت‌ کوین

هاوینگ بیت کوین پیش رو

برای کسانی که با پدیده بیت کوین هاوینگ آشنا نیستند، بد نیست اشاره کنیم که به طور میانگین، هر چهار سال یکبار (پس از گذشت ۲۱۰هزار بلاک در بلاک چین بیت کوین)، میزان تولید بیت کوین‌های جدید به شکل ناگهانی نصف می‌شود یا به‌طور دقیق‌تر، پاداش اهدایی به ماینرها برای اضافه کردن یک بلاک به بلاک چین ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. به این پدیده، هاوینگ بیت کوین می‌گویند.

دارایی بیت کوین به صورت کلی، محدود است و به محض این که ۲۱ میلیون استخراج شد، هیچ بیت کوین جدیدی نمی‌تواند تولید شود. این تصمیم به این دلیل گرفته شده تا مطمئن شویم بیت کوین برخلاف بیشترِ واحد‌های پولی، دچارِ ریسک تورم نمی‌شود. با این حال، به این دلیل که خالق گمنام و ناشناخته‌ی بیت کوین، قصد داشته تا از استخراجِ بیت کوین توسط مردم به مدت طولانی، اطمینان حاص کند، نرخ استخراج هر بیت کوین، ثابت نیست. در عوض، پاداش بلوک بیت کوین، با هاوینگ هر ۲۱۰٫۰۰۰ بلاک، در نظر گرفته شده است. زمانی که پدیده هاوینگ رخ می‌دهد، «پاداش بلوک» برای هر معامله موفقیت آمیز و مورد تایید، دقیقا نصف می‌شود.

پاداش بلوک، در واقع همان جایزه‌ای است که ماینرها برای معتبر ساختن یا استخراج کردن یک بلوک، دریافت می‌کنند. یک بلوک (یکی از اصطلاحات پر تعداد بیت کوین محسوب می‌شود)، از ۵۰۰ معامله‌ در بلاکچین (فناوری دیجیتالی بیت کوین) حاصل می‌شود. ماینرها با صرف کردن انرژی و CPU، محاسبات سخت و درگیرکننده و ابزار قدرتمند که به طور خاص برای ماینینگ یا استخراج بیت کوین خلق شده‌اند، بلوک‌ها را معتبر می‌سازند. هر یک از این بلوک‌ها، به صورت میانگین در هر ۱۰ دقیقه ساخته می‌شود که در نهایت، ۱۴۴ بلاک در روز را نتیجه می‌دهد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: زیباترین افت، چرا نصف شدن ارزش بیت کوین در سال ۲۰۲۰ تا الان مهم‌ترین خبر در این عرصه به شمار می‌رود؟

اگر می‌خواهید در مورد زمان پدیده هاوینگ بعدی، آگاه باشید، بد نیست برخی از سایت‌های آنلاین که کارشان، دنبال کردن پدیده‌های بیت کوین است را چک کنید. وب‌سایت‌هایی مانند Binance Academy’s countdown یا Brave New Coin، در این دسته قرار می‌گیرند که حساب و آمار بلوک‌های استخراج شده‌ و بلوک‌های باقی‌مانده را آماده می‌کنند. از آن جایی که شمارش‌های معکوس برای رخ دادن پدیده هاوینگ بعدی، همگی بر اساس زمان میانگین بلوک و میزان بلوک‌های باقی مانده تا هاوینگ، تخمین زده می‌شوند، تاریخ هاوینگ بیت کوین بعدی، بین ۹ تا ۱۶ ماه می سال جاری میلادی اعلام شده است.

تا این‌جای کار، دو پدیده هاوینگ بیت کوین به وقوع پیوسته؛ یکی در سال ۲۰۱۳ و دیگری در سال ۲۰۱۶. هم‌اکنون، ماینرهای بیت کوین با استخراج موفقیت آمیز یک بلاک، ۱۲/۵ بی‌تی‌سی دریافت می‌کنند. پس از هاوینگ، ماینرها برای استخراج موفقیت آمیز هر بلاک، ۶/۲۵ بی‌تی‌سی دریافت می‌کنند. حال، این آمار را با آمار پاداش اولیه بیت کوین در سال ۲۰۰۹ مقایسه کنید که ماینرها، به ازای هر بلاک استخراج شده، ۵۰ بی‌تی‌سی دریافت می‌کردند.

یک تغییر در بازار

کاهش نرخ پاداش، احتمال دارد برخی از ماینرها را از بازار خارج کند، مخصوصاً زمانی که قیمت‌های کنونی برای سخت افزار مورد استفاده جهت استخراج بیت کوین را مشاهده می‌کنیم. اختلاف پاداش‌ها بر حسب بیت کوین، هم‌اکنون بسیار اندک هستند. بالا رفتن هزینه‌هایی که برای بیت کوین صرف می‌شود (از سخت‌افزار گرفته تا انرژی و پنهای باند)، می‌تواند ماینرهای با سرمایه و منابع اندک را از بازار خارج کند.

هم‌اکنون، بیشتر ماینرهای بیت کوین، بخشی از عملیات بزرگ شبکه هستند. ۵ شرکت استخراج کننده‌ی چینی، به صورت یکپارچه، تنها کمتر از ۵۰ درصد از تمام عملیات استخراج بیت کوین را کنترل می‌کنند؛ یک توسعه‌ی جدید که چند سال پیش و با متمرکز شدن بازار ماینینگ، رخ داد. این شرکت‌ها، صاحب مقدار زیادی سخت افزار هستند که آن‌ها را از طریق سرویس BitDeer اجاره کرده‌اند. این شرکت‌ها با این روش به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهند تا بدون داشتن ابزار پر هزینه و پیشرفته، بیت کوین استخراج نمایند.

این شرکت‌های ماینینگ بزرگ، به احتمال زیاد از پس پاداش‌های کاهش یافته و مصرف بودجه‌های احتیاطی برمی‌آیند که ممکن است با خارج کردن ماینرهای کوچک‌تر از بازار همراه باشد. در نتیجه، هاوینگ پیش رو ممکن است بازار را هر چه بیشتر ادغام کند و زیر ساخت‌های بیت کوین را بر عهده‌ی افراد کمتر و کمتری متمرکز نماید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چگونگی استفاده از بیت کوین به زبان ساده برای افراد مبتدی

این انتقال به سمت یک بازار ماینینگِ متمرکز‌، تضمین شده نیست. قیمت‌های بالاتر که در نتیجه‌ی هاوینگ پدید می‌آیند (یکی از واکنش‌های احتمالی بازار)، می‌تواند استخراج بیت کوین را برای طیف کوچکتری از ماینرها، سودآور سازد. فاکتورها و عوامل دیگر مانند فناوری نتورکینگ و شبکه‌، می‌تواند هزینه‌های مرتبط با ماینینگ را کاهش دهد. با این حال، کاهش قیمت‌ها به کمک تکنولوژی موثرتر، احتمالا نمی‌تواند برای نجات ماینرهای کوچک‌تر (با منابع کمتر)، کافی باشد.

برای ماینرهای بیت کوین، هزینه کردن تا میزان ۱۰٫۰۰۰ دلار برای خرید ابزاری با عملکرد بالا، یک امر عادی است و متخصصان پیش‌بینی می‌کنند که قیمت GPU (پردازنده‌های گرافیکی) پیشرفته و جدید که یکی از قطعات حیاتی در ابزار ماینرها محسوب می‌شود، در سال ۲۰۲۰ با بالا رفتن تقاضا، افزایش پیدا می‌کند. اگر قیمت‌ بیت کوین در زمانی که هاوینگ، پاداش بلاک را نصف می‌کند، به اندازه کافی افزایش پیدا نکند، به احتمال زیاد، شاهد ادغام بیشترِ بازار ماینینگ خواهیم بود.

هاوینگ بیت کوین

اطلاعاتی که آخرین هاوینگ به ما می‌دهد

از آن جایی که هاوینگ بیت کوین پیش رو، سومین هاوینگی است که در تاریخ بیت کوین رخ می‌دهد، یک سری آمار تاریخی وجود دارند که می‌توانیم برای پیش‌بینی اثرات احتمالی هاوینگ بعدی، به آن‌ها مراجعه کنیم.

در هفته‌های پیش از آخرین هاوینگ که در ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ رخ داد، قیمت بازار بیت کوین حدود ۱۰۰ دلار بر حس BTC افزایش پیدا کرد و از ۵۷۶ دلار به ۶۵۰ دلار رسید.

البته بد نیست اشاره کنیم که پس از هاوینگ قبلی، در بازار شاهد یک سری نوسان بودیم و قیمت‌ها تا انتهای ماه آگوست همان سال، به حدود ۵۰۰ دلار افت کرد اما هزینه‌ها نسبت به آن زمان، نسبتاً افزایش یافته است. قیمت کنونی بازار، حدود ۸٫۰۰۰ دلار بر حسب بیت کوین است.

اگر بازار به مانند گذشته، همین تراژدی را دنبال کند، قیمت بیت کوین در هفته‌های نزدیک به هاوینگ امسال، افزایش پیدا می‌کند. پس از هاوینگ بیت کوین بازار احتمالا با نوساناتی رو به رو شود و پس از آن، روند رو به رشدی را با گذشت زمان، تجربه کند. اگر بخواهیم طبق روند هاوینگ قبلی صحبت کنیم، این واریانس یا اختلاف، حدود ۲ ماه برروی بازار حاکم خواهد بود. پس از این دوره‌ی قیمت‌های متغیر، روند روبه‌رشد و افزایشی قیمت‌ها در چندین ماه آینده، ضعیف خواهد بود.

هاوینگ بیت کوین

ماینرهای بیت کوین

نظر و پیش‌بینی متخصصان چیست؟

افراد حرفه‌ای این حوزه، به شکل ۱۰۰ درصد مطمئن نیستند که بازار، همان روند قبلی را داشته باشد. نباید انتظار داشته باشیم که بازار در سال ۲۰۲۰، رفتاری مشابه سال ۲۰۱۶ داشته باشد. برخی از کارشناسان، مانند CoinShares CSO Meltem Demirors، باور دارند که افزایش قیمت، تا کنون اتفاق افتاده و بازار، آن چنان به هاوینگ بیت کوین واکنش نشان نمی‌دهد. بازار هم‌اکنون، بزرگتر و با سهم‌های بیشتری است که حدس و گمان‌ها را نسبت به سال ۲۰۱۶، بیشتر می‌کند.

اگر رشد سرمایه گذاری ثابت باقی بماند، اثر تورم هاوینگ، باعث افزایش قیمت خواهد شد. هنوز مشخص نیست که این افزایش تا چه حد خواهد بود اما برخی از سرمایه گذاران، نیمه پرِ لیوان را می‌بینند و مثبت‌گرا هستند. به عنوان مثال، مدیرعامل Galaxy Digital، یعنی Mike Novogratz پیش‌بینی کرده که BTC در سال جاری، به ۲۰٫۰۰۰ دلار می‌رسد.

با این حال، هیچ دلیلی برای اطمینان پیدا کردن از عدم رشد سرمایه‌گذاری، وجود ندارد. هم‌اکنون نسبت به سال ۲۰۱۶، نگاه‌های بسیار بیشتری به سمت بازار بیت کوین دوخته شده و احتمال افزایش قیمت‌ها ، می‌تواند موجب جریان پول نقد شود که این موضوع، اثر تورم و افت قیمت را جبران می‌کند.

دیگر کارشناسان، مانند تحلیلگر مالی و نویسنده Crypto، یعنی Joseph Young باور دارند که هاوینگ بیت کوین ممکن است موجب اصلاح چشمگیر بازار شود و سرمایه گذاران باید خود را آماده‌ی افت قابل توجهی در قیمت‌ها کنند؛ هم در روزهای منتهی به هاوینگ و هم پس از آن.

در طرف دیگر،Ryan Selkis از Messari عقیده دارد که پیش‌بینی و روایتِ هاوینگ بیت کوین به دلیل شیوع ویروس کرونا، «کاملاً مرده است» و برای همین نظری برای هاوینگ امسال ندارد. تنها نکته‌ای که از نظر او در مورد هاوینگ امسال اهمیت دارد، شکست یا عدم شکستِ بازار ماینینگ توسط این پدیده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۰ ، آیا این رمزارز به ۱۵۰۰۰ دلار می رسد؟

در طولانی مدت، منطقی به نظر می‌رسد که باور کنیم قیمت‌های بیت کوین، روند رو به رشدی را داشته باشند. بازار همیشه با اصلاحات اساسی، منظم شده است و به نظر نمی‌رسد که این بار نیز شرایط، متفاوت باشد. حتی اگر اصلاح جدی برای بازار وجود داشته باشد، دلیلی ندارد فکر کنیم که بازار پس از یک دوره‌ی متغیر، به شرایط عادی خود بازنگشته و ریکاوری نکند.
گرچه پیش از این که قیمت‌ها به سطحِ پیش از هاوینگ بازگردند، این نوسان ممکن است برای چندین ماه پا بر جا بماند. سرمایه گذاران باید برای این احتمال، آماده باشند.

از هاوینگ بیت کوین سال ۲۰۲۰، چه انتظاراتی باید داشته باشیم؟

تنها چند ماه تا پدیده‌ی هاوینگ بعدی زمان باقی مانده که پاداش معاملات هر بلاک بیت کوین را نصف می‌کند. پدیده هاوینگ که تا به حال دو بار در تاریخ بیت کوین رخ داده، احتمالاً تاثیرات چشمگیر و البته غیرقابل پیش‌بینی زیادی برروی تمام جنبه‌های بیت کوین می‌گذارد.

مردم انتظار دارند تا قیمت‌های بیت کوین پس از این رویداد، با نوسان مواجه شود. با این حال، هنوز مشخص نیست که سرمایه گذاران، با افزایش چشمگیر قیمت طرف هستند یا تنها یک حرکت کوچک در قیمت‌ها رخ می‌دهد. همچنین این احتمال نیز وجود دارد که کاهش پاداش بلاک، برخی از ماینرهای بیت کوین را از گردانه بازار، خارج کند و نتیجه این اتفاق، ادغام و تحکیم هر چه بیشترِ بازار و زیرساخت ماینینگ خواهد بود.

منبع:‌ CoinMarketCap Blog