تسلط استیبل کوین ها بر بازارهای ارز‌های رمزنگاری‌شده همچنان در حال افزایش است. ارزش ذخیره‌شده در این استیبل کوین ها قابل‌تبدیل به بیت‌کوین است.

اخبار اخیر حاکی از آن است که سرمایه بازارهای ارز دیجیتال استیبل‌کوین به ارزش ۸ میلیارد دلاری رسیده که این سوال را ایجاد می‌کند آیا چنین توکن‌ها / سکه‌هایی برای ارزش بلندمدت بیت‌کوین، مضر هستند یا خیر. تتر (USDT)  به‌تنهایی، ۶ میلیارد دلار در بازار سرمایه دارد و استیبل کوین ها به دارایی‌های مورد علاقه برای معامله‌گرانی تبدیل شده‌اند که می‌خواهند با سرمایه‌گذاری روی آن‌ها، در زمان عدم ثبات و نوسان‌های بازار، سود کرده و متضرر نشوند. علاوه بر این، برخی از استیبل کوین ها، مانند نسخه ترون (Tron) از تتر (USDT) ، به‌اندازه‌ای سریع هستند که برخی از معامله‌گران ترجیح می‌دهند از آن‌ها برای انتقال وجه بین صرافی‌ها استفاده کنند.

با توجه به موارد گفته‌شده این سوال مطرح می‌شود که آیا افزایش تسلط استیبل‌کوین‌ها به بازار رمزارزها می‌تواند برای قیمت بیت‌کوین ضرر داشته باشد؟ در این مطلب از کوین نیک می‌خواهیم به پاسخ سوال مطرح‌شده بپردازیم. با ما همراه باشید.

تسلط استیبل کوین ها بر بازارهای ارز‌های رمزنگاری‌شده

استیبل کوین ها در بازار ارزهای دیجیتال

۸ میلیارد دلار در سرمایه بازار نه در بیت‌کوین (BTC)

اگر فرض کنیم که استیبل کوین ها ناپدید ‌شوند و بیت‌کوین تنها عامل سودآوری باشد، می‌بینیم که بازار بیت‌کوین با استفاده از ارزش فعلی ۹/۱۲۹ میلیارد دلاری به ۱۳۸ میلیارد دلار افزایش می‌یابد. علاوه بر حساب‌وکتاب، این ارزش اضافی، قیمت بیت‌کوین را به ۷۵۲۸ دلار افزایش می‌دهد. این بدان معنی است که استیبل کوین ها با استفاده از ارزش ۸۰۹۱ دلاری، ارزش بیت‌کوین را ۴۳۸ دلار کاهش داده‌اند.

متی گرینسپن (Matti Greenspan)، تحلیل‌گر محبوب ارزهای رمزنگاری‌شده و بیت‌کوین، هنوز هم با استفاده از این خط فکری، وضعیت فرضی را در نظر می‌گیرد که استیبل کوین ها می‌توانند قانون‌گذاری شوند. در چنین شرایطی، عامل سودآوری بیت‌کوین خواهد بود.

۸ میلیارد دلار در استیبل کوین ها نه در بیت‌کوین

نمودار استیبل کوین ها

این مطلب راهم مطالعه کنید: آموزش ورود به عرصه‌ی ماینینگِ بیت کوین

استیبل کوین ها طرز تفکر قدیمی هستند

اثبات شده است که استیبل کوین ها (که نسبت به ارزهای فیات تثبیت شده‌اند)، مستعد تورم هستند. در زمان نوشتن این مقاله، تمام اقتصادهای جهانی با چاپ بیشتر ارز فیات، خود را از اثرات رکود دور نگه می‌دارند. زمانی‌ که صندوق‌های فدرال ۲ تریلیون دلار ارز فیات برای تحریک اقتصاد ایالات متحده چاپ ‌کرد، ما این وضعیت را داشتیم. علاوه بر این، شایعاتی وجود دارد مبنی بر این‌که برخی از دموکرات‌های مجلس، طرحی را در نظر دارند تا به هر آمریکایی بزرگسال، ۲۰۰۰ دلار آمریکا در هر ماه تا زمان مهار ویروس کرونا بپردازند.

مدیر عامل شرکت بایننس، چانگ پنگ ژائو، نگرانی خود را از این پیشنهاد از طریق توییتی ابراز کرد که نسبت به چنین هزینه ماهانه‌ای هشدار داده است. وی اظهار داشت که این امر موجب تشویق بیکاری و چاپ مداوم ارز فیات خواهد شد. توییت او این چنین بود:

آیا این ‌کار باعث تشویق بیکاری بیشتر نمی‌شود؟ در این‌ صورت، تنها پول بیشتری چاپ می‌شود. هرچه این‌ کار ادامه پیدا کند، تعداد افراد کمتری کار می‌کنند. قیمت‌ها افزایش زیادی خواهند داشت. نمی‌دانم آن‌ها چگونه تورم ناشی از این مسئله را حل می‌کنند. شاید بعدا نگران این موضوع بشوید؟

این مطلب راهم مطالعه کنید: افت قیمت بیت کوین تا ۵٬۳۰۰ دلار با سطح کلیدی فیبوناچی

آینده‌ای ایده‌آل که در آن معامله‌ها با ساتوشی‌ها انجام می‌شوند

زمانی که تمام استیبل کوین ها وجود نداشته باشند و ارزهای رمزنگاری‌شده به‌صورت واحدهای ساتوشی نامیده شوند، می‌تواند بهترین موقعیت ممکن باشد. در نتیجه کلیه معامله‌های تجاری و ارزهای دیجیتال با استفاده از واحد پایه (Sat (۰/۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت‌کوین انجام می‌شوند.

استیبل کوین ها

مقایسه استیبل کوین و بیت کوین

نتیجه‌گیری

با گزارش‌های جدید مبنی بر این‌که استیبل کوین ها در حال حاضر دارای ارزش بازار ۸ میلیارد دلاری هستند، این سوال را مطرح می‌کنیم که آیا وجود آن‌ها برای ارزش بیت‌کوین (BTC) مضر است یا خیر. وقتی حساب‌وکتاب می‌کنیم، مشخص می‌شود که این ۸ میلیارد دلار نزدیک به ۵۰۰ دلار از ارزش فعلی بیت‌کوین با قیمت ۷۰۹۰ دلار را کاهش داده است. وجود استیبل کوین ها می‌تواند به‌عنوان برگشت چند قدم به عقب یعنی به‌ طرز فکر قدیمی در مورد ارز فیات باشد. یک موقعیت ایده‌آل زمانی است که هر ارز رمزنگاری‌شده و فعالیت‌های تجاری مربوط به آن، همگی با ساتوشی‌ها انجام شوند.

منبع: Ethereumworldnews