این روزها، کیلومترها دورتر از کشورهای غربی، بازار بلاک چین در آسیا رونق خاصی به خود گرفته است. دلیل این امر را می‌توان در همکاری دولت‌ها و کسب و کارهای بزرگ شکل گرفته بر پایه DLT (فناوری دفتر کل توزیع شده) دانست که موجب فراهم آمدن یک اکوسیستم با طراوت و پر جنب و جوش در بازار کشورهای آسیایی شده است. گرچه بسیاری از زنجیره‌های موجود در این بازار، به صورت مجازی و خارج از محدوده این کشورها شکل گرفته‌اند، ولی پایه و اساس آن‌ها بر مبنای مشارکت‌ها و مشوق‌های برآمده از کشورهای آسیایی استوار است. در این مطلب کوین نیک می‌خواهیم به بررسی دلایل افزایش استقبال از بلاک چین در میان کشورهای آسیایی پرداخته و سعی می‌کنیم این موضوع را از جنبه‌های متفاوت مورد بررسی قرار دهیم.

آسیایی‌ها علاقه بسیاری به بلاک چین دارند

فقط چینی‌ها نیستند که استقبال بسیار خوبی از بلاک چین داشته‌اند بلکه می‌توان چنین علاقه و اشتیاقی را در همه کشورهای آسیای جنوب شرقی به وضوح مشاهده کرد. این نکته را می‌توان از عملیاتی شدن بسیاری از پروژه‌های مربوط به رمزنگاری در این کشورها متوجه شد. به طور مثال، به تازگی شرکت تایلندی Sharering پروژه‌ای را به مرحله عملیاتی رسانده است که از طریق آن می‌تواند از سیستم هویت دیجیتال و زیرساخت بلاک چین برای سیستم ویزای جدید این کشور، بهره ببرد. از این سیستم ابتدا برای مسافران چینی و هندی که به این کشور سفر می‌کنند استفاده خواهد شد و طبق پیش بینی‌ها می‌تواند به طور چشمگیری انجام کارها و بررسی‌های معمول در فرودگاه‌ها را برای میلیون‌ها مسافر در طول سال، تسریع ببخشد.

استقبال از بلاک چین در تایلند

بیت کوین در آسیا

می‌توان گفت که ابتکاراتی از این دست که مربوط به استفاده از فناوری بلاک چین هستند در تایلند و دیگر کشورهای آسیایی به امری عادی بدل شده است. برای مثال می‌توان به راه‌اندازی سیستم پرداخت مالیات مبتنی بر بلاک چین و همچنین ایجاد یک پلتفرم انرژی‌های تجدیدپذیر مبتنی بر بلاک چین در نوامبر و سپتامبر سال گذشته در تایلند اشاره کرد. برای غیر آسیایی‌ها، ایجاد چنین موجی در استقبال از بلاک چین بین کشورهای آسیایی، می‌تواند جالب و حتی دور از تصور باشد. گرچه هنوز بر سر اینکه بدون بیت کوین هم چنین استقبالی از بلاک چین خواهد شد یا خیر، بحث‌هایی وجود دارد. با این حال، کسب کارها و دولت‌های آسیایی نشان داده‌اند که عزم خود را در استفاده از DLT برای حل انواع مسائل و مشکلاتی که با آن مواجه هستند، جزم کرده‌اند. در ادامه، به مرور نظرات برخی از کارشناسان این حوزه در رابطه با دلایل گسترش استفاده از فناوری بلاک چین در میان کشورهای آسیایی، پرداخته‌ایم.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی بلاک چین در احراز هویت چه نقشی دارد و چطور بکارگرفته می‌شود؟

رمزگشایی از علاقه وافر شرقی‌ها به بلاک چین

الکساندر کچ، مدیر عامل اجرایی شرکت خدمات دیجیتالی Onchain Custodian در این رابطه چنین نظری دارد:

علت علاقه کشورهای آسیایی به بلاک چین این است که به این فناوری، به دید روشی منحصر به فرد برای حل چالش‌های مربوط به سرمایه گذاری‌های مالی خارجی و نیز مسائل ارزی نگاه می‌کنند. با دل کندن از فناوری‌های قدیمی، کشورها می‌توانند جهشی رو به جلو داشته و در این میان، استفاده از فناوری‌های جدیدی مثل بلاک چین، می‌تواند سرعت پیشرفت را بسیار زیاد کند.

آقای کچ، ضمن اشاره به کشور سنگاپور، به عنوان نمونه‌ای بسیار موفق در عرصه بلاک چین و رمزنگاری، نظرات خود را اینگونه تکمیل می‌کند:

همکاری میان دولتی آینده‌نگر و جمعی از مشاوران خبره، می‌تواند منجر به ایجاد چنین فضایی شود. بزرگترین جشنواره فناوری در دنیا (با حضور ۶۰ هزار نفر) که هر ساله در سنگاپور برگزار شده و طی آن، آخرین پیشرفت‌های فناوری و علی الخصوص بلاک چین را بررسی و مرور می‌کنند. البته در این میان، کشورهای دیگر نظیر هنگ کنگ و تایلند هم مانند سنگاپور به پیش می‌روند و در زمینه ایجاد چارچوبی قانونی برای اطمینان از اینکه آماده ورود به دنیایی جدید از بانکداری و مباحث مالی هستند، به جاهای خوبی رسیده‌اند.

وی از پروژه Ubin هم یاد می‌کند. پروژه‌ای که توسط دولتمردان سنگاپور تدارک و در آن از همکاری با چندین بانک مرکزی سود برده شده است. در این میان، سعی شده است زیرساخت‌های بازار اوراق بهادار برای استفاده از بلاک چین، جهت تسویه حساب‌های پرداخت‌های ارزی و معاملات اوراق بهادار، بهبود پیدا کند.

استقبال از بلاک چین در میان آسیایی ها

بلاکچین در شرق جهان

نقش مسائل فرهنگی

کین چاتووردی (Kyn Chaturvedi)، مدیر بخش توسعه کسب و کار شرکت TomoChain عقیده دارد که پایه و اساس صنعت بلاک چین در آسیا، به کلی با ما به ازای آن در دنیای غرب متفاوت است و این کلید استقبال از بلاک چین در میان این کشورها است.

در آسیا به فناوری بلاک چین به عنوان نوعی از کسب و کار توجه می‌شود. جایی که می‌توان در بازه‌های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به ارزش‌های اقتصادی مورد توجهی دست یافت. مطمئنا چنین طرز تفکری، مجالی برای گروه‌هایی نظیر آزادی خواهان، آنارشیست‌ها یا حتی هکرهایی که دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی دارند، به وجود نمی‌آورد. بنابراین شاید سیاست تمرکززدایی (آنگونه که در غرب رایج است)، ایده جالبی باشد ولی نمی‌توان لزوما اعمال آن را در منطقه‌ای مثل آسیا هم موفقیت‌آمیز دانست.

به عقیده چاتووردی، تمرکز کشورهای آسیایی در حوزه بلاک چین، بیش از همه معطوف به پیدا کردن بازارهای مناسب و درآمدزا برای این فناوری است و نوآوری‌هایی که در این زمینه مشاهده می‌شود حاصل چرخه‌های سریع و تکراری با معیار جذب هرچه بیشتر مشتری، است.

نقش مسائل فرهنگی در استقبال از بلاک چین

صنعت بلاک چین در آسیا

نقش استفاده از بلاک چین در نظام پرداختی

یکی دیگر از مسائلی که چاتووردی به آن اشاره می‌کند این است که امروزه، اکثر شرکت‌ها یک حوزه مشخص را برای پیشبرد کسب و کار خود انتخاب کرده‌اند و آن حوزه، چیزی نیست جز نظام پرداخت‌های مالی. حوزه‌ای که با توجه به تعدد سرمایه گذاران و خرده فروشانی که از انواع فناوری‌های رمزنگاری استفاده می‌کنند، تبدیل به صنعتی پر سود شده است. چاتووردی برای اثبات نظر خود، به استارتاپ Terra Money در شبکه اجتماعی Kakao اشاره میکند.

در سال آینده، احتمالا شاهد این خواهیم بود که کیف پول رمزنگاری شده Kakao تحت عنوان Klip Wallet در دسترس میلیون‌ها کاربر آن قرار می‌گیرد. در آن زمان است که می‌توان راجع به مباحث نظارتی در این حوزه صحبت کرد و ضمن آن، شهروندان را به استفاده از سکه‌های رمزنگاری شده برای داد و ستدهای روزانه خود، تشویق کرد.

شرکت TomoChain نیز از شرکت‌های فعال در این حوزه است که با پلتفرم‌های Wisepass و Urbox برای تحت پوشش قرار دادن خرید و فروش طیف گسترده‌ای محصولات در ویتنام، همکاری می‌کند. در این میان می‌توان به سیستم پرداخت Wadz اشاره کرد که پلتفرم TomoChain را جایگزین پلتفرم اتریوم نمود. Wadz دارای کارتخوان‌های سیاری است که شیوه‌های پرداخت رمزنگاری را برای هزاران نفر از مشترکین خود فراهم کرده است.

استقبال از بلاک چین در پرداخت های مالی

کیف پول رمزنگاری شده Kakao

نقش علاقه به فناوری در استقبال از بلاک چین

بینا چو (Bina Cho) معاون استراتژی بازاریابی شرکت APM Coin در کره جنوبی است. توکن‌های ارائه شده این شرکت، توسط برند APM که از جمله معروف‌ترین برندهای مد در سرتاسر جهان است مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عقیده چو، یکی از دلایل اشتیاق زیاد کره‌ای‌ها به این صنعت، زیرساخت فناوری موجود در آن است. زیرا کره‌ای‌ها به شدت به استفاده از فناوری‌های جدید گرایش دارند.

برای پیاده سازی بلاک چین، نیاز به زیرساخت کاملی از انواع فناوری‌ها است. کشور کره جنوبی، یکی از پر سرعت‌ترین اینترنت‌های دنیا را در اختیار دارد که به این معنی است که بلاک چین و دیگر فناوری‌ها، می‌توانند به سرعت در این کشور، پیاده سازی شده و به مرحله عملیاتی برسند. از سوی دیگر، ضریب میزان پذیرش فناوری‌های جدید در میان کره‌ای‌ها بسیار بالاست که این امر، به خودی خود موجب تمایل آن‌ها به تجربه فناوری‌های جدید می‌شود.

بنابراین از دید بینا چو، علاقه کشورهای آسیایی به تجربه اندوزی و امتحان کردن فناوری‌های جدید، موجب شده است که در کشوری مانند کره جنوبی، چندین پروژه با محور فناوری بلاک چین، موفق به توسعه مدل کسب و کار خود حتی در مقیاس بازارهای جهانی شوند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی تمرکز زدایی اتریوم چیست؟

گرایش شرکت‌های بزرگ آسیایی به بلاک چین

تمایل فراوان شرکت های کوچک و بزرگ آسیایی به استفاده از بلاک چین، برای تحلیلگران حوزه‌های مختلف نیز تبدیل به مساله‌ای کنجکاوی برانگیز شده است. برای مثال، جوزف یانگ (Joseph Young) که یک تحلیلگر حوزه رمزنگاری است، در این باره مشاهداتی داشته است:

در حال حاضر، تقریبا همه شرکت‌های بزرگ کره جنوبی که دستی در صنایع اصلی دارند، تا حدودی درگیر مباحث بلاک چین و دنیای رمزنگاری شده‌اند. شرکت‌هایی مثل سامسونگ، Kakao ،KT ،Shinhan ،ال‌جی و هیوندای.

نکته جالب در این میان این است که در حالی که کشورهایی مثل کره جنوبی، ژاپن، چین، تایلند، سنگاپور و دیگر کشورهای حاضر در این منظقه از آسیا، در حال بهره بردن از همه جنبه‌های بلاک چین هستند، کشورهای غربی فقط در حال تماشای پیشرفت روز به روز این کشور‌ها بوده و انگار قبول کرده‌اند که در این حوزه، بازی را به رقبای آسیایی خود واگذار کرده‌اند.

بلاک چین آسیا

گرایش شرکتهای آسیایی به بلاکچین

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!