در سال‌های اخیر توسعه ارز دیجیتال با هوش مصنوعی سرعت گرفته و باعث رونق آن شده است. در این مقاله به ۵ ویژگی که هوش مصنوعی به صنعت ارز دیجیتال و بلاک چین بخشیده است اشاره می‌کنیم. برای خواندن مقالات بیشتر در مورد رمزارزها با کوین نیک همراه باشید.

با اینکه هیچ بخشی از صنعت یا کسب‌وکار نیست که هوش مصنوعی در آن دستی نبرده باشد، هنوز یک بخش صنعتی مهم باقی مانده است. رمزارزها یکی از مهم‌ترین محصولات عصر دیجیتال هستند. ارزهای دیجیتالی مبتنی بر نرم‌افزار هستند که از یک روش قانون‌گذاری غیرمتمرکز استفاده می‌کنند. این یعنی هیچ نهاد قانونی یا واسطه‌ای مانند بانک‌ها یا دولت‌ها نمی‌تواند بر این ارزهای دیجیتال تاثیر داشته باشد. با اینکه اغلب این رمزارزها به فناوری قدرتمند بلاک چین تکیه دارند، اما هر کدام از آن‌ها هنوز هم با محدودیت‌هایی جدی در این صنعت روبرو است.

طبق گزارش‌های آماری اخیر، از آنجا که رمزارزها با تراکنش‌های مالی و دیجیتالی سروکار دارند، در هر حوزه صنعتی کاربردی و قابل استفاده هستند. حتی پس از افت و خیزهای متوالی، استخراج ارز دیجیتال هنوز هم یک صنعت سودآور تلقی می‌شود. و چین بزرگترین بازیکن این صنعت است که ۷۵ درصد کل شبکه استخراج را کنترل می‌کند. این اعداد و ارقام ثابت می‌کنند که صنعت رمزارز هر چقدر که با ریسک و ضرر همراه باشد، باز هم افراد کثیری هنوز مشتاق به بازی در زمین این صنعت هستند.

در این بین، بسیاری از صنایع بهترین عملکرد هوش مصنوعی را در ترکیب با بلاک چین در نظر می‌گیرند. بدون شک این دو حوزه در صدر مهم‌ترین فناوری‌هایی ایستاده‌اند که نوآوری‌های فناورانه را تسهیل بخشیده و تغییرات بسیاری در هر صنعت به وجود آورده‌اند.

توسعه ارز دیجیتال با هوش مصنوعی

رابطه هوش مصنوعی و ارز دیجیتال

این مطلب راهم مطالعه کنید:
ورود هوش مصنوعی در بلاک چین؛ آینده تکنولوژی و ارزهای دیجیتال

راه‌های توسعه ارز دیجیتال با هوش مصنوعی

برای درک بهتر پتانسیل هوش مصنوعی از طریق فناوری بلاک چین، نحوه تحول و رشد صنعت ارز دیجیتال به دست هوش مصنوعی را در قالب پنج روش مهم بررسی می‌کنیم.

مقیاس‌پذیری

هوش مصنوعی در تمرکززدایی از سیستم‌های یادگیری به منظور افزایش کارایی کلی تراکنش‌ها موفق بوده است. حتی روش‌های به اشتراک‌گذاری داده نیز برای اطمینان حاصل‌کردن از مقیاس‌پذیری در مسیری طولانی برای دست‌یابی حداکثری به هدف گسترش شبکه طراحی شده‌اند.

فناوری بلاک چین در پردازش رمزارزها با سرعت یک مگابایت در هر ۱۰ دقیقه موفق بوده است. در حال حاضر، این سرعت با موفقیت بلاک چین را به وسعت بیش از ۱۰۰ گیگابایت رسانده است. هنگامی که ساتوشی ناکاموتو برای اولین بار فناوری بلاک چین را مطرح کرد، مفهوم هرس را به عنوان یک امکان برای حذف داده‌های اضافی درگیر تکمیل تراکنش‌ها مطرح کرد تا تمام بلاک چین محدود به یک کامپیوتر واحد نباشد.

امنیت

پس از هیاهویی که بر سر راه‌اندازی ارز دیجیتال فیسبوک، لیبرا (Libra)، به راه افتاد و نگرانی‌های فزاینده‌ای که برای دولت ایالات متحده در مورد استفاده از این رمزارز توسط تروریست‌ها به وجود آمد، محافظت پیشرفته به رمزارزها اجازه می‌دهد تا جایگاه خود را به عنوان یک ارز دیجیتال در سرتاسر جهان به دست آورند. اگرچه هک‌کردن یک شبکه بلاک چین به علت نحوه طراحی زیرساخت آن غیرممکن است، همیشه کلاهبردارانی هستند که تلاش دارند به نحوی به سیستم نفوذ کنند.

سیستم بلاک چین «رمزنگاری‌شده» است، اما به هیچ وجه رمز و راز خاصی ندارد. این سیستم شفاف و غیرمتمرکز است و عملیات خود را در برابر چشم تمام افراد و اعضای شبکه انجام می‌دهد. هوش مصنوعی در این قسمت هم می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. یادگیری ماشینی، که طی چند سال گذشته پیشرفت‌ فوق‌العاده‌ای داشته، می‌تواند همراه خوبی برای محافظت از اجرای عملیات بلاک چین باشد.

بهره‌وری

طبق نتایج نظرسنجی جهانی بلاک چین در سال ۲۰۱۹، تمایل شرکت‌کنندگان به سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های مبتنی بر بلاک چین در مقایسه با سال گذشته ۵ میلیون دلار بیشتر بود. ۵۳ درصد شرکت‌کنندگان هوش مصنوعی را به عنوان یک نیاز حیاتی برای تراکنش‌ها پذیرفتند، و ۸۴ درصد ترکیب بلاک چین و هوش مصنوعی را مهم تلقی می‌کنند.

با توجه به آمار و ارقام در خصوص احتمال رشد، بهره‌وری، و کارایی عملیات ضمن کاهش هزینه کل، یک سیستم هوش مصنوعی کارآمد بی‌شک قادر به محاسبه و پردازش فوری تراکنش‌ها خواهد بود. علاوه بر این، با پیشرفت بازاریابی هوشمند و کاهش مصرف انرژی، پردازش سریع‌تر تراکنش‌ها امکان‌پذیر می‌شود. با وجود برخی تردیدها و محدودیت‌های ساختاری، ترکیب هوش مصنوعی و بلاک چین می‌تواند باعث افزایش چشمگیر توان شبکه‌ها شود.

حریم خصوصی

مانند هر پیشرفت فناوری دیگری که امروزه در جریان است، رمزارزها نیز دغدغه‌هایی مربوط به حفظ حریم خصوصی دارند. هوش مصنوعی نه تنها می‌تواند پیشرفت‌های قابل اعتمادی در زمینه افزایش محافظت از حریم خصوصی افراد در شبکه بلاک چین به وجود آورد بلکه برای کاهش ریسک دستکاری و تغییر در داده‌های مشتریان نیز می‌تواند عملکردی فوق‌العاده داشته باشد.

از آنجا که امنیت و مقیاس‌پذیری و حفظ حریم خصوصی تا حد زیادی به یکدیگر مرتبط هستند، با بهبود یکی از این عوامل احتمال دارد مشکلاتی در خصوص عوامل دیگر به وجود بیاید. با اعمال نورآوری‌هایی که شانه‌به‌شانه بهره‌وری بیشتر کار می‌کنند، این مشکلات را نیز می‌توان از میان برداشت. از این رو، ادغام رمزارزها با هوش مصنوعی می‌تواند حریم خصوصی را در هر سطحی حفظ کند و تا حد امکان از نقص‌هایی که ممکن است برای امنیت شبکه مشکل‌آفرین باشند بکاهد.

این مطلب راهم مطالعه کنید:
۶ راه برای تضمین ناشناس ماندن در تراکنش های بیت کوین

مصرف انرژی کمتر

برای اجرای تمام و کمال استخراج رمزارز، این صنعت به مقادیر باورنکردنی از منابع انرژی احتیاج دارد. با این وجود، با اعمال هوش مصنوعی می‌توان مصرف انرژی را تا حد زیادی کاهش داد و این منابع انرژی را تنها برای مواقعی که مشکلی پیش می‌آید ذخیره کرد.

رمزارزها محصول عصر دیجیتال هستند. به هر اندازه‌ که واسطه‌های مالی دیگر نیاز به قانون‌گذاری دقیق و سختگیرانه دارند، رمزارزها توانسته‌اند از زمان و هزینه‌ای که برای دخالت هر واسطه یا شخص ثالث، سیستم بانکداری متمرکز و یا نظارت هر نهاد دولتی دیگر لازم است بکاهند. علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند از هزینه‌های استخراج و سرمایه‌گذاری روی سخت‌افزارهای استخراج بکاهد. با استفاده از هوش مصنوعی، استخراج‌کننده تنها به یک سیستم کامپیوتری همگام با نرم‌افزار احتیاج دارد تا یک چرخه بلاک چین موفق و سودآفرین ایجاد شود.

نتیجه

اکنون که هوش مصنوعی تقریبا در تمام جوانب زندگی ما راه خود را هموار کرده است، رمزارزها نیز می‌توانند یکی از فناوری‌های نوظهوری باشند که می‌توانند از هوش مصنوعی بهره‌مند شوند. با این وجود، هوش مصنوعی نمی‌تواند راه حلی برای تمام مشکلات و نواقص رمزارزها باشد. همچنین، هوش مصنوعی نمی‌تواند مثل یک جادو جایگزین هوش انسانی شود. کاری که هوش مصنوعی به‌خوبی قادر به انجام آن است افزایش کنترل و تسهیل پردازش تراکنش‌ها و همچنین افزایش امکان پذیرش رمزارزها به عنوان یک واسطه پرداخت برای کالاها و خدمات روزمره است. توسعه ارز دیجیتال با هوش مصنوعی می‌تواند به فراگیرتر شدن هرچه بیشتر این صنعت کمک کند.

منبع: coinspeaker.com