روز ۲۱ اوت (۳۱ مرداد) قیمت بیت کوین ۳ درصد کاهش پیدا کرد و از ۱۱٫۸۸۰ به ۱۱٫۵۱۱ دلار رسید. تصادفا، همان روز شاخص دلار پس از ۴ ماه که اوضاع خوبی نداشت، دوباره جان گرفت و یک روند صعودی را شروع کرد.

روند صعودی دلار
نمودار قیمت بیت کوین

وقتی شاخص دلار ۱/۳ درصد افزایش یافت و از ۹۲/۲۸ به ۹۳/۲۰ دلار رسید، بزرگترین ارز دیجیتال، بیت کوین و پشت‌ سر آن، طلا دچار کاهش قیمت شدند. این رابطه معکوسی که ظاهرا بین بیت کوین و دلار برقرار است، نشان می‌دهد که دلیل روند افزایشی بیت کوین در این چند وقته، تا اندازه‌ای به‌دلیل ضعیف شدن دلار بوده است.

آیا روند افزایشی دلار می‌تواند مومنتوم بیت کوین را معکوس کند؟

از پنجشنبه سیاه (۲۱ اسفند ۹۸) تا امروز، یعنی از روزی که بیت کوین دچار یک اصلاح قیمت شدید شد و طی یک روز ۳٫۶۰۰ دلار سقوط کرد، بیت کوین یک روند افزایشی داشته است و تحلیلگران این روند را مرتبط با ضعیف شدن دلار می‌دانند.

محققان صرافی کراکن معتقدند:

یکی از دلایل موج افزایشی بیت کوین، قوی شدن طلا در این یک سال است. پس از همه‌گیری کرونا و عناصر دیگری مانند افزایش هزینه‌های دولت، ترس از تورم و ضعیف شدن دلار، بازار به سمت دارایی‌هایی متمایل شد که امنیت بیشتری داشتند و احتمال بحران آن کم بود.

ولی به هر حال، وقتی دلار بازگردد و یک روند صعودی را آغاز کند، احتمال اینکه بیت کوین وارد یک فاز تقویتی شود، وجود دارد.

در ۴۸ ساعت گذشته، وقتی شاخص دلار افزایش یافت، قیمت طلا نیز به میزان ۳/۵ درصد کاهش پیدا کرد. در این چند هفته اخیر طلا روزهای خوبی را پشت سر می‌گذاشت و در جریان شک‌وتردیدهای بازار نسبت به اقتصاد جهانی، توانست موفق عمل کند.

روند صعودی دلار
نمودار شاخص دلار

در همین راستا، اسکات ملکر، یکی ار تریدرهای معروف می‌گوید رابطه معکوس بین بیت کوین و دلار بیشتر از رابطه اخیر آن با بازار بورس، قانع‌کننده است.

رابطه معکوس بیت کوین با دلار بسیار منطقی‌تر و قانع‌کننده‌تر از رابطه آن با بازار بورس است.

از ماه آوریل تا کنون، دلار از ارزهای ذخیره‌ای بزرگ مانند ین ژاپن عملکرد ضعیف‌تری داشته است و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند این موضوع می‌تواند مومنتوم طلا را تقویت کند و رابطه دلار و طلا یک رابطه معکوس تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اصطلاحات تخصصی ارز دیجیتال که قبل از سرمایه گذاری باید بدانید

پیش‌بینی دلار در کوتاه‌مدت

طبق گفته مایکل هیوسان، تحلیلگر CMC Markets UK ریکاوری دلار منجر به ضعیف شدن طلا خواهد شد:

بازگشت دلار آمریکا موجب شده قیمت طلا شروع کند به کاهش یافتن و در حال حاضر مشغول امتحان کردن سطح حمایتی ۱٫۹۲۰ دلار است. ضمنا شک‌وتردیدهای تازه‌ای نیز نسبت به سیاست‌های پولی آینده فدرال رزرو ایجاد شده است.

با نگاه به اعداد و ارقام سایت Skew می‌توان دید که طلا و بیت کوین در چند وقت اخیر رابطه تازه‌ای را با هم شروع کرده‌آند. اگر این فلز گرانبها و بیت کوین به همین روند ادامه دهند، باید انتظار داشت که قوی شدن دلار نهایتا به کاهش قیمت بیت کوین منجر شود.

کارل شاموتا، استراتژیت Cambridge Global Payments معتقد است احتمالا دلار دچار یک فشار ناگهانی شده است. او توضیح می‌دهد:

این افزایش قیمت شاخص دلار یک گره‌گشایی کوتاه‌مدت ناگهانی‌ست، که مومنتوم این چند ماه اخیر منجر به این شرایط شده و موقتی است.

همزمانی فشار ناگهانی دلار، سیاست‌گذاری‌‌های پولی و افزایش شک‌وتردیدهای اقتصادی منجر شده است به روند صعودی دلار؛ اما آیا این روند یک روند کوتاه‌مدت است یا بلندمدت؟ شما هم می‌توانید نظرها و تحلیل‌های خودتان را درباره رابطه طلا، بیت کوین و دلار را به کوین‌نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: CoinTelegraph