هر روزه ارزهای دیجیتالی جدیدی در قالب پروژه‌ای مختلف به دنیا معرفی می‌شوند. برخی از این ارزهای دیجیتالی به خاطر خدمات و نوآوری‌هایی که ارائه می‌دهند به سرعت محبوب می‌شوند. اما آیا محبوبیت یک رمزارز جدید، همیشه به معنای برتری آن در مقابل رقبایش است؟ در این مطلب کوین نیک می‌خواهیم با پرداختن به ارزهای دیجیتالی نسبا جدید پولکادات و آردور به جواب این سوال برسیم.

این مطلب را هم مطالعه کنید: چطور پولکادات طی سه هفته به یکی از ده ارز دیجیتال مهم جهان تبدیل شد

دلیل مقایسه پولکادات و آردور

اخیرا پولکادات که بالاخره پس از چندین سال کار روی آن به مرحله اجرایی رسید، توانسته است توجهات بسیاری را در حوزه رمزارزها به خود جلب کند. به طوری که این پروژه در میان هیاهوی تبلیغاتی، خیلی سریع به روندی صعودی در میان ارزهای دیجیتال رسیده است. با این حال، پولکادات تنها رمزارز موفق در این عرصه نیست. ارزهایی مثل EOS، XRP و Tezos هم نمونه‌هایی از پروژه‌هایی هستند که طی سال‌های اخیر، تب بحث و تبادل نظر درباره آن‌ها بسیار بالا گرفته است. علیرغم این هیجانات ناگهانی، مطالعه‌ای دانشگاهی حقیقت جالبی را برملا کرده است. اینکه حجم بسیار کمی از کل ترافیک شبکه از این ارزهای دیجیتالی برای انتقال دارایی‌های خود استفاده می‌کنند.

در نقطه مقابل، پروژه‌های کم سر و صداتر، اغلب تحسین‌های بیشتری را به خاطر دستاوردهایشان دریافت کرده‌اند. ضمن اینکه میزان استقبال از آن‌ها هم به نسبت بیشتر بوده است. آردور یکی از این پروژه‌ها است. پروژه‌ای که در حال همکاری مشترک با دولت اتریش جهت توسعه انرژی هوشمند و همچنین، یافتن راه‌های مقابله با ویروس کووید-۱۹ است. همچنین اخیرا این پروژه به عنوان پلتفرم مورد نظر برای GiveSafely که بستری امن برای فعالیت‌های خیرخواهانه است، انتخاب شده است. بنابراین شاید بد نباشد که از جهات مختلف، پروژه محبوب پولکادات را با پروژه آردور مقایسه کنیم.

تیم و تاریخچه

بخشی از اقبال عمومی ایجاد شده برای پولکادات، به خاطر موسس آن است. دکتر گوین وود که وی را به عنوان موسس اصلی اتریوم و همچنین خالق زبان برنامه نویسی سالیدیتی می‌شناسیم، یکی از مورد احترام‌ترین نام‌ها در حوزه بلاکچین است. این پروژه از زمانی که مشخص شده آقای وود برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای توسعه طرحی بر اساس بلاکچین دارد، سرمایه قابل توجهی را به خود جذب کرد. میزان سرمایه‌های جذب شده برای پروژه پولکادات در سال ۲۰۱۷ تا ۱۴۰ میلیون دلار رسید. این وضعیت در سال ۲۰۱۹ و در حالی که هنوز یک سال تا راه‌اندازی این پروژه وقت باقی بود، بهتر هم شد.

با این حال، باید به این نکته اشاره کرد که شبکه اصلی پولکادات هنوز در مسیر توسعه قرار دارد. در واقع هنوز چند فاز از مراحل طراحی آن باقی مانده است. در فاز کنونی، مدل اجماع ساز و کار اثبات سهام راه‌اندازی شده است. این مدل مبتنی بر تکرار است تا از این طریق، حاکمیت کامل و عملکرد مورد نظر را برای زنجیره مرکزی خود به دست آورد.

در طرف قابل، پروژه شبکه بلاکچین آردور در سال ۲۰۱۸ اجرایی شد. در این مدت، فرصت زیادی برای توسعه شبکه اصلی این پروژه و بهبود آن برای نسخه‌های جدیدتر فراهم شد. تیم موسس آردور هم متشکل از افرادی خوشنام در حوزه بلاکچین است. ریشه این پروژه به Nxt می‌رسد. Nxt را می‌توان اولین بلاکچین راه اندازی شده برای ساز و کار اثبات سهام دانست که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد.  لیور یافه، یکی از توسعه دهندگان اصلی Nxt با تاسیس شرکت Jelurida، اقدام به توسعه آردور کرد.

تفاوت‌های پولکادات و آردور
افراد معتبری در فرایند توسعه این دو پروژه مشارکت داشتند

فناوری

معماری پولکادات و آردور را می‌توان اقلا در سطوح بالاتر با هم مقایسه کرد.  هر دو پروژه از یک زنجیره مرکزی متصل به زنجیره‌های کناری استفاده می‌کنند. این زنجیره‌ها در آردور تحت عنوان زنجیره والد و فرزند شناخته می‌شوند. اما در پولکادات به زنجیره مرکزی، Relay chain و به زنجیره‌های کناری، parachain گفته می‌شود.

یکی از مزیت‌های پولکادات، قابلیت همکاری در آن است. به این ترتیب که زنجیره‌های کناری می‌توانند با استفاده از یک زنجیره پل مانند، به زنجیره مرکزی متصل شوند. از آنجایی که این قابلیت را می‌توان بزرگترین مزیت پروژه پولکادات دانست، ولی به خاطر جدید بودن آن، باید منتظر ماند و دید که کدام یک از پروژه‌های بلاکچین تصمیم به استفاده از آن می‌گیرند.

حداقل از لحاظ تئوری، شرکت‌هایی که از بلاکچین خصوصی یا مجاز استفاده می‌کنند، می‌توانند از طریق چارچوب پولکادات به یکدیگر وصل شوند. با این حال، شرکت‌هایی که از بلاکچین برای اهداف توسعه‌ای استفاده می‌کنند احتمالا با این مساله به عنوان یک ریسک برخورد خواهند کرد.

ضمنا به خاطر ماهیت متن باز بودن پولکادات، شرکت‌هایی که قصد توسعه بلاکچین خود با استفاده از آن را دارند باید به استخدام افراد متخصص برای این کار بپردازند. از اهداف آینده این پروژه این است که قابلیت‌هایش را به صورت بسته‌ای آماده در اختیار شرکت‌های متقاضی قرار دهد. گرچه فعلا این امکان میسر نشده است.

خدمات سازمانی

از لحاظ سازمانی می‌توان اردور را دارای مزیت‌هایی نسبت به رقیب خود دانست. شرکت Jelurida این شبکه را به صورت بسته “بلاکچین به عنوان یک سرویس” در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد. بدین ترتیب، این شرکت‌ها به راحتی می‌توانند به توسعه پلتفرم خود بپردازند. به این صورت که می‌توانند زنجیره‌های فرزند حود را به زنجیره مرکزی شبکه آردور متصل کنند.

زنجیره فرزند اصلی آردور تحت عنوان ایگنیس (Ignis) شناخته می‌شود. ایگنیس قابلیت‌ها و ویژگی‌های دیگری مثل سیستم رای دهی، تبادل دارایی، بازار و ابر داده‌ها را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد. کاربران می‌توانند به سفارشی‌سازی حساب خود پرداخته و کنترل تراکنش‌ها را به دست بگیرند. علاوه بر این ، از آنجا که جمعی از متخصصین بلاکچین در شرکت Jelurida مشغول به کار هستند، خدمات مشاوره‌ای مورد نیاز هم به سازمان‌ها داده می‌شود.

این مطلب را هم مطالعه کنید: اداره بلاک چین به عنوان یک سیستم اقتصادی به کمک پروژه پولکادات

الگوریتم اجماع

آردور کاملا بر پایه اجماع ساز و کار اثبات سهام عمل می‌کند. چیزی که توسط پیشینیان آن یعنی Nxt ساخته شده است. با اینکه ۷ سال از توسعه این شبکه توسط Nxt می‌گذرد، هنوز می‌توان از آن با اطمینان استفاده کرد.

مزیت اصلی این مساله در این است که هم آردور و هم Nxt به هیچ وجه از پروتکل slashing به عنوان بخشی از فرایند اجماع خود استفاده نمی‌کنند. slashing به موقعیتی گفته می‌شود که در آن، یک نود در صورت تایید یک بلاک نامعتبر، بخشی از سهام خود را از دست می‌دهد. زیرا این مساله به عنوان رفتاری مخرب و آسیب زننده برای شبکه شناخته می‌شود.

بسیاری از افراد، موافق به کارگیری این شیوه به خصوص برای مقابله با حملاتی چون “نبودن سهام (nothing at stake)” هستند. با این حال، موسس آردور معتقد است که این حمله صرفا فقط از لحاظ تئوری قابل انجام است.

اما توسعه دهندگان پولکادات نظر دیگری در این خصوص دارند. آن‌ها مدل اجماع مخصوص به خود تحت عنوان  NPoS را ساخته‌اند. در این مدل محدودیت بیشتری برای تایید نودها اعمال شده است. بدین ترتیب، پولکادات با جلوگیری از مشارکت تعداد زیادی از نودها، از ریسک تمرکزگرایی اجتناب کرده است.

NPoS با استفاده از پروتکل slashing با فعالیت‌های مشکوک و نودهایی که اجازه حمله به شبکه داده‌اند برخورد می‌کند. بنابراین توکن‌های مشارکت کننده در این شبکه، باید از نودهایی که تایید می‌کنند مطمئن باشند.

تفاوت پولکادات و آردور در الگوریتم اثبات سهام
آردور کاملا بر پایه اجماع ساز و کار اثبات سهام عمل می‌کند

نکته پایانی

آردور به عنوان یکی از اولین شبکه‌های بلاکچین موجود برای توسعه پلتفرم‌ها از مزیت سابقه و اقبال بیشتر توسط دولت‌ها و شرکت‌ها دارا است. با این حال، پولکادات علیرغم کم سابقه‌تر بودن، توانسته است با بهبود برخی از قابلیت‌ها و همچنین پر کردن جای خالی بسیاری از نیازمندی‌ها، به محبوبیت زیادی دست پیدا کند. دنبال کردن رقابت این دو پروژه برای اینکه بتوانند نقش بیشتری در آینده اکوسیستم بلاکچین داشته باشند، قطعا جذاب خواهد بود.

منبع: bitcoinist