سومین هاوینگ بیت کوین بالاخره به وقوع پیوست و حالا دو هفته از آن می‌گذرد. خیلی از کاربران و ماینرهای صنعت بیت کوین نگران این بودند تا پس از رویداد هاوینگ، عملیات استخراج بیت کوین دیگر مانند قبل به خوبی پیش نرود و هزینه این کار صرف نداشته باشد. همچنین خیلی‌ها نگران این بودند که شرایط ارزهای دیجیتال دچار تغییرات ناخوشایندی شود. اما فعلا پس از گذشت دو هفته، سومین هاوینگ روی درآمد استخراج بیت کوین تاثیر نداشته است. شرایط ماینرها همانند گذشته است و استخراج بیت کوین هنوز برای آن‌ها درآمد دارد. اما آیا شرایط به همین صورت ادامه پیدا خواهد کرد؟ با کوین نیک همراه باشید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۵ پیش بینی قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ

آیا هاوینگ به صنعت استخراج بیت کوین صدمه زده است؟

در حالی که قطعاً تغییرات مختلفی در صنعت ماینینگ بیت کوین به وجود آمده، ماینرهای بیت کوین و سخت‌افزارهای استخراج بیت کوین همچنان شاهد درآمدزایی در این فضا هستند. این مسئله نشان می‌دهد که سومین هاوینگ روی درآمد استخراج بیت کوین تاثیر نداشته است. کسب و کار ایجاد بیت کوین‌های جدید با دستگاه‌های موجود و هزینه‌های سرسام‌آور انرژی، هنوز هم برای بسیاری از ماینرها درآمد خوبی به همراه دارد.

در تاریخ ۱۲ می ۲۰۲۰ بود که شاهد به وقوع پیوستن رسمی سومین هاوینگ محبوب‌ترین ارز دیجیتال دنیا بودیم. هاوینگ‌های قبل به ترتیب در تاریخ ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ رخ دادند. اولین هاوینگ میزان ارزش بیت کوین‌های پاداشی را از ۵۰ واحد بیت کوین به ۲۵ واحد بیت کوین کاهش داد. در حالی که این مقدار به نظر زیاد می‌آید، اما با این حال ۸ سال پیش، قیمت بیت کوین بسیار ناچیز بود و ماینرها واقعاً درآمد جالب توجهی از استخراج کسب نمی‌کردند.

تاثیر هاوینگ در ماینینگ بیت کوین

هاوینگ دوم که ۴ سال بعد رخ داد، میزان دریافتی بیت کوین‌ها را از ۲۵ عدد به ۱۲/۵ عدد کاهش داد و بیت کوین رفته‌رفته کمیاب‌تر شد. در آن زمان بیت کوین به قیمت کمتر از ۱۰۰۰ دلار رسید و صنعت استخراج بسیار شرایط بهتری را نسبت به سال ۲۰۱۲ تجربه می‌کرد. از آن زمان بود که ماینرها درآمد جدی‌تری داشتند.

حالا که میزان پاداش بیت کوین به ۶/۵ واحد رسیده، برای خیلی‌ها سوال بود که آیا ادامه استخراج بیت کوین واقعا ارزشش را دارد یا نه. در حال حاضر، به دلیل وجود ویروس کرونا، بیت کوین همچنان نوسانات سنگینی را تجربه می‌کند. این ارز دیجیتال در اواسط ماه مارس به ۳ هزار دلار سقوط کرد، در حالی که قیمت آن پیش از این واقعه بالاتر از ۱۰ هزار دلار معامله می‌شد.

هاوینگ روی درآمد استخراج بیت کوین همچنان مثبت است

با یک حساب ساده، می‌توان متوجه شد که این ارز دیجیتال نزدیک به ۷۰ درصد از ارزش خود را فقط در طی چند روز از دست داد. البته که بیت کوین توانست بخش بزرگی از ضرر خود را دوباره جبران کند و حالا با قیمت‌ بیش از ۸٫۸۰۰ دلار خرید و فروش می‌شود. خیلی از فعالین این بازار همچنان نسبت به شرایط حال حاضر راحت نیستند و در خرید و فروش‌های خود کاملا محتاط عمل می‌کنند.

اما خبر خوب این است که شرکت‌هایی نظیر Bitmain و MicroBT در گزارش‌های خود همچنان از درآمد خوب استخراج، به لطف دستگاه‌های مخصوص خود خبر می‌دهند. هر دو این شرکت‌ها از چین هستند و می‌گویند که در حال حاضر برخی از ماینرهای خاص درآمد‌ کافی را برای ادامه دادن به این کار کسب می‌کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: پیش بینی نرخ ارز دیجیتال بیت کوین : بیت کوین می‌تواند به قله یک میلیون دلار برسد!

برای مثال، دستگاه استخراج بیت کوین MicroBT Whatsminer M30s++ قادر است به اندازه ۱۱۲ ترا هش بر ثانیه تولید داشته باشد. این دستگاه در حال حاضر در رتبه اول درآمدزاترین سخت‌افزارهای استخراج است. تا زمان نگارش این مطلب، این دستگاه با قیمت ۲٫۱۶۵ دلار فروخته می‌شود و ۸٫۵۳ دلار در روز درآمد دارد.

در مورد سخت‌افزارهای Bitmain، دستگاه Antminer S19 Pro حدود ۱۱۰ ترا هش تولید می‌کند و با قیمت حدود ۲٫۸۰۰ دلار، قادر است روزانه حدودا ۸٫۴۹ دلار درآمد داشته باشد.

با این حال، خیلی از تحلیلگران بر این باور هستند که قیمت بیت کوین بالاخره از این حالت خارج شده و یک روند خرسی بزرگ را آغاز خواهد کرد.

منبع: Live Bitcoin News