اگر این روزها قصد دارید کار استخراج بیت کوین با کامپیوتر یا لپ‌تاپ را شروع کنید، بهتر است بدانید روش انجام آن با سال ۲۰۰۹ (که استاتوشی ناکاموتو برای اولین بار اقدام به استخراج بیت کوین کرد) کمی تفاوت دارد.

در حال حاضر، استخراج رمزارزها محبوبیت بیشتری پیدا کرده و پیشرفت‌هایی که در سخت‌افزار کامپیوتر و لپ‌تاپ شکل گرفته هم این سوال را به ذهن می‌آورد که آیا می‌توان به استخراج بیت کوین با کامپیوتر روی آورد یا خیر. برای مشاهده پاسخ این سوال و مسائل مربوط به آن، تا انتهای این مقاله با کوین نیک همراه باشید.

آیا می‌توانم با یک لپ‌تاپ بیت کوین استخراج کنم؟ بله، در سال ۲۰۱۸ نرم‌افزارهایی برای استخراج بیت کوین توسعه یافت که کاربران با استفاده از آن روی لپ‌تاپ و کامپیوتر هم می‌توانند بیت کوین استخراج کنند. با این حال، در مورد استخراج مستقیم بیت کوین با یک لپ‌تاپ می‌توان گفت به طور قطع به یقین، نتیجه سودمندی کسب نخواهید کرد. اگر این روزها می‌خواهید با یک کامپیوتر نوت‌بوک بیت کوین به دست بیاورید باید از نرم‌افزارهای اضافی برای استخراج استفاده کنید.

در ابتدای امر که ابزار استخراج بیت کوین تکامل پیدا کرد، به این عمل BTC mining یا CPU mining می‌گفتند و تنها راه برای استخراج در آن زمان استفاده از کامپیوتر بود.

این موقعیت طلایی عمر کوتاهی داشت و خیلی زود در سال ۲۰۱۰ جای خود را به GPU mining (استخراج با پردازنده گرافیکی) داد، در آن زمان کدی ارائه شد که امکان استخراج بیت کوین با GPU را فراهم آورد. GPU از واحدهای پردازنده مرکزی یا CPU ساخته شده و از نظر مالی استفاده از آن برای استخراج بیت کوین کاربردی نیست.

در طی ۸ سال گذشته استخراج بیت کوین به درجه‌ای از تکامل رسید که می‌توان با استفاده از دستگاه ASIC که برای این کار مهندسی شده به استخراج آن پرداخت. اگر قصد دارید با لپ‌تاپ یا پردازنده گرافیکی بیت کوین استخراج کنید باید این کار را به شکلی متفاوت انجام دهید. در این راهنما روش‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که به کمک آن می‌توانید به استخراج بیت کوین با کامپیوتر بپردازید. اینکه لپ‌تاپ شما گیمینگ یا معمولی است زیاد تفاوت ایجاد نمی‌کند و این روش‌ها را می‌توان روی هر دوی این دستگاه‌ها به کار گرفت.

راه های استخراج بیت کوین با کامپیوتر

خرید و فروش بیت کوین با لپ تاپ

نحوه استخراج بیت کوین با کامپیوتر / لپ‌تاپ

وقتی برای اولین بار امکان استخراج بیت کوین پدید آمد شما با دانلود یک کلاینت و ایجاد اتصال مستقیم روی شبکه بیت کوین می‌توانستید هش (hash) مناسب را برای بلاک‌ها محاسبه کنید. با گذشت زمان پیچیدگی شبکه بیت کوین به قدری افزایش یافت که امروزه بدون داشتن دستگاه ASIC Antminer نمی‌توان به محاسبه بلاک‌ها پرداخته و سود زیادی به دست آورد.  

با این شرایط چطور می‌توان روی استخراج بیت کوین با کامپیوتر و به دست آوردن آن از این راه حساب کرد؟

بروز رسانی: Cudo Miner در حال حاضر سودآورترین گزینه برای استخراج بیت کوین با کامپیوتر یا لپ‌تاپ است. برای شروع از این لینک استفاده کنید و در کمتر از دو دقیقه قادر خواهید بود به کسب بیت کوین از این راه مشغول شوید.

چندین راه برای انجام این کار وجود دارد که در بین آن‌ها Nicehash نسبت به سایرین محبوبیت بیشتری داشته است. اگر به هر دلیلی قصد دارید روش استخراج با لپ‌تاپ را از طریق مک‌بوک دنبال کنید باید به بخش دستورالعمل‌های مربوط به آن در انتهای صفحه مراجعه کنید.

Nicehash در اصل بازاری برای خرید و فروش بیت کوین قدرت هش شما است. خریداران به دنبال این هستند که رمزارزهای کم‌زحمت را بدون پردازش فیزیکی استخراج کنند یا اینکه با داشتن سخت‌افزارهای لازم در ازای به مزایده گذاشتن و اجاره قدرت محاسباتی آن به فروشندگان، بیت کوین دریافت کنند.

تمام کاری که یک فروشنده برای مشارکت در کسب بیت کوین باید انجام دهد این است که نرم‌افزار استخراج Nicehashes را روی دستگاه کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود دانلود و راه‌اندازی کند.

سودآوری این روش برای فروشندگان تا حد زیادی به سخت‌افزار و تقاضای قدرت هش خریداران بستگی دارد.

در اواخر سال ۲۰۱۷ تقاضای بیت کوین به بیشترین میزان رسید. این تقاضا به حدی بود که بسیاری از ماینرها تصمیم گرفتند قدرت هش خود را بفروشند زیرا در آن زمان فروش قدرت هش نسبت به استخراج رمزارزهایی مانند اتریوم سود بیشتری برایشان داشت.

تا سال ۲۰۱۴ Nicehash همچنان جایگاه خود را حفظ کرده بود و افراد بسیاری بدون مشکل از آن استفاده می‎کردند. سال ۲۰۱۷ کیف پول آن شکافی پیدا کرد که ماینرهای بسیاری تحت تاثیر آن قرار گرفتند مخصوصا افرادی که ارزهای خود را در کیف داخلی Nicehash نگه می‌داشتند.

نکته: امن‌ترین راه برای حفاظت از کوین‌های استخراج شده با Nicehash، ایجاد یک کیف بیت کوین اضافی با Coinbase است. حواستان باشد در هنگام تنظیم Nicehash از آدرس کیف پول Coinbase استفاده کنید.

وقتی کیف پول Coinbase را دریافت و راه‌اندازی کردید به سراغ Nicehash بروید تا بتوانید نرم‌افزار مناسب استخراج را دانلود کنید.

اگر کارت گرافیک سیستم شما AMD یا Nvidia است در هنگام انتخاب و دانلود نرم‌افزار به این موضوع هم توجه داشته باشید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: معرفی بهترین سایت‌ سرمایه گذاری بیت کوین از نگاه کاربران 

بعد از تکمیل دانلود، بار اول برای اجرای نرم‌افزار استخراج باید روی فایل قابل اجرای موجود در پوشه دانلود کلیک کنید.

چند دقیقه به ماینر زمان بدهید تا بوت شود. آدرس کیف پول Coinbase را هم آماده داشته باشید تا در هنگام ظاهر شدن تب کیف پول (wallet) در نرم‌افزار آن را پیست کنید.

سپس در زیر تب نام (name) باید برای ماینر خود اسمی مانند Rig1 را نوشته، آن را ذخیره کرده و روی دکمه استارت کلیک کنید.

پس از آن نرم‌افزار در چندین الگوریتم به تست معیارها و ویژگی‌های سخت‌افزاری موجود در لپ‌تاپ شما می‌پردازد. این روند بسته به سخت‌افزار دستگاه شما ممکن است تا ۲ ساعت وقت بگیرد. پس از انجام گرفتن تست، ماینر اجرا می‌شود و شما باید قادر باشید پرداخت‌های تخمین زده شده و محاسبات ظاهر شده روی رابط کاربری نرم‌افزار را مشاهده کنید.

یکی از مزایای قابل توجه استفاده از Nicehash نسبت به سایر گزینه‌های موجود این واقعیت است که با افزایش تقاضا از سوی خریدار سود شما می‌تواند افزایش قابل توجهی پیدا کند. با توجه به مواردی که پیش از این ذکر کردیم این رویه می‌تواند عیب هم به حساب بیاید زیرا با کم شدن تقاضای خریداران از سود شما هم کاسته می‌شود.

نرم‌افزار دیگری که با کمک آن می‌توان به استخراج بیت کوین با کامپیوتر پرداخت Honeyminer است. در Nicehash کاربران برای کسب بیت کوین در آن باید قدرت محاسباتی شما را اجاره می‌کردند. نرم‌افزار Honeyminer سودآورترین رمزارز را با توجه به نوسانات، تعیین کرده و به استخراج آن می‌پردازد و ارز به دست آمده را با مبادله مستقیم، به صورت بیت کوین به شما ارائه می‌دهد.

تنظیم و راه‌اندازی Honeyminer کمی متفاوت است زیرا اول باید وارد وب‌سایت آن شده، نرم‌افزار استخراج را دانلود کرده و روی کامپیوتر خود نصب کنید. پس از نصب نرم‌افزار از شما خواسته می‌شود یوزرنیم و پسوردی که بعدها برای برداشت بیت کوین لازم دارید را تعیین کنید.

پس از آن، کار با این نرم‌افزار ساده است. اگر یک لپ‌تاپ گیمینگ با پردازنده گرافیکی قوی دارید می‌توانید گزینه‌ی استخراج با GPU را هم فعال کنید. سپس، در صفحه بعدی انتخاب روشن و خاموش کردن ماینر و سایر گزینه‌های پیکربندی مانند اجرای نرم‌افزار تنها در حالت Idle را مشاهده خواهید کرد.

اکنون با ورود به وب‌سایت Honeyminer  می‌توانید با همان یوزرنیم و پسورد استفاده شده در هنگام راه‌اندازی ماینر وارد داشبورد خود شوید. باید روی تب money کلیک کرده، سپس وارد تب withdraw شوید و آدرس کیف پول Coinbase خود را برای دریافت پرداخت‌های بیت کوین وارد کنید.

حال که این دو نرم‌افزار استخراج را مورد بحث قرار دادیم بد نیست بدانید هر دوی این ماینرها برای استفاده هزینه کمی را از شما دریافت می‌کنند.

شهریه نرم‌افزار Honeyminer برای یک پردازنده گرافیکی ۸ درصد و برای دو پردازنده یا بیشتر ۲.۵ درصد است و شهریه Nicehash به طور ثابت ۵ درصد است.

هر دوی این نرم‌افزارها براساس شرایط بازار و میزان تقاضا مزایایی با خود به همراه دارند، بنابراین به سختی می‌توان گفت کدام یک از آن‌ها نسبت به دیگری برتری دارد. برای پاسخ به این ابهام باید با هر دوی آن‌ها کار کرد و سپس عملکرد آن‌ها را با هم مقایسه کنید.

اگر این دو ماینر برای استخراج بیت کوین با کامپیوتر، شما را تحت تاثیر قرار نداده‌اند یا اینکه اگر شهریه‌ای که دریافت می‌کنند روی نظرتان تاثیر گذاشته بد نیست گزینه سومی که در ادامه معرفی می‌کنیم را هم از نظر بگذرانید.

Awesome Miner یک ماینر انقلابی است که قابلیت تبدیل اتوماتیک ارز و تغییر خودکار سود را دارا است. این نرم‌افزار برای کسانی مناسب است که می‌خواهند مطمئن شوند لپ‌تاپشان همیشه سودآورترین رمزارز را بدون دریافت شهریه استخراج می‌کند.

با این حال، پیکربندی این ماینر کمی پیچیده است و برای این کار بهتر است به دستوالعمل ارائه شده در این ویدیو مراجعه کنید.

استفاده از این نرم‌افزار برای بهره گرفتن از مشخصه‌های اساسی و مناسب لپ‌تاپ، رایگان است.

در بین این موارد Awesome Miner گزینه محبوبی است که مشخصه‌های منحصربفرد زیادی را در خود داشته و کاربران می‌توانند از قابلیت انعطاف آن بهره بگیرند.

آیا استخراج بیت کوین با کامپیوتر سودآور است؟

استخراج بیت کوین با کامپیوتر در اکثر موارد حتی با کمک گرفتن از الگوریتم تغییر در نرم‌افزارهایی مانند Nicehash سودی ندارد مگر اینکه به نیروی برق رایگان دسترسی داشته باشید.

حتی در این صورت هم ممکن است فقط چند دلار در ماه به دست آورده و بله گاهی که بازار مانند سال ۲۰۱۷ به اوج می‌رسد می‌توانید شاهد کسب سود بیشتری باشید.

این فرصت‌ها برای به دست آوردن سود سریع خوب هستند، ارتقای سخت‌افزار استخراج  هم به شما کمک می‌کند در سایر مواقع شرایط بهتری داشته باشید. استخراج بیت کوین با کامپیوتر عمدتا نقش یک سرگرمی گاه به گاه را دارد یا برای اشخاصی خوب است که می‌خواهند با افراد یا مسائل حوزه استخراج آشنا شوند.

منافع استخراج بیت کوین با کامپیوتر

ماینینگ با کامپیوتر

آیا استخراج بیت کوین به لپ‌تاپ من آسیب می‌زند؟

استخراج رمزارزها با لپ‌تاپ به دلیل طراحی شکننده آن و گرمای فرسوده کننده‌ای که در هنگام استخراج با CPU تولید می‌شود ریسک‌هایی دارد. استفاده مداوم و ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته از لپ‌تاپ به منظور استخراج به گرمای بیش از حد آن منجر شده و در نهایت در صورت بی‌توجهی شما به این موضوع حتی ممکن است باعث خرابی نوت‌بوک شما شود.

اگر در حین کار با سایر اپلیکیشن‌ها روی دستگاهتان، عمل استخراج هم در حال اجرا باشد ممکن است با لگ دستگاه مواجه شوید. یکی از روش‌های پیشگیری از پیش آمدن لگ، خاموش کردن ماینر در طی استفاده از لپ‌تاپ است. اگر چه لپ‌تاپ شما در هنگام بازی یا جستجو در نت عمل استخراج را انجام نمی‌دهد باز هم خاموش کردن ماینر شرایط امن‌تری را ایجاد می‌کند.

ناگفته نماند قرار دادن لپ‌تاپ روی یک سطح سخت و محدود بودن جریان هوا در حین استخراج نیز می‌تواند مشکلات حرارتی ایجاد کند. در حقیقت بهتر این است که از فن  و کولر لپ‌تاپ استفاده کنید تا مطمئن شوید کامپیوتر شما گردش هوای کافی دارد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی تمرکز زدایی اتریوم چیست؟ 

بهترین لپ‌تاپ برای استخراج بیت کوین چه مدلی است؟

لپ‌تاپ‌های گیمینگ اخیر برای استخراج بیت کوین گزینه مناسبی هستند چون نسبت به لپ‌تاپ‌های معمولی از پردازنده‌های گرافیک پیشرفته‌تری برخوردار هستند. با این حال تمامی کارت‌های گرافیک به صورت یکسان ایجاد می‌شوند بنابراین باید بدانید کدام پردازنده گرافیکی با دستگاه شما و معیارهای آن همخوانی دارد برای اینکار می‌توانید به GPUstats.com مراجعه کنید.

در بین بهترین برندهای لپ‌تاپ برای استخراج بیت کوین می‌توان از لپ‌تاپ‌های گیمینگ گران قیمت Dells Alienware و برند Asus نام برد، اما اگر قرار است یک لپ‌تاپ دو منظوره برای گیمینگ و استخراج بخرید بهتر است از پردازنده گرافیکی ۱۰۶۰ ۶gb و ۱۰۷۰ ۸gb استفاده کنید که برای استخراج سودآور بهترین هستند.

آیا می‌توانم با مک‌بوک بیت کوین استخراج کنم؟

بله استخراج بیت کوین با مک‌بوک با کمک نرم‌افزاری به نام Niftyhash امکان‌پذیر است.

برای راه‌اندازی این نرم‌افزار همان پروسه‌ای که برای Nicehash داشتیم را انجام می‌دهیم، آدرس کیف پول Coinbase خود را وارد کرده و ماینر شروع به تست معیارهای سیستم می‌کند. وقتی این کار انجام شد ماینر به طور اتوماتیک کار استخراج را آغاز می‌کند.

امیدواریم از راهنمای ما در زمینه استخراج بیت کوین با کامپیوتر استفاده برده باشید. اگر فکر می‌کنید اطلاعات فراهم آمده در این مقاله برایتان مفید بوده یا اگر به اطلاعات و جزئیات بیشتری درباره استخراج بیت کوین نیاز دارید منتظر مشاهده نظرات شما در بخش نظرات هستیم.