توکن های اجتماعی (Social tokens) یا توکن‌هایی که به‌وسیله اعتبار یک فرد، برند یا یک جامعه پشتیبانی می‌شوند، این روزها مورد توجه قرار گرفته‌اند و برخی از کارشناسان معتقدند که می‌تواند ترند مهم بعدی در حوزه ارزهای دیجیتال محسوب شود.

توکن اجتماعی چیست؟

اما سوال این است که توکن اجتماعی چیست و چرا هنرمندان و اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی تمایل دارند تلاش‌های خود را به منظور هدیه دادن یا فروش، به طرفداران خود توکن‌سازی کنند؟

توکن های اجتماعی با توکن های نقدینگی دیفای که چند ماه گذشته حسابی سر و صدا ایجاد کرده‌اند تفاوت دارند. آن‌ها بر اساس اصول اقتصاد مالکیت «ownership economy» ایجاد شده‌اند، با این فرض که یک جامعه در آینده ارزش بیشتری نسبت به امروز خواهد داشت.

سازندگان این توکن‌ها می‌توانند از کار خود یک توکن غیرقابل تعویض non-fungible token یا توکن اجتماعی ایجاد کنند و از آن کسب درآمد کنند.

اینفلوئنسرها هم می‌توانند توکن‌های خودشان را ایجاد کنند تا از طریق آن پاداش دهند یا برای کسب درآمد بیشتر آن‌ها را بفروشند.

کوپر تارلی (Cooper Turley) در این باره توضیح می‌دهد:

توکن‌های اجتماعی نه تنها ابزاری را برای اشتراک گذاشتن وجوه مالی از طریق خلاقیت سازنده فراهم می‌کنند بلکه دسترسی طبقه‌ای و توکن سازی شده را بر اساس همکاری‌های فعال امکان‌پذیر می‌کند.

برای مثال لورا دریسکیل (Laura Driskill) هنرمندی مشهور در اینستاگرام است که ویدیوهایی را برای کمک به آرامش و خواب تولید می‌کند. او اکنون توکن اجتماعی ERC-20 مخصوص به خود به نام «TINGLE» را ایجاد کرده است تا به دنبال‌کنندگانش از طریق تعامل بیشتر یا خرید کالا بپردازد.

آندره آلن آنجوس (André Allen Anjos) برنده جایزه گرمی (Grammy award) به‌تازگی توکن مخصوص به خود به نام $RAC را از طریق پلتفرمی برای هنرمندان به نام زورا (Zora) ساخته است. این توکن بین دنبال کنندگان و سابسکرایبرهای پلتفرم‌های مختلف مرتبط توزیع شده و برای باز کردن قفل دسترسی به انواع امتیازات و محتوای اختصاصی در این پلتفرم‌ها استفاده می‌شود.

او می‌گوید:

ارزهای دیجیتال جامعه را قادر می‌سازد تا به جای استفاده از پلتفرم‌های موجود برای کسب درآمد، بتوانند ارزش آفرینی کنند و توکن $RAC در واقع یک نمونه اولیه آزمایشی و فعال در این زمینه است.

توکن های اجتماعی

آندره آلن آنجوس برنده جایزه گرمی توکن مخصوص به خود به نام RAC را ایجاد کرد

این مطلب راهم مطالعه کنید: مرور ۵ مورد از برترین ترندهای بلاکچین در سال ۲۰۲۰

یک استارتاپ مستقر در نیویورک به نام Roll با پیشنهاد ساخت توکن‌های دیجیتالی اتریومی مبتنی بر برند (نام تجاری) یا پول اجتماعی برای اینفلوئنسرها و هنرمندان پا را یک گام فراتر گذاشته است.

در حال حاضر نزدیک به ۱۶۰ توکن اجتماعی در Roll ارائه شده است که تعداد آن‌ها هر روز در حال افزایش است. چرا که از خوانندگان رپ گرفته تا ستاره‌های NBA و حتی کارآفرینان تمایل دارند با آخرین روش کسب درآمد از محتوا و ایجاد انگیزه در وفاداری جامعه استفاده کنند.

هدف اقتصادی مبتنی بر توکن بسته به اهداف سازنده می‌تواند متفاوت باشد، اما همه آن‌ها یک وجه اشتراک مهم دارند. همه مشارکت کنندگان در معرض این جریان مالی قرار دارند و در رشد سهم دارند.

به نظر شما ظهور توکن های اجتماعی چقدر جدی است؟ آیا دنیا به سمتی می‌رود که هر کسی برای خود یا کسب و کار خود یک توکن ایجاد کند؟ فراموش نکنید نظرات و تحلیل‌های‌تان را از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: cointelegraph