بانک مرکزی آرژانتین (BCRA) در حال آزمایش یک سیستم تسویه حساب مبتنی بر بلاکچین است که می‌تواند مورد استفاده چند موسسه مالی بزرگ کشور قرار گیرد. برای خواندن اخبار و مطالب بیشتر در خصوص رمزارزها با کوین نیک همراه باشید.

توسعه‌دهنده بلاک چین، آزمایشگاه‌های آی‌اووی (IOV Labs)، توسعه یک اثبات مفهوم براساس شبکه قراردادهای هوشمند RSK را اعلام کرد. هدف ایجاد یک شبکه بلاک چین دارای مجوز و در رابطه با بانک مرکزی و بانک‌های تجاری مهم در آرژانتین از جمله بانک سنتاندر (Santander) و بانک مرکزی آرژانتین است.

به گفته آی‌اووی، این راه حل با هدف انجام پرداخت‌های سریع فیات و قابل‌اعتمادکردن آن‌ها ایجاد شده و از قابلیت ردیابی مبدا به مقصد برخوردار است.

دیگو گوتیرز زالدیوار (Diego Gutiérrez Zaldívar) مدیرعامل آزمایشگاه‌های آی‌اووی گفت:

با پیاده‌سازی این نوع پایانه، سیستم مالی قادر است اکوسیستمی مشترک و همراستا با پیشرفت‌های حال حاضر مبتنی بر فناوری‌های مدرن ایجاد کند که بتواند با نوآورانه‌ترین سیستم‌های مالی جهان برابری کند.

زالدیوار همچنین افزود:

با توجه به شرایط حال حاضر جهان، ما بیش از هر زمان دیگری برای بهینه‌کردن فرآیندها و ارائه خدمات بهتر به شهروندان‌ خود به استفاده از فناوری احتیاج داریم.

از جمله نهادهایی که در این شبکه مشارکت می‌کنند بانک مرکزی آرژانتین، بانک‌های مختلف، دفاتر پایاپای و سایر نهادهای مالی هستند. این شبکه جدید، که هنوز در مرحله آزمایش است، به گفته آی‌اووی و بانک مرکزی آرژانتین می‌تواند بستر ایجاد یک سیستم تسویه حساب جایگزین را فراهم آورد.

با اینکه بانک مرکزی آرژانتین که یکی از اولین نهادهای مایل به استفاده از مزایای استفاده از بلاک چین بود، اما باز هم نسبت به رمزارزها دید خوبی ندارد. این بانک سال ۲۰۱۴ بیانیه‌ای صادر کرد که در مورد کلاهبرداری‌های احتمالی هشدار می‌داد و به شهروندان می‌گفت نمی‌توانند از دارایی‌های دیجیتالی مانند بیت کوین به عنوان ارزی قانونی استفاده کنند.

یکی از اهداف پروژه اثبات مفهومی که توسط بانک مرکزی آرژانتین آغاز شده این بود که نشان بدهد علاوه بر رمزارزها موارد استفاده دیگری نیز برای فناوری بلاک چین وجود دارند، خصوصا استفاده از قراردادهای هوشمند.

لایه جدیدی که توسط بانک مرکزی آرژانتین مورد آزمایش قرار گرفته است همراستا با پروژه‌های خلاقانه مشابه که مبتنی بر بلاک چین هستند طراحی شده. این لایه همچنین بر مبنای پایانه RSK بنا شده و توسط توزیع‌کننده اولیه گاز طبیعی این کشور هاست می‌شود. در ابتدا، ایده اولیه استفاده از مزایای بلاک چین در آرژانتین برای فرآیند صدور مجوز برای فعالیت‌های حوزه استخراج و ذخیره گاز طبیعی بود که اوایل امسال و تحت عنوان شبکه گس‌نت (Gasnet) راه‌اندازی شد.

با اینکه سایر بانک‌های مرکزی برای توسعه و عرضه ارزهای دیجیتال خود دست به اقداماتی زده‌اند، هنوز مشخص نیست که آیا این لایه جدید تسویه حساب بین بانکی از سوی بانک مرکزی آرژانتین زمینه‌ساز پزوی دیجیتال خواهد شد یا خیر.

منبع: coindesk.com