عصر ارزهای دیجیتال از انتشار وایت پیپر بیت کوین در سال ۲۰۰۹ آغاز شد. با ظهور بیت کوین صنعت استخراج ارزهای دیجیتال یا همان ماینینگ (Mining) و ماینرهایی که وظیفه تایید تراکنش‌ها و اضافه کردن یک بلوک جدید به بلاک چین را برعهده داشتند هم پدید آمدند. ابتدا از سی پی یو (CPU) برای استخراج استفاده می‌شد اما با افزایش تعداد ماینرها و سخت‌تر شدن رقابت سی پی یو‌ها جای خود را به جی پی یو‌ها (GPU) یا همان کارت‌های گرافیک دادند. با تخصصی‌تر شدن صنعت استخراج ارز دیجیتال پردازنده‌های بهینه سازی شده به نام اسیک ماینر (ASIC) وارد بازار شدند.

با وجود اینکه چندین سال از ظهور صنعت ماینینگ می‌گذرد اما هنوز بسیاری از ماینرها نمی دانند کدام روش برای آن‌ها مناسب تر است، استفاده از اسیک ماینر، کارت گرافیک یا سی پی یو؟ به همین علت در این مطلب قصد داریم به مزایا و معایب هر کدام از این روش‌ها اشاره کنیم.

توضیح مختصری درباره فرآیند استخراج ارز دیجیتال

وقتی از استخراج صحبت می‌کنیم احتمالا صنعت استخراج سنتی مانند استخراج ذغال سنگ، طلا، الماس و از این قبیل به ذهن شما خطور می‌کند. اما وقتی از ارزهای دیجیتال صحبت می‌شود عبارت استخراج معنی کاملا فرآیند متفاوتی است.

استخراج ارز دیجیتال یا ماینینگ در حقیقت به فرآیند ثبت و ذخیره غیر قابل تغییر تراکنش‌ها روی بلاک چین است که از کامپیوترها برای انجام این فرآیند استفاده می‌شود.

در ابتدا تراکنش‌های بیت کوین روی یک بلوک جمع‌آوری می‌شود، وقتی آن به حداکثر ظرفیت خود رسید یک بلوک به بلاک چین اضافه می‌شود.

برای ایجاد این بلوک جدید، یک ماینر باید با استفاده از سی پی یو، کارت گرافیک یا اسیک ماینر الگوریتم‌های ریاضی را حل کند. هر ماینری که بتواند زودتر این الگوریتم پیچیده ریاضی را حل کند و بلوک را ایجاد کند مقداری ارز دیجیتال به عنوان پاداش دریافت می‌کند. علاوه بر این پاداش، ماینر همچنین کارمزد مشخصی از تراکنش‌هایی که روی بلوک او ذخیره می‌شود را دریافت می‌کند.

مقایسه اسیک ماینر و کارت گرافیک

استخراج ارز دیجیتال به کمک کارت گرافیک

این مطلب راهم مطالعه کنید: بهترین نرم افزارهای استخراج بیت کوین سال ۲۰۲۰

استخراج ارز دیجیتال به کمک کارت گرافیک

پیش از اینکه صنعت استخراج ارز دیجیتال توسعه و گسترش پیدا کند، ماینرها مجبور به استفاده از سی پی یو (CPU) برای پردازش و تایید بلاک چین بودند. اما پس از مدتی ماینرها متوجه شدند، کارت‌های گرافیک سریع‌تر و بهتر می‌توانند الگوریتم اثبات کار (PoW) بیت کوین که به «SHA256» معروف است را پردازش کنند. به این ترتیب استخراج ارز دیجیتال به کمک کارت گرافیک بسیار به صرفه‌تر از سی پی یو یا پردازنده مرکزی بود.

یک پردازنده گرافیکی استاندارد می‌تواند تا ۳۲۰۰ دستورالعمل ۳۲ بیتی را در هر ساعت پردازش کند، در حالی که ظرفیت پردازش یک سی پی در مدت زمان مشابه تنها ۴ دستورالعمل است. به عبارت دیگر سرعت پردازش کارت گرافیک ۸۰۰ برابر بیشتر است.

عملکرد بهتر کارت گرافیک به این دلیل است که کارت‌های گارفیک با تعداد زیادی واحد منطقی محاسباتی (Arithmetic Logic Units) طراحی شده‌اند که امکان محاسبات ریاضی بیشتری را برای کارت گرافیک فراهم می‌کند. به دلیل همین تعداد زیاد ALU است که کارت‌های گرافیک به طور گسترده برای استخراج ارز دیجیتال به‌کار گرفته می‌شوند.

اما از آنجایی که موضوع مطلب ما مقایسه کارت‌های گرافیک و اسیک ماینر است، بهتر است از بررسی سی پی یو صرفنظر کنیم و به تفاوت این دو بپردازیم.

در مقایسه با اسیک، کارت‌های گرافیک قابلیت فروش دوباره دارند. دقت کنید که کارت‌های گرافیک در ابتدا برای صنعت گیمینگ و پردازش بهتر بازی‌های کامپیوتری طراحی شده‌اند. به این ترتیب اگر روزی کار ماینینگ را کنار بگذارید، این کارت‌های گرافیک همچنان در بازار مشتری دارند، در حالی که اسیک ماینر تنها برای استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند.

با استفاده از کارت گرافیک شما قادر خواهید بود ارزهای دیجیتال مختلفی را استخراج کنید از جمله: اتریوم، اتریوم کلاسیک، بیت توب، بیت کوین گلد، مونرو و …

از معروف‌ترین کمپانی‌های تولید کارت گرافیک در سال‌های اخیر به دلیل گسترش صنعت ارز دیجیتال سود کلانی به جیب زده‌اند می‌توان به انویدیا (Nvidia) و ای ام دی (AMD) اشاره کرد.

با وجود اینکه سال‌هاست بسیاری از ماینرها از کارت‌های گرافیک قدرتمند برای ماینینگ استفاده می‌کنند اما با رقابت جدی از طرف اسیک ماینرها روبرو هستند. مدارهای مجتمع ویژه که برای استخراج ارز دیجیتال طراحی شده‌اند از نظر محاسبات هش عملکرد بسیار بهترین نسبت به سی پی یو‌ها و جی پی یوها دارند.

به عبارت صحیح‌‌تر با ظهر اسیک ماینر دیگر عملیات استخراج با کارت‌های گرافیک مانند گذشته به‌صرفه نیست. چرا که اسیک ماینرها در حل الگورتیم SHA256 عملکرد بسیار بهتری دارند.

البته برخلاف سی پی یوها و کارت‌های گرافیک، استخراج ارز دیجیتال از طریق دستگاه‌های استخراج اسیک برای محاسبه تنها یک الگوریتم خاص طراحی شده‌اند. یعنی دستگاه‌های اسیک به‌ گونه‌ای طراحی شده‌اند که از نظر فضا و قدرت کارایی بیشتری داشته باشند. یکی از مزایای این دستگاه‌ها نسبت به کارت‌های گرافیک مصرف کمتر برق است. به این ترتیب باوجود اینکه اسیک ماینر از کارت گرافیک گران‌تر است اما با توجه به صرفه‌جویی که در مصرف برق انجام می‌شود، درآمد بیشتری را نصیب ماینر می‌کند.

کیفیت عملکرد اسیک ماینر یکی دیگر از جنبه‌های برتری آن نسبت به کارت گرافیک است. برای مثال دستگاه اسیک تنها یک ارز را استخراج می‌کند، بنابراین اگر شما بیت کوین یا لایت کوین از طریق دستگاه‌های اسیک ماینر استخراج کنید، احتمالا از تمام سخت‌افزارهای دیگر عملکرد بهتری خواهید داشت. چرا که سخت افزار استخراج ارز دیجیتال اسیک مخصوصا برای انجام محاسبات مورد نیاز الگوریتم هش یک ارز دیجیتال طراحی شده است، طبیعی است از سایر سخت افزارها که مخصوص این کار طراحی نشده‌اند بهتر عمل خواهد کرد.

ناگفته نماند دستگاه‌های اسیک برای استخراج تعداد انگشت شماری از ارزهای دیجیتال طراحی و بهینه‌سازی شده‌اند و قدرت هش (Hashrate) بالایی را فراهم می‌کنند. برخی از ارزهایی که می‌توانید از طریق دستگاه‌های اسیک استخراج کنید عبارتند از: بیت کوین، لایت کوین، دش، زی کش و …

استخراج ارز دیجیتال با اسیک ماینر بهتر است یا کارت گرافیک؟

مقایسه کارت گرافیک و اسیک ماینر در استخراج ارز دیجیتال

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا استخراج رمزارزها در ایران می‌تواند در برابر تحریم‌های آمریکا مؤثر باشد؟

مقایسه استخراج ارز دیجیتال با اسیک ماینر و کارت گرافیک

در ادامه مزایا و معایب استخراج ارز دیجیتال از طریق هر کدام از روش‌های اسیک ماینر و کارت گرافیک را با هم بررسی می‌کنیم:

سخت افزارهای اسیک ماینینگ

مزایا:

  • ارائه کارایی بهتر و هش ریت بالاتر هنگام استخراج یک ارز خاص
  • مصرف برق کمتر در مقایسه با کارت‌های گرافیک
  • اندازه کوچکتر و اشغال فضای کمتر در مقایسه با برخی کارت‌های گرافیک
  • درآمد بسیار بالاتر نسبت به کارت‌های گرافیک

معایب:

  • یکی از مهمترین معایب دستگاه‌های اسیک که ممکن است خیلی‌ها را برای خرید آن دچار تردید کند، قیمت بالای این سخت افزار است.
  • برخلاف کارت‌های گرافیک دستگاه‌های اسیک ماینر مخصوص یک ارز دیجیتال طراحی شده‌اند. برای مثال شما با دستگاه اسیک استخراج لایت کوین نمی‌توانید هیچ ارز دیگری جز لایت کوین استخراج کنید.
  • در حالی که شما می‌توانید کارت گرافیک خود را پس از استفاده دوباره در بازار بفروشید، داستان برای اسیک ماینر کاملا متفاوت است. تقاضا و قابلیت فروش چندانی برای این دستگاه‌ها وجود ندارد. همچنین با وجود اینکه این دستگاه‌ها هر از چندگاهی به‌روزرسانی می‌شوند اما این کار به صورت شخصی قابل انجام نیست.

کارت‌های گرافیک مخصوص ماینینگ

مزایا:

  • کارت‌های گرافیک به نوعی برای انجام محاسبات عمومی طراحی شده‌اند و کاربرد فراوانی دارند. همچنین در صورتی که دیگر قصد استخراج ارز دیجیتال را نداشته باشید این کارت‌های گرافیک بی فایده نخواهند بود بلکه برای گیمینگ و بازی‌های کامپیوتری و همچنین هوش مصنوعی قابل استفاده هستند.
  • کارت‌های گرافیک ضمن قیمت ارزان‌تر نسبت به اسیک ماینر در انجام محاسبات پیچیده و متفاوت بسیار کاراتر هستند.
  • کارت‌های گرافیک به راحتی قابل به‌روزرسانی و آپ‌گرید شدن هستند و نسبت به دستگاه‌های اسیک با ارزش بیتشری فروخته می‌شوند.

معایب:

بدون تردید یکی از مهمترین معایب کارت‌های گرافیک مصرف برق بیش از اندازه آن است. در مقایسه با اسیک، کارت‌های گرافیک برق بیشتری مصرف می‌کنند و هزینه بیشتری هم روی دست ماینر می‌گذارند.

با وجود اینکه کارت‌های گرافیک بسیار قدرتمند هستند اما به دلیل اینکه برای یک الگوریتم خاص طراحی نشده‌اند، در استخراج یک ارز خاص نسبت به اسیک کارایی کمتری دارند.

همچنین کارت‌های گرافیک استخراج ارز دیجیتال ممکن است بزرگ و دست و پا گیر باشد، در حالی که سخت افزار ASIC از نظر اندازه کوچک‌تر است و می‌تواند دو برابر عملکرد بیشتری داشته باشد.

مهم‌تر از همه اینکه استخراج یک ارز دیجیتال خاص مانند بیت کوین یا لایت کوین به کمک اسیک ماینر بسیار سودآورتر از استخراج همان ارز به وسیله کارت گرافیک است.

سودآوری استخراج ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۰

بازار خرسی طولانی مدت در سال ۲۰۱۸ اثرات منفی بسیار شدیدی روی صنعت استخراج ارز دیجیتال داشت تا جایی که شرکت بیت مین (Bitmain) یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های استحراج ارز دیجیتال در جهان مجبور به اخراج بیش از ۵۰ درصد از کارکنان خود شد. از آن زمان معاملات و خرید وفروش بیت کوین سودآورتر از استخراج آن شد و بیشتر ماینرها به صرافی‌های ارز دیجیتال مهاجرت کردند. حالا سوال اصلی این است که آیا استخراج ارز دیجیتال از طریق روش‌های کارت گرافیک یا اسیک سودآور است؟

اگر به عنوان یک سرمایه‌گذار کوچک بخواهید وارد شوید به دلیل محدودیت منابع، عملیات استخراج برای شما بسیار گران و پر هزینه خواهد بود. علاوه بر این موضوعاتی پیش روی شما قرار دارند که استخراج را دشوارتر هم می‌کنند یکی از آن‌ها افزایش سختی شبکه است. در سال‌های گذشته تعداد زیادی کامپیوتر وارد شبکه‌های بلاک چین شده است، همانطور که می‌دانید هر چه تعداد کامپیوترها یا همان نودهای شبکه بیشتر باشد، پردازش کل شبکه سخت‌تر و استخراج هم دشوارتر خواهد شد.

صرف نظر از این مسائل شما به راحتی می‌توانید از طریق وبسایت (NiceHash) سودآوری عملیات استخراج ارز دیجیتال از طریق کارت گرافیک یا اسیک ماینر را محاسبه کنید. برای مثال در زمان نگارش این مطلب سودآور استخراج بیت کوین از طریق کارت گرافیک انویدیا مدل GTX 1080 روزانه برابر است با تقریبا ۳/۱۶ دلار.

اسیک ماینر یا کارت گرافیک

محاسبه سودآوری استخراج بیت کوین با کارت گرافیک GTX 1080

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا در سال ۲۰۲۰ همچنان استخراج ارز دیجیتال سودآور است؟

نتیجه گیری

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که نوع سخت افزاری که هر ماینر برای عملیات استخراج انتخاب می‌کند، به نوع ارز دیجیتالی که قصد استخراج آن را دارد وابسته است. بسیاری از ماینرها که روی آلت کوین‌ها تمرکز کرده‌اند، در حال حاضر از کارت‌های گرافیک استفاده می‌کنند. البته علاوه بر به صرفه بودن قیمت خرید کارت گرافیک یک ماینر باید به عوامل دیگری از جمله پیدا کردن یک ارز دیجیتال قابل معامله در صرافی‌های ارز دیجیتال، الگوریتم استخراج، نمودارهای هش‌ریت، حجم معاملات، هزینه مصرف برق و … هم توجه کند.

از طرف دیگر دستگاه‌های اسیک ماینر برای ماینرهایی که قصد دارند فقط یک ارز خاص را استخراج کنند بسیار مناسب‌تر است. این دستگاه‌ها غلاوه بر فراهم کردن قدرت هش بیشتر، برق کمتری را هم مصرف می‌کنند که به همین علت در بسیاری از کشورها که قیمت برق بسیار گران است محبوبیت بسیار زیادی دارند.

در انتها باید بگوییم جنگ بین اسیک ماینر و کارت گرافیک بدون برنده به پایان می‌رسد. هر کدام از روش‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و یک ماینر با توجه به عوامل مختلف و منابعی که در اختیار دارد می‌تواند از هر کدام از این روش‌ها استفاده کند.

البته ماینرهای ایرانی که قصد دارند از دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال استفاده کنند با توجه به قوانینی در زمینه استخراج رمزارز و استفاده از دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال به تصویب رسیده است باید از ۲۷ مرداد ۹۹ مشخصات هویتی، تعداد، نوع و مدل دستگاه‌های ماینر خود را در سامانه بهین یاب ثبت کنند.

اگر شما هم تجربه استخراج ارز دیجیتال از طریق هر کدام از این روش‌ها را دارید می‌توانید از طریق کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: cryptocoinsociety