برای آشنایی با شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در اتریش و برخورد دولت‌، بانک‌ها و شرکت‌ها در خصوص تکنولوژی بلاک چین و ارزهای رمزنگاری شده در این کشور با کوین نیک همراه باشید.

شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در اتریش

نام کشور به انگلیسیAustria
پایتختوین (Vienna)
مساحت۸۳٫۸۷۹ کیلومتر مربع
جمعیت ۹٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون نفر
زبانآلمانی
واحد پولیورو (EUR)
قانون‌گذاری ارزهای دیجیتالقانون گذاری نشده
مساوی با ارز رسمی کشورغیر مجاز
ICOمجاز – قانون گذاری نشده
قوانین ضد پولشویی برای ارزهای دیجیتالقانون گذاری شده
خرید و فروش ارز دیجیتالمجاز مشمول مالیات
استفاده از بلاک چینمجاز

موقعیت اقتصادی و سیاسی کشور اتریش

اتریش، با نام رسمی جمهوری اتریش، یکی از کشورهای اروپای مرکزی است. اتریش بعد از اتمام جنگ جهانی دوم، یک جمهوری فدرال بوده است. صدر اعظم و رئیس جمهور این کشور توسط مردم انتخاب می‌شوند. اتریش یک کشور ثروتمند است و گردشگری بین‌المللی مهم‌ترین بخش اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهد. آلمان مهم‌ترین شریک تجاری اتریش محسوب می‌شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قانون گذاری ارز دیجیتال در ایتالیا

وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در اتریش

قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران اقتصادی اتریش، اساسا پذیرای ارزهای دیجیتال، تکنولوژی‌های جدید و تکنولوژی‌های اقتصادی هستند.

مهم‌ترین مسئله در خصوص قانون گذاری ارز دیجیتال در اتریش برای دولت این کشور این است که بی‌عیبی، امنیت و حفاظت از سرمایه‌گذاران در خصوص ارزهای دیجیتال نباید به خطر بیافتد. در حالی که قوانین اتریش، استفاده از ارزهای رمزنگاری شده را ممنوع اعلام نکرده‌ است، مرکز بازارهای مالی این کشور، دائما به سرمایه‌گذاران، ریسک‌های حاکم در فضای ارزهای دیجیتال را گوش‌زد می‌کند. چرا که ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین و همچنین پلتفرم‌های معامله رمزارزها، توسط مرکز مدیریت بازارهای اقتصادی، تحت نظارت قرار ندارند.

طبق قوانین اتریش، ارزهای رمزنگاری شده توسط هیچ بانک مرکزی یا دولتی منتشر نمی‌شوند، این نوع ارزها درون شبکه‌های کامپیوتری مانند ماینینگ ایجاد می‌شوند، هیچ مرکزی روی آن‌ها نظارت ندارد، تراکنش‌ها روی یک شبکه غیرمتمرکز ثبت می‌شوند و برای ذخیره آن‌ها از کیف پول‌های الکترونیکی استفاده می‌شود.

قانون گذاری ارزهای دیجیتال در اتریش
وضعیت قانون گذاری ارزهای دیجیتال در اتریش

در قانون گذاری ارز دیجیتال در اتریش ارزهای رمزنگاری شده به عنوان پول و هرگونه پول فیات کشورهای خارجی، شناخته نمی‌شوند. همچنین هیچ یک از ارزهای رمزنگاری شده، توسط دولت یا بانک‌های ملی این کشور پشتیبانی نمی‌شوند.

از دیدگاه قانون‌گذاران سرویس‌های مالی اتریش، ارزهای رمزنگاری شده نه یک ابزار مالی هستند نه یک ارز، بلکه به عنوان کالا شناخته می‌شوند.

در عین حال هنوز قانون مشخص و واضحی در خصوص فروش ارزهای رمزنگاری شده و توکن‌ها به عنوان کالا یا اوراق بهادار وجود ندارد.

اما در این کشور توکن‌ها به ۳ بخش تقسیم می‌شوند: توکن‌های اوراق بهادار، توکن‌های کاربردپذیر و توکن‌های پرداختی.

مالیات ارزهای دیججیتال در اتریش

به طور کلی، عواید سرمایه‌ای (Capital Gains) از فروش ارزهای رمزنگاری شده، به عنوان دارایی‌های کسب و کار و درآمدهای ایجاد شده از فعالیت‌های تجاری در زمینه رمزارزها (مانند استخراج و دلالی، دستمنز و غیره) تحت قوانین مالیات بر درآمد قرار دارند که برای اشخاص حقیقی تا ۵۵ درصد و برای اشخاص حقوقی ۲۵ درصد است.

اگر از ارزهای دیجیتال به عنوان کسب سود استفاده شود، به عنوان ابزار سرمایه‌گذاری دسته‌بندی می‌شوند. در این صورت، عواید سرمایه‌ای برای اشخاص ۲۷/۵ درصد و برای شرکت‌ها معادل ۲۵ درصد است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قانون گذاری ارز دیجیتال در سوئیس

در صورتی که ارزهای دیجیتال به عنوان کسب سود استفاده نشود و به منظور خرید و فروش (فروش خصوصی) مورد استفاده قرار بگیرند و بخشی از یک کسب و کار نباشند (دارایی غیر تجاری باشند)، در صورت خرید و فروش آن‌ها در طول ۱۲ ماه، عواید سرمایه‌ای در مالیات آن‌ها تا ۵۵ درصد برای اشخاص خواهد بود.

اگر عواید سرمایه از ۴۴۰ یورو در طول ۱ سال بالاتر نباشد، از مالیات معاف خواهد بود. همچنین اگر ارزهای دیجیتال برای بیشتر از ۱۲ ماه نگهداری شوند، عواید سرمایه شامل مالیات نخواهند بود.

منبع: Global Legal Insights