به‌منظور حصول اطمینان از اینکه کارکنان بخش پزشکی با کمبود ونتیلاتور (دستگاه تهویه مکانیکی برای تنفس بیماران) روبرو نیستند، رئیس‌جمهور ایالات متحده دونالد ترامپ دست به اقدامات زمان جنگ زده است. دولت ترامپ از شرکت‌های خصوصی خواسته تا در رفع تقاضا برای این دستگاه‌های زندگی‌بخش کمک کنند. روز یک‌شنبه، ترامپ در توییتی مربوط به اطلاع‌رسانی در خصوص پیشرفت‌ها در این زمینه اظهار داشت خودروسازانی، همچون فورد، جنرال‌موتورز، و تسلا، در حال تولید ونتیلاتور برای کمک به رفع این کمبود در میانه شیوع ویروس کرونا هستند.

ونتیلاتورهای بیشتری برای مبارزه با ویروس کرونا مورد نیاز هستند

ترامپ در توییت خود نوشت: «فورد، جنرال‌موتورز، و تسلا دستور تهیه سریع ونتیلاتورها و سایر محصولات فلزی را گرفته‌اند! Fema (آژانس فدرال مدیریت اضطراری ایالات متحده) به سراغ کارشناسان خودروسازی برو، ببینیم چقدر کارتان خوب است؟» البته دقیقا مشخص نیست که منظور ترامپ از اینکه این شرکت‌ها «دستور تهیه را گرفته‌اند» چیست.

به گزارش آسوشیتدپرس، ترامپ در یک نشست توجیهی در اوایل هفته جاری اعلام کرد که «این شرکت‌ها اکنون در حال تهیه آن‌ها هستند.»

 

ونتیلاتور کرونا

ساخت ونتیلاتور برای مبارزه با کرونا

 

 

ونتیلاتورها برای بیماران مبتلا به کووید۱۹، که یک بیماری تنفسی ناشی از ویروس کرونا است، بسیار حیاتی هستند. این بیماری ریه‌ها را دچار مشکل می‌کند. از آنجا که هنوز هیچ درمان پزشکی برای این بیماری وجود ندارد، دکترها از ونتیلاتور برای کمک به تنفس بیماران مبتلا و مبارزه آن‌ها با بیماری استفاده می‌کنند.

بر اساس گزارشی از نیویورک‌تایمز، ایالات متحده حدود ۱۶۰ هزار ونتیلاتور دارد. انجمن بیمارستان‌های آمریکا تخمین می‌زند که به علت شیوع ویروس کرونا حدود ۹۶۰ هزار بیمار مبتلا به کووید۱۹ احتیاج به ونتیلاتور خواهند داشت.

درخواست‌های شهردار نیویورک‌ کمک می‌کند

ترامپ روز یک‌شنبه پس از درخواستی از سوی فرماندار نیویورک، اندرو کواومو (Andrew Cuomo)، توییت خود را نوشت. کواومو خواسته بود تا تامین کالای پزشکی امری ملی باشد، نه اینکه صرفاً به عهده ایالت‌ها گذاشته شود. به‌عقیده کواومو، در حال حاضر ایالت‌ها بر سر منابع پزشکی در حال رقابت هستند که این امر می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ها و افزایش فشار بر سیستم پزشکی و درمانی شود.

کواومو پیش از این از ترامپ خواسته بود تا از شرکت‌ها بخواهد، طبق قانون تولید دفاعی (Defense Production Act)، تجهیزات پزشکی تولید کنند. این قانون به دولت فدرال اجازه می‌دهد تا به‌منظور دفاع از منافع ملی، شرکت‌های خصوصی را ملزم به تولید موارد مورد نیاز کند.

نکته قابل ملاحظه این است که ترامپ دستورهای مبتنی بر قانون تولید دفاعی را هفته پیش صادر کرد. با این حال، پیت گینور (Pete Gaynor)، مدیر آژانس فدرال مدیریت اضطراری ایالات متحده روز یک‌شنبه به برنامه تلویزیونی «دیدار با مطبوعات» (Meet the Press) گفت که دولت هنوز از این قانون استفاده نکرده‌ و شرکت‌ها خود داوطلب شده‌اند.

پاسخ خودروسازان چیست؟

خودروسازان آمریکایی و کمک به کرونا

خودروسازان آمریکایی

با اینکه توییت روز یک‌شنبه ترامپ تاکید کرد که خودروسازان (فورد، جنرال‌موتورز، و تسلا) به‌سرعت در حال تهیه ونتیلاتور هستند تا با ویروس کرونا مبارزه کنند، صحبت‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ترامپ باری دیگر در بیان خود اغراق کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که ترامپ ممکن است در بیان این ادعاها اغراق کند زیرا سه شرکت خودروسازی هفته گذشته فقط علاقه خود را به تولید ونتیلاتورها ابراز داشته‌اند.

مدیرعامل تسلا، الون ماسک (Elon Musk)، روز جمعه در توییتی گفت که آن‌ها «در حال کار روی ونتیلاتورها» هستند اما جزئیات خاصی در خصوص برنامه‌های خود به اشتراک نگذاشت. ماسک در توییت بعدی خود در روز شنبه اشاره کرد که یک «گفتگوی مهندسی طولانی» با شرکت تکنولوژی پزشکی مدترونیکس (Medtronic) داشته است. البته این توییت به جزئیات چندانی نپرداخته است.

در مورد جنرال‌موتورز و فورد نیز هیچ‌کدام اشاره‌ای به اینکه حتی به مرحله تولید نزدیک هستند نکرده‌اند. روز جمعه جنرال‌موتورز گفت که با یک شرکت تولیدکننده ونتیلاتور به نام ونتک‌لایف‌سیستمز (Ventec Life Systems) در حال همکاری است. جنرال‌موتورز یکی از اعضای StopTheSpread.org است، برنامه‌ای که خواستار تلاش هماهنگ شرکت‌های خصوصی برای کمک به مبارزه به کووید۱۹ می‌باشد. جنرال‌موتورز اظهار داشت که این شرکت در زمینه حمل‌ونقل، خرید، و تولید تجهیزات پزشکی کمک خواهد کرد. با این حال، هیچ اطلاعاتی در خصوص تولید ونتیلاتورها در کارخانه‌های خود، که در حال حاضر بسته‌ هستند، ارائه نداده است.

سخنگوی شرکت فورد اخیرا به نشریه اخبار خودرو (Automotive News) گفت «مذاکراتی اولیه» با مقامات ایالات متحده و بریتانیا انجام داده و در حال بررسی امکان ساخت دستگاه‌های ونتیلاتور است.

علاوه‌ بر این، فورد خاطرنشان کرد که در حال گفتگو با دولت ترامپ است اما تولید هنوز آغاز نشده است. فورد تولید کارخانجات خود را به خاطر شیوع ویروس کرونا به حالت تعلیق درآورده است.

به نقل از شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی نیوز (ABC News)، سخنگوی فورد اعلام کرد: «ما به دنبال سنجش امکان‌پذیری هستیم. اما نمی‌توان یک‌شبه از تولید خودروی رنجر به تولید ونتیلاتور رسید. ما اکنون به دنبال موارد امکان‌پذیر هستیم.»

ساخت ونتیلاتور توسط خودروسازان: کار آسانی نیست

از آنجا که مقامات هنوز قانون تولید دفاعی را اجرایی نکرده‌اند، در حال حاضر برای تولید ونتیلاتورها در میانه شیوع ویروس کرونا هیچ فشاری از سوی دولت ترامپ روی خودروسازان وجود ندارد. علاوه بر این، ونتیلاتورها دستگاه‌هایی پیچیده هستند و تولید آن‌ها نیازمند زمان و تلاش بیشتر است. بنابراین، به نظر نمی‌رسد که این دستگاه‌ها به این زودی تولید شوند.

اریک جرده (Eric Gjerde)، مدیرعامل شرکت آیرون (Airon Corporation)، که یک شرکت کوچک تولید ونتیلاتور است، به مجله وایرد (Wired) گفت تولید «ونتیلاتورها فرآیندی پیش‌پاافتاده نیست» و «سپردن آن به دست افرادی که نمی‌دانند چه می‌کنند بسیار خطرناک است.»

نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که اگر خودروسازان در واقع قصد تولید ونتیلاتور دارند باید زیرساخت‌های موجود خود را برای ساخت یک محصول کاملا جدید مجددا تنظیم کرده و شکل دهند.

استاد دانشگاه نوتردام، کیتلین وُواک (Kaitlin Wowak)، که روی زنجیره‌های تامین صنعتی کار می‌کند باور دارد تنظیم مجدد کارخانه‌ها به‌شدت به این مسئله بستگی دارد که محصولات جدید تا چه اندازه به خط تولید موجود کارخانه نزدیک هستند.

وُواک به شبکه ای‌بی‌سی نیوز گفت: «با شروع به تولید آیتمی کاملا متفاوت همه‌چیز از اساس باید تغییر یابد.»

منبع: cryptonewmedia.press