برای آشنایی با شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در آذربایجان و برخورد دولت‌، بانک‌ها و شرکت‌ها در خصوص تکنولوژی بلاک چین و ارزهای رمزنگاری شده در این کشور با کوین نیک همراه باشید.

شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در جمهوری آذربایجان

نام کشور به انگلیسیAzerbaijan
پایتختباکو (Baku)
مساحت۸۶٫۶۰۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۱۰٫۱۳۹٫۰۰۰ میلیون نفر
زبانترکی آذربایجانی
واحد پولمنات (AZN)
قانون‌گذاری ارزهای دیجیتالمجاز – قانون گذاری نشده
پرداخت با ارز دیجیتال به عنوان ارز رسمیقانون گذاری نشده
ICOمجاز – قانون گذاری نشده
قوانین ضد پولشویی برای ارزهای دیجیتالقانون گذاری شده
خرید و فروش ارز دیجیتالمجاز – قانون گذاری نشده
استفاده از بلاک چینمجاز – قانون گذاری نشده

موقعیت کشور

جمهوری آذربایجان، بزرگ‌ترین کشور قفقاز در جنوب شرق اروپا و یکی از کشورهای حاشیه دریای خزر است. نوع حکومت جمهوری آذربایجان، جمهوری پارلمانی چند حزبی، با یک مجلس قانون گذاری است. این کشور با بهره‌برداری از منابع نفتی، به عنوان یکی از صادر کنندگان محصولات گازی محسوب می‌شود. همچنین این کشور توجه ویژه‌ای به گردشگری داشته و یکی از منابع اصلی درآمد جمهوری آذربایجان به شمار می‌رود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قانون گذاری ارز دیجیتال در ارمنستان

وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در آذربایجان

در سال ۲۰۱۸، المان رستموف، رئیس بانک مرکزی جمهوری آذربایجان اعلام کرد که ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، ابزار مالی بسیار ناپایدار و پرنوسانی هستند. او در ادامه به شهروندان در خصوص تعامل با ارزهای رمزنگاری شده هشدار داد.

در همان سال، کار گروهی به منظور ایجاد قانون گذاری در خصوص ارزهای رمزنگاری شده، در کشور جمهوری آذربایجان ایجاد شد تا قوانین و چارچوب شفافی در خصوص داد و ستد رمزارزها ایجاد کنند.

وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در جمهوری آذربایجان
وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در جمهوری آذربایجان

همچنین در قانون گذاری ارزهای دیجیتال، کشور آذربایجان قصد دارد تا تراکنش‌های رمزارزها را مالیات‌بندی کند. این مالیات‌بندی در سودهای شرکتی و درآمد‌های شخصی نقش خواهد داشت. با وجود این تصمیم، به نظر می‌رسد خبری از ممنوعیت ارزهای دیجیتال در جمهوری آذربایجان نخواهد بود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قانون گذاری ارز دیجیتال در سوئد

بلاک چین در جمهوری آذربایجان

جمهوری آذربایجان نگاه مثبتی به تکنولوژی بلاک چین دارد. بانک مرکزی این کشور رسما اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۰، سیستم هویت دیجیتالی مردم آذربایجان در شبکه بلاک چین قرار خواهد گرفت. همچنین دولت این کشور با همکاریی شرکت IBM قصد دارد تا از تکنولوژی بلاک چین در سیستم حمل و نقل باری جمهوری آذربایجان بهره ببرد.

در پی این خبر، شرکت‌ها و کسب و کارهای حاضر در جمهوری آذربایجان مانعی برای استفاده از این تکنولوژی در سیستم خود نمی‌بینند.

منبع: Library of Congress، Coin Telegraph