پلتفرم بکت (Bakkt) که در حوزه قراردادهای آتی فعالیت می‌کند و یکی از زیر مجموعه‌های شرکت آمریکایی اینترکانتیننتال اکسچنج (Intercontinental Exchange) است، رکوردی تازه در حجم معامله‌های روزانه قرارداد‌های آتی بیت کوین ثبت کرد.

روز ۱۶ سپتامبر (۲۶ شهریور) بکت اعلام کرد که توانسته است طی یک روز بیش از ۲۰۰ میلیون دلار قرارداد آتی بیت کوین به ثبت برساند و رکورد قبلی خود را به میزان ۳۶ درصد افزایش دهد.

طبق داده‌های سایت Skew، رکوردی که بکت ثبت کرده است، تقریبا دوبرابر حجم میانگینی است که روزانه در ماه سپتامبر ثبت شده است.

علیرغم اینکه بکت را به عنوان یک شتابد‌هنده احتمالی برای بازار گاوی می‌شناسند، اما قراردادهای آتی بیت کوین این پلتفرم هنوز نتوانسته انتظارات را برآورده کند. اگرچه افزایش مداوم حجم قراردادها موجب رضایت این پلتفرم است و نشان می‌دهد سازمان‌ها نیز برای ورود به این حوزه علاقه زیادی دارند.

بیشتر بخوانید: امکان پرداخت رمزارز به استارباکس از طریق بکت

وجه تمایز بکت اما نحوه تسویه قراردادهاست. در بکت قراردادها به شکل فیزیکی (physically settled) تسویه می‌شوند و نه نقدی (cash settled). در تسویه فیزیکی محصول به صورت فیزیکی به خریدار تحویل داده می‌شود، اما در تسویه نقدی، فقط اختیار یک دارایی به خریدار داده می‌شود. البته تحلیلگران ارز دیجیتال به این موضوع اشاره کرده‌اند که بیشتر قراردادهای بکت تجدیدشده هستند  و تنها بخش اندکی از خریداران تمایل دارند در تاریخ منقضی شدن، بیت کوین دریافت کنند.

باوجود اینکه بکت توانسته یک رکورد تازه ثبت کند، حجم قرارداد‌های آتی بیت کوین بکت در مقایسه با تعداد معاملات آتی صرافی‌های بزرگ بسیار ناچیز است. طی ۲۴ ساعت گذشته، قرادادهای دائمی بیت کوین بایننس (نوعی از قرادادهای آتی هستند که تاریخ تسویه یا انقضا ندارند) به میزان ۲/۶۵ میلیارد دلار بوده است.  همچنین طی این زمان میزان قراردادهای دائمی بیت کوین صرافی هوبی نیز بالغ بر ۱/۲۸ میلیارد دلار بوده. قراردادهای دائمی بیت کوین صرافی اوکی اکس نیز امروز به ارزش ۵۱۶ میلیون دلار رسیده است.

فراموش نکنید شما هم نظر و پیشنهاد خود را می‌توانید از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با دیگران به اشتراک بگذارید و با فعالان این حوزه بحث و تبادل نظر کنید.

منبع: CoinTelegraph