بانک مرکزی ژاپن اعلام کرده است در پی آغاز آزمایشی ین دیجیتال و همچنین ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) از لحاظ فنی و عملیاتی بودن این پروژه است. اگرچه هنوز هیچ تاریخ دقیقی از شروع آزمایشی ارز دیجیتال بانک مرکزی ژاپن اعلام نشده اما می‌شود گفت این سخن بانک مرکزی ژاپن اولین قدم این کشور در جهت اثبات مفهوم ین دیجیتال است. با کوین‌نیک همراه باشید تا از برنامه‌های ژاپن برای ورود به دنیال ارز دیجیتال بگوییم.

اخیراً بانک مرکزی ژاپن گزارشی را با نام موانع فنی بانک مرکزی منتشر کرده که در این گزارش توضیح داده در حال آزمایش ارز دیجیتال بانک مرکزی از لحاظ فنی است و در این راه با دیگر بانک‌های ارز دیجیتالِ درحال‌توسعه همکاری تنگاتنگی دارد.

دو مشکل فنی یِن دیجیتال

طبق این گزارش، بانک مرکزی ژاپن از یافتن دو مشکل فنی بزرگ در مسیر توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی گفته است: دسترسی جهانی و انعطاف‌پذیری.

مشکل اول، همانطور که از نامش پیداست، مربوط به دسترسی گسترده کاربران به این پلتفرم است، حتی آنها که گوشی هوشمند ندارند. در کمال تعجب، در کشوری که به پیشرو بودن در تکنولوژی معروف است، طبق گفته انجمن ارتباطات و اطلاعات ژاپن، تنها ۷۵٪ مردم از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند.

مشکل دوم از «انعطاف‌پذیری» این پلتفرم سخن می‌گوید –از لحاظ دسترسی مردم به ین دیجیتال به‌صورت آفلاین، مخصوصا به‌هنگام قطع شدن برق و وقوع بلایای طبیعی.

بیشتر بخوانید: شرکت ژاپنی از ویژگی‌های جدید حریم خصوصی کیف پول بیت کوین رونمایی کرد

آیا یِن دیجیتال مبتنی بر بلاکچین است؟

بانک مرکزی ژاپن در این گزارش تاکید کرده است در پروژه ارز دیجیتال بانک مرکزی از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌شود. در این گزارش آمده است: یک سیستم متمرکز که DLT ندارد ظرفیت بزرگتری و به‌طور کلی تراکنش‌های سریعتری نسبت به سیستم‌های متمرکز دارند اما این نگاه ممکن است سیستم را به ورطه‌ای بکشد که منجر به شکست شود و احتمال هک شدن و درهم‌گسیختگی کل سیستم بسیار بالا رود.

از طرفی اگر ارز دیجیتال بانک مرکزی مبتنی بر بلاکچین ساخته شود هیچ‌گاه به شکست منجر نمی‌شود و تماماً انعطاف‌پذیر خواهد بود، اما شاید از لحاظی کندتر از شبکه‌های متمرکز باشد.

مقابله با ارز دیجیتال چین

هدف اصلی بانک مرکزی ژاپن از توسع هارز دیجیتال بانک مرکزی و ین دیجیتال خنثی کردن اثرات بالقوه توسعه بانک مرکزی ارز دیجیتال چین است –یوآن دیجیتال یا پرداخت الکترونیکی ارز دیجیتال (DCEP). اخیرا خبرهای زیادی از ارز دیجیتال چین به گوش می‌رسد و به نظر می‌رسد چین به طور جدی در حال آزمایش یوآن دیجیتال در برخی شرکت‌های دولتی و بین مردم و حتی بعضی از شرکت‌های خارجی واقع در چین است.

در ماه فوریه شش بانک مرکزی از جمله بانک‌های مرکزی کانادا، انگلیس، ژاپن، اتحادیه اروپا، سوئد و سوییس به همراه بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی گروهی را تشکیل دادند تا تجربیات خود را از توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی در اختیار یکدیگر بگذارند.

همچنین گزارشی منتشر شده که از درخواست ژاپن مبنی بر پشتیبانی و همکاری فدرال رزرو آمریکا در جهت مقابله با چین خبر می‌دهد. نوری هیرو ناکایاما معاون وزیر امور خارجه ژاپن گفته است: «بهتر است فدرال رزرو آمریکا برای تحقیق و توسعه ارزهای دیجیتال با این شش بانک مرکزی از جمله بانک مرکزی ژاپن همکاری کند.»

منبع: BlockchainNews