موسسات مالی در سراسر جهان گزارش داده‌اند، در ۲ سال اخیر بیش از ۱۳۴٫۵۰۰ تراکنش مشکوک مرتبط با ارزهای دیجیتال صورت گرفته است. اما بر اساس گزارشی که به‌تازگی توسط شرکت بلاک چین سایفرتریس (CipherTrace) منتشر شده است این رقم تنها کمتر از ۱۰ درصد از کل تراکنش‌های مشکوک است. به عبارت دیگر بانک ها توانایی تشخیص ۹۰ درصد از تراکنش های مشکوک حوزه رمزارز را ندارند.

در این گزارش آمده است که شبکه مبارزه با جرائم مالی (FinCEN) از ماه مه سال ۲۰۱۹ شاهد افزایش چشمگیری در گزارش‌های مبنی بر تراکنش‌های مشکوک از طرف موسسات مالی بوده است. با این وجود سایفرتریس ادعا می‌کند که بسیاری از موسسات مالی فاقد توانایی کافی برای شناسایی حساب‌ها و تراکنش‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال هستند. آن‌ها تنها از فهرستی که شامل صرافی‌ها و ارائه دهندگان خدمات دارایی‌های مجازی (VASPs) است برای شناسایی نقل و انتقلات مرتبط با ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند.

این استراتژی که بیشتر بانک‌ها و موسسات مالی اتخاذ کرده‌اند منجر به تشخیص نادرست و از دست دادن مقدار قابل توجهی از نقل و انتقالات می‌شود که به‌وسیله تطبیق دادن با فهرستی که در اختیار دارند تشخیص داده نمی‌شود.

بر اساس آمار سیستم تشخیص تراکنش‌های مشکوک مبتنی بر نام ممکن است ۷۰ درصد یا بیشتر ار مبادلات ارزهای دیجیتال و تا ۹۰ درصد از حجم معاملات واقعی را از دست بدهد.

این گزارش ادعا می‌کند تعداد کمی از موسسات مالی صرافی‌های خارج از ۱۰۰ مورد برتر را زیر نظر می‌گیرند. همچنین بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال با نام تجاری متفاوتی نسبت به برند خود فعالیت می‌کنند که باعث می‌شود بسیاری از تراکنش‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال اصلا توسط موسسات مالی شناسایی نشود.

تشخیص تراکنش های مشکوک حوزه رمزارز

عدم تشخیص ۹۰ درصد از تراکنش های مشکوک حوزه رمزارز توسط بانک ها

این مطلب راهم مطالعه کنید: امکان واردات خودرو با ارز دیجیتال در صورت تایید بانک مرکزی

تشخیص تراکنش های مشکوک حوزه رمزارز

سایفر تریس پیشنهاد می‌کند بانک‌ها برای شناسایی فعالیت‌های مشکوک باید از یک سیستم نظارتی استفاده کنند که به دنبال ردیابی حساب‌های مرتبط با صرافی‌های ارز دیجیتال  همتا به همتا (peer-to-peer) و کیوسک‌های کوچکتر ارز دیجیتال باشد و اطلاعات VASP های کوچک با سوابق مشتری را به صورت متقابل ارجاع دهد.

گزارش سایفر تریس در حالی منتشر شده است که  سازمان خدمات درآمد داخلی ایالات متحده (IRS) برای گسترش قابلیت ردیابی تراکنش‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال  قرارداد ۲۴۹٫۹۰۰ دلاری با شرکت‌های Blockchain Analytics و Tax Software منعقد کرده است.

جالب است بدانید در پایان ماه اوت، سایفرتریس ادعا کرد ابزاری را برای وزارت امنیت داخلی ایالات متحده (US Department of Homeland Security) طراحی کرده است که می تواند معاملات انجام شده از طریق سکه حفظ حریم خصوصی مونرو (XMR) را ردیابی کند.

به نظر شما عدم توانایی بانک ها در تشخیص تراکنش های مشکوک حوزه رمزارز آیا مانع از پذیرش گسترده استفاده از این ارزها خواهد شد؟ منتظر شنیدن نظرات و تحلیل‌های شما از بازار ارزهای دیجیتال در سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک هستیم.

 

منبع: cointelegraph