برای آشنایی با شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در بلژیک و برخورد دولت‌، بانک‌ها و شرکت‌ها در خصوص تکنولوژی بلاک چین و ارزهای رمزنگاری شده در این کشور با کوین نیک همراه باشید.

شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در بلژیک

نام کشور به انگلیسی Belgium
پایتخت بروکسل (Brussels)
مساحت ۳۰٫۶۸۸ کیلومتر مربع
جمعیت ۱۱٫۴۲۰٫۱۶۳ میلیون نفر
زبان فرانسوی، هلندی، آلمانی
واحد پول یورو (EUR)
قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال قانون گذاری نشده
مساوی با ارز رسمی کشور قانون گذاری نشده
ICO قانون گذاری نشده
قوانین ضد پولشویی برای ارزهای دیجیتال قانون گذاری نشده
خرید و فروش ارز دیجیتال قانون گذاری نشده
استفاده از بلاک چین قانون گذاری نشده

موقعیت اقتصادی و سیاسی کشور بلژیک

بلژیک، با نام رسمی پادشاهی بلژیک، کشوری در غرب اروپا قرار دارد. بلژیک کشوری پادشاهی است که از وجه ملی و دموکراسی مجلسی برخوردار است. سیستم این کشور از ۲ پارلمان سنا و مجلس شورا تشکیل شده و جزو معدود کشورهایی به شمار می‌رود که رای دادن در آن توسط مردم اجباری است.

بلژیک با وجود جمعیت متراکم خود، در یکی از مهم‌ترین مناطق صنعتی جهان قرار گرفته است و بروکسل یکی از بلند‌مرتبه‌ترین اعضای اتحادیه اروپا شناخته می‌شود. به دلیل موقعیت این کشور، بلژیک دارای بنادری قدرتمند، و کانال‌ها، راه‌آهن و بزرگ‌راه‌هایی مناسب است که اجازه داده صنعت این کشور با صنایع کشورهای همسایه یکپارچه شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قانون گذاری ارز دیجیتال در اسپانیا

وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در بلژیک

ارزهای دیجیتالدر کشور بلژیک قانون گذاری نشده‌ است. ارزهای رمزنگاری شده در بلژیک یک صنعت شدیدا رو به رشد دارد و از طرفداران زیادی برخوردار است. اشخاص حقیقی و حقوقی زیادی در زمینه بیت کوین و دیگر رمزارزها در این کشور فعالیت دارند. اما در عین حال این رشد قابل توجه باعث افزایش انواع و اقسام کلاهبرداری‌ها و پولشویی‌ها هم شده است.

وضعیت ارزهای دیجیتال در بلژیک
وضعیت قانون گذاری ارزهای دیجیتال در بلژیک

با وجود این مسائل، در اوایل سال ۲۰۲۰، مرکز تنظیم بازارهای اقتصادی بلژیک رسما از دولت خواسته است تا سریعا در خصوص صنعت ارزهای رمزنگاری شده، قانون‌گذاری انجام دهد. تنظیم کنندگان بازارهای اقتصادی، به قانون‌گذاران این کشور فشار می‌آورند که هر چه سریع‌تر، یک چارچوب قانونی در خصوص رمزارزها ایجاد شود، چرا که در حال حاضر، هزاران ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری در بلژیک وجود دارد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قانون گذاری ارز دیجیتال در اتریش

عدم قانون‌گذاری رمزارزها در بلژیک با وجود سرمایه‌گذاران بسیار زیاد

از طرفی مرکز سرویس‌ها و بازار مالی (FSMA) دسترسی قابل توجه‌ای به صنعت کریپتو در بلژیک ندارد، مخصوصا که دولت بلژیک قوانین خود را به منظور تطبیق با صنعت ارزهای دیجیتال، اصلاح نکرده است. در حال حاضر، این مرکز پلتفرمی شامل فهرست شرکت‌های متقلب ارزهای دیجیتال ترتیب داده تا به عموم و شرکت‌های مختلف در خصوص استفاده از سرویس‌های آن‌‌ها هشدار دهد. با این حال، رئیس مرکز FSMA از دولت بلژیک خواسته تا در خصوص قانون گذاری ارز دیجیتال در بلژیک سریع‌تر اقدام کنند.

در حال حاضر، بیش از ۲ هزار ارز رمزنگاری شده مختلف در دسترس سرمایه‌گذاران است که مشخص نیست کدام یک از آن‌ها قانونی و کدام یک غیرقانونی هستند. بازار ارزهای دیجیتال که حالا به ارزشی بالغ بر ۳۲۰ میلیارد دلار می‌رسد، تاثیر قابل توجهی در اقتصاد بلژیک دارد. عدم وجود قانون‌گذاری مناسب، ممکن است مشکلات مختلفی را در سیستم مالی این کشور در پی داشته باشد.

با این که هنوز قانون گذاری ارز دیجیتال در بلژیک انجام نشده، اما بعید است دولت این کشور، رمزارزها را به طور کلی ممنوع کند؛ ارزهای رمزنگاری شده در این کشور از طرفداران زیادی برخوردار است و ممنوعیت آن احتمالا اعتراضات زیادی را به همراه خواهد داشت.

منبع: Coingeek، Finance Magnates، The Law Reviews