اگر به دنیای رمز ارزها علاقه دارید حتما تا به حال نام بایننس کوین یا به اختصار BNB، رمز ارز اختصاصی صرافی بایننس را شنیده‌اید. اما تا چه اندازه با این ارز دیجیتال آشنایی دارید و کاربرد آن را می‌شناسید؟ برای آشنایی کامل با رمز ارز BNB با تحلیل فاندامنتال بایننس کوین همراه ما باشید

یکی از مهمترین کاربردهای آن پرداخت کارمزد معاملات ارز دیجیتال در داخل صرافی بایننس است و از کاربرد‌های دیگر آن می‌توان به خرید محصولات و سرویس‌های آنلاین یا سرمایه‌گذاری اشاره کرد. بایننس کوین به لطف کاربرد و البته صرافی بزرگی که پشت آن قرار دارد، در حال حاضر در بین ۵ ارز دیجیتال برتر دنیا قرار دارد.

داستان بایننس کوین

تحلیل فاندامنتال BNB

تحلیل فاندامنتال BNB

پیش از اینکه به سراغ تحلیل فاندامنتال بایننس کوین و تاریخچه آن برویم، ابتدا اجازه دهید با قدرتی که باعث خلق و رشد این ارز دیجیتال شد آشنا شویم.

صرافی بایننس چیست؟

بایننس را می‌توان محبوبت‌ترین صرافی‌ دنیا و برترین صرافی ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار دانست. زمانی که مردم قصد خرید و فروش ارزهای دیجیتال را دارند، سرعت عمل یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید به آن توجه داشت. مخصوصا تریدرهایی که به صورت لحظه‌ای خرید و فروش می‌کنند، به دلیل نوسانات بالای ارزهای دیجیتال، دوست ندارند معاملات آن‌ها با تاخیر انجام شود و این دقیقا جایی است که صرافی بایننس به خوبی خود را نشان داده است.

بایننس کار خود را در سال ۲۰۱۷ آغاز کرد و از دلایل موفقیت قابل توجه آن می‌توان به کارمزد پایین معاملات و تراکنش‌های سریع اشاره کرد. نام بایننس (Binance) تشکیل شده از دو کلمه Binary و Finance است.

اما موسس بایننس کیست؟ چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) مشهور به CZ، یک فعال اقتصادی چینی-کانادایی و مؤسس صرافی بایننس، بزرگترین صرافی ارزهای رمزنگاری شده در جهان، است. او همچنین در گذشته عضوی از تیم توسعه Blockchain.info و همچنین مدیر تکنولوژی صرافی OkCoin بوده‌است، شخصی که توانست قط چند ماه پس از آغاز کار این صرافی، در کاور اصلی مجله فوربیس قرار بگیرد. هه‌یی (He-Yi) هم‌بنیان‌گذار این صرافی است.

جالب است بدانید که او یک خالکوبی از لوگوی بایننس را روی بازوی خود دارد که به گفته خودش نشان از مسئولیت و تعهد خود است.

در اینجا لازم به ذکر است صرافی بایننس طبق اطلاعیه‌ای که در تاریخ ۲۰ آگوست ۲۰۲۱ (۲۹ مرداد ۱۴۰۰) در وبسایتش منتشر کرد، اعلام کرد تمام کاربران بایننس باید احراز هویت انچام دهند. طبق این اطلاعیه برای خرید و فروش کاربران ملزم هستند که تا سطح متوسط فرایند احراز هویت را کامل کنند. این موضوع از آنجایی مهم است که کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند احراز هویت انجام دهند و به عبارت دیگر قادر نخواهند از صرافی بایننس استفاده کنند و در این صرافی فعالیتی داشته باشند.

ویژگی‌های صرافی بایننس

  • سرعت بالا: طبق ادعای بایننس، این صرافی قادر است ۱.۴ میلیون تراکنش را در ثانیه پردازش می‌کند.
  • کارمزد کم: کامرزد تراکنش‌ها در صرافی بایننس ۰٫۱ درصد است و اگر با بایننس کوین کار کنید، این کارمزد حتی کمتر هم می‌شود.
  • نقدینگی: حجم بالای حضور مردم برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در این صرافی، به معنی نقدینگی بالاست و می‌توانید به راحتی نزدیک به قیمت بازار بفروشید. میانگین حجم روزانه این صرافی ۲ میلیارد است.
  • پوشش بالای ارزهای دیجیتال: در بایننس کوین هزاران رمزارز مختلف پشتیبانی می‌شوند که می‌‌توانید آن‌ها را معامله کنید.

ظهور بایننس کوین

بایننس کوین (BNB) در ابتدا به عنوان یک توکن با استاندارد ERC-20 روی بلاکچین اتریوم ساخته شد. عرضه این توکن از طریق ICO انجام شد و قیمت آن ۲٫۷۰۰ بایننس کوین برای هر اتر یا ۲۰ هزار بایننس کوین برای ۱ بیت کوین بود. در عرضه اولیه این کوین، ۱۰۰ میلیون توکن از ۲۰۰ میلیون عرضه کلی بایننس کوین بود.

در این عرضه اولیه، صرافی بایننس توانست تقریبا ۱۵ میلیون پول جمع‌آوری کند و آن را به سه روش مختلف استفاده کرد: ۵۰ درصد آن برای برندینگ و گسترش مارکتینگ بایننس استفاده شد، ۳۵ درصد آن برای ایجاد پلتفرم آپگرید‌های سیستم مورد استفاده قرار گرفت و ۱۵ درصد آن به عنوان سرمایه اضطراری ذخیره شد.

با این حال در سال ۲۰۱۹، بایننس اعلام کرد که این صرافی بلاکچین و صرافی غیرمتمرکز خود را راه‌اندازی می‌کند. بلاکچین این صرافی، بایننس چین (Binance Chain) نام گرفت. در این بلاک چین، تمامی توکن‌های بایننس کوین در شبکه بایننس چین قابل استفاده بودند با این حال تمامی صاحبان این کوین‌ها باید ارزهای دیجیتال خود را به این بلاکچین جدید منتقل می‌کردند. در این انتقال، استاندارد ERC-20 برای توکن‌های بایننس نابود شد و دیگر مورد استفاده قرار نگرفت، در عوض بایننس از استانددارد BEP2 برای کوین‌های خود استفاده کرد.

در این کوچ بزرگ، اعلام شد که ۲۰۰ میلیون توکن در چرخه قرار گرفت که ۴۸ میلیون آن قفل، ۱۱ میلیون آن سوزانده می‌شود. با این حال، انتقال به بلاک چین جدید باعث شد تا بایننس مجبور شد ۵۰ میلیون توکن بایننسی را که بر اساس استاندارد اتریوم (تحلیل فاندامنتال اتریوم را بخوانید) ایجاد شده بود، بسوزاند.

در این سال و به طور دقیق‌تر  در تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۱۹، بایننس کوین به بالاترین قیمت خود یعنی ۳۹٫۵۹ دلار رسید. اما این پایان کار نبود و بایننس کوین ۸۶۱ درصد رشد داشت. در حال حاضر در زمان نگارش این مطلب، بایننس کوین ۳۰۲ دلار قیمت دارد و با ارزش بازار ۵۰ میلیارد دلاری و حجم معاملات روزانه ۲ میلیارد دلار، در رتبه چهارم برترین ارزهای دیجیتال دنیا قرار دارد.

خرید بایننس کوین

چرا بایننس کوین و بلاکچین مخصوص بایننس ایجاد شد؟

هدف از توسعه بایننس کوین و بلاک چین آن، ایجاد فضایی برای قدرت هر چه بیشتر شبکه این ارز دیجیتال بود تا عملکرد  اکوسیستم خود در کوتاه مدت و بلند مدت را افزایش دهد. تا پیش از این شاید بایننس کوین فقط برای استفاده به عنوان کارمزد بود. اما با ایجاد بلاک چین و بایننس کوین، کاربردهای آن افزایش پیدا کرد تا جایی که حتی حالا به عنوان یک ارز برای پرداخت محصول یا سرویس یا حتی سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین باید توجه داشته باشید که بایننس کوین علاوه‌بر این‌که یک روش برای پرداخت کارمزدهاست، این ارز دیجیتال به عنوان گس این پلتفرم عمل می‌کند.

ساختار بایننس کوین به این صورت است که یک حامل داده (Data Carrier) با چندین واحد تخصیص داده شده، وظیفه نگهداری و افزایش امنیت شبکه را برعهده دارد و به لطف پروسه‌ای به نام Fragmetation باعث شتاب بیشتر جستجو در داده‌ها می‌شود.

بلاکچین بایننس کوین متن باز است و تمامی تراکنش‌ها در آن قابل مشاهده هستند یا به اصطلاح با یک بلاک چین شفاف طرف هستیم. با این حال بایننس کوین مطمئن می‌شود که حریم خصوصی فرستنده و دریافت کننده کاملا حفظ می‌شود.

بایننس کوین و بلاک چین آن چگونه کار می‌کند؟‌

بایننس کوین

بایننس کوین و بلاک چین آن چگونه کار می‌کند؟‌

همانطور که گفته شد، بایننس کوین دو نوع عملکرد متفاوت دارد: یکی به عنوان توکن در صرافی بایننس مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد دیگر به عنوان ارز دیجیتال محلی در بلاکچین بایننس چین است.

بلاک چین بایننس چگونه کار می‌کند؟

شاید برای‌ شما سوال باشد که آیا بایننس کوین قابل استخراج است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بر خلاف ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین (تحلیل فاندامنتال بیت کوین را بخوانید)، بایننس کوین را نمی‌توان از روش گواه اثبات کار (Proof of Work) استخراج کرد. از آن جایی که این شبکه از مکانیزم اجماع تحمل خطای بیزانس (Byzantine Fault Tolerance) بهره می‌برد، به جای وجود ماینرها، شبکه وابسته به اعتبارسنج‌های بلاک است. بنابراین بایننس چین وابسته به افرادی است که در این شبکه سرمایه‌گذاری می‌کنند یا به اصطلاح از روش Delegated Proof of Stake استفاده می‌کند.

همچنین بایننس چین عملکرد وسیعی مانند بلاک چین اتریوم ندارد و بنابراین در آن خبری از قراردادهای هوشمند نیست. دلیل بایننس چین برای عدم استفاده از چنین ویژگی‌هایی، بهبود عملکرد شبکه است.

بایننس کوین به عنوان توکن صرافی بایننس

به عنوان توکن صرافی، بایننس کوین کاربردهای مختلفی را به‌همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تخفیف ۲۵ درصدی برای کاربران بایننس در هنگام پرداخت کارمزد معاملات در این صرافی (که این تخفیف با گذشت زمان تغییر و کمتر خواهد شد)
  • باز شدن تخفیف‌های بیشتر در حجم بالاتر معاملات
  • استفاده به عنوان یکی از زوج‌های مهم در هنگام ترید در صرافی بایننس

هنگامی که شما در صرافی بایننس، بایننس کوین در اختیار داشته باشید، می‌توانید از آن برای کارمزد تراکنش‌ها و معاملات استفاده کنید و مهم هم نیست که چه زوجی از ارزهای دیجیتال را معامله می‌کنید. با داشتن این توکن، شما برای هر کارمزد ۲۵ درصد تخفیف می‌گیرید.

با این حال بایننس همانند بسیاری از صرافی‌های دیگر، تخفیفاتی هم برای تریدرهای حجم بالا در نظر گرفته است. با این حال بر خلاف بسیاری از صرافی‌ها، این تریدرهای حجم بالا نیازمند به هولد کردن مقدار معینی از بایننس کوین در حساب خود هستند تا بتوانند از این تخفیف‌ها بهره‌مند شوند.

بایننس کوین به عنوان ارز دیجیتال رسمی بایننس چین

به عنوان ارز دیجیتال محلی بایننس چین، بایننس کوین را می‌توان برای موارد زیر استفاده کرد:

  • استفاده به عنوان پرداخت کارمزد گس.
  • استفاده به عنوان یکی از زوج‌های کلیدی تریدینگ در صرافی غیرمتمرکز بایننس.
  • استفاده از این ارز دیجیتال در اپلیکیشن‌ها و فروشگاه‌های برای خرید محصول، سرویس یا سرمایه‌گذاری.

چرا در شبکه بایننس نیاز به پرداخت کارمزد گس داریم؟

همانند بسیاری از بلاکچین‌های دیگر که اعتبارسنج‌ها و ماینرهای آن‌ها به مشوقی برای تکمیل تراکنش‌ها یا امن نگه داشتن شبکه نیاز دارند، در شبکه بایننس چین نیز پرداخت کارمزد گس چنین اهمیتی دارد. ارسال تراکنش‌ها یا اجرای دیگر عملیات در شبکه بایننس چین، نیاز به پرداخت کارمزد گس کمی دارد. این کارمزدها به اعتبارسنج‌هایی تعلق می‌گیرد که نودها را اجرا می‌کنند، بلاک‌ها را پیدا می‌کنند و تراکنش‌های انجام شده را در بایننس چین پردازش و تکمیل می‌کنند.

کارمزدهای گس باعث شناسایی حملات اسپم می‌شوند

اگر کارمزدی وجود نداشت، یک هکر به‌راحتی می‌توانست با میلیون‌ها تراکنش تقلبی به بایننس چین نفوذ کند و باعث فلج کردن آن شود. بنابراین حتی یک مقدار کارمزد ناچیز هم باعث توجیه‌ناپذیر شدن این حملات برای هکر یا کلاهبردار می‌شود. در زمان نگارش این مطلب، قیمت گس بایننس کوین ۰٫۰۰۰۳۷۵ بایننس کوین برای هر تراکنش است. این قیمت برابر است با یک ششم قیمت یک سنت دلار آمریکا.

کارمزدهای گس هزینه‌های اعتبارسنج‌ها را می‌پردازد

همانطور که گفتیم، اعتبارسنج‌ها نیاز به مشوق دارند تا برای کار و هزینه‌ای که می‌کنند، انگیزه داشته باشند. با این که اعتبارسنجی در شبکه بایننس همانند استخراج بیت کوین آن قدر گران نیست، با این حال اعتبارسنجی تراکنش‌ها یک کار گران‌ قیمت محسوب می‌شود. سهام‌گذاری، اینترنت پر سرعت، سخت‌افزار مناسب و مصرف انرژی (نه به اندازه استخراج) همه و همه هزینه‌بر هستند. اگر کارمزدها نتوانند این هزینه‌ها را بپردازند و در عین حال سودی برای اعتبارسنج‌ها نداشته باشند، بنابراین انگیزه‌ای هم برای آن‌ها وجود ندارد. بنابراین در عین حال که با پرداخت کارمزد گس به جلوگیری از حملات اسپم کمک می‌کنیم، بلکه مشوقی هم برای اعتبارسنج‌ها و افزایش امنیت شبکه است.

جالب است بدانید که در بسیاری از شبکه‌ها که پرداخت کارمزد با توکن محلی خود بلاک چین صورت می‌گیرد، در باینس چین می‌توانید با هر ارز دیجیتال ارزشمندی این کار را انجام دهید.

با این حال باید این مسئله را هم در نظر بگیرید که در صورت پرداخت کارمزد گس بایننس چین با بایننس کوین به جای دیگر ارزهای دیجیتال، ۲۵ درصد تخفیف شامل حال شما می‌شود. این ویژگی به لطف ارتباط مستقیم بایننس چین و صرافی غیرمتمرکز بایننس انجام می‌شود.

صرافی غیرمتمرکز بایننس چیست و چه مزایایی دارد؟

بایننس دکس (Binance DEX) که معادل Decentralized Exchange است، یک صرافی غیرمتمرکز از زیرمجموعه بایننس است.

یک صرافی غیرمتمرکز، پلتفرمی است که برخلاف دیگر صرافی‌ها، اجازه می‌دهد تا کاربران بدون واریز دارایی خود به پلتفرم صرافی، مستقیما با شخص خریدار یا فروشنده معامله کنند. شما در یک صرافی مرسوم، باید ابتدا دارایی خود را به حساب خود در آن صرافی واریز کنید و سپس به معامله بپردازید. در صرافی غیرمتمرکز، این مرحله حذف می‌شود و مستقیما داریی خود را به حساب فرد مقابل واریز می‌کنید.

یک صرافی غیرمتمرکز مستقیما درون یک بلاک چین ساخته می‌شود و به جای این که یک اداره آن را مدیریت کنند، همه کارها برعهده شبکه بلاکچین است. با این حال صرافی غیرمتمرکز بایننس کمی با صرافی‌های غیرمتمرکز دیگر متفاوت است چرا که این صرافی غیرمتمرکز، به صورت کلی یکی از هسته‌های اصلی شبکه بایننس چین است.

صرافی غیرمتمرکز بایننس، از ابتدا یکی از شالوده‌های بایننس چین بوده است. اما چه فرقی با سایر صرافی‌ها دارد؟

مزایای صرافی غیرمتمرکز بایننس در شبکه بایننس چین:

  • این باعث می‌شود تا صرافی غیرمتمرکز روی مدل گاورننس بایننس چین سوار شود. برای مثال، اعتبارسنج‌های بایننس چین می‌توانند در صورت نیاز برای تغییر ساختار کارمزد رای‌گیری کنند.
  • یک صرافی غیرمتمرکز به بایننس اجازه داده است تا یک دفتر سفارشات واحد برای اپلیکیشن‌های بایننس چین تشکیل شود. به این معنی که یک منبع واحد برای یافتن قیمت‌ و نقدینگی در شبکه بایننس چین وجود دارد و همه می‌توانند از آن استفاده کنند.
  • توسعه دهندگان به کمک این صرافی می‌توانند به راحتی توکن‌های خود را با یک کارمزد کم و قابل پیشبینی، تعویض کنند.

همه این ویژگی‌ها اجازه می‌دهند تا توسعه دهندگان در بایننس چین برای توسعه اپلیکیشن‌های مالی غیرمتمرکز دست‌شان باز باشد.

اقتصاد توکن بایننس کوین چیست؟

در زمان خلق بایننس کوین، چرخه کلی عرضه بایننس کوین ۲۰۰ میلیون عدد بود. این چرخه در طی ۵ سال، در هر سال ۲۰ میلیون کاهش پیدا می‌کند. این چرخه با استفاده از عملی به نام سوزاندن انجام می‌شود، جایی که در آن بایننس توکن‌های خود را نابود می‌کند.

انتظار می‌رود تا این سوزاندن توکن‌ها تا سال ۲۰۲۲ به پایان برسد و چرخه کلی بایننس به ۱۰۰ میلیون عدد برسد.

این برنامه نزولی کردن قاطعانه توکن‌های بایننس کوین و محدود کردن تعداد کلی عرضه آن، یکی از دلایل روند قیمت بایننس کوین طی سال‌های اخیر بوده است و انتظار می‌رود با سوزاندن بیشتر توکن‌ها، قیمت‌ها نیز دچار نوسان شود.

با این که بایننس کوین یکی از جوان‌ترین ارزهای دیجیتال است که نسبت به برخی از رمرازهای بزرگ، دیرتر وارد میدان شد (اواسط سال ۲۰۱۷)، از همان مسیر قیمتی که بزرگانی نظیر بیت کوین و اتر از آن عبور کردند گذشت و این بسیار به نفع این رمزارز شد.

در ابتدای عرضه، هدف قیمت این ارز ۰٫۱۰ دلار برای هر توکن بود. حالا تقریبا پس از ۴ سال، قیمت بایننس کوین به بیش از ۳۰۰ دلار رسیده است.

کاربردهای بایننس کوین

تحلیل فاندامنتال بایننس کوین؛ کاربردهای بایننس کوین

کاربردهای بایننس کوین

بایننس کوین به دلیل کاربردهای مختلف، از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از دلایل افزایش قیمت آن هم، همین کاربردهای چند منظوره بایننس کوین است.

معامله ارزهای دیجیتال وسیع با بایننس کوین

اولین کاربرد مهم بایننس کوین، استفاده از آن برای معامله با دیگر ارزهای دیجیتال است. به کمک بایننس کوین می‌توان در صرافی متمرکز و صرافی غیر متمرکز بایننس، به معامله ارز دیجیتال پرداخت. حتی ایجاد صرافی غیرمتمرکز بایننس کمک کرده است تا همه تریدرهای دنیا در هر نقطه از جهان بتوانند به معامله در یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های دنیا بپردازند. حتی صرافی متمرکز بایننس برای بسیاری از مردم دنیا در دسترس است؛ به جز ایالات متحده آمریکا! با کمک بایننس کوین شما می‌توانید بیش از ۱۰۰ ارز دیجیتال را معامله کنید، چرا که لطف صرافی بایننس، بایننس کوین یکی از زوج‌های کریپتویی بسیار محبوب شناخته می‌شود.

پرداخت کارمزد با بایننس کوین

علاوه بر بازارهای بایننس کوین، از این ارز دیجیتال را می‌توان به عنوان کارمزد معاملات در صرافی‌های بایننس استفاده کرد. یک کارمزد معامله استاندارد در بایننس، ۰٫۱ درصد است که می‌توان آن را یا با دارایی مورد نظر خود پرداخت کنید، یا آن را با بایننس کوین بپردازید. اما زمانی که شما بایننس کوین را به عنوان کارمزد انتخاب کنید، یک تخفیف ویژه برای پرداخت کارمزد شامل حال‌تان می‌شود.

دسترسی ویژه به سکوی پرتاب بایننس

یکی دیگر از کاربردهای منحصربه‌فرد بایننس کوین، توانایی مشارکت در فروش‌های توکن در Binance Launchpad است. این سکو یک میزبان برای عرضه اولیه صرافی (IEO) برای ارزهای رمزنگاری شده جدید است. همه پروژه‌هایی که در بایننس لانچ‌پد عرضه می‌شوند، توکن ارزهای دیجیتال خود را منحصرا با بایننس کوین به فروش می‌رسانند. از زمان آغاز این پروژه، بیش از ۴۸ پروژه در لانچ‌پد صرافی بایننس شرکت کرده‌اند که بیش از ۹۲ میلیون دلار کسب درآمد برای شرکت کنندگان داشته است.

استفاده در اپلکیشن‌های غیرمتمرکز

یکی از کاربردهای جالب بایننس کوین، استفاده از آن در طیف وسیعی از اپلیکینش‌های غیرمتمرکز و بازی‌هایی است که روی بایننس چین ساخته می‌شوند. اپلیکیشن‌های مالی غیرمتمرکز نیز به لطف بایننس چین، سود فراوانی از بایننس کوین برده‌اند. از جمله برترین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی که روی بایننس چین سوار هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • PancakeSwap: با ده‌ها هزار کاربر که روزبه‌روز هم به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، پنکیک‌سواپ یکی بزرگ‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز دنیا است. بیش از ۷ میلیارد دلار سرمایه در این صرافی و حجم بالای معاملات، نشان از محبوبیت وسیع این صرافی غیرمتمرکز دارد.
  • Pancake Bunny: با این که شاید نام پنکیک بانی را خیلی کم شنیده باشیم، با این حال این پلتفرم یک جمع‌کننده سود امور مالی غیرمتمرکز (DeFi Yield Aggregator) برای پلتفرم پنکیک‌سواپ است است که روزبه‌روز به محبوبیتش افزوده می‌شود.
  • Autofarm: یکی دیگر از فارمینگ‌های سود است که در یک پلتفرم غیرمتمرکز به کاربران خود سرویس می‌دهد. با حجم معاملات ۷۰۰ میلیون دلاری و رشد ۲۱ درصدی، Autofarm یکی از فارم‌های کسب سود محبوب در بایننس چین است.
  • Venus: یکی از پلتفرم‌های وام‌دهی محبوب در بایننس چین که اجازه می‌دهد کاربران بدون نیاز به دردسرهای بانکی، وام بگیرند، ونوس است. افرادی که از سرمایه بالایی برخوردار هستند، با سپرده‌گذاری در این پلتفرم می‌توانند سود دریافت کنند.
  • Nervous Funding: یک بازار‌ساز خودکار که به کاربران اجازه می‌دهد استیبل کوین‌ها خود را در بایننس اسمارت چین خرید و فروش کنند.

استفاده از بایننس کوین در کارهای خیریه

صرافی بایننس یک موسسه غیرانتفاعی به نام Binance Charity ایجاد کرده است تا در کارهای خیریه سهیم باشد. شما می‌توانید با اهدای بایننس کوین، با اهداف خیرخواهانه بایننس شریک شوید. به لطف شبکه بلاک چین شما می‌توانید تک تک فعالیت‌ها و تراکنش‌هایی را که در جهت امور خیریه انجام می‌شوند، مشاهده کنید. بنابراین می‌توانید مطمئن شوید که صد در صد تمامی پولی که بابت کار خیریه پرداخت کرده‌اید، به دست نیازمندان می‌رسد.

چالش‌ها و راهکارها

با وجود تمامی مزایایی که بایننس کوین دارد، چالش‌هایی هم سر راه این صرافی و ارز دیجیتالش قرار گرفته است که برخی از آن‌ها با راهکارهای جالبی رفع شده‌اند. در ادامه این تحلیل فاندامنتال بایننس کوین همراه ما باشید تا این چالش‌ها و راهکارها را بررسی کنیم.

عدم پشتیبانی از قراردادهای هوشمند در بایننس چین‌‌

بایننس چین در سال ۲۰۱۹ به عنوان بلاک چین پلتفرم بایننس آغاز به‌کار کرد تا این صرافی بتواند نسخه غیرمتمرکز خود را هم راه‌اندازی کند و کاربران بتوانند بین یک صرافی متمرکز و غیرمتمرکز از زیر مجموعه بایننس، حق انتخاب داشته باشند. این بلاکچین همچنین زمینه‌ای برای قدرت گرفتن بایننس کوین بود که در ابتدا با استاندارد اتریوم ساخته شد و بعدها به لطف این بلاکچین از زیر مجموعه اتریوم خارج شد.

هدف از ایجاد بایننس چین، بهبود سرعت معاملات بود. به دلیل وجود این هدف، بایننس چین تمامی کاربردهای دیگر از جمله قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را پشتیبانی نمی‌کرد.

این دقیقا جایی بود که بایننس برای حل این مشکل، بایننس اسمارت چین (Binance Smart chain) را معرفی کرد. همانطور که از نام آن پیداست، بایننس اسمارت چین، یک بلاک چین پیشرفته‌تر نسبت به نسخه اصلی است. با این حال این پلتفرم به عنوان یک پلتفرم موازی کار می‌کند و قرار نیست جایگزین بایننس چین شود.

بایننس اسمارت چین چیست؟

بایننس اسمارت چین که در سپتامبر ۲۰۲۰ عرضه شد، یک سرویس بلاکچین است که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خود را از طریق قراردادهای هوشمند در آن اجرا کنند. این پلتفرم به این دلیل ساخته شد چرا که بلاک چین اصلی بایننس قادر به اجرای قراردادهای هوشمند نیست.

بایننس اسمارت چین به گونه‌ای طراحی شده تا همان سرعت تراکنش‌های بایننس چین را این بار با وجود قراردادهای هوشمند و توانایی‌های بیشتر، برای توسعه دهندگان فراهم کند. این بلاکچین همچنین قابلیت پشتیبانی از ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine) را هم فراهم کرده است تا تمامی اپلیکیشن‌های غیرممرکز در اتریوم را بتوان در این بلاکچین هم اجرا کرد.

این بلاکچین به طور کلی از بایننس چین جدا است، با این حال به گونه‌ای طراحی شده تا به صورت موازی با بایننس چین کار کند.

این بلاکچین از الگوریتمی به نام Proof of Staked Authority استفاده می‌کند و به نوعی نسخه جهش یافته اثبات سهام (Proof of Stake) و اثبات اعتبار (Proof of authority) محسوب می‌شود. این نوع الگوریتم به این معنی است که اعتبارسنج‌های این شبکه، همان افرادی هستند که مقدار معینی از بایننس کوین را سهام‌گذاری کرده‌اند و با تایید بلاک‌ها در شبکه، کارمزد دریافت می‌کنند.

بایننس چین و بایننس اسمارت چین به دلیل وجود یک کراس چین ساده، انتقال دارایی بین دو شبکه را ساده کرده‌اند و کاربران تاخیری در انتقال داریی خود نمی‌بینند. به دلیل ارتباط ساده و قدرتمند میان بایننس چین و بایننس اسمارت چین، توسعه دهندگان با شبکه‌ای قدرتمند روبه‌رو هستند که از نظر عملکرد و قابتلیت‌، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. همچنین به دلیل وجود پشتیبانی از ماشین مجازی اتریوم، توسعه دهندگان همزمان برای دو شبکه اتریوم و بایننس برنامه‌نویسی می‌کنند.

متمرکز بودن بالای بایننس کوین

تحلیل فاندامنتال بایننس کوین؛ کنترل بایننس کوین

کنترل ۸۰ درصد بایننس کوین توسط صرافی بایننس

باید بدانیم که بایننس یک شرکت است و نه یک شخص ناشناس که هدف آن انقلاب در صنعت مالی و نابود کردن پول‌های متمرکز است. بنابراین هدف آن‌ها برای حضور در صنعت ارزهای دیجیتال، کسب درآمد است.  بنابراین چیز عجیبی نیست که بگوییم بخش عظیمی از بایننس کوین توسط خود بایننس کنترل می‌شود. جالب است بدانید که طبق منبعی به نام Etherscan، بیش از ۸۰ درصد توکن‌های بایننس توسط خود بایننس از طریق چندین کیف پول اداره می شوند.

بنابراین می‌توان گفت که بایننس می‌تواند مشخص کند که چه افرادی به عنوان رای‌دهندگان و اعتبارسنج‌های این شبکه می‌توانند فعالیت کنند.

پس اگر در صرافی متمرکز بایننس قصد انجام معامله دارید و باید ابتدا بایننس کوین خریداری کنید، باید در نظر بگیرید که با یک توکن متمرکز طرف هستید. هرچند که بایننس سال‌ها به عنوان یک صرافی مورد تایید در حال فعالیت است.

با این حال اگر هچنان قصد دارید از این صرافی استفاده کنید و در عین حال به سراغ بایننس کوین نروید، می‌توانید از صرافی غیرمتمرکز بایننس استفاده کنید که شما را مستقیما به خریدار یا فروشنده متصل می‌کند.

بزرگ‌ترین چالش: قانون‌گذاران دنیا قصد پایین کشاندن بایننس را دارند

سال‌هاست که قانون‌گذاران دنیا، مخصوصا کشورهای بزرگ، قصد دارند تا بایننس را از حضور در کشورشان منع کنند. حتی برخی از کشورها توانسته‌اند در این زمینه موفق عمل کنند. کشورهایی نظیر انگلستان، تایلند، ژاپن، انتاریو کانادا، آلمان و غیره، توانسته‌اند جلوی بایننس را برای فعایلت در کشورشان بگیرند.

در تایلند، کمیسیون بورس اوراق بهادار این کشور در سال ۲۰۲۱ شکایتی را علیه بایننس صادر کرد که در آن، بایننس به اتهام کسب و کار غیرمجاز دارایی‌های دیجیتال محکوم می‌شود.

در آلمان، این هشدار صادر شد که بایننس به دلیل ارائه رهگیری اوراق بهادار توکن‌های دیجیتال بدون انتشار اطلاعیه، در معرض خطر قرار دارد.

در ژاپن، بایننس به دلیل عدم قانون کتبی برای فعالیت، دچار مشکل شده است.

در شهرستان انتاریو کانادا، بایننس به دلیل عدم برخورداری از شرایط کمیسیون اوراق بهادار، قادر به فعالیت نیست.

و شاید بزرگ‌ترین مانعی که در برابر بایننس قرار گرفت، ممنوعیت کامل این صرافی و بایننس کوین در انگلستان بود. مرجع راهبرد امور مالی انگستان اعلام کرد که بایننس در این کشور قانون‌گذاری نشده و اجازه فعالیت، حتی برای تبلیغات، برای این صرافی صادر نشده است.

بنابراین این نگرانی وجود دارد که شاید بسیاری از کشورهای دیگر نیز بایننس را برای ادامه فعالیت منع کنند.

بایننس به شدت مورد هدف حملات سایبری است

بایننس یک صرافی محبوب با حجم معاملات بسیار بالاست و در زمان نگارش این طلب، ارز دیجیتال آن در بین ۵ کریپتوی برتر از نظر ارزش بازار قرار دارد. همین دو مسئله باعث می‌شود تا بایننس یک گزینه ایده‌آل و وسوسه‌کننده برای حمله‌کنندگان سایبری محسوب شود. حتی بایننس زمانی که یک سال از فعالیتش می‌گذشت و بایننس کوین به چنین قیمتی نرسیده بود، در مارس ۲۰۱۸ تحت یک حمله سایبری قرار گرفت که البته موفق هم نبود. این مسئله باعث شد تا بایننس یک جایزه ۲۵۰ هزار دلاری برای فردی که اطلاعات و سرنخی که منجر به دستگیری حمله کنندگان شود، تعیین کند.

این پایان کار نبود. در سال ۲۰۱۹ یک حمله دیگر رخ داد و چیزی حدود ۷ هزار بیت کوین گم شد که در آن زمان، معادل ۴۰ میلیون دلار پول بود. با این که این اتفاق باعث نشد تا محبوبیت بایننس کاهش پیدا کند و امروزه در صدر صرافی‌های ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار و حجم معاملات قرار دارد، تیم بایننس به شدت امنیت این شبکه و ارز دیجیتال‌شان را جدی گرفته‌اند. با این حال همیشه خطر حمله و هک برای صرافی‌های متمرکز وجود دارد.

رقبای بزرگ در زمینه قراردادهای هوشمند

بایننس کوین و از آن مهم‌تر بایننس اسمارت چین، رقبای بزرگی را سر راه خود می‌بینند. نام‌دار‌ترین رقیبی که در برابر بایننس قرار دارد، اتریوم است. اتریوم با کوچ به سمت اتریوم ۲ و بهره‌گیری از الگوریتم اثبات سهام، یک تهدید بزرگ برای موفقیت بایننس کوین محسوب می‌شود. بایننس هرچقدر هم که صرافی بزرگی باشد و حتی اگر مشکلات و چالش‌های نام برده را هم در نظر نگیریم، توجهات بیشتری به سمت اتریوم متمرکز است و علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال، توسعه‌دهندگان و تریدرها، نگاه بیشتری به اتریوم و ارز دیجیتالش خواهند داشت. حتی زمانی که انتقال اتریوم به سمت اتریوم ۲ تکمیل شود، ممکن است دیگر به سختی پروژه‌ای را بتوان یافت که از بایننس اسمارت چین استفاده کند.

با وجود یک اکوسیستم عظیم امور مالی غیرمتمرکز، تعاملی وسیع با بسیاری از ارزهای دیجیتال و تعداد قابل توجهی از توسعه‌دهندگان، شاید شانس زیادی برای بایننس اسمارت چین باقی نماند و زمانی که این مسئله حقیقت یابد، احتمال سقوط آزاد قیمت بایننس کوین هم وجود دارد.

و مسئله فقط اتریوم نیست که بایننس باید نگران آن باشد. بلکه غول دیگری هم به نام کاردانو وجود دارد که روزبه‌روز به آغازبه‌کار قراردادهای هوشمندش نزدیک‌تر می‌شویم. چرا آن را یک غول خطاب کردیم؟ زیرا بسیاری بر این باور هستند که کاردانو پیشرفته‌ترین سیستم بلاکچین را در اختیار دارد و به زبانی دیگر، نسل بعدی تکنولوژی بلاکچین را روی کار آورده است.

آیا بایننس می‌تواند در برابر این رقبا ایستادگی کند؟

ویژگی‌های بایننس کوین در برابر چالش‌ها

در این تحلیل فاندامنتال بایننس کوین برخی از چالش‌های بزرگ بایننس را مطرح کردیم که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. چرا که دیر یا زود روی قیمت و شرایط این صرافی و ارز دیجیتال آن تاثیرگذار خواهند بود. با این حال بایننس کوین مزایای خاصی هم دارد که شاید بتواند گوشه‌ای از چالش‌های این ارز دیجیتال را پوشش دهد.

بایننس کوین یکی از بهترین توکن‌های کاربری است

بایننس کوین در حال حاضر یکی از بهترین توکن‌های کاربردی یا مفید (Utility Token) در سال ۲۰۲۱ محسوب می‌شود. همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، علاوه‌بر این که از این توکن می‌توان به عنوان کارمزد برای انجام معاملا استفاده کرد، بایننس کوین کاربری‌های بسیار مختلفی دارد. می‌توان از آن به عنوان یک روش پرداخت برای یک سری سرویس‌ها اشاره کرد. از جمله این سرویس‌ها عبارت‌اند از خرید سرویس‌های سرگرمی آنلاین، حمل و نقل، بلیط سفر، و موارد دیگر.

بایننس کوین از یک قانون خاص سوزاندن استفاده می‌کند

یکی از ویژگی‌های خاص بایننس کوین به منظور اطمینان از رشد و ثبات این ارز دیجیتال، سوزاندن است. بایننس از زمان شکل‌گرفتن و عرضه بایننس کوین در بایننس چین، هر سال ۲۰ درصد از سود خود را برای گرفتن توکن‌های بایننس و سوزاندن آن‌ها استفاده می‌کند تا عرضه کلی این ارز دیجیتال را کاهش دهد. این کار آن قدر ادامه پیدا می‌کند که تمام کوین‌های باقی مانده، به ۱۰۰ میلیون عدد برسند.

لازم به ذکر است که یکی از دلایل انجام این کار، جلوگیری از تورم است. تکنیک باعث می‌شود تا قیمت این ارز دیجیتال در طول زمان افزایش پیدا کند و این فرصت فراهم می‌شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند دید بهتری نسبت به قیمت آینده این ارز دیجیتال داشته باشند.

صرافی بایننس در صدر صرافی‌های محبوب دنیا

به لطف محبوبیت صرافی ارزهای دیجیتال بایننس، بایننس کوین توانسته به ثبات و جایگاه بسیار خوبی در بین بهترین کریپتوها از نظر ارزش بازار قرار بگیرد. در سال ۲۰۲۱ که پیش از سقوط ارزهای دیجیتال بزرگ مانند بیت کوین، یک روند گاوی جذاب رخ داده بود، بایننس کوین توانست حتی از تتر عبور کند و به جایگاه سومین ارز دیجیتال محبوب دنیا از نظر ارزش بازار دست پیدا کند.

بایننس در حال حضار بیشترین نرخ رشد را در بین دیگر صرافی‌ها دارد و به عنوان بزرگ‌ترین صرافی ارزهای رمزنگاری شده با بیشترین موجودی زوج‌های قابل معامله شناخته می‌شود.

به همین دلیل جای تعجبی هم ندارد که این صرافی و ارز دیجیتال آن توانسته پشتیبانی‌های خوبی از سوی همکاران خود دریافت کند.

همچنین پیش از این در خصوص مسائل امنیتی و مورد هدف قرار گرفتن بایننس از سوی هکرها و حملات سایبری گفتیم. با وجود چنین نفوذهای امنیتی که در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ رخ داد، بایننس امنیت صرافی‌ خود را هم به شدت افزایش داد. این یک فاکتور مهم برای بسیاری از کاربرانی بود که در صرافی بایننس به سرمایه‌گذاری و معامله می‌پرداختند.

تحلیل فاندامنتال بایننس کوین؛ وضعیت صرافی بایننس در بین صرافی‌های ارز دیجیتال

تحلیل فاندامنتال بایننس کوین؛ وضعیت صرافی بایننس در بین صرافی‌های ارز دیجیتال از نظر حجم معاملات

 

برنامه‌ها و رویدادهای پیش رو

بایننس کوین همانند بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر نظیر اتریوم، کاردانو یا بیت‌کوین، از برنامه خاصی پیروی نمی‌کند و وابستگی آن به عملکرد صرافی بایننس است. با این حال بد نیست برای سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ عملکرد این ارز دیجیتال را پیشبینی کنیم. ارز دیجیتال بایننس کوین در یکی دو سال اخیر، به طور میانگین یک روند گاوی را پیش گرفته است. یکی از ویژگی‌هایی که در خصوص بایننس مطرح کردیم، قدرت بالای خود صرافی بایننس در خصوص میزان چرخه این ارز دیجیتال است. چرا که بخش بسیار بزرگی از این میزان عرضه در اختیار بایننس قرار دارد و این مسئله هم می‌تواند خطرناک باشد و هم در عین حال به این ارز دیجیتال کمک کند. اگر چه این روش بایننس در نگهداری بخش بزرگی از بایننس کوین باعث شده تا این ارز دیجیتال نسبت به رقبای خود یک رمزارز نسبتا متمرکز باشد، با این حال اجازه داده تا این ارز رمزنگاری شده نسبت به سایرین، شرایط ثابت‌تری را تجربه کند و این برای سرمایه‌گذاران یک نکته مثبت است.

این ویژگی همچنین باعث شده تا بسیاری از تریدرها مطمئن باشند که حتی نوسانات بایننس کوین کوتاه مدت خواهد بود و این ارز دیجیتال ثبات خود را سریعا به دست خواهد آورد. از طرفی یکی از مسائلی که سرمایه‌گذاران و تریدرها به آن مطمئن هستند، این است که صرافی بایننس قرار نیست با وجود سخت‌گیری‌های به شدت زیاد قانون‌گذاران کشورهای مختلف، جا بزند و فعالیت خود را متوقف کند.

طبق نظر تحلیلگران، این ارز دیجیتال می‌توان در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، حتی به قیمت ۶۵۰ دلار هم برسد. این پیشبینی برای سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار است. بزرگ‌ترین برنامه و رویدادهای بایننس کوین در حال حاضر، سوزاندن نیمی از توکن‌هایی است که در چرخه بازار قرار دارد. با سوزاندن ۵۰ درصد از توکن‌ها یا به طور دقیق‌تر، ۱۰۰ میلیون توکن بایننس کوین از ۲۰۰ کوین کلی چرخه، مقدار کمیابی این ارز دیجیتال افزایش خواهد یافت و همین عامل باعث فعالیت بیشتر بایننس کوین در بازار خواهد شد.

بایننس با این که با این کار خود یک ظرفیت برای بایننس کوین مشخص می‌کند، با این حال هر شخصی که امروز این ارز دیجیتال را خریداری کند، باید مطمئن باشد که این رمزارز در آینده کمیاب و کمیاب‌تر خواهد شد.

اگر بایننس را همچنان در آینده یکی از برترین صرافی‌های ارز دیجیتال بدانیم، می‌توان حدس زد که با گسترش هر چه بیشتر ارزهای دیجیتال در زندگی روزمره مردم، حجم معاملات هم در این صرافی افزایش خواهد یافت. بنابراین تقاضا برای بایننس کوین نیز بیشتر و بیشتر می‌شود. بنابراین بسیاری از تحلیلگران باور دارند که سرمایه‌گذاری بلندمدت برای بایننس کوین یک گزینه ایده‌آل است.

همکاری و پذیرندگان

بایننس به عنوان یک صرافی ارز دیجیتال، شرکا و همکاری‌های زیادی دارد که فقط به پلتفرم لانچ پد بایننس محدود نمی‌شوند. بایننس تلاش زیادی کرده است تا خود را در فضای امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) جای دهد. در ادامه فهرستی از برخی همکاران بایننس را مشاهده می‌کنیم:

  • Chainlink
  • Paxful
  • Paxos
  • Band Protocol
  • Cainalysis
  • CipherTrace
  • Confirm
  • Elliptic
  • IdentityMind
  • Refiniv
  • Advcash
  • Banxa
  • Flutterwave
  • Koinal
  • Papara
  • Settle Network
  • Vertex Ventures
  • Amun
  • HTC
  • Simplex
  • Tagomi
  • Travelbybit
  • Zcoporation

بایننس بی‌دلیل با این شرکت‌ها هکاری خود را آغاز نکرده است. بلکه برای هر کدام اهدافی را به منظور گسترش کار خود در بازارهای مختلف متصور بوده است.

برای مثال، در همکاری بایننس کوین با چین لینک، هدف این صرافی گسترش و توسعه سریع‌تر در اپلیکیشن‌های امورمالی غیرمتمرکز بوده است. چین‌لینک یک تکنولوژی اوراکل (Oracle) است که اجازه می‌دهد داده‌های خارجی، به طور دقیق و ساده به بلاکچین و قراردادهای هوشمند منتقل شوند. از نگاه بایننس، این همکاری اجازه می‌دهد تا اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز با سرعت و امنیت بیشتری رشد کند.

در طرف دیگر، همکاری بایننس با پکس‌فول، با هدف افزایش دسترسی به بایننس کوین و نقدینگی بیشتر است.

همکاری بایننس با Paxos با هدف ایجاد یک استیبل کوین بر اساس بایننس کوین با نام Binance USD امضا شد. Paxos یک موسسه مالی قانون‌مند شده است که سرویس‌های مالی و دارایی را ارائه می‌دهد.

در سال ۲۰۱۸، همکاری بایننس و Chainalysis با هدف غلبه بر چالش‌ها در ارزهای دیجیتال، قانون‌گذاری‌ها و همکاری با موسسات مالی بود. با کمک این شرکت، بایننس از اپلیکیشن منحصربه‌فرد آن‌ها با هدف مانیتورینگ هم‌زمان (Real-Time) ارزهای دیجیتال بهره‌مند شد.

علاوه بر این‌ها، بایننس اقدامات دیگری هممانند اجرای برنامه Binance Broker Program را هم در سال ۲۰۲۰ کلید زد. در این طرح، بایننس با بیش از ۱۰۰ بروکر برای گسترش فضای اکوسیستم بلاکچین همکاری می‌کند.

از دیگر همکاری‌های بزرگ بایننس می‌توان به Visa و Mastercard اشاره کرد. این دو شرکت عظیم ارائه دهنده سرویس‌های پرداخت آنلاین با وجود سخت‌گیری‌های شدید قانون‌گذاران کشورهای مختلف، همکاری خود را با بایننس ادامه داده‌اند. با اینکه مشخص نیست این همکاری به دلیل همین قانون‌گذاری‌ها ادامه‌دار باشد یا نه، اما این دو شرکت اعلام کرده‌اند که وضعیت بایننس را زیر نظر خواهند داشت. اما فعلا آن‌ها کاربران خود را برای استفاده از کارت‌ها به منظور سرمایه‌گذاری در بایننس و خرید بایننس کوین منع نخواهند کرد.

رقبای اصلی

بایننس رقبای زیادی دارد که هر کدام در دسته‌های مختلف قرار می‌گیرند. رقبای بایننس به عنوان یک صرافی، رقبای بایننس اسمارت چین به عنوان بلاک‌چین و رقبای بایننس کوین به عنوان ارزهای دیجیتال. در تحلیل فاندامنتال بایننس کوین از آن جایی که روی این ارز رمزنگاری شده تمرکز کرده‌ایم، کاری به کار صرافی‌ها نخواهیم داشت. بنابراین باید رقبای بایننس اسمارت چین را در نظر بگیریم که ارتباط مستقیمی هم با بایننس کوین دارد. پس مستقیما به سراغ بزرگ‌ترین رقیب و تهدید بایننس اسمارت چین می‌رویم؛ اتریوم.

رقیب اصلی بایننس اسمارت چین؛ اتریوم

آیا بایننس اسمارت چین می‌تواند اتریوم را شکست دهد؟ به اعتقاد بسیاری از کاربران، بایننس اسمارت چین اسلحه مخفی بایننس در برابر رقبایی نظیر اتریوم است که می‌تواند بزرگ‌ترین بلاکچین قراردادهای هوشمند را شکست دهد. این مسئله زمانی بیشتر قوت گرفت و جلب توجه کرد که شاهد افزایش قابل توجه کارمزدهای تراکنش‌ها در اتریوم بودیم. مسئله‌ای که اتریوم مدت‌ها با آن درگیر است. تنها کافی است به جدول زیر نگاه کنیم تا به نوسانات شدید کارمزد تراکنش‌های اتریوم پی ببریم. فقط در ماه می سال ۲۰۲۱، اتریوم ۲ افزایش نیزه‌ای تند و تیز کارمزد گس را تجربه کرد. این افزایش قیمت کارمزد در اتریوم باعث می‌شود تا بسیاری از توسعه‌دهندگان، نتوانند فعلا روی ساخت اپلیکیشن‌های امورمالی غیرمتمرکز در اتریوم حساب باز کنند.

تحلیل فاندامنتال بایننس کوین؛ رقابت با اتریوم

نوسان شدید قیمت کارمزد اتریوم در سال ۲۰۲۱

بایننس اسمارت چین می‌تواند به دلیل ثبات خود در هزینه کارمزد گس، به خوبی از این ضعف اتریوم استفاده کند. در حال حاضر، بایننس دومین اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز را با ۳۷ پروژه در اختیار دارد. البته باید بدانید که تعداد این پروژه‌ها در اتریوم به ۲۲۰ پروژه می‌رسد. بیت‌کوین نیز در رتبه سوم با ۲۶ پروژه قرار دارد. درست است که بایننس به شدت از اتریوم عقب است، با این حال اگر اتریوم ضعف‌های خود را پوشش ندهد، نمی‌تواند جلوی پیشرفت بایننس را بگیرد. بایننس اسمارت چین توانسته به خوبی وضعیت قیمت کارمزد بایننس کوین را ثابت نگه دارد و همین مسئله برای توسعه دهندگان یک نکته مثبت است.

با ای حال بازار امور مالی غیرمتمرکز در سال ۲۰۲۱ و بعد از آن به شدت داغ است و داغ‌تر خواهد شد. طبق آمار Forbes، بین ماه می سال ۲۰۲۰ و ماه می سال ۲۰۲۱، بازار امور مالی غیرمتمرکز رشدی ۸۸ برابری داشته است.

تحلیل فاندامنتال بایننس کوین؛ رشد بازار امور مالی غیرمتمرکز دیفای

تحلیل فاندامنتال بایننس کوین؛ ارزش قفل شده در بازار دیفای

با این حال نباید اشتباه تصور شود که بایننس دست بالا را در میدان بازار امورمالی غیرمتمرکز در اختیار دارد. بایننس یک صرافی متمرکز در دنیای دیفای است و یکی از مسائلی که برای چنین صرافی‌هایی خطر آفرینی می‌کند، صرافی‌های غیرمتمرکزی هستند که با پیشرفت آن‌ها در چند سال اخیر، نیاز کاربران به صرافی‌های ارز دیجیتال سنتی را کاهش داده است. با این که بایننس یک صرافی غیرمتمرکز هم در اختیار دارد، اما می‌دانیم که بخش بزرگی از عرضه بایننس کوین در اختیار خود این صرافی است. امروزه شاهد قدرت صرافی‌هایی نظیر یونی‌سواپ هستیم که طرفداران بسیار زیادی هم دارند. شاید تا یکی دو سال اخیر، صرافی‌های غیرمتمرکز چندان امن نبودند و طرفدار نداشتند. اما امروزه، صرافی‌‌ متمرکزی وجود ندارد که بتواند چیزی بیشتر از صرافی‌های غیرمتمرکز ارائه دهد. حتی این صرافی‌ها امروزه از نظر خطرات هک و کلاهبرداری، اوضاع نامناسبی در برابر صرافی‌های غیرمتمرکز دارند.

مسئله فقط به اینجا ختم نمی‌شود. بزرگ‌ترین تهدید بایننس یعنی اتریوم، در حال کوچ به سمت اتریوم ۲ است. زمانی که این انتقال کامل شود و بسیاری از مشکلاتی که اتریوم با آن روبه‌رو است حل و فصل شوند، شاید به سختی بتوان پروژه‌هایی را یافت که به سراغ بایننس اسمارت چین بروند.

اخبار تاثیرگذار

تحلیل فاندامنتال بایننس کوین؛ تیم فنی و اجرایی

تحلیل فاندامنتال بایننس کوین؛ تیم فنی و اجرایی

تاثیرگذار‌ترین خبرهایی که در خصوص بایننس کوین در سرتاسر اینترنت به چشم می‌خورد، درگیری صرافی بایننس با قانون‌گذارهای دنیا است. این مسئله به قدری حاد شده است که مسیر بایننس را در سال ۲۰۲۱ به یک جهنم تبدیل کرده است. ژاپن، انگلستان، کانادا، سنگاپور، تایلند و حتی جزایر کیمن هم با این صرافی ارز دیجیتال به مشکل برخورده‌اند.

مشکلات قانون‌گذاری بایننس، از سوی آژانس سرویس‌های مالی ژاپن (FSA) شروع شد. این آژانس هشدار داد که این پلتفرم صرافی و معاملات ارزهای رمزنگاری شده برای فعالیت در این کشور واجد شرایط نیست. آژانس FSA اشاره داشته است که بایننس بدون هیچگونه ثبت نام تحت قوانین و دستورالعمل‌های کشور ژاپن مشغول فعالیت بوده است و این رفتار باعث شده که حتی به عنوان یک جنایت شناخته شود. البته در سال ۲۰۱۸ نیز مقامات ژاپن به بایننس در خصوص رفتارهای خود هشدار داده بودند که البته این خبر توسط خود مدیر عامل بایننس شایعه‌ای بیشتر خوانده نشد.

چند روز پس از هشدار ژاپن، بایننس مجبور شد خدمات خود ار از شهرستان انتاریو کانادا هم بیرون بکشد. دلیل این کار، سخت‌گیری‌های شدید قانون‌گذاری‌های جدید بود و بایننس می‌دانست که در کانادا شانسی نخواهد داشت.

خبر بعدی مربوط به سنگاپور بود تا تبدیل به دومین کشوری باشد که بایننس را در سال ۲۰۲۱ از فعالیت منع می‌کند.  این پایان ماجرا نبود. طی تحقیقات انجام شده به دستور کمیسیون بورس و اوراق بهادار تایلند، تحقیقاتی در خصوص انجام جرایم ضد قانون این کشور از سوی بایننس آغاز شد. بایننس به دلیل دعوت و پیشنهادات غیرقانونی تبادل و خرید ارزهای دیجیتال به سرمایه‌گذاران این کشور، تحت موشکافی مقامات تایلند قرار گرفته است. در صورتی که این اتفاق تایید شود، چانگ‌پنگ ژائو، مدیرعامل بایننس احتمالا به جرم قانون‌‌شکنی، محکوم به حبس و جریمه نقدی خواهد شد.

و بزرگ‌ترین خبری که در طی عملیات ضد بایننسی قانون‌گذاران سرتاسر جهان اجرا شد، تیر خلاص انگلستان به این صرافی و ارز دیجیتال آن بود. در سال ۲۰۲۱ به بایننس دستور داده شد تا تمامی فعالیت‌های خود در خصوص معاملات و صرافی ارزهای دیجیتال در پلتفرم خود را در بریتانیا متوقف کند. بایننس تنها در صورتی می‌تواند یک سری وظایف مالی را انجام دهد که توسط مرجع راهبردی امور مالی انگلستان (Financial Conduct Authority) تایید شود.

در نهایت یکی دیگر از اخبار جالب توجه در خصوص محدودیت‌های بایننس به دلایل قانون‌گذاری، مربوط به جزایر کیمن (Cayman Islands) است. به نظر می‌رسد بایننس بدون هیچ گونه هماهنگی و ثبت اسناد قانونی، در این جزایر یک دفتر مرکزی افتتاح کرده بود. با این حال بایننس این مسئله را رد کرد و اعلام کرد آن‌ها یک پلتفرم ارزهای رمزنگاری شده غیرمتمرکز واقعی هستند و هیچگونه دفتر مرکزی فیزیکی ندارند.

تمام این فشارها باعث شد تا بایننس حتی خودش مجبور شود تا یک سری قوانین سخت‌گیرانه را برای کاربران خود اعمال کند. در این خبر آمده است:

صرافی بایننس (Binance) با بالاترین نرخ مبادلات جهانی از نظر حجم معاملات، فشار تنظیم کننده ها را احساس می کند. این صرافی در تلاش برای عبور از این فشار ها، تغییراتی را ایجاد کرد که به آن کمک می کند تا بهتر با مقررات محلی مطابقت داشته باشد، از جمله این تغییرات می توان به محدودیت های بیشتر در مورد مشتریانی که تمام مراحل فرآیند احراز هویت خود را تکمیل نکرده اند، اشاره کرد.از امروز، کاربران جدیدی که در این صرافی فعالیت می کنند، اگر تنها احراز هویت پایه خود را انجام داده باشند، به برداشت روزانه ۰/۰۶ بیت کوین یا معادل تقریبا ۲۰۰۰ دلار محدود می شوند. حد قبلی ۲ بیت کوین یا تقریباً ۷۰،۰۰۰ دلار در روز بود.

بایننس در آمریکا

در جولای سال ۲۰۱۹، زمانی که هنوز در کشور آمریکا قانون‌گذاری مشخصی برای ارزهای دیجیتال صورت نگرفته بود، بسیاری از ارزهای دیجیتال در ایالات متحده آمریکا به واسطه قوانین پول شویی، اجازه فعالیت نداشتند. به همین دلیل فعالیت پلتفرم اصلی بایننس در این کشور محدود شد و این صرافی به ناچار یک پلتفرم جداگانه به نام Binance US را برای مردم این ایالات ایجاد کرد. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، در پلتفرم اصلی بایننس، بیش از ۵۰۰ نوع ارز دیجیتال مختلف برای مبادله وجود دارد. در صورتی که این تعداد در پلتفرم آمریکایی بایننس حدود ۵۲ ارز دیجیتال است.

در مراحل اولیه کار این پلتفرم، مردم آمریکا باید تیک یک جعبه کنار معاملات را می‌زدند تا مشخص شود که ساکن آمریکا هستند. با این حال این روش بایننس جواب نداد و بسیاری از شهروندان آمریکایی از انجام این کار امتناع می‌کردند. در نهایت بایننس مجبور شد تا به شهروندان آمریکایی هشدار دهد که در ۹۰ روز آینده، تمامی فعالیت‌های آن‌ها محدود و بسته خواهد شد، مگر آن که آن‌ها ثابت کنند شهروندان خارج از خاک آمریکا هستند. جالب است بدانید که خیلی از ساکنان آمریکایی برای دور زدن این مشکل، از VPN استفاده می‌کنند.

ارزش کل بازار، حجم معاملات و تراکنش‌های انجام شده

در زمان نگارش این مطلب، قیمت بایننس کوین در حدود ۳۱۲ دلار می‌چرخد. حجم معاملات ۲۴ ساعته این ارز دیجیتال برابر با ۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار آمریکا بوده است. این ارز دیجیتال با ارزش بازار ۵۲ میلیارد و ۵۸۲ میلیون دلار، در رتبه چهارم ارزهای دیجیتال قرار دارد. بیت‌کوین، اتریوم و تتر در رتبه‌های اول تا سوم هستند. همچنین کاردانو و ریپل در رتبه‌های پنجم و ششم، پشت سر بایننس کوین قرار دارند. در حال حاضر تقریبا ۱۶۹ میلیون بایننس کوین در چرخه بازار قرار دارد.

تحلیل فاندامنتال بایننس کوین؛ نمودار قیمت بایننس کوین

تحلیل فاندامنتال بایننس کوین؛ نمودار قیمت بایننس کوین

تحلیل فاندامنتال بایننس کوین؛ ارزش کل بازار،حجم معاملات و تراکنش‌های انجام شده

تحلیل فاندامنتال بایننس کوین؛ معاملات و حجم شبکه

جمع بندی

بایننس به عنوان برترین صرافی ارزهای دیجیتال دنیا، در سال ۲۰۲۱ و احتمالا در سال‌های آینده، درگیری بالایی با قانون‌گذاران کشورهای مختلف خواهد داشت. کشورهای بزرگی نظیر انگلستان، کانادا، ژاپن و آمریکا سر راه بایننس سنگ‌اندازی کرده‌اند. با این حال در حال حاضر ارز دیجیتال این صرافی یعنی بایننس کوین، هیچ نشانه‌ای از عقب کشیدن از خود نشان نداده است و همچنان تتر را که در رده سوم برترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار قرار دارد، تهدید می‌کند. حتی برخی از تحلیلگران پیشبینی کرده‌اند که قیمت این ارز دیجیتال تا سال دیگر می‌تواند به دو برابر قیمت حال حاضر خود برسد. اگر بایننس بتواند در برابر سخت‌گیری قانون‌گذاران دنیا دوام بیاورد و به دلیل وجود قوانین سفت و سخت، کاربران خود را از دست ندهد، بعید است روند رو به جلوی بایننس کوین دچار مشکل شود. هرچند نباید فراموش کرد که بایننس کوین وابستگی زیادی هم به بایننس اسمارت چین دارد و باید مراقب رقیب قدرتمند خود یعنی اتریوم ۲ باشد.

امیدواریم مطالب گردآوری شده در تحلیل فاندامنتال بایننس کوین برای شما مفید باشد و پاسخگوی سوالات شما بوده باشیم. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید و همچنین برای آگاهی از آخرین اخبار و اتفاق‌ها پیرامون دنیای رمز ارزها، شبکه‌های اجتماعی ما را در توییتر، اینستاگرام دنبال کنید.