تعداد زیادی از صرافی های ارز دیجیتال در حال ارائه قرارداد آتی بیت کوین و آلت کوین ها (futures trading for Bitcoin and altcoins) هستند. در این مطلب از کوین نیک قصد داریم در مورد قرارداد آتی و مزایای آن صحبت کنیم. آیا سرمایه‌گذارهای خرد می‌توانند از این ابزارهای مالی برای کسب سود استفاده کنند؟

تا به حال صرافی‌‌های معتبری مانند بایننس (Binance)، اف‌تی‌ایکس (FTX)، بیت فاینکس (Bitfinex)، بای بیت (Bybit) و کراکن (Kraken) از جمله صرافی‌هایی هستند که قراردادهای آتی ارز دیجیتال را ارائه می‌کنند. اکنون حجم معاملات قراردادهای هوشمند در سراسر جهان در حال افزایش است و سرمایه‌گذاران خرد هم علاقه بیشتری به امتحان کردن این ابزارهای پیچیده دارند.

طبق گفته تحلیلگران، استفاده از قراردادهای آتی مزایای متعددی برای معامله گران دارد. تریدرها می‌توانن از این ابزار برای محافظت از سرمایه خود در دوران نوسانات شدید استفاده کنند. قراردادهای آتی همچنین می‌تواند برای کاهش ریسک و افزایش سود هنگام بهره‌گیری از استراتژی‌های مناسب استفاده شود.

تریدرها و معامله‌گران حرفه‌ای برای قرار گرفتن در موقعیت بهتر بازار از ابزار قراردادهای آتی استفاده می‌کنند. در ادامه این مقاله سعی می‌کنیم به مفاهیم پایه این ابزار، هزینه‌های پنهان آن و برخی از استراتژی‌هایی که تریدرهای حرفه‌ای برای به دست آوردن سود بیشتر از طریق این ابزار استفاده می‌کنند اشاره کنیم.

قرارداد آتی بیت کوین

قراردادهای آتی بیت کوین و آلت کوین

این مطلب راهم مطالعه کنید: آغاز به کار قراردادهای آتی بیت کوین توسط بکت (Bakkt)

قراداد آتی چیست؟

به عبارت ساده، قراداد آتی یک توافق‌نامه برای خرید یا فروش یک دارایی در زمان مشخصی در آینده با قیمت از پیش تعیین شده است. قرارداد آتی به عنوان یکی از مشتقات ارز دیجیتال شناخته می‌شود چرا که ارزش این قرارداد به دارایی پایه آن بستگی دارد.

جالب است بدانید در ابتدا قراردادهای آتی با کالای فیزیکی مانند طلا، نفت یا دانه‌های روغنی انجام می‌شد. این ابزارها به تولیدکنندگان (کشاورزان یا معدنچیان) اجازه می‌داد تا با تعیین کردن قیمت دارایی از قبل، ریسک مالی خود را مدیریت کنند.

از طرف دیگر یک شرکت هواپیمایی هم می‌تواند هزینه سوخت خود را از قبل مشخص کنید، به این ترتیب در یک قرارداد آتی هر دو طرف قرارداد سود می‌برند.

خریدار که همچنین به آن پوزیشن لانگ (long) هم گفته می‌شود امیدوار است که ارزش دارایی پایه افزایش یابد. بر خلاف او، فروشنده قرارداد آتی یا پوزیشن شورت (short) امیدوار است که ارزش آن کاهش یابد تا سود بیشتری کسب کند.

یکی دیگر از ویزگی‌های ترغیب کننده قرارداد آتی این است که به شخص اجازه می‌دهد که ریسک خود را بدون نگه داشتن استیبل کوین یا ارز فیات در صرافی کاهش دهد. خریدار می‌تواند سود خود را هنگام تعطیلات بانکی یا دوره بازپرداخت پول افزایش دهد.

استخراج کنندگان ارز دیجیتال هم از طریق این ابزار برای حفظ درآمد آینده و کاهش عدم اطمینان ناشی از جریان پول بهره‌مند می‌شوند.

مزایای بیشماری برای استفاده از قراردادهای آتی برای معامله‌گران حرفه‌ای وجود دارد که معامله‌گران خرد هم می‌توانند از آن بهره ببرند.

مقایسه قراردادهای آتی با معاملات نقدی و حاشیه‌ای

هر قرارداد آتی به یک خریدار و فروشنده با اندازه یکسان و سررسید یکسان نیاز دارد. هیچ راهی برای اینکه تنها یک پوزیشن لانگ یا شورت وجود داشته باشد، وجود ندارد. این تعادل دائمی در قراردادهای آتی تفاوت اصلی آن با معاملات حاشیه‌ای است. در معاملات حاشیه، یک تریدر برای استفاده از این اهرم باید دارایی را وام بگیرد.

معاملات نقدی یا نقطه‌ای (Spot trading) به این معنی است که تسویه حساب در همان لحظه‌ای که معامله انجام می‌شود صورت می‌گیرد (خریدار ارز دیجیتال دریافت می‌کند و فروشنده ارز فیات یا استیبل کوین). اما در بازارهای آتی هر دو طرف معامله در ابتدا چیزی دریافت نمی‌کنند بلکه مبلغ حاشیه را واریز می‌کنند.

به این نکته توجه کنید که معاملات آتی در همان لحظه که معامله ثبت می‌شود اتفاق نمی‌افتد. به همین دلیل قیمت آن ممکن است و معمولا هم اینطور است که از معاملات نقدی متفاوت است.

برای مثال اگر کسی در قراردادهای آتی بایننس معامله کند، قیمت معاملات آتی در همان صرافی از قیمت معامله نقدی در بازار عادی متفاوت خواهد بود.

علت تفاوت قیمت در معاملات آتی و نقطه‌ای

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، هنگام معامله از طریق بازار نقدی یا نقطه‌ای، سفارش بلافاصله تسویه می‌شود. اما در معاملات آتی، فروشنده این تسویه حساب را به تعویق می‌اندازد و بسته به شرایط بازار ممکن است پول بیشتر یا کمتری را تقاضا کند.

اما یک نکته وجود دارد. برای جلوگیری از دستکاری بازار محاسبه حاشیه در قیمت معامله یک قرارداد در نظر گرفته نمی‌شود. صرافی‌های مشتقات ارز دیجیتال معمولا شاخص‌هایی را به نام «قیمت منصفانه» در نظر می‌گیرند که از طریق میانگین قیمت معاملات نقطه‌ای به دست می‌آید.

با انجام این کار صرافی‌های ارائه دهنده قراردادهای آتی انگیزه دستکاری در قیمت را کاهش می‌دهند. قیمت منصفانه دارایی، برای تعیین اینکه آیا یک پوزیشن از حاشیه زیادی استفاده می‌کند و باید بسته شود هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قراردادهای آتی بیت کوین

مزایای قراردادهای آتی بیت کوین

این مطلب راهم مطالعه کنید: بیت‌کوین بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در بیش از ۱۲۰۰ سال گذشته

شناخت مفاهیم اساسی یک قرارداد آتی

امکان فروش (شورت) یک قرارداد آتی و خرید همان مقدار در آینده به منظور محافظت از دارایی وجود دارد. نکته این استراتژی، حاشیه سپرده‌گذاری شده توسط هر دو طرف معامله برای تحقق این معامله است.

وقتی بازار به سمت بالا حرکت می‌کند، حاشیه از فروشنده (شورت) به خریدار (لانگ) منتقل می‌شود. از آنجایی که بر اساس قیمت منصفانه انجام می‌شود، این اتفاق به صورت اتوماتیک و در هر ثانیه اتفاق می‌افتد.

بیایید سناریویی را در نظر بگیریم که فردی ۱۰۰ تتر در قرارداد آتی بایننس سرمایه گذاری می‌کند. این سرمایه‌گذار ممکن است تمایل به خرید قرارداد آتی بیت کوین به ارزش ۱۰۰۰ تتر با اهرم ۱۰ برابری باشد.

چنین خریداری نمی‌تواند قرادادهای آتی خود را برداشت کند یا به صرافی عادی بایننس منتقل کند. چرا که یک قرارداد آتی بیت کوین مانند یک بیت کوین واقعی نیست.

همانطور که در مثال بالا دیده می‌شود، یک سفارش ۰/۱۱۴ بیت کوینی به ارزش ۱۰۰۰ تتر برای این سرمایه‌گذار تنها ۴۹/۸۷ دلار هزینه دارد. این هزینه در واقع حاشیه اولیه لازم برای قرارگرفتن در این پوزیشن است. اگر قیمت بیت کوین (قیمت منصفانه) شروع به کاهش کند، وثیقه بزرگتری مورد نیاز است.

هر دو طرف معامله باید مبلغی را به عنوان حاشیه سپرده‌گذاری کنند، البته این حاشیه بسته به شرایط بازار متفاوت است.

همچنین یک هزینه ضمنی یا پنهان هم برای این قراردادهای آتی وجود دارد. بیشتر قراردادهای آتی ارز دیجیتال هیچگاه منقضی نمی‌شوند. بنابراین در تئوری یک سرمایه‌گذار هرگز نیازی به بستن یک پوزیشن نداشته باشد.

مزیت قراردادهای آتی نسبت به معاملات نقطه‌ای و نقدی

اگر یک خریدار ۱۰۰۰ دلار برای هزینه داشته باشد می‌تواند پولش را برای معاملات کوتاه مدت دیگر استفاده کند. برای مثال ۲۰۰ دلار را می‌تواند به عنوان حاشیه برای خرید ۰/۱۱۴ بیت کوین در نظر بگیرد، در حالی که ۸۰۰ دلار باقی مانده را می‌تواند برای خرید پوزیشن اهرمی روی آلت کوین‌ها هزینه کند.

برخی از تریدرها ممکن است از داشتن مبالغ زیاد در صرافی‌ها احساس خوبی نداشته باشند. معاملات اهرمی با امکان فروش در اندازه‌های کوچکتر میزان قرار گرفتن در بازار را کاهش می‌دهند.

معامله گران حرفه‌ای حتی می‌توانند از با ساختن سپرده‌های کوچک به صوزت روزانه یا هفتگی سود ببرند. این استراتژی در حالی که می‌تواند سود مناسبی را حتی برای مبالغی با اندازه ۵۰ دلار برای آن‌ها به ارمغان بیاورد، در صورت ضرر، می‌تواند خسارت زیادی را هم در بر داشته باشد.

منبع: cointelegraph