بایننس (Binance) که به عنوان بزرگترین صرافی رمزارز یا کریپتو در حال حاضر شناخته می‌شود، استخر استخراج خود را با نام Binance Pool راه اندازی می‌کند. با این حال، این کار بایننس با نگرانی‌هایی از سوی کاربران و جامعه‌ی رمزارز همراه است. برای دریافت اطلاعات بیشتر با کوین نیک همراه باشید.

طبق اطلاعاتی که به تازگی به دست ما رسیده، استخر استخراج بایننس در تاریخ ۲۷ ماه آوریل سال جاری راه اندازی شد. این استخر استخراج تا تاریخ ۳۱ ماه می رایگان خواهد بود و پس از آن، با یک نرخ ۲/۵ درصدی برای آن مواجه هستیم. در نشست خبری مربوط به این استخر اعلام شد که ماینرها یا استخراج‌کنندگان بزرگ می‌توانند برای افزایش دوره‌ی رایگان خود، با بایننس تماس بگیرند.

در حال حاضر به صورت تقریبی، ۱۵ کارمند از حدود ۱۰۰ کارمند صرافی بایننس به صورت تمام‌وقت برروی این استخر استخراج کار می‌کنند.

یکپارچگی میان‌پلتفرمی

استخر استخراج بایننس هم‌اکنون از هر دو مکانیزم ماینینگ یا استخراج اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS) پشتیبانی می‌کند. این استخر با دیگر پلتفرم‌های بایننس، به صورت یکپارچه کار می‌کند و این موضوع به ماینرها اجازه می‌دهد تا دارایی خود را به آسانی بین استخر بایننس و دیگر پلتفرم‌های این شرکت انتقال دهند که شامل پلتفرم‌های مبادله، وام‌دهی و سهام می‌شوند.

رئیس استخر استخراج بایننس، یعنی خانم Lisa He در آخرین مصاحبه خود این چنین بیان می‌کند:

ما در هدف داریم تا یک پلتفرم همه جانبه را برای ماینرها برقرار کنیم که بتواند با ایجاد ارتباط بین ماینینگ قدیمی و سرویس‌های مالی، احتمالات و امکانات بیشتری را به صنعت استخراج اضافه کند.

مؤسس صرافی بایننس و مدیر اجرایی استخر، یعنی‌ آقای Changpeng Zhao نیز در این باره چنین می‌گوید:

به عنوان یک بخش کامل از بازار جهانی کریپتو، قدرت بخشیدن به ماینرها سبب می‌شود تا صنعت رشد کرده و در مقیاس، بزرگتر شود.

Changpeng Zhao در تاریخ ۲۴ ماه آوریل طی یک توییت اعلام کرد که استخر بایننس، اولین بلوک خود را استخراج کرده است.

جامعه‌ی کاربری نسبت به متمرکز سازی نگران است

استخر استخراج بایننس تا به حال با واکنش‌ها و پاسخ‌های متوسطی از سوی جامعه‌ی کاربری رمزارز یا کریپتو دریافت کرده است و برخی از مردم حتی نگرانی‌های خود را بازگو کرده‌اند. کاربران به صورت کلی نگران هستند که استخر بایننس در جهت هر چه متمرکز شدن نرخ هش بیت کوین پیش می‌رود.

یکی از کاربران توییتر با نام کاربری HsakaTrades به تازگی یک چارت و جدول از نرخ Hash بیت کوین توییت کرده و نوشته: «این چارت توزیع Hash به زودی تنها از یک رنگ تشکیل خواهد شد». یکی دیگر از کاربران این چنین نوشت:

این موضوع با وجود چندین استخر استخراج رقابتی و غیر متمرکز سازی، یا برای بیت کوین بسیار خوب تمام می‌شود یا… خب فکر می‌کنم خودتان می‌توانید آن روی سکه را ببینید.

بایننس ادعا می‌کند غیر متمرکز است

در پاسخ به این انتقادات اخیر از بایننس، Lesa He ادعا می‌کند که راه اندازی استخر استخراج بایننس، باعث به وجود آمدن یک نیروی غیر متمرکز در زمینه‌‌ی ماینینگ می‌شود. رئیس استخر استخراج بایننس درباره این موضوع چنین توضیح می‌دهد:

در سال ۲۰۱۸، استخر استخراج یک تولید کننده‌ی ماشین استخراج، ۵۱ درصد از قدرت Hashing را در تمام شبکه‌ی بیت کوین صاحب بود و امنیت شبکه‌ی بیت کوین زیر سوال رفت. با ادامه کار فعالان صنعت (مانند بایننس) در ورود به فضای ماینینگ و مشارکت قدرت محاسباتی و کامپیوتری، صنعت استخراج نسبت به دو سال گذشته، غیر متمرکزتر می‌شود. بزرگترین استخرها، کمتر از ۲۰ درصد قدرت محاسباتی یک شبکه‌ی کامل را دارند و دارایی‌های موجود در شبکه‌ی بیت کوین، امن و امن‌تر می‌شود.

نظر شما در مورد راه اندازی استخر استخراج بایننس چیست؟ آیا شما هم به مانند برخی از کاربران، نگرانی‌هایی را در مورد فعالیت اخیر این صرافی دارید؟

منبع: Cointelegraph