در یک ماه گذشته ارزش مهمترین پروژه‌های مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای به طرز وحشتناکی سقوط کرد. در ادامه مطلب درباره کاهش ۵۰ درصدی ارزش پروژه های دیفای در هفته‌های گذشته صحبت می‌کنیم.

شاخص ترکیبی پروژه‌های دیفای (The DeFi Composite Index) که در اواخر ماه اوت توسط صرافی بایننس معرفی شده بود از زمان راه‌اندازی تا الان ۵۰ درصد کاهش داشته است.

به گفته بایننس این شاخص با استفاده از میانگین وزنی سبد توکن‌های دیفای و دنبال کردن عملکردشان در بازار محاسبه می‌شود. از جمله مهمترین توکن‌های این سبد می‌توان به پلتفرم قرض دهی کامپوند (COMP)، پلتفرم محبوب دیفای یرن فایننس (YFI)، بند پروتکل (BAND) و دیگر توکن‌های محبوب دیفای نام برد.

در ابتدا این شاخص به ارزش بالای ۱٫۱۸۹ دلار رسید، سپس به دلیل کاهش قیمت توکن‌های اصلی این شاخص ارزش آن به ۵۱۵ دلار کاهش پیدا کرد که کاهش ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

کاهش ارزش پروژه های دیفای

کاهش ارزش پروژه های دیفای بر اساس شاخص ترکیبی دیفای بایننس

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا امنیت دیفای تضمین شده است؟ مرور برخی از ریسک‌های امنیتی دیفای

بر اساس داده‌های پلتفرم آنالیز «CoinGecko» روند ریزش قیمت توکن‌های دیفای که از اواسط ماه سپتامبر آغاز شد، تا هفته گذشته هم ادامه پیدا کرد. بر این اساس پروژه‌های مهمی مانند Cream ، yearn.finance، Sushi ، Uniswap و Curve  در طول هفته گذشته بین ۲۷ تا ۵۵ درصد از ارزش خود را از دست دادند.

برای مثال توکن YFI که موفق شده بود به ارزش باورنکردنی ۴۳٫۶۰۰ دلار دست پیدا کند حالا در محدوده قیمتی ۱۸٫۰۰۰ دلاری قرار دارد.

جانی مو (Johnny Mo) یکی از تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال درباره نمودارهای قیمت YFI می‌گوید، آینده امیدوارکننده‌ای را نشان نمی‌دهد. او پیش بینی می‌کند که ممکن است قیمت این توکن حتی به محدوده ۱۰٫۰۰۰ دلار هم سقوط کند هرچند که سطح حمایت این توکن در محدوده ۶۰۰۰ دلار قرار دارد.

از طرف دیگر الکس اسوانویک (Alex Svanevik) مدیرعامل پلتفرم تجزیه و تحلیل نانسن (Nansen) با ابراز اطمینان از موفقیت صنعت دیفای گفت این حوزه به علت موانع کم برای ورود در نهایت موفق خواهد شد. او در این باره گفت:

شرکت‌های فین‌تک نیمی از وقت خود را صرف درخواست مجوز از مقامات رسمی می‌کنند، در حالی که در این زمان تیم‌های دیفای وقت خود را صرف نوآوری می‌کنند.

نظر شما درباره کاهش چشمگیر ارزش پروژه‌ های دیفای در یک ماه گذشته چیست؟ فراموش نکنید که نظرات و تحلیل‌های خود را از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: decrypt