همه می‌دانند که سرانجام یک روز، استخراج بیت کوین متوقف می‌شود و آخرین سکه هم استخراج خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود این تاریخ در حدود سال ۲۱۴۰ باشد. با این حساب، آیا سرمایه‌گذاری ۱۰۰ دلاری در حال حاضر، ۱۲۰ سال بعد می‌تواند ارزشی داشته باشد؟ آیا نرخ بیت کوین می‌تواند ۱۲۰ سال دیگر افزایش چشمگیری داشته باشد؟ در این مطلب از کوین نیک بیایید با هم ببینیم که آیا می‌توانیم به افزایش سرمایه در دنیای بیت کوین امیدی داشته باشیم یا خیر.

صعود نرخ بیت کوین

برای این‌که نرخ بیت کوین را در آینده به‌خوبی برآورد کنیم، باید به بررسی مدل‌های رشد برای ارزهای رمزنگاری‌شده بپردازیم. ۲ مورد از مشهورترین مدل‌ها، مدل رشد قیمت سوپر ترند سهموی Trav و مدل جایگزین (plan B) قیمت انباشت به جریان (S2F) هستند.

همچنین، ما باید این مورد را در نظر بگیریم که اگرhyperbitcoinization  اتفاق بیفتد و بیت‌کوین به پول جهانی تبدیل شود که توسط همه مورد استفاده قرار گیرد و هیچ نوع ارز دیگری اصلا وجود نداشته باشد، هنوز محدودیت‌هایی برای رشد نرخ بیت کوین وجود خواهد داشت.

هال فینی (Hal Finney) پیش‌بینی کرد که بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹، ۱۰ میلیون در هر سکه قیمت داشته باشد. طبق تخمین فینی، وی این برآوردها را برای ثروت خانگی جهانی در نظر گرفته و آن را بر ۲۱ میلیون سکه تقسیم کرده بود.

او به قیمت ۱۰ میلیون دلار به‌ازای هر سکه رسید. وی داده‌های بازبینی‌شده را رمزگشایی و با اعداد به‌روزشده مجدداً محاسبه کرد و به قیمت ۱۸ میلیون دلار برای هر سکه رسید. رشد سهموی بیت‌کوین تنها تا زمانی می‌تواند افزایش یابد که دیگر ثروتی نباشد که ارزش آن‌ قابل تبدیل به ساتوشی‌ها باشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تاثیر کرونا روی ماینرهای بیت کوین چگونه است؟

سوپر ترند سهموی

مدل سوپر ترند سهموی Trav با مدل جایگزین (plan B) انباشت به جریان، ارتباط نزدیکی دارد. با این‌که بسیاری از سرمایه‌گذاران ایده رشد سهموی را باور ندارند، از زمانی‌که مارتی مالمی (Marti Malmi) در سال ۲۰۰۹ اولین بیت‌کوین‌ها را به‌ازای ارزهای فیات به‌فروش رساند، تا سال ۲۰۱۷ که نرخ بیت کوین به بالاترین حد خود یعنی ۲۰.۰۰۰ دلار رسید، بیت‌کوین ۲٫۲۳۲٫۱۱۱٫۰۱۱/۱۱% رشد داشته است.

سوپر ترند سهموی در نرخ بیت کوین

صعود نرخ بیت کوین

بیت‌کوین یک منحنی S شکل از پذیرش فناوری را دنبال می‌کند، زیرا با وجود این‌که یک «ارز» محسوب می‌شود، یک فناوری جدید هم می‌باشد که توسط کاربران جدید با نرخ پذیرش منحنی S شکل پذیرفته شده است.

سوپر ترند سهموی در نرخ بیت کوین

سوپر ترند سهموی

آیا شباهت‌های موجود در مدل قیمت سهموی Trav و منحنی‌های S شکل در مورد پذیرش فناوری جدید را مشاهده می‌کنید؟ آن‌ها هر دو سهمی شکل هستند. ممکن است ببینیم بیت‌کوین از منحنی با شیب تندتر نمایش داده‌شده توسط تلفن‌های هوشمند و اینترنت پیروی می‌کند.

مدل انباشت به جریان بیت‌کوین

انباشت به جریان، یعنی چند سال طول می‌کشد تا کل یک دارایی فعلی، تولید شود. انباشت به جریان طلا ۶۲ است، یعنی تولید ذخیره فعلی جهانی طلا، ۶۲ سال طول می‌کشد.

S2F با مدلی که او برای نمایش تاثیر هالوینگ بیت‌کوین روی قیمت ارائه داده است از رشد سهموی بیشتر حمایت می‌کند. در حال حاضر S2F بیت‌کوین ۲۵ است، اما به مقدار S2F 50 نصف خواهد شد که بسیار نزدیک به طلا خواهد بود.

نرخ بیت کوین

مدل انباشت به جریان بیت‌کوین

در نمودار بالا می‌توانید افزایش قیمت سهموی را مشاهده کنید که با کاهش پاداش بلوک‌ها در هر ۲۱۰.۰۰۰ بلوک (تقریبا ۴ سال) افزایش می‌یابد.

مدل plan B، بعد از هالوینگ بعدی، یک ارزش بازار یک تریلیون دلاری یا قیمت ۵۵.۰۰۰ دلاری را برای بیت‌کوین پیش‌بینی می‌کند.

بر اساس مدل plan B، سایت Digitalek.net هم نرخ بیت کوین را در سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی می‌کند که ۱٫۲۱۵٫۷۳۰/۵ دلار برای هر سکه خواهد بود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قامت استوار گاو رمزارزها در یک سال آینده؛ افزایش ارزش بیت کوین با نزدیک شدن به هالوینگ

برآورد فینی با توجه به رشد سهموی و S2F

Credit Suisse  میزان ثروت خانگی جهانی را ۳۶۰ تریلیون دلار تخمین زده است. تقسیم این عدد بر ۲۱ میلیون بیت‌کوین، ما را به قیمتی معادل ۱۷۱۴۲۸۵۷ دلار به‌ازای هر سکه بیت‌کوین می‌رساند.

با این‌ حال، Chainalysis تخمین می‌زند که بیش از ۴ میلیون بیت‌کوین از بین رفته است، بنابراین باید این محاسبه را برای ۱۷ میلیون بیت‌کوین انجام دهیم. با استفاده از محاسبه فینی با ۱۷ میلیون بیت‌کوین به‌جای ۲۱ میلیون، به عدد ۲۱٫۱۷۶٫۴۷۰/۵۸ دلار می‌رسیم.

اگر فرض کنیم که تا سال ۲۱۴۰ hyperbitcoinization  اتفاق بیفتد، ۱۰۰ دلار بیت‌کوین با قیمت فعلی ۸۸۸۰ دلار، برابر با ۰/۰۱۱۲۶ ساتوشی خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود، همین ساتوشی‌ها تا زمانی‌ که آخرین بیت‌کوین در سال ۲۱۴۰ استخراج شود، می‌توانند ۲۳۸٫۳۷۳/۷۷ دلار ارزش داشته باشند.

منبع: bitcoinist