بررسی بازار ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد، بیت کوین و ارزهای دیجیتال جایگزین در دو سال گذشته همبستگی زیادی با هم داشته‌اند. هر زمان که شاهد تغییرات قیمتی شدیدی در بیت کوین بودیم سایر آلت کوین‌ها هم مانند بیت کوین رفتار کرده‌اند. در این مطلب از کوین نیک قصد داریم از زبان یک تریدر مشهور چینی به بررسی همبستگی بیتکوین و آلت کوین بپردازیم.

یک سرمایه‌گذار و تریدر مشهور به نام ژائو وانگ (Qiao Wang) در مورد علت همبستگی بیتکوین و آلت کوین موضوعاتی را مطرح کرده است که در این مطلب از کوین نیک قصد داریم به بررسی آن‌ها بپردازیم.

طبق صحبت‌های وانگ همبستگی بین بیت کوین و آلت کوین‌ها ممکن است به ظهور ارز تتر (USDT) ارتباط داشته باشد. وانگ با نگاهی به قبل از سال ۲۰۱۷ و زمانی که صرافی پولونیکس (Poloniex) مهمترین صرافی مبادله آلت کوین‌ها بود اینگونه توضیح می‌دهد که: «یک طرف جفت ارزهای معاملاتی اغلب بیت کوین قرار داشت. هر چند که اگر به درستی به یاد بیاورم، برخی از جفت ارزهای معاملاتی با USDT انجام می‌شود که حجم آن بسیار پایین بود.»

او اضافه می‌کند: «وقتی معامله اتریوم در صرافی پولو آغاز شد، همبستگی آن با بیت کوین برای چندین هفته منفی بود.»

با این حال، به محض شروع عرضه جفت ارزهای معاملاتی آلت کوین با USDT، این تغییر بطور اساسی ساختار بازار را تغییر داد.

همبستگی بین بیت کوین و آلت کوین ها

ژائو وانگ سرمایه گذار و تحلیلگر ارزهای دیجیتال

این مطلب راهم مطالعه کنید: چطور ارزهای دیجیتال آلت کوین و بیت‌کوین‌ را با خیال راحت نگهداری کنیم؟

به گفته وانگ وقتی فروشنده‌ای میلیون‌ها دلار جفت ارز BTCUSD را در یک صرافی عرضه می‌کند، بازار در پوزیشن لانگ قرار می‌گیرد و تریدرها باید از دارایی خود محافظت کنند. راه‌های مختلفی برای اینکار وجود دارد.

اولین کاری که وانگ پیشنهاد می‌دهد این است که آن‌ها می‌توانند بیت کوین خود را در صرافی‌های دیگر به فروش برسانند. همچنین آن‌ها می‌توانند مشتقات بیت کوین را به فروش برسانند. در آخر آن‌ها همزمان می‌توانند جفت ارز ETHUSD را بفروشند و ETHBTC خریداری کنند.

چرا؟ چون که BTCUSD برابر است با ETHUSD تقسیم بر ETHBTC (BTCUSD = ETHUSD / ETHBTC)

به این موضوع آربیتراژ مثلثی می‌گویند.

آربیتراژ مثلثی سودی بدون ریسک است که بین ۳ ارز مختلف و در نتیجه اختلاف نرخ بین این سه ارز اتفاق می افتد. برای مثال معامله‌گر یک  ارز را به ارز دومی تبدیل می‌کند و ارز دوم را به ارز سوم تبدیل و در نهایت ارز سوم  را به ارز پایه تبدیل می‌کند و از  اختلاف نرخ این ارزها سود به دست می آورد.

البته وانگ توضیح می‌دهد تریدرهای بازار به لحاظ تئوری انتخاب‌های زیادی دارند و مجبور نیستند سرمایه زیادی را برای فروش ETHUSD اختصاص دهند.

وانگ در پاسخ به این سوال که چرا ETHUSD به اندازه‌ی BTCUSD سقوط می‌کند، پاسخ داد: این موضوع به خاطر این است که ETHUSD نقدشوندگی کمتری نسبت به BTCUSD دارد. بنابراین یک ترید کوچک‌تر هم می‌تواند باعث شود، ETHUSD بیش از BTCUSD سقوط کند.

تتر یا همان USDT یک ارز ثابت یا استیبل کوین است که هر چقدر روز آن بحث و جدال صورت گرفته پذیرش آن هم در بازار ارزهای دیجیتال بیشتر شده است. طبق آمار کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap) تتر در حال حاضر با ارزش کل بازار بیش از ۹/۱ میلیارد دلار سومین ارز دیجیتال بزرگ بازار محسوب می‌شود.

در اوایل ماه جاری همانطور که CryptoPotato خبر داده بود، با افزایش قیمت بیت کوین به نزدیک ۱۰٫۰۰۰ دلار، نقل و انتقالات تتر هم به بالاترین میزان تاریخ خود رسید.

هر چه اهمیت تتر بیشتر و بیشتر رشد کرد صرافی‌های مشتقات ارزهای دیجیتال که جفت ارزهای خود را با تتر عرضه می‌کردند هم بیشتر گسترش پیدا کرد.

منبع: Cryptopotato