سرمایه‌گذاران حالا دیگر به درک روشنی از علت اختراع بیت‌کوین رسیده‌اند، در دورانی که همه ی دارایی‌ها وضعیت پرنوسانی دارند، داشتن این طلای دیجیتال مثل امکان نفس کشیدن در هوای آلوده است اما بیت کوین یا طلا این روزها سوال این است.

ارزهای دیجیتال دیگری هم وجود دارند، اما برای مثال قیمت اتریوم مدام از این شاخه به آن شاخه می‌پرد و می‌توان گفت تبدیل به «پول» شده است. یا مثلاً کمتر کسی می‌داند ریپل دقیقاً چیست.

اگر بیت‌کوین را طلای دیجیتال بدانیم، پس باید در مواقع بحران به آن رجوع کنیم، یعنی یک سرمایه‌ی غیرریسک‌پذیر است. اما ایده‌ی اینکه بیت‌کوین یک پناهگاه امن برای سرمایه‌گذاران است، با توجه به بحران‌های اخیر، در معرض تردید فراوان قرار گرفته است.

پرسش اصلی این است که آیا بیت‌کوین می‌تواند به یک پناهگاه امن برای سرمایه‌گذاران تبدیل شود؟ ما در این مقاله کوین نیک قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم. بیت‌کوین که در میانه‌ی آخرین بحران اقتصادی جهانی متولد شده، هنوز تجربه‌ای از این بحران‌ها ندارد و نمی‌دانیم در یک بحران اقتصادی بزرگ چگونه عمل خواهد کرد.

 بیت کوین یا طلا کدام بهتر است

ارز دیجیتال بیت کوین

بیت کوین یا طلا

ممکن است افرادی به سراغ شما بیایند و نمودار بیت‌کوین را در کنار نمودار طلا نشانتان دهند و به شباهت‌های آن‌ها اشاره کنند. سعی کنید این افراد را نادیده بگیرید. 

قیمت بیت‌کوین از ابتدای سال ۲۰۱۵ تا به‌حال هرگز هیچ همبستگی مثبت یا منفی‌ای با قیمت طلا نداشته است. در گذر زمان نیز این روند به‌سوی همبستگی کمتر رفته است. 

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی تمرکز زدایی اتریوم چیست؟

بیت کوین در مقابل یوان

امن دانستن چیزی، به نظر و موقعیت افراد درگیر بستگی دارد. بیت کوین ممکن است برای سرمایه‌گذاران خطرپذیر سیلیکون‌ولی یک دارایی پرریسک و برای افراد درگیر در بحران ارزی، یک دارایی مطمئن باشد. مثلاً خرید بیت‌کوین در ونزوئلا معمولاً جز دسته‌ی دوم دانسته می‌شود. 

خرید بیت کوین در چین داستان دیگری دارد. این کشور هم سیاست‌های کنترل ارز مستبدانه‌ و اقتصاد متلاطمی دارد، اما جمعیت و ثروت کل‌ش به مراتب بیشتر از ونزوئلا است. در نتیجه تأثیر بالقوه‌ی آن بر بیت‌کوین بیشتر است. 

در پنج سال گذشته چندیدن دوره‌ی مهم که در آن همبستگی قوی بین دلار-یوان و بیت‌کوین به چشم می‌خورد، وجود داشته است. یعنی هنگامی که قیمت یوان نسبت به دلار دچار نوسان می‌شده، معمولاً قیمت دلاری بیت‌کوین افزایش می‌یافته است. این معیاری مثبت برای کسانی است که امیدوارند بحران ارزی یوان منجر به ایجاد پناهگاهی امن مثل بیت‌کوین شود. 

بیت کوین یا طلا مقایسه کنید

بیت کوین یا طلا

بیت کوین در مقابل اتریوم و بیت کوین در مقابل ریپل

بیت‌کوین تنها دارایی است که افراد معقول قبول دارند که می‌تواند تبدیل به پناهگاه امنی برای سرمایه‌گذاری شود. سایر رمزارزها ممکن است وسوسه‌کننده باشند، اما خرید آن‌ها مانند شرط‌بندی کاملاً پرریسکی است که چند سال طول می‌کشد تا اعتبارش ثابت شود. در صورتی که کم‌خطر بودن بیت کوین اثبات شود، میزان سود آن روند متفاوتی از سایر رمزارزها پیش خواهد گرفت و تجزیه (decoupling) رخ می‌دهد. 

اما طبق نمودارها ادعای بالا رد می‌شود.

زمان نشان داده که سود بیت کوین با هر دو رمزارز اتریوم و ریپل همبستگی مثبتی دارد و دیکاپلینگ اتفاق نمی‌افتد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی بلاک چین در احراز هویت چه نقشی دارد و چطور بکارگرفته می‌شود؟

نتیجه‌گیری و بررسی داده‌ها در خصوص بیت کوین یا طلا

هیچ‌کدام از مواردی که در بالا گفتیم به این معنا نیست که نمی‌توان به بیت‌کوین به عنوان یک سرمایه‌گذاری امن اعتماد کرد. درست است که این ارز دیجیتال الان چنین نقشی ندارد ولی هیچ تضمینی نیست که در رکودهای اقتصادی بعدی تبدیل به یک دارایی مطمئن نشود. جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، در این باره می‌گوید: «بیت‌کوین یک ذخیره‌ی ارزش محتمل است. سرمایه‌گذاران در آن در حال گمانه‌زنی هستند که آیا بیت کوین به یک ذخیره‌ی ارزش جدید تبدیل می‌شود یا خیر.»

تشخیص دقیق اینکه بیت‌کوین در حال طی چنین مسیری است یا نه، کار دشواری است. نوسانات بیت‌کوین و تریدینگ ۲۴ساعته‌ی آن، هر تلاشی برای محاسبه‌ی نسبت بازده بیت‌کوین نسبت به سایر دارایی‌ها را سخت می‌کند. برای همین مقاله، بازده روزانه‌ی بیت‌کوین در یک بازه‌ی ۳۰ روزه و همبستگی آن در بازه‌ای ۹۰ روزه محاسبه شده است.

امیدواریم مطلب بیت کوین یا طلا برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!