از زمان وقوع هاوینگ سوم بیت کوین، میانگین نرخ تراکنش‌های بیت کوین افزایش یافت، علاوه بر این میانگین ارزش تراکنش هم کاهش پیدا کرد. با این حال با وجود کاهش ۲۵ درصدی، نرخ هش (hashrate) شبکه همچنان در موقعیت مناسبی قرار دارد، به خصوص بعد از اینکه میزان سختی شبکه تغییر کرد. اما نکته جالب کاهش امنیت بیت کوین کش بعد از هاوینگ بیت کوین است.

کاهش ۲۵ درصدی نرخ هش نشان می دهد ماینرهای قدیمی به احتمال زیاد به دلیل نصف شدن پاداش استخراج، فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند. از آنجایی که تغییرات سختی شبکه هنوز به اندازه کافی کاهش پیدا نکرده است که فعالیت استخراج برای این ماینرها سودآور محسوب شود، نرخ هش به کاهش خود ادامه خواهد داد.

نرخ هش یا هش ریت در واقع معیاری است که سرعت انجام محاسبات ریاضی برای استخراج بلاک‌های داده را نشان می‌دهد. هر چه نرخ هش یک شبکه بالاتر باشد  به مصرف انرژی بیشتر و تجهیزات پیشرفته‌تر نیاز خواهیم داشت.

علاوه بر این افزایش هزینه تراکنش بیت کوین به تراکنش‌هایی که در ممپول (mempool) منتظر تایید هستند هم مرتبط است که بعد از هاوینگ حجم این تراکنش‌ها افزایش یافته است. همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است، حجم تراکنش‌ها بعد از وقوع هاوینگ به شدت افزایش یافته است، هر چند نسبت به سال ۲۰۱۷ هنوز خیلی کوچک محسوب می‌شود.

کاهش امنیت شبکه بیت کوین کش

نمودار تراکنشها بعد از هاوینگ بیت کوین

این مطلب راهم مطالعه کنید: استخراج‌کننده‌ای ناشناس هزاران کوین بیت‌کوین‌کش (BCH) گم‌شده را به جیب زد

سرگئی کوتلیار (Sergej Kotliar) مدیرعامل Bitrefill به دو دلیل برای افزایش تراکنش‌ها اشاره می‌کند. یکی هاوینگ بیت کوین و دیگری  ذات عجیب بیت کوین که با یکسان کردن بازده با بالاترین کارمزد، هزینه تراکنش را برای همه کاربران افزایش می‌دهد.

اما به نظر می‌رسد بیت کوین کش بعد از هاوینگ با مشکل جدی مواجه شده باشد. نرخ هش بیت کوین کش از ۳/۳ میلیون به ۱/۵ میلیون تریلیون هش در ثانیه رسیده است که برای امنیت این شبکه بسیار مضر است، چرا که هزینه ۱ ساعت حمله ۵۱ درصدی به شبکه بیت کوین کش ۹ هزار دلار هزینه خواهد داشت.

در حالی که بیت کوین بعد از هاوینگ قدرتمند باقی مانده و امن‌تر شده است، بیت کوین کش دقیقاً مخالف آن عمل کرده و امنیت خود را از دست داده است. به علت کاهش امنیت بیت کوین کش، تعداد تراکنش‌های بیت کوین کش هم به شدت کاهش یافته و از ۹۰٫۰۰۰ به ۵۶٫۰۰۰ رسیده است و ارزش منتقل شده در تاریخ ۱۹ می با ۶۰ درصد کاهش به ۱٫۵۰۰ دلار افت کرده است.

منبع: ambcrypto