بیت کوین کش (BCH) یک ارز رمزنگاری‌شده است که در ماه اوت سال ۲۰۱۷ از یک فورک بیت‌کوین ایجاد شده است. بیت‌کوین کش اندازه بلوک‌ها را افزایش می‌دهد و امکان پردازش معامله‌های بیشتری را فراهم می‌کند. این ارز رمزنگاری‌شده در نوامبر ۲۰۱۸ تحت فورک دیگری قرار گرفت و به بیت کوین کش ABC و بیت کوین کش اس وی  (Satoshi Vision) تقسیم شد. بیت‌کوین کش به‌دلیل این‌که از کلاینت اصلی بیت‌کوین کش استفاده می‌کند به این اسم نامیده می‌شود. در این مطلب از کوین نیک در مورد بیت‌کوین کش صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

درک مفهوم بیت‌ کوین کش

تفاوت بین بیت‌کوین و بیت‌کوین کش فلسفی است. همان‌طور که ساتوشی ناکاموتو مخترع بیت‌کوین پیشنهاد کرده است، بیت‌کوین قرار بود یک ارز رمزنگاری‌شده همتابه‌همتا باشد که برای معامله‌های روزانه مورد استفاده قرار گیرد. با گذشت سال‌ها، بیت‌‌کوین با به‌دست‌آوردن کشش بازار و افزایش قیمت، به‌جای ارز تبدیل به یک وسیله سرمایه‌گذاری شد.

بلاک چین بیت‌کوین مشکلات مقیاس‌پذیری را نشان داد، زیرا نمی‌توانست افزایش تعداد معامله‌ها را مدیریت کند. زمان تایید و هزینه انجام معامله‌ها در بلاک چین بیت‌کوین ناگهان افزایش یافت. این امر بیشتر به‌دلیل محدودیت اندازه بلوک یک مگابایت برای بیت‌کوین بود. معامله‌ها در صف قرار گرفتند و منتظر تایید بودند، زیرا بلوک‌ها نمی‌توانستند افزایش اندازه معامله‌ها را تاب بیاورند.

بیت‌ کوین کش با افزایش اندازه بلوک‌ها بین ۸ مگابایت و ۳۲ مگابایت، این وضعیت را اصلاح می‌کند و از این طریق پردازش معامله‌های بیشتر در هر بلوک امکان‌پذیر می‌شود. میانگین تعداد معامله‌ها در هر بلوک در بیت‌کوین بین ۱۰۰۰ تا  ۱۵۰۰ عدد است. تعداد معامله‌ها در بلاک چین بیت‌کوین کش در یک آزمایش حساسیت در سپتامبر ۲۰۱۸ به ۲۵۰۰۰ در هر بلوک افزایش یافته است.

اکثر طرفداران بیت کوین کش، مانند راجر ور (Roger Ver)، غالبا از دیدگاه اصلی ناکاموتو در مورد یک سرویس پرداخت به‌عنوان دلیلی برای افزایش اندازه بلوک استفاده می‌کنند. به گفته آن‌ها، تغییر در اندازه بلوک بیت‌کوین باعث می‌شود که از بیت‌کوین به‌عنوان وسیله‌ای برای انجام معامله‌های روزانه استفاده شود و به آن در رقابت با سازمان‌های پردازش کارت‌های اعتباری چندملیتی، مانند ویزا، که هزینه‌های بالایی را برای پردازش معامله‌ها در سراسر مرزها دارند، کمک می‌کند.

بیت‌ کوین کش از نظر دیگری هم با بیت‌ کوین تفاوت دارد. بیت‌کوین کش شامل جداسازی امضاهای تراکنش‌ها (SegWit)، راه‌حل دیگری که برای جابجایی معامله‌های بیشتر در هر بلوک پیشنهادشده، نیست. سگ‌ویت تنها اطلاعات یا فراداده‌های مربوط به یک معامله را در یک بلوک نگه می‌دارد. به‌طور معمول، تمام جزئیات مربوط به یک معامله در یک بلوک ذخیره می‌شود.

گذشته از تفاوت‌های ایدئولوژیک و اندازه بلوک، شباهت‌های زیادی میان بیت‌ کوین و بیت‌ کوین کش وجود دارد. هر دو از مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) برای استخراج سکه‌های جدید استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین خدمات Bitmain، بزرگ‌ترین استخراج‌کننده رمزنگاری جهان را به اشتراک می‌گذارند.

عرضه بیت کوین کش محدود به ۲۱ میلیون عدد است، برابر با همان تعداد بیت‌کوین. همچنین بیت‌کوین کش با استفاده از همان الگوریتم دشواری تنظیم مشکل اضطراری (EDA) که مشکلات را در هر ۲۰۱۶ بلوک یا تقریبا هر دو هفته تنظیم می‌کند، کار خود را شروع کرد. استخراج‌کنندگان با تناوبی‌کردن فعالیت استخراج خود بین بیت‌کوین و بیت‌کوین کش از این شباهت استفاده کردند. در حالی که این کار برای استخراج‌کنندگان سودآور بود، برای افزایش عرضه بیت‌کوین کش در بازارها زیان‌بار بود. از این ‌رو، بیت‌کوین کش الگوریتم EDA خود را اصلاح کرده است تا تولید ارزهای رمزمگاری‌شده برای استخراج‌کنندگان راحت‌تر باشد.

درک مفهوم بیت کوین کش

بیت کوین کش

تاریخچه بیت کوین کش

در سال ۲۰۱۰، متوسط اندازه یک بلوک در بلاک چین بیت‌کوین کمتر از ۱۰۰ کیلوبایت و متوسط هزینه برای یک معامله، معادل چند سنت بود. این امر باعث شد که بلاک چین بیت‌کوین در مقابل حملات آسیب‌پذیر باشد، به‌طور کلی شامل معامله‌های ارزان باشد که به‌صورت بالقوه می‌تواند سیستم آن را فلج کند. برای جلوگیری از چنین شرایطی، اندازه یک بلوک در بلاک چین بیت‌کوین به ۱ مگابایت محدود شد. هر بلوک هر ۱۰ دقیقه تولید می‌شد و امکان ایجاد فاصله و زمان بین معامله‌های پی‌در‌پی را فراهم می‌کرد. این محدودیت در اندازه و زمان مورد نیاز برای تولید یک بلوک باعث ایجاد لایه دیگری از امنیت در بلاک چین بیت‌کوین شد.

اما هنگامی‌که بیت‌ کوین به‌دلیل آگاهی بیشتر از پتانسیل‌ها و پیشرفت‌های موجود در پلتفرم خود کشش بازار را به‌دست آورد، مشخص شد که این محافظت‌ها یک مانع هستند. میانگین اندازه یک بلوک تا ژانویه ۲۰۱۵ به K۶۰۰ افزایش یافته بود. تعداد معامله‌ها با استفاده از بیت‌کوین ناگهان افزایش یافته و باعث انباشته‌شدن معامله‌های تاییدنشده شد. میانگین زمانی برای تایید یک معامله هم افزایش پیدا کرد. بر همین اساس، هزینه تایید معامله‌ها هم افزایش یافته و باعث تضعیف استدلال‌ها برای بیت‌کوین به‌عنوان رقیبی برای سیستم‌های گران‌قیمت پردازش کارت‌های اعتباری شد. (هزینه‌های معامله‌ها در بلاک چین بیت‌کوین توسط کاربران مشخص شده است. استخراج‌کنندگان معمولا برای به حداکثر رساندن سود، معامله‌ها با هزینه بالاتر را به جلوی صف منتقل می‌کنند.)

دو راه‌حل برای حل این مشکل توسط توسعه‌دهندگان پیشنهاد شده است، افزایش اندازه متوسط بلوک یا حذف بخش‌های معینی از معامله برای قرار گرفتن داده‌های بیشتری روی بلاک چین. تیم مرکزی بیت‌کوین که مسئولیت توسعه و نگهداری الگوریتم را به عهده دارد تا به بیت‌کوین قدرت ببخشد، پیشنهاد افزایش سایز بلوک را مسدود کرد. در همین حال، یک سکه جدید با اندازه بلوک انعطاف‌پذیر ایجاد شد. اما این سکه جدید که بیت‌کوین نامحدود نامیده می‌شد، هک شد و برای دستیابی به کشش بازار تلاش‌هایی را آغاز کرد و باعث شد قابلیت اطمینان آن به‌عنوان ارز برای معامله‌های روزانه مورد شک‌وتردید قرار گیرد.

پیشنهاد اول هم واکنش‌های تند و متنوعی از جامعه بیت‌کوین به همراه داشت. استخراج Bitmain از حمایت از اجرای سگویت در بلوک‌ها دریغ کرد، زیرا این امر بر فروش ماینر AsicBoost آن تاثیر می‌گذاشت. این دستگاه شامل یک فناوری استخراج انحصاری بود که یک «میانبر» را برای استخراج‌کنندگان فراهم می‌کرد تا با استفاده از انرژی کمتری، هش‌ها را برای استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده تولید کنند. با این‌ حال، سگویت باعث می‌شود که با استفاده از این دستگاه، بهره‌برداری از بیت‌کوین گران‌تر شود، زیرا این امر مرتب‌سازی مجدد معامله را دشوار می‌کند.

در میان جنگ‌ و‌ جدل‌‌ها و زیر نظر گرفتن موقعیت‌ها توسط استخراج‌کنندگان و سایر سهام‌داران در جامعه ارزهای رمزنگاری‌‌شده، بیت‌ کوین کش در ژوئیه سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد. هر دارنده بیت‌کوین، معادل آن، بیت‌کوین کش دریافت می‌کرد و بدین ترتیب تعداد سکه‌های موجود چند برابر می‌شد. بیت‌کوین کش در صرافی‌های ارزهای دیجیتال با قیمت چشمگیر ۹۰۰ دلار آغاز به کار کرد. صرافی‌های عمده ارزهای رمزنگاری‌شده مانند Coinbase و Itbit، بیت کوین کش را تحریم کردند و آن را در مبادلات خود وارد نکردند.

اما بیت‌کوین کش از Bitmain، بزرگ‌ترین پلتفرم استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده در جهان، پشتیبانی حیاتی دریافت کرد. این کار هنگام عرضه بیت‌کوین کش، ذخیره سکه را برای تجارت در صرافی‌های ارزهای رمزنگاری‌شده تضمین می‌کرد. در اوج هیجان ارزهای رمزنگاری‌شده، قیمت بیت‌کوین کش در دسامبر سال ۲۰۱۷ سر به فلک کشید و به ۴۰۹۱ دلار رسید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی تمرکز زدایی اتریوم چیست؟

بیت‌کوین کش به‌همان دلیل جدا شدن از بیت‌ کوین، کمی بیشتر از یک سال بعد، تحت فورک قرار گرفت. در نوامبر ۲۰۱۸، بیت‌کوین کش به بیت‌کوین کش ABC و بیت‌کوین کش SV (Satoshi Vision) تقسیم شد. این بار، اختلاف‌نظر به‌دلیل به‌روزرسانی‌های پیشنهادی پروتکل بود که شامل استفاده از قراردادهای هوشمند روی بلاک چین بیت‌کوین بود و میانگین اندازه بلوک را افزایش می‌داد.

بیت‌کوین کش ABC از کلاینت اصلی بیت کوین کش استفاده می‌کند، اما چندین تغییر در بلاک چین آن ایجاد کرده است، مانند مسیر مرتب‌کردن معامله‌های استاندارد (CTOR) که معامله‌ها را مجددا در یک بلوک برای یک سفارش خاص مرتب می‌کند.

بیت‌ کوین SV توسط کریگ رایت (Craig Wright) هدایت می‌شود که ادعا می‌کند ناکاموتوی اصلی است. وی استفاده از قراردادهای هوشمند را روی یک پلتفرم که وسیله‌ای برای معامله‌های پرداخت بود، رد کرد. این ماجرا قبل از آخرین فورک سخت، مشابه ماجرای قبل از فورک بیت‌کوین کش از بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷ بود. اما در نهایت، از آن‌جایی‌ که به‌دلیل این فورک و چندبرابر شدن تعداد سکه‌های در دسترس برای سرمایه‌گذاران، پول بیشتری درون اکوسیستم ارزهای رمزنگاری‌شده جریان پیدا کرد، اتفاق خوبی بود. از زمان راه‌اندازی، هر دو ارز رمزنگاری‌شده ارزش خوبی را در مبادلات رمزنگاری به‌دست آورده‌اند.

تاریخچه بیت کوین کش

استخراج Bitmain

نکات کلیدی

  • بیت‌کوین کش یک فورک از بیت‌کوین است و نتیجه یک فورک سخت به بلاک چین اصلی ارزهای رمزنگاری‌شده در آگوست سال ۲۰۱۷ است. بیت کوین کش، خودش در نوامبر ۲۰۱۸ تحت یک فورک قرار گرفت و به بیت‌کوین کش ABC و بیت‌کوین کش SV (Satoshi Vision) تقسیم شد. بیت‌کوین کش ABC اکنون به‌عنوان بیت‌کوین کش نامیده می‌شود.
  • بیت‌کوین کش در نظر دارد اندازه بلوک بزرگ‌تری نسبت به بیت‌کوین داشته باشد تا معامله‌های بیشتری را در یک بلوک واحد قرار دهد و به‌عنوان وسیله‌ای برای معامله‌های روزانه عمل کند.
  • با وجود تفاوت‌های فلسفی، بیت‌کوین کش و بیت‌کوین چندین شباهت فنی دارند. آن‌ها از یک مکانیسم اجماع استفاده می‌کنند و محدود به تعداد ۲۱ میلیون هستند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی بلاک چین در احراز هویت چه نقشی دارد و چطور بکارگرفته می‌شود؟

نگرانی‌ها درباره بیت کوین کش

بیت‌کوین کش وعده پیشرفت‌های بسیاری را نسبت به بیت‌کوین داده است، اما هنوز این وعده‌ها عملی نشده‌اند.

مهم‌ترین مورد در مورد اندازه بلوک است. اندازه متوسط بلوک‌های استخراج‌شده در بلاک چین بیت‌کوین کش بسیار کوچک‌تر از نمونه‌های موجود در بلاک چین بیت‌کوین است. اندازه بلوک کوچک‌تر بدان معنی است که فرضیه اصلی آن در زمینه امکان انجام معامله‌های بیشتر از طریق بلوک‌های بزرگ‌تر هنوز از نظر فنی در مرحله آزمایش است. هزینه‌های معامله برای بیت‌کوین هم به‌میزان قابل توجهی کاهش یافته است و این امر باعث می‌شود بیت‌کوین برای بیت کوین کش جهت استفاده روزانه، رقیب مناسبی باشد.

سایر ارزهای رمزنگاری‌شده که برای تبدیل‌شدن به وسیله‌ای برای معامله‌های روزانه اهداف مشابهی دارند، مشکل کوچک دیگری به آرمان‌های اصلی بیت‌کوین کش اضافه کرده‌اند. آن‌ها پروژه‌ها و مشارکت‌ها را با سازمان‌ها و دولت‌ها در داخل و خارج از کشور زیر ‌نظر گرفته‌اند. به‌عنوان مثال، لایت کوین از همکاری با سازمان‌دهندگان رویداد و انجمن‌های حرفه‌ای و سایرین مانند Dash خبر داده است و ادعا کرده است که قبلا در اقتصادهای مشکل‌دار مانند ونزوئلا به کشش بازار دست یافته است.

در حالی که جدا شدن از بیت‌کوین نسبتا مورد توجه قرار گرفت، بیت‌کوین کش اکثرا در خارج از جامعه رمزنگاری ناشناخته است و هنوز باید برای پذیرش بیشتر خودش را نشان دهد. بر اساس سطوح معامله‌ها روی بلاک چین، بیت‌کوین هنوز هم از رقابت قابل توجهی برخوردار است.

فورک دوم روی بلاک چین بیت‌کوین کش هم مشکلات در مدیریت استخر توسعه‌دهنده آن را برجسته می‌کند. این‌که بخش قابل توجهی از استخر تصور می‌کند که بیت کوین کش در حال تضعیف دیدگاه اصلی خود است، نگران‌کننده است، زیرا در آینده شکاف‌های بیشتری را باز خواهد کرد. قراردادهای هوشمند یکی از ویژگی‌های اساسی تمام ارزهای رمزنگاری‌شده هستند. با این ‌حال، باید دید که آیا بیت‌کوین کش می‌تواند به پلتفرمی برای واردکردن قراردادهای هوشمند در معامله‌ها یا برای سیستم‌های پرداخت تبدیل شود یا خیر.

همچنین بیت‌کوین کش پروتکل نظارتی کاملا مشخصی ندارد. در حالی که سایر ارزهای رمزنگاری‌شده مانند Dash و Vechain پروتکل‌های تفصیلی نظارتی را ابداع کرده و تشریح کرده‌اند که حق رأی اختصاص می‌دهند، به نظر می‌رسد که توسعه و طراحی بیت‌کوین کش در تیم‌های توسعه خود متمرکز شده است. به این ترتیب، مسیر سرمایه‌گذارانی با منابع قابل توجهی از ارزهای رمزنگاری‌شده بدون حق رأی، در جهت‌گیری آینده ارزهای رمزنگاری‌شده مشخص است.

تاریخچه و پیش بینی قیمت بیت کوین کش در آینده

بیت کوین کش از زمان عرضه یعنی سال ۲۰۱۷ همواره در میان ارزهای دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار قرار داشت. در زمان به‌روزرسانی این مطلب یعنی دی ماه ۱۳۹۹ هم بیت کوین کش با ارزش بازار ۹/۷ میلیارد دلار در رده هشتم ارزهای دیجیتال قرار دارد.

جالب است بدانید بیت کوین کش در زمان عرضه نزدیک به ۳۶۰ دلار ارزش داشت و تنها به ۵ ماه زمان نیاز داشت تا در دسامبر سال ۲۰۱۷ به قیمت ۴۰۰۰ دلار برسد که تاکنون بالاترین قیمت تاریخ بیت کوین کش محسوب می‌شود.  در حال حاضر بیت کوین کش بیش از ۵۲۰ دلار ارزش دارد که هرچند نسبت به سال ۲۰۱۷ بیشتر است اما تا بالاترین قیمت تاریخ آن هنوز فاصله زیادی دارد.

با این حال بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می‌کنند بیت کوین کش در پایان سال ۲۰۲۱ می‌تواند به بالاترین قیمت تاریخ خود دست پیدا کند. برخی از تحلیلگران خوشبین امیدوار هستند ۵ سال آینده بیت کوین کش به قیمت‌های ۲۴۰۰۰ دلار هم دست پیدا کند. اما به دلیل نوسانات بسیار زیاد بازار ارزهای دیجیتال پیش بینی دقیق قیمت این ارز کار بسیار دشواری است. اما عواملی وجود دارند که می‌تواند باعث رشد قیمت بیت کوین کش در سال‌های آینده شود:

  • نگاه مثبت سرمایه‌گذاران به بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰
  • پذیرش بیشتر ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین به عنوان یک دارایی
  • دشوار شدن استخراج بیت کوین و تمایل ماینرها به بیت کوین کش
  • حل مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین به وسیله بیت کوین کش

خرید بیت کوین کش

همانطور که می‌دانید اولین قدم برای خرید ارزهای دیجیتال ساخت یک کیف پول ارز دیجیتال یا همان والت است. برای خرید بیت کوین کش هم ابتدا نیاز به یک کیف پول ارز دیجیتال داریم که از بیت کوین کش پشتیبانی کند.

کیف پول بیت کوین کش

همواره بهترین کیف پول‌ها، نوع سخت افزاری هستند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد خرید مبلغ زیادی بیت کوین کش دارید هرچه زودتر یک کیف پول لجر نانو (Ledger Nano) یا ترزور (Trezor) خریداری کنید.

اما اگر قصد ندارید هزینه زیادی کنید و کیف پول سخت افزاری تهیه کنید، کیف پول‌های نرم افزاری هم می‌توانند به شما کمک کنند. از جمله کیف پول‌های نرم افزاری که از بیت کوین کش پشتیبانی می‌کنند می‌توان به کوینومی (Coinomi)، تراست والت (Trust wallet)، اتمیک (Atomic) و … اشاره کرد.

توصیه می‌کنیم در انتخاب کیف پول ارز دیجیتال همیشه دقت لازم را به خرج دهید تا دارایی شما محفوظ بماند.

انتخاب صرافی

برای خرید بیت کوین کش می‌توانید از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی و بین‌المللی استفاده کنید، البته دقت کنید که برای خرید از صرافی‌های خارجی نیاز به کارت‌های اعتباری بین‌المللی دارید. در غیر این‌صورت می‌توانید از صرافی‌های داخلی که از ارز بیت کوین کش پشتیبانی می‌کنند استفاده کنید. همچنین برخی از سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال ترجیح می‌دهند ارزهای پایه، بیت کوین، اتریوم یا تتر را از سایت‌های ایرانی بخرند و آن را در صرافی‌های بین‌المللی تبدیل کنند.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در کوین نیک برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!