در ابتدای پیدایش، بیت کوین فقط چند سنت ارزش داشت اما ارزشی درونی و شکست‌ناپذیر همراهش بود. در تاریک‌ترین روزهای بشر، تنها چیزهایی نادر ارزش خواهند داشت. بیت کوین و سایر رمزارزها می‌توانند واکسن خوبی علیه بحران‌ مالی باشند. برای دنبال‌کردن اخبار و مقالات بیشتر با کوین نیک همراه باشید.

به علت حمله بیماری کرونا و شکست مداوم دموکراسی در سرتاسر جهان، بانک‌ها در حال حاضر ممکن است داده‌های شما را به هر کسی بدهند. شرکت‌ها و دولت‌ها تحت عنوان اقدامات امنیتی حقوق قضایی بیشتری طلب می‌کنند. در چنین فضایی، اعتماد افراد به دولت‌ها کمتر شده و تمایل بیشتری به پنهان‌بودن و محافظه‌کاری نشان می‌دهند. در جستجویی برای دست‌یافتن به واکسن کرونا، دولت‌ها از اینکه حقوق مالی شما را نیز فراموش کنند باکی ندارند، چه به دنبال ردیابی کسی باشند که مالیات پرداخت نمی‌کند و چه به دنبال ردیابی قربانیان بیماری کرونا.

صنعت بانکی به لطف متمرکزبودن به‌راحتی قابل اختلال است. با این حال، توسعه بیت کوین از ابتدا غیرمتمرکز بود. در سال ۲۰۰۹، هیچ مخزنی مانند گیت هاب وجود نداشت و توسعه‌دهندگان کیف‌ پول بیت‌ کوین کور (Bitcoin Core) را شبیه به یک آرشیو RAR در چت‌های عمومی (و البته روی رایانه‌های شخصی خود) نگهداری می‌کردند. بعداً، کد کلاینت به گیت هاب پیوست شد. اما، باز هم بسیاری از دنبال‌کنندگان و کدنویس‌ها با همکاری هم آن‌ را بررسی می‌کردند. افراد بسیاری از سرتاسر جهان این ذخیره را توسعه می‌دادند. علت منحصربه‌فردبودن چنین پروژه‌ای در واقع این بود که افرادی که روی آن کار می‌کنند حتی یکدیگر را نمی‌شناختند.

ویژگی‌های بیت ‌کوین آن را تبدیل به یک واکسن رمزارز علیه بحران مالی می‌کند

بیت کوین عرضه پولی محدودی دارد که ۲۱ میلیون کوین است. این ارز دیجیتال مانند دلار ایالات متحده و اغلب ارزهای فیات نیست. بیت کوین در طول زمان نایاب‌تر می‌شود، که نشانه‌ای از «ضدتورمی»‌ بودن این ارز است. سال‌به‌سال، شبکه بیت کوین، کوین‌های جدید کمتری تولید می‌کند. درحالیکه، سیستم مالی فیات هر سال پول کاغذی بیشتری می‌سازد. چنین رفتاری به یک بحران خواهد انجامید.

در طول یک بحران، تنها چیزهای نادر اهمیت خواهند داشت، مانند طلا، عسل، نقره، چوب، مواد غذایی، دستمال کاغذی، و… رمزارزها.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ارزش بیت کوین چگونه تعیین می‌شود؟

 توسعه بیت کوین در مقایسه با طرح توسعه سنتی عجیب به نظر می‌رسد. در اغلب طرح‌های توسعه سنتی، تیم توسعه معمولا در یک دفترکار مشخص کار می‌کنند. و در این بین، گیت هاب نیز معمولا ابزاری برای راحتی و شفافیت بیشتر است، و نه آخرین امید برای ارتباط موثر. اما بیت کوین هرگز شبیه به راه‌حل‌های سنتی نبود.

بسیاری از شیوه‌های سنتی بانکداری قرن بیستم دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. به عنوان مثال، رازداری بانکی عملیات حساب دیگر جایگاهی ندارد. اکثر کشورها توافقنامه‌های مختلفی برای متوقف‌کردن رازداری بانکی امضا کرده‌اند. در گذشته، هیچ‌کس نمی‌توانست جزئیات تراکنش، کیفیت، و کمیت حساب‌هایی که دارید و این قبیل اطلاعات را از بانک بخواهد. امروزه اما، بانک‌ها به راحتی آب خوردن اطلاعات شما را به دیگران می‌دهند.

اما در مورد بیت‌ کوین، شفافیت و محرمانگی روش پرداخت، و همچنین کمبود کوین همیشه باعث آگاهی جامعه بیت‌ کوین بوده است. بلاک چین تمام تراکنش‌ها را نشان می‌دهد اما نام فرستندگان و گیرندگان آن‌ها را مشخص نمی‌کند.

چه دغدغه شما شفافیت باشد و چه محرمانه‌بودن تراکنش‌ها، در هر دو جهت می‌توانید از بلاک چین استفاده کنید. شبکه‌ای قدرتمند از استخراج‌کنندگان و نودهایی که یکدیگر را نمی‌شناسند اطمینان حاصل می‌کنند که تراکنش شما بی‌خطر است. با اینکه تراکنش‌های بیت کوین در طول زمان کندتر و گران‌تر می‌شوند، افراد آماده استفاده از آن هستند زیرا با تمام اوصاف بیت‌ کوین هنوز هم بهتر از سیستم‌های الکترونیک بانک‌ها است.

در بحران‌ها، بهترین چیزها در بین مردم ظهور می‌کنند

بیت‌ کوین پس از بحران مالی ۲۰۰۸ ظهور کرد. در آن زمان، بسیاری افراد به ناکارآمدی سیستم‌های بانکی در مدیریت بدهی‌ها پی برده بودند. اما این بار، در بحران بیماری کرونا، مسئله صرفا بدهی نیست. بلکه، دولت‌ها در سرتاسر جهان بیشتر و بیشتر در حال چاپ ارز کاغذی فیات هستند.

بیت کوین در بحرانهای مالی

شیوع کرونا و بحران مالی بیت کوین

تایلر وینکلوس (Tyler Winklevoss)، یکی از پیشگامان صنعت رمزارز و هم‌بنیانگذار صرافی جمینی (Gemini)، ادعا می‌کند رمزارزها می‌توانند مثل یک واکسن مالی شما را از پیامدهای عصر چاپ پول نجات دهند.

بیت‌ کوین تنها واکسن در جهان است که می‌تواند شما را در برابر بیماری چاپ پول حفظ کند.

از توییتر تایلر وینکلووس (@tylerwinklevoss) در ۲۶ مارس ۲۰۲۰

نه تنها، دلار آمریکا، بلکه یوان چین، ین ژاپن، روبل روسیه، یورو، و بسیاری دیگر از ارزها افزایش «تسهیل کمّی» خواهند داشت. اگر پول نتواند درمان را تولید کند، جهان پس از بحران بیماری کرونا چگونه خواهد بود؟

قطعاً افراد احتیاج به کمک خواهند داشت و آن را از طریق پرداخت‌های دولتی (مانند اقدام ایالات متحده) دریافت خواهند کرد. یا شاید بهره وام‌ها اندکی کاسته شود. اما در هر صورت، محصولات گران‌قیمت‌تر خواهند بود و در این صورت تسهیل کمّی نیز دیگر فایده‌ای نخواهد داشت. درحالیکه هنوز هم، درمان مشخصی برای بیماری کرونا وجود ندارد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: نوبت بیت‌ کوین است، جا نمانید!

چه مانعی بر سر راه پذیرش بیت کوین وجود دارد؟

بیت کوین فاقد راه‌حل مقیاس‌پذیری است. کدی جدید و مرتبط با حفظ حریم خصوصی نیز وجود ندارد. و مشکل متمرکزشدن توسعه نیز هرگز تا به اندازه مطرح نبود.

مقیاس‌پذیری

فقدان راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری به این معناست که اگر تعداد زیادی برای خرید بیت کوین اقدام کنند، فضای کافی در بلاک برای انجام تمام تراکنش‌ها وجود ندارد. حتی وقتی ۴۰ درصد از تمام تراکنش‌های شبکه از طریق شبکه لایتنینگ/سگ‌ویت انجام شود، باز هم نرخ تراکنش در ثانیه شبکه بیت کوین در مقایسه با سایر رمزارزها بسیار پایین است.

حریم خصوصی

فقدان کد مرتبط با حفظ حریم خصوصی به این معنی است که توسعه‌دهندگان هیچ‌گونه اقدامی ضد نرم‌افزار نظارتی انجام نمی‌دهند. به لطف شرکت‌های Chainalysis و Crystal، افراد بیشتری هرروزه روانه زندان می‌شوند. این روزها، به هنگام معامله با رمزارزها باید کاملا حواستان جمع باشد. صرافی‌ها کوین‌ها را ردیابی می‌کنند و اگر شما مالک کوینی «کثیف» باشید، آن‌ها می‌توانند پرداخت‌های شما را متوقف و حتی (گاهی) به پلیس گزارش دهند. تنها هنگامی که بیت‌کوین بتواند حفظ حریم خصوصی افراد را تضمین کند، بسیاری از طرفداران اولیه‌اش، و البته جمعیت کثیری از پیروان جدید، دوباره به سراغش خواهند آمد.

توسعه کد

مشکل توسعه کد این است که حتی افراد کارکشته و قدیمی این صنعت هم نمی‌دانند امروز چه کسی کد ارائه می‌کند. این صنعت روی یک نوع خاص از حقیقت استوار است که توسط توسعه‌دهندگان و برخی افراد در این فضا ساخته می‌شود. آن‌ها سعی می‌کنند به جامعه بیت کوین بگویند که این ارز دیجیتال هیچ نقصی در مقیاس‌پذیری ندارد. اما بسیاری از متخصصین فنی ادعا می‌کنند که استانداردهای توسعه بیت‌کوین دیگر به‌هیچ‌وجه دستورپذیر نیستند. به‌عنوان مثال، پیوستن به حلقه داخلی بیت کوین کور، اگر آشنایی در بین آن افراد نداشته باشید، دشوار و تقریبا ناممکن است. روزهای خوب قدیمی که هرکسی می‌توانست شرکت کند به پایان رسیده است.

این‌ موارد تئوری توطئه نیستند. حتی آندریاس آنتونوپولوس (Andreas Antonopoulos) نیز در سال ۲۰۱۹ ادعا کرد بیت‌ کوین از کمبود مدل رقابتی حفظ حریم خصوصی رنج می‌برد. اکنون در سال ۲۰۲۰، هنگامی که مونرو، بیم، گرین، دش، و زی‌کش همه جا باشند چه رخ خواهد داد؟

منبع: coinspeaker.com