در حالی که قیمت ارز رمزنگاری بیت کوین در ماه مارس، فاصله قابل‌ توجهی از بالاترین قیمت همیشگی خود دارد، نگرانی در مورد وضعیت زیرساخت شبکه هم به اوج خود رسیده است.

بزرگ‌ترین مسئله نگران‌کننده مربوط به صرافی ارز دیجیتال بیت فینکس (Bitfinex) می‌شود، زیرا ارز اصلی بازار ایالات متحده شاهد مشکلات بانکی در اوایل ماه جاری بوده است.

بهتر است یادآوری کنیم؛ همین چند هفته پیش مشخص شد که بیت فینکس قادر به انتقال پول در خارج از کشور از طریق بانک‌های تایوان (که با آن‌ها کار می‌کند) نیست. مشکل این بود که ولز فارگو (Wells Fargo) که به‌عنوان یک بانک طرف معامله برای آن موسسه‌های تایوانی کار می‌کند، از انجام این تبادلات خودداری کرده است.

با این ‌حال، مسائل موجود عمیق‌تر از یک معامله ساده هستند. بیایید در این مطلب از کوین نیک، ببینیم در دنیای ارز دیجیتال بیت کوین چه می‌گذرد.

پیچیدگی مسئله این است که برخی از این موضوع کمی می‌ترسند که مشکلات بیت فینکس می‌توانست به‌دلیل پیوند مستحکم با صرافی‌های دیگر اثبات شود. به‌علاوه، با توجه به سخت‌گیری بانک مرکزی چین، بازپرداخت بیت‌کوین و لایت‌کوین هنوز درصرافی‌های بزرگ در این کشور ممنوع است. در حال حاضر تعیین این مسئله ‌که دقیقا چه میزان از این بازار می‌تواند کارآمد باشد، کار دشواری است. وینی لینگام (Vinny Lingham)، سرمایه‌گذار بیت‌کوین و بنیان‌گذار استارت‌آپ بلاک‌چین، اوضاع را «گیج‌کننده» خواند و گفت که او قادر به پیش‌بینی وضعیت فعلی نیست. (و این بیانیه از یک سرمایه‌گذار با نام مستعار «بیت‌کوین اوراکل» به‌دلیل توانایی وی در پیش‌بینی تغییر قیمت‌ها منتشر شده است).

لینگام به کوین دسک گفت از این می‌ترسد ‌که سرمایه‌گذاران ممکن است به‌دلیل مسائل بانکی مشاهده‌شده در بیت فینکس در معرض خطر باشند. او این امر را با توجه به اطلاعات فعلی، «واقعیت وضعیت» توصیف می‌کند.

با این حال، برخی دیگر یک قدم جلوتر رفته‌اند. Nejc Kodric، مدیرعامل بورس ارز دیجیتال بیت استمپ (Bitstamp)، این وضعیت را «مشابه با Mt Gox» خواند، (اشاره‌ای به بورس منسوخ‌شده ارز رمزنگاری بیت کوین ژاپن که در سال ۲۰۱۴ سقوط کرد و منجر به از دست رفتن میلیون‌ها دلار از سرمایه مشتریان آن شد).

کدریک در ادامه اظهار داشت؛ «معتقد نیستم که قیمت کنونی منعکس‌کننده «رشد ارگانیک» است، اما نگران احتمال ترکیب این مسائل و ایجاد یک مسئله جدی برای کل بازار هستم.»

وی گفت: «۳ مسئله وجود دارد که بورس می‌تواند با آن‌ها مشکل داشته باشد. مورد اول هک‌کردن، مورد دوم تعطیل‌شدن، هشدار یا هر چیزی در مورد وضع‌کنندگان قوانین و مسئله سوم در مورد این است که حساب‌های شما از کار بیفتند.»

«شما می‌توانید ۲ مورد اول را پشت سر بگذارید. اما سومین مورد، دشوارترین آن‌ها است. این مورد برای یک بورس، بسیار مهلک است.»

سایر مفسران تا حد زیادی این نگرانی‌ها را رد کرده‌اند و ابراز خوش‌بینی می‌کنند که این صرافی (که پس از دست‌دادن ۶۵ میلیون دلار در سال گذشته، به مشتریان بازپرداخت داشته است) ظرفیت ضربه‌های سنگین را دارد.

در حال حاضر گفته می‌شود که این صرافی به‌دنبال گزینه‌های بانکی دیگری است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: کوین نیک بررسی می کند، امنیت بلاک چین چگونه تامین می‌شود؟

ترس از دومینو

سایر ناظران بازار در مورد ترس از اثر دومینو بر مسائل بانکی بیت فینکس و بدتر از آن، بر سلامتی طولانی‌مدت صرافی، بحث کرده‌اند.

به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران، اقدامات احتیاطی را انجام می‌دهند.

آدرسی که به‌عنوان کیف پول سرد بیت فینکس شناخته می‌شود (کیف پولی که وجوه کاربر را از اتصالات اینترنتی دور نگه می‌دارد)، نشان می‌دهد که مشتریان به‌طور پیوسته دارایی‌های ارز رمزنگاری بیت کوین را از حساب‌های کاربری خارج می‌کنند.

ارز یجیتال بیت کوین

نمودار ارز بیت کوین

مسئله‌ای که خیلی در مورد آن صحبت نمی‌شود، ‌این است که ارز دیجیتال تتر (Tether) که دارایی دیجیتال وابسته به دلار آمریکا را ارائه می‌دهد (و مالکیت مشترکی با بیت فینکس دارد.)، باعث از دست‌رفتن دلار می‌شود. به‌طور خلاصه، فناوری پنهان تتر به پیوند کلیدهای رمزنگاری با ارزش دنیای واقعی کمک کرده و تضمین می‌کند که ۱ دلار،‌ ارزش یک USDT را دارد.

با این حال، در زمان نابه‌سامانی بازار، بیش از یک هفته، تتر معامله‌ها را زیر ۱ دلار انجام می‌داد. بر اساس داده‌های CoinMarketCap، در حال حاضر با ۹۱/۰ دلار معامله‌ها را انجام می‌دهد.

با این وجود، در حالی که ایده «ارزهای رمزنگاری‌شده پایدار» یا ارزی که به پول فیات وابسته است، چیز جدیدی نیست، تحقیقات از موسسه کاتو (Cato) نشان می‌دهند که تلاش‌های گذشته، عمدتا ناکام بوده و پروژه‌هایی مانند CoinoUSD و NuBits، مشکلات قابل توجهی را تجربه می‌کنند.

با این حال، شاید تتر به مقیاسی فراتر از این پروژه‌ها رسیده باشد و به‌عنوان یکی از ابزارهای اصلی معامله Poloniex (صرافی مختص ارزهای رمزنگاری‌شده) مورد استفاده قرار گیرد. (پولونیکس طی ۲۴ ساعت گذشته، ۵ میلیون دلار در USDT معامله کرده است و از سال ۲۰۱۵، از توکن به‌عنوان روشی جهت ارائه جایگزین برای وجوه فیات استفاده کرده است).

شاون ویلکینسون (Shawn Wilkinson)، مدیرعامل استورج (استارت‌آپ ارزهای رمزنگاری ۰/۲ که باعث شد تتر و سایر برنامه‌های اولیه بلاک‌چین ایجاد شوند) ابراز تاسف کرد و گفت که شاید این ایده نقص داشته باشد.

ویلکینسون گفت: «اساسا فقط یک حساب بانکی فریز شده یا مقداری پول نقد توقیف می‌شود و ناگهان کسری به وجود می‌آید.» «و این امر در رمزنگاری، تقریبا یک قطعیت۱۰۰ درصدی است.»

تئوری شدیدتر روز رستاخیز، چنین چیزی است: USDT به‌خاطر مشکلات موجود در بیت فینکس باید شکست بخورد، این اتفاق به‌نوبه خود می‌تواند پولونیکس را تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجه، با توجه به این‌که پولونیکس یک صرافی پیشرو برای فهرست‌های جدید و موجود ارزهای رمزنگاری‌شده است، آسیب‌های بازار را افزایش می‌دهد.

نمایندگان تتر از اظهار نظر خودداری کردند، گرچه ریو کالینز (بنیان‌گذار و مدیرعامل پیشین این پروژه) گفت که وی نسبت به این مسائل کوتاه‌مدت، خوش‌بین است. (کالینز دیگر در شرکت تتر نیست و روی استارت‌آپ مخفی بلاک‌چین خودش کار می‌کند).

«من مطمئن هستم که آن‌ها این مسئله را پشت سر می‌گذارند. کاربرد این سکه برای غلبه بر ناهمواری‌های این مسیر فوق‌العاده است.»

فرصت‌ها به سراغ سرمایه‌گذاران باهوش می‌آیند

به‌ هر حال، اکنون به‌نظر می‌رسد که معامله‌گران فعال به‌دلیل مشکلات موجود در مبادله‌های مهم، به سمت گزینه‌های خریدوفروش فرابورس (خارج از بورس) می‌روند. علاوه بر این، به‌نظر می‌رسد از آغاز سال، حجم کلی بورس با توجه به داده‌های موجود در بازار، کاهش یافته است.

بابی چو (Bobby Cho)، یک معامله‌گر در شرکت OTC firm Cumberland Mining ، از افزایش معامله‌ها و علاقه کلی به پیشنهاد‌های خود در هفته‌های اخیر خبر داده است.

او به کوین دسک گفته است: «از زمان اعلامیه بیت فینکس و تتر در مورد مشکلات بانکی واسطه‌ای، ما در درجه اول دیدیم که حجم معامله‌های بیت کوین از بیت فینکس و تتر به سمت معامله‌های فرابورس پیش می‌رود.»

ژائو دونگ (Zhao Dong)، یک معامله‌گر شخصی OTC مستقر در چین، خاطرنشان کرد که شرکت‌کنندگان در آن بازار (که یکی از مهم‌ترین آن‌ها برای تجارت ارزهای دیجیتال است) نگرانی‌های مشابهی دارند.

او اظهار داشت: «اکنون بازار عجیب‌وغریب است.» «صرافی‌های چینی نمی‌توانند بیت کوین را پس بگیرند، بزرگ‌ترین بورس که بیت فینکس است، نمی‌تواند دلار آمریکا را برداشت کند.»

او ادامه می‌دهد: با این وجود، هرگونه تغییر در بازار، فرصت‌هایی را برای سرمایه‌گذاران باهوش فراهم می‌کند و کاربران شبکه‌ای که ارتباط خوبی باهم دارند، هنوز هم به‌راحتی می‌توانند از طیف وسیعی از بورس‌های جهانی موجود، پول نقد خود را دریافت کنند.

با این وجود، منابع حقوقی در این صنعت می‌گویند که موضوعات اخیر بخشی از یک مشکل بسیار قدیمی هستند.

فرصت‌ها به سراغ سرمایه‌گذاران باهوش می‌آیند

ارز دیجیتال بیت کوین

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای خرید و فروش ارز دیجیتال به زبان ساده

تنش بین صنعت بانکی و فضای استارت‌آپی و نوظهور ارز رمزنگاری بیت کوین ، گرچه به‌صورت دوره‌ای ظاهر می‌شود، کاملا جدید نیست. بیت فینکس، همان‌طور که کوین دسک در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد، اولین سرویس بورسی نیست که با ولز فارگو مشکل دارد.

پیش از آن مشخص شده بود که بانک‌های بزرگ، حاضر به پذیرش ریسک‌های احتمالی نیستند. در نتیجه، برخی از موسسه‌ها شروع به بستن حساب‌های نگهداری بیت‌کوین کردند.

با این وجود، بانک‌ها تنها شرکت‌های ارز رمزنگاری بیت کوین را هدف قرار نمی‌دهند؛ موسسه‌های مالی در سراسر جهان، حساب‌های شرکت‌هایی که خدمات پولی ارائه می‌دهند را مسدود می‌کنند تا خطر پول‌شویی احتمالی را کاهش دهند.

به گفته کارول ون کلیف، رهبر فناوری مالی شرکت حقوقی BakerHostetler، بانک‌های طرف معامله مانند ولز فارگو در سال‌های اخیر نه تنها مشتریان، بلکه مشتریانِ مشتریان‌شان را هم به‌دقت مورد بررسی قرار داده‌اند.

او ادامه می‌دهد؛ این وضعیت ممکن است بیت فینکس را به دام بیندازد. اما در حال حاضر مشخص نیست چه چیزی ولز فارگو را به‌سمت این اقدام عملی سوق داده است (ولز فارگو تا به امروز، در مورد این موضوع اظهار نظری نکرده است) یا این‌که آیا این مسئله به‌سادگی ناشی از سردرگمی‌ای بوده است که بانک‌ها در دوره‌ای از رشد مقررات تجربه کرده‌اند.

وقتی صحبت از فعالیت پلیسی می‌شود، ون کلیف می‌گوید؛

«این‌که بانک‌ها تا کجا باید پیش بروند، گیج‌کننده است.»

منبع: cryptonewmedia.press