به دلیل اینکه بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در حال رقابت با یکدیگر برای عرضه ارزهای دیجیتال ملی (CBDC) مخصوص به خود هستند، دنیای ارزهای دیجیتال در حال انحصاری شدن است. چین اولین کشوری است که در سال جاری سیستم پرداخت الکترونیکی ارز دیجیتال (Digital Currency Electronic Payment) را معرفی کرد که در حال گذراندن مراحل فنی و آزمایشی است. در حالی که این کشور در رابطه با ارزهای دیجیتال گام‌های بلندی برداشته است، این موضوع تنها نمونه کوچکی از علاقه دیرینه چینی‌ها به استفاده از ارزهای دیجیتال است. در این مطلب از کوین نیک قصد داریم در مورد علت محبوبیت بیت کوین و اتریوم در چین صحبت کنیم.

طبق گزارشی که به تازگی توسط LongHash منتشر شده است، مدت‌هاست این تصور اشتباه وجود دارد که استفاده از ارزهای دیجیتال در چین ممنوع است. چرا که در سال ۲۰۱۷ دولت چین هرگونه عرضه اولیه سکه (ICO) و فعالیت بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال را ممنوع کرده بود.

اما حقیقت چیز دیگری است. دولت چین چندین سال است که از فناوری بلاک چین در بسیاری از امور مالی پشتیبانی می‌کند، با این حال نسبت به فعالیت‌های تجاری در زمینه ارزهای دیجیتال هنوز بسیار محتاط است.

چین همچنان از معاملات بازار فرا بورس (over-the-counter) پشتیبانی می‌کند و مردم این کشور با علاقه زیاد ارزهای دیجیتال را در این بازار دنبال می‌کنند.

بیشتر کاربران ارزهای دیجیتال در چین به ارزهای بیت کوین و اتریوم علاقه دارند. چرا برخلاف بسیاری از کشورها بیت کوین و اتریوم سابقه طولانی در چین دارند.

محبوبیت ارزهای دیجیتال در چین

این مطلب راهم مطالعه کنید:  وضعیت قانون‌ گذاری ارز دیجیتال در چین

محبوبیت بیت کوین و اتریوم در چین

بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان از نظر حجم سرمایه بازار یعنی بیت کوین از سال ۲۰۱۶ در چین به شهرت و محبوبیت رسیده بود، به صورتی که در سال ۲۰۱۶ بیشتر معاملات بیت کوین با ارز چین انجام می‌شد. اما با ممنوعیت ICO در سال ۲۰۱۷ قیمت بیت کوین به صروت مختصری کاهش یافت.

با ورود بیت کوین به بازار گاوی (روند صعودی) در اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۸ سرمایه‌گذاران چینی به تجارت بیت کوین در بازار فرابورس روی آوردند.

با وجود ترسی که نسبت به ارزهای دیجیتال در چین وجود داشت، دولت این کشور هرگز بیت کوین را ممنوع اعلام نکرد، بلکه بانک مرکزی چین یک اینفوگرافی برای افزایش آگاهی مردم در مورد ارزهای دیجیتال منتشر کرد.

همچنین چین در مورد صنعت استخراج هم با در اختیار داشتن ۶۵ درصد نرخ هش (hashrate) در جهان بزرگترین بازیگر این عرصه محسوب می‌شود.

در سمت مقابل طیف، نقطه عطف ورود اتریوم به چین، مشارکت ویتالیک بوترین بنیانگذار اتریوم با آزمایشگاه بلاک چین وانژیانگ (Wanxiang Blockchain Lab) و شرکت سرمایه‌گذاری فن‌بوشی (Fenbushi Capital)  در سال ۲۰۱۵ است.

بوترین که در طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ سفرهای زیادی به کشور چین و سایر مناطق آسیا داشت توانست توجه زیادی را به سمت اتریوم جلب کند.

چین همچنین یک کشور مهم در زمینه استخراج اتریوم هم محسوب می‌شود. علاقه چین به اتریوم به دلیل علاقه این کشور به ارائه خدمات بر بستر بلاک چین با همکاری اتریوم و ای او اس (EOS) کاملا مشهود است.

بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم برخلاف تصور غالب که تصور می‌شود استفاده از ارزهای دیجیتال در چین ممنوع است، علاقه دولت و مردم چین به ارزهای دیجیتال و محبوبیت بیت کوین و اتریوم در چین سابقه طولانی دارد و این کشور همچنان نقش اصلی را در بازار بیت کوین و اتریوم بازی می‌کند.

منبع: ambcrypto