بر اساس جدیدترین وضعیت نقشه استخراج بیت کوین که توسط دانشگاه کمبریج ارائه شده، ۶۵ درصد از قدرت هش دنیا در کشور چین متمرکز است. همچنین تقریبا نیمی از نرخ هش کشور چین، فقط در یک شهر ایجاد می‌شود؛ ناحیه سین کیانگ (Xinjiang) که صاحب ۳۵/۷۶ درصد از نرخ هش کل دنیاست. با کوین‌نیک همراه باشید.

نرخ هش، به معیاری برای قدرت محاسباتی در شبکه بیت کوین گفته می‌شود و میزان توانایی صاحب هش برای تولید سکه‌های جدید را نشان می‌دهد.

این نقشه استخراج بیت کوین هر ماهه، میانگین قدرت هش هر کشور را به تصویر می‌کشد. آخرین آمار نقشه استخراج بیت کوین، میزان ماینینگ انجام شده بین سپتامبر ۲۰۱۹ تا آپریل ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد. این نقشه بر اساس داده‌های موقعیت جغرافیایی یا آدرس‌های IP اتصالات هش‌ها در استخر‌های استخراج بیت کوین نظیر BTC.com، Poolin و Via BTC است. این ۳ استخر استخراج بیت کوین نزدیک به ۳۷ درصد از کل قدرت هش بیت کوین را در اختیار دارند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: وضعیت قانون‌ گذاری ارز دیجیتال در چین

آمریکا، روسیه، مالزی و ایران در رتبه‌های بعد

رتبه دوم نرخ هش کل دنیا، با ۷/۲۴ درصد، در اختیار آمریکا قرار دارد که اختلاف فاحش آن را با چین نشان می‌دهد. روسیه با ۶/۹ درصد نرخ هش در رتبه سوم، قزاقستان با ۶/۱۷ درصد نرخ هش در رتبه چهارم، مالزی با ۴/۳۳ درصد در رتبه پنجم و ایران با ۳/۸۲ درصد در رتبه ششم قرار دارد. ۶ درصد باقی مانده، نرخ هش کلی دیگر نقاط دنیا است.

از آن جایی که مشکل اساسی استخراج ارزهای دیجیتال، هزینه سرسام آور برق است، بسیاری از ماینرها به لطف وعده برق ارزان تجدید پذیر، در کشور چین گرد هم آمده‌اند. طبق این نقشه، پس از سین کیانگ، استان سیچوان (Sichuan) با ۹/۶۶ درصد نرخ هش در رتبه دوم چین قرار دارد. مغولستان داخلی (Inner Mongolia)، یون‌نان (Yunnan) و پایتخت چین یعنی پکن (Beijing)، دیگر مناطق کلیدی استخراج بیت کوین در چین هستند و هر کدام به ترتیب ۸/۰۷ درصد، ۵/۴۲ درصد و ۱/۷۳ درصد از قدرت هش این کشور را در اختیار دارند.

البته بنا به گفته مرکز امور مالی جایگزین دانشگاه کمبریج (CCAF)، آمار موجود در این نقشه نمی‌تواند به طور دقیق نشانگر وضعیت قدرت هش دنیا باشد، چرا که فقط کمی بیشتر از یک سوم نرخ کلی هش را به تصویر می‌کشد و همچنین آمار به دست آمده از آن، فقط توسط ۳ استخر استخراج بیت کوین صورت گرفته است؛ استخرهایی که دفتر مرکزی همه آن‌ها در چین قرار دارد.

به همین دلیل این مرکز در تلاش است تا داده‌های بیشتری از دیگر مناطق بزرگ ماینینگ دنیا مانند سیبری در روسیه، واشنگتون و نیویورک در ایالات متحده آمریکا و کبک و آلبرتا در کانادا را در آمارهای آینده خود اضافه کند.

منبع: News.Bitcoin