کشور چین به نوعی به عنوان یکی از بزرگترین قطب‌های رمزارز و بیت کوین محسوب می‌شود و اهمیت بسیاری برای این بازار دارد. با این حال، این یک حقیقت است که دولت چین در سال ۲۰۱۳ برای فرو نشاندن قیمت بیت کوین اقدام و تلاش کرده بود! برای دریافت اطلاعات و جزئیات بیشتر با کوین نیک همراه باشید.

شاید بسیاری از افرادی که به تازگی وارد عرصه رمزارزها و کریپتو شده‌اند، از این موضوع با خبر نباشند اما کشور چین، زمانی یک پایگاه برای بیت کوین محسوب می‌شد و حتی بیشتر از دوره و زمانه کنونی، به یکی از ارکان بازار رمزارز تبدیل شده بود. شرکت بیت مین (Bitmain) که زمانی یکی از بزرگترین و ارزشمند‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه رمزارز بود، در کشور چین تاسیس شد. بسیاری از سرمایه گذاران بزرگ رمزارز که به وال (Whale) نیز مشهور هستند، در ابتدا در چین خود را نشان دادند. و علاوه بر همه این موارد، بخش بزرگ و عمده‌ای از استخراج کریپتو، در کشور چین قرار داشت. البته چین هنوز هم یک قطب برای استخراج رمزارز و کریپتو محسوب می‌شود.

با در نظر گرفتن تمامی این موارد، زمانی که این خبر را از طرف یکی از برجسته‌ترین موسسان صرافی می‌شنویم که دولت چین به رهبری حذب کمونیست قصد داشته قیمت بیت کوین را فرو نشاند و آن را سرکوب کند، به شدت معجب می‌شویم! اما جزئیات کار دقیقا چه بوده است؟

تلاش حزب کمونیست برای فرو نشاندن قیمت بیت کوین

در هفته گذشته، شرکت تحقیقاتی کریپتو که با نام Messari شناخته می‌شود، جلسه‌ای را با بابی لی (Bobby Lee) و برادر او، چارلی لی (Charlie Lee) داشته است. برای کسانی که نمی‌دانند، باید توضیح دهیم که بابی لی، موسس صرافی BTCC چین (یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین صرافی‌ها) است و چارلی لی نیز به عنوان خالق لایت کوین شناخته می‌شود.

در این جلسه و مصاحبه‌ای که این افراد با یکدیگر داشته‌اند، لی اعتراف کرده که دو بار توسط دولت چین فراخوانده شده (یک بار در سال ۲۰۱۳ و یک بار در سال ۲۰۱۶/۲۰۱۷) تا قیمت بیت کوین را سرکوب کرده و تحت فشار قرار دهد. البته همان طور که می‌دانید، به دلیل ذات و ماهیت بین المللی و جهانی رمزارز و بازار کریپتو، عملا چنین چیزی ممکن است و لی نیز به طرف حساب خود در دولت چین گفته بود که او حتی اگر بخواهد نیز نمی‌تواند کاری در این باره انجام دهد. شما می‌توانید توییت شرکت Messari درباره این مصاحبه را در زیر مشاهده کنید که نکات بسیار جالبی از آن استخراج می‌شود:

اگر قیمت پایین می‌آمد، آن‌ها خوشحال می‌شدند. آن‌ها آمدند و [زمانی که قیمت بیت کوین بالا رفت] گفتند که “تو کاری کردی قیمت بیت کوین به ۱۰۰۰ دلار برسد. آن‌ را به شدت پایین بیاور”[…] یادتان باشد که من با اعضای حزب کمونیست صحبت می‌کردم که به دست کاری کردن بازار مشهور بودند.

دولت راه طول و درازی را برای درک بیت کوین طی کرده است.

— Messari (@MessariCrypto) May 13, 2020

این مطلب راهم مطالعه کنید: استفاده از بلاک چین TON تلگرام توسط توسعه دهندگان چینی برای ایجاد یک شبکه جدید

رویکرد همچنان خوب نیست

پیش از این اشاره کردیم که کشور چین یکی از قطب‌های بازار کریپتو و رمزارز محسوب می‌شود و اهمیت زیادی برای این بازار دارد. با این که طبق اطلاعات منتشر شده و پیش بینی‌های تحقیقاتی CoinShares، دو سوم فعالیت ماینینگ یا استخراج بیت کوین، درون چین جریان دارد، اما دولت این کشور همچنان سوار موج ضد کریپتو است و وضعیت را با فرو نشاندن قیمت بیت کوین برای فعالان سخت می‌سازد. با این حال، هنوز مشخص نیست که چرا دولت هنوز نسبت به تغییر و دستکاری قیمت بیت کوین، اقدام می‌کند.

در سال گذشته، شعبه‌ شانگهای بانک مردمی چین، یک اعلامیه خدمات عمومی منتشر کرد که به نظر یک تجدید فعالیت و تغییر رویکرد را برای فعالیت‌های عمومی کریپتو خبر می‌داد. پس از این، پیشنهاد‌های اولیه کوین، پیشنهاد‌های اولیه صرافی و پیشنهادهای توکن‌ امنیتی مطرح شد.

اداره‌ی بانک مردمی شانگهای چین به تازگی یک به‌روزرسان نظارتی داشته است:

تقویت کردن تنظیم و کنترل، بستن (سرکوب کردن) مبادلات رمزارز.

— Dovey 以德服人 Wan 🪐🦖 (@DoveyWan) November 22, 2019

این پیام، با اعلامیه‌ی بانک مرکزی، ترکیب شد تا به صورت کامل درک کنیم که دولت چین از رمزارز و فعالیت‌های انجام شده در این زمینه، متنفر است. بانک مرکزی چین اعلام کرد که فروش توکن‌ها برای بیت کوین، اتریوم و دیگر رمزارزها، به صورت غیر قانونی و بدون مجوز باقی خواهند ماند و یک فعالیت مالی عمومی و غیر قانونی محسوب می‌شوند؛ به این صورت که فروش توکن‌های ممنوع شده و صدور این موارد غیر قانونی تلقی می‌شوند. طبق اعلامیه بانک مرکزی، رمزارزها، اقتصاد و نظم مالی در کشور را به صورت کلی مختل کرده‌اند و تحت هیچ شرایطی قانونی اعلام نمی‌شوند.

دولت چین در سال 2013 برای فرو نشاندن قیمت بیت کوین تلاش کرده بود

فرونشاندن قیمت بیت کوین در چین

همچنین بد نیست بدانید که یکی از سیاست‌های حفاظتی کشور چین، این است که با پول یوآن (Yuan) چین نمی‌توان به خرید یا مبادله‌ی رمزارز پرداخت. علاوه بر این، در فهرست قوانین دولتی چین که با نام Xinhua شناخته می‌شود نیز درباره بیت کوین، به شکل منفی صحبت شده و آن را یک پدیده‌ی “به شدت متمرکز” نامیده است. در این قوانین آمده است که بیت کوین جریانی است که برای آن اقلیم، بد محسوب می‌شود و همچنین این ارز به صورت عمده برای تراکنش‌ها و فعالیت‌های بازار سیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکته جالب این جا است که با وجود تمام اقدامات منفی دولت چین در این چندین سال برای فرو نشاندن قیمت بیت کوین کشور چین هنوز هم یکی از بزرگترین مناطق جهان برای فعالیت‌های رمزارز و کریپتو محسوب می‌شود و مردم این کشور دوست دارند در این زمینه به صورت قانونی به فعالیت بپردازند. وجود شرکت‌ها و صرافی‌های بزرگ رمزارز در چین و همچنین علاقه مردم نسبت به آن، همه چیز را ثابت می‌کند. پیش از پدیده هاوینگ سال ۲۰۲۰ که در ماه‌های گذشته در سال جاری رخ داد، Samson Maw از Blockstream اعلام کرد که در رسانه اجتماعی Weibo، مردم چین درباره بیت کوین به شدت صحبت می‌کنند و در واقع کلمه Bitcoin، نوزدهمین موضوع پر بحث در این رسانه اجتماعی محسوب می‌شود. برای افرادی که اطلاعی از Weibo ندارند، باید بگوییم که این رسانه اجتماعی در چین به شدت محبوب است و به نوعی نقش توییتر چینی را ایفا می‌کند.

نظر شما در مورد تلاش دولت چین برای مبارزه با رمزارزها و قیمت بیت کوین چیست؟ فعالیت رمزارز در این کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

منبع: Cryptoslate