همان‌طور که پذیرش ارزهای دیجیتال در بازارهای مالی و صنعت فناوری افرایش پیدا می‌کند، کاربران و دارندگان ارزهای دیجیتال در گوشه و کنار جهان بی‌وقفه در حال افزایش هستند. در این مطلب به تعریف و توضیح شاخص ترس و طمع بیت کوین پرداخته‌ایم که می‌تواند برای ورود به بازار ارز دیجیتال مورد توجه قرار بگیرد و کمک کننده باشد.

افزایش پذیرش و فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال

با وجود اینکه بیت کوین (BTC) که به لحاظ ارزش بازار و قیمت، برجسته‌ترین ارز دیجیتال است، نوسان زیادی را تجربه می‌کند، باز هم مردم به آن علاقه‌مندی نشان می‌دهند. رشد قابل توجه در تعداد کاربران ارزهای دیجیتال و کیف‌ پول‌های بلاکچینی می‌تواند مربوط به پذیرش تدریجی این دارایی‌های مجازی در خارج از حیطه ارز دیجیتال باشد.

اغلب دارندگان بیت کوین در فعالیت‌های مختلفی مشارکت دارند که مرتبط با درآمدزایی در حوزه ارز دیجیتال هستند. از میان محبوب‌ترین این فعالیت‌ها می‌توان به معامله‌گری بیت کوین اشاره کرد. کاربران به خرید و فروش و معامله رمزارز در صرافی‌های ارز دیجیتال و بازارگاه‌های (marketplace) آنلاین می‌پردازند. بعضی از کاربران، کوین‌های خود را برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال به‌کار می‌گیرند و بعضی‌ها بیت کوین خود را نگه‌می‌دارند، درحالیکه دائما تغییر و نوسان قیمت آن را بررسی می‌کنند، تا بتوانند مابالتفاوت قیمت را برداشت کرده و در تراکنش‌های دیگری از آن استفاده کنند.

در همه این فعالیت‌های مرتبط با ارز دیجیتال، عامل اصلی که باید مورد توجه قرار بگیرد، قیمت دارایی است. بیت کوین بسیار محبوب است چون فوق‌العاده بی‌ثبات است. آنقدر متغیر است که امروز می‌تواند ۱۱۰۰۰ دلار و روز بعد ۵۰۰۰ دلار باشد؛ هیچ کس نمی‌تواند بگوید چگونه خواهد بود.

سنجش عواطف تاثیر‌گذار بر بازار

علاقه‌مندان ارز دیجیتال، این ویژگی بی‌ثبات بیت کوین را یک شمشیر دو لبه‌ی بُرنده در زمان‌هایی که قیمت بسیار بالا یا  بسیار پایین است، می‌دانند. معامله‌گران، سرمایه‌گذاران و نگه‌دارندگان بیت کوین، هر زمان یکی از دو سناریو (قیمت‌های بسیار بالا و قیمت‌های بسیار پایین) حاصل می‌شوند، احساسات و هیجانات زیادی را تجربه می‌کنند. شایع‌ترین احساساتی که سرمایه‌گذاران تجربه می‌کنند، ترس و طمع هستند.

در امور مالی رفتاری، این عواطف با ابزاری به نام شاخص ترس و طمع (FGI) اندازه‌گیری می‌شود. اما قبل از اینکه به سراغ این ابزار برویم، ابتدا بگذارید ترس و طمع را در دنیای امور مالی تعریف کنیم.

تعریف مفاهیم ترس و طمع

یادگیری شاخص ترس و طمع بیت کوین

ترس و طمع چه تاثیری بر بازار دارند؟

ترس اینگونه تعریف می‌شود: «احساس ناخوشایندی است که به دلیل باور به خطرناک بودن، یا احتمال آسیب رسان و تهدیدآمیز بودن چیزی به‌وجود می‌آید.»

از سوی دیگر طمع اینگونه تعریف می‌شود: «تمایل شدید یا خودخواهانه به چیزی»، شامل قدرت یا ثروت.

تاثیر ترس و طمع بر بازار

در بستر امور مالی و سرمایه‌گذاری، این دو احساس بیشترین تاثیر را بر سرمایه‌گذاران دارند. ترس و طمع آن‌ها را در تصمیم‌گیری برای انجام حرکت بعدی،  چه در بازارهای سهام چه ارزهای دیجیتال تحت تاثیر قرار می‌دهند.

به گفته CNNMoney: «ترس بسیار زیاد می‌تواند سهام را به پایین‌تر از جایی که باید باشد، تنزل دهد. زمانی که سرمایه‌گذاران طمع می‌کنند، می‌توانند قیمت‌های بیش از اندازه برای سهام پیشنهاد دهند.» به زبان ساده، وقتی سرمایه‌گذاران مضطرب می‌شوند، احتمال دارد که سهام خود را بفروشند، که این می‌تواند قیمت سهام را کاهش دهد. وقتی سرمایه‌گذاران دچار طمع می‌شوند، نتیجه آن اغلب فومو یا ترس از دست دادن است. بنابراین، احتمالا آن‌ها سهام بخرند، که با توجه به افزایش تقاضا منجر به افزایش قیمت می‌شود. این دلیلی است که ترس و طمع اندازه‌گیری می‌شوند؛ که هر دو بر روی فعالیت‌های بازار تاثیرگذارند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تحلیل تکنیکال چیست؟ آموزش تحلیل تکنیکال بیت‌کوین و فوت‌و‌فن‌های آن

اندازه‌گیری احساسات غالب در بازار بیت کوین

شاخص ترس و طمع در ابتدا برای کمک و راهنمایی سرمایه‌گذاران در مورد فعالیت‌های بالقوه بازار ایجاد شد. این شاخص بصورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه اندازه‌گیری می‌شود و مشخص می‌کند که کدام احساس بیشترین تاثیرگذاری را روی سرمایه‌گذاران در خرید و فروش بیت کوین دارد.

شش شاخص ترس و طمع بیت کوین

در تعیین احساسی که محرک بازار بیت کوین در یک زمان مشخص است، وبسایت Alternative.me یک شاخص ترس و طمع بیت کوین ایجاد کرده است که از شش منبع یا ابزار سنجش استفاده می‌کند.

  1. نوسان (۲۵%): قیمت‌ در حال نوسان بیت کوین با استفاده از نوسانات فعلی و حداکثر کاهش آن، اندازه‌گیری می‌شود. مقادیر هر یک با میانگین مقادیر متناظر در ۳۰ روز و ۹۰ روز گذشته مقایسه می‌شود. همچنین اعلام شد که افزایش غیرمعمول در نوسانات نشان‌دهنده یک بازار سرشار از ترس است.
  2. حرکت بازار یا حجم بازار (۲۵%): مشابه اندازه‌گیری نوسانات، حرکت بازار و حجم فعلی آن هم با میانگین مقادیر در ۳۰ و ۹۰ روز گذشته مقایسه می‌شوند. سپس مقادیر هریک با هم جمع می‌شوند. وقتی که حجم خرید بالایی در یک بازار مثبت وجود دارد، گفته می‌شود که این نشان‌دهنده اعمال «بسیار صعودی یا فوق‌العاده طمع‌ورزانه» در بازار است.
  3. رسانه‌های اجتماعی (۱۵%): توییتر پلتفرمی است که در تجزیه و تحلیل از آن استفاده می‌شود. این کار از طریق جمع‌آوری و شمارش پست‌ها در هشتگ‌های مختلف برای بیت کوین انجام می‌شود، همچنین تعداد تعاملاتی که در چارچوب زمانی مشخصی دریافت شده‌اند، درنظر گرفته می‌شوند. این بیان می‌کند که تعامل بالا و غیرمعمول، منجر به افزایش علاقه‌مندی عمومی به بیت کوین می‌شود و همچنین حاکی از رفتار طمع‌ورزانه بازار است.
  4. نظرسنجی‌ها (۱۵%): نظرسنجی‌های ارز دیجیتال بصورت هفتگی انجام می‌شوند و از مردم در مورد برداشتشان از بازار پرسیده می‌شود. هر نظرسنجی انتظار ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ رای را دارد تا احساسات گروهی از سرمایه‌گذاران را دریابد.
  5. چیرگی (۱۰%): با توجه به وبسایت، چیرگی یک کوین، مانند سهم بازار کل بازار ارز دیجیتال است. بیت کوین هنوز بر بازار تسلط دارد. این بیان می‌کند که افزایش تسلط بیت کوین به دلیل ترس از سرمایه‌گذاری پر مخاطره روی آلت کوین‌ها است، به دلیل اینکه بیت کوینروز به روز بیشتر تبدیل به پناهگاه امن دنیای ارز دیجیتال می‌شود. از سوی دیگر وقتی تسلط بیت کوبن کاهش پیدا می‌کند، مردم بیشتر طمع می‌کنند که به سراغ آلت کوین‌های پر ریسک بروند.
  6. روندها (۱۰%): شاخصی که از داده‌های گوگل ترندز (Google Trends) برای جست‌وجو‌های مرتبط با بیت کوین استفاده می‌کند. سپس اعداد تحلیل می‌شوند؛ به ویژه تغییرات در حجم جست‌وجوها و سایر جست‌وجوهای رایج پیشنهاد شده. افزایش در تعداد جست‌وجوها نشان دهنده ترس در بازار است.
شاخص ترس و طمع

شاخص ترس و طمع بیت کوین چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟

چگونه به‌درستی از شاخص ترس و طمع بیت کوین استفاده کنیم؟

در خواندن شاخص، مقدار صفر که در سمت چپ قرار می‌گیرد، به معنی «ترس زیاد» است. این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران نگران هستند و این امکان وجود دارد که طی این دوره، بیت کوین را با قیمت پایین‌تری بخرید.

از سوی دیگر، مقدار ۱۰۰، که در سمت راست قرار می‌گیرد، به معنی «طمع بسیار زیاد» است. زمانی که این غالب است، باید فروش بیت کوین را درنظر بگیرید، چرا که بازار در نهایت خود را اصلاح می‌کند و منجر به افت قیمت می‌شود.

ترسیدن یا طمع داشتن؟

با تمام مواردی که مورد بحث قرار گرفت، یاد گرفتیم که شاخص ترس و طمع بیت کوین می‌تواند یک ابزار عالی برای درنظر گرفتن زمان ورود به بازار بیت کوین باشد. یکی از نقل قول‌های معروف سرمایه‌گذاری از وارن بافت می‌گوید: «وقتی دیگران طمع می‌ورزند، شما بترسید؛ وقتی دیگران ترسیده‌اند، شما حریص باشید.»

درحالیکه این می‌تواند برای بعضی‌ها موثر باشد، باز هم ضروری است که داده‌های تاریخی و مقادیر بررسی شوند تا حرکت تحلیل‌ها در زمان‌های مختلف فهمیده شود. زمان‌هایی که ترس بر بازار غلبه می‌کند را بررسی کنید و مراقب تغییرات غیرمعمول در شاخص باشید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا زمان مناسب برای ورود به بازار ارز دیجیتال را دریابید، بهترین زمان برای خرید و فروش بیت کوین را تشخیص دهید و در طولانی مدت در فرصت‌های تجاری قابل توجهی به یاری شما می‌آید.

نظرات و پیشنهادات خود را از طریق وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: WeTheCryptos