در تاریخ ۱۳ فوریه سال ۲۰۲۰، لری هارمون، از آکرون اوهایو به ۳ جرم متهم شد: پولشویی، فعالیت تجاری بدون مجوز انتقال پول و انجام انتقال پول  DC (بخش فدرال واشنگتن دی سی) بدون مجوز. مطابق قوانین وزارت دادگستری (DOJ)، هارمون بدون ثبت‌نام به‌عنوان یک کسب‌وکار خدمات پولی یا انتقال‌دهنده پول، «هلیکس» را اجرا کرد که همچنین به‌عنوان «میکسر» یا «ترامبلر» شناخته می‌شد. این فناوری‌ها به کاربر امکان می‌دهند منشاء بیت‌کوین خود را نامشخص و مخفی نگه دارند. این کار قوانین حفظ حریم خصوصی را زیر سوال می‌برد. در این مطلب از کوین نیک می‌خواهیم به بررسی حفظ حریم خصوصی و قابلیت تعویض پذیری بیت کوین بپردازیم. با ما همراه باشید.

مقررات مربوط به حفظ حریم خصوصی بیت‌کوین

مطابق قانون اسرار بانکی (BSA)، مبادله ارز مجازی، یک فعالیت قانون‌گذاری‌شده توسط FinCEN است. بر طبق قوانین FinCEN ، »مبادله‌کننده، شخصی است که به‌عنوان یک کسب‌وکار در صرافی ارز مجازی در ارتباط با ارز واقعی، وجوه یا ارزهای مجازی دیگر فعالیت دارد.» مبادله‌گر باید در FinCEN به‌عنوان یک کسب‌وکار خدمات پولی (MSB) ثبت‌نام کند. همچنین باید پس از ثبت‌نام، روش‌های قابل قبولی را برای جلوگیری از پولشویی اجرا کند.

تجزیه‌وتحلیل بلاک‌چین و حفظ حریم خصوصی مالی

با تحول استاندارد متعارف، یکی از راه‌های ممکن برای جلوگیری از پولشویی، تجزیه‌و‌تحلیل بلاک چین است. شرکت‌های تجزیه‌وتحلیل بلاک‌چین، بودجه بازاریابی زیادی دارند و صرافی‌های ارزهای رمزنگاری‌شده را برای استفاده از خدمات خود به‌منظور «کاهش خطر» عدم پیروی از قوانین ترغیب می‌کنند.

به‌طور مشابه، اگرچه طبق قانون الزامی نیست، برخی از بانک‌های بزرگ‌تر، استفاده از خدمات تجزیه‌وتحلیل قانونی بلاک‌چین را شرط بازکردن حساب بانکی قرار داده‌اند. درست مانند تحت‌نظر داشتن یک شبکه کلاهبرداری که توسط ادوارد اسنودن در سال ۲۰۱۳ افشا شد، این سرویس‌ها سعی در شناسایی تاریخچه بیت‌کوین دارند که (در غیاب سایر اقدام‌های مداخله‌گر) به‌صورت بالقوه تمام معامله‌های گذشته و آینده انجام‌شده توسط کاربری را شخص می‌کنند که این معامله را منتشر کرده است.

تجزیه‌و‌تحلیل قانونی بلاک‌چین می‌تواند شامل مجموعه مقادیر زیادی از اطلاعات شخصی در مورد عادت‌های خرج‌کردن یک کاربر، کل دارایی او و این‌ مسئله شود که آیا این بیت‌کوین سر از دارک وب (dark web) درآورده یا برای کارهای غیرقانونی استفاده شده است یا خیر؟ گذشته از ملاحظه‌های حفظ حریم خصوصی مربوط به جمع‌آوری بیش از حد داده‌ها، نیاز شرکت‌ها برای خرید این خدمات می‌تواند هزینه‌های ورود به صنعت رمزارزها را به‌میزان قابل توجهی افزایش دهد و باعث کاهش رقابت و محروم‌کردن مصرف‌کنندگان از گزینه‌هایی شود که در زمان دستیابی به خدمات مالی داشتند.

اگر یک سرویس تجزیه‌و‌تحلیل بلاک‌چین مشخص کند که بیت‌کوین خاصی در فعالیت‌های غیرقانونی استفاده شده است، به این بیت‌کوین «لکه‌دار» یا آلوده گفته می‌شود. مفهوم بیت‌کوین لکه‌دار بحث‌برانگیز است. هدف نهایی یک شرکت تجزیه‌و‌تحلیل بلاک‌چین و دولتی که خدمات خود را به آن ارائه می‌دهند، شناخت مالکین بیت‌کوین است. دستیابی به این هدف بسیار دشوار است، اما اگر بتوانند به آن دست یابند، حریم خصوصی مالی در لایه بیت‌کوین وجود نخواهد داشت.

«تمیز ‌کردن» بیت‌کوین

یکی از روش‌های خطاناپذیر برای حذف بیت‌کوین به اصطلاح لکه‌دار، توقیف آن توسط دولت و فروش مجدد در حراج است. پس از عبور از فیلتر دولت، صرافی‌های قانونی ارزهای رمزنگاری‌شده می‌توانند دوباره آن‌ بیت‌کوین را بپذیرند. حالا این بیت‌کوین «تمیز» است.

راه دیگر برای «تمیز‌ کردن» یک بیت‌کوین، قطع ارتباط بین معامله‌های گذشته و فعلی بیت‌کوین با اجرای آن از طریق یک تامبلر/میکسر یا کوین جوین (CoinJoin) است. تامبلرها و میکسرها متعهد هستند: این بدان معنی است که وقتی شخصی از تامبلر یا میکسر استفاده می‌کند، آن‌ها باید کنترل سکه‌های فرد را به شخص دیگری واگذار کرده و اعتماد کنند که شخص، این بیت‌کوین را به آن‌ها بازمی‌گرداند. در مقابل، کوین جوین روش‌های مختلفی ارائه می‌دهد که با استفاده از آن‌ها، نیازی به قربانی‌کردن کنترل سکه‌های شما وجود ندارد.

در حالی‌ که اکثرا موافقند دولت برای مبارزه با جرم و جنایت، سهم قانونی دارد، برخی از طرفداران حفظ حریم خصوصی نگران این هستند که استانداردهای صنعت به‌شدت تحت‌تاثیر دو نیروی قدرتمندی قرار گیرند که ممکن است به‌درستی نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی مالی را ارزیابی نکنند:

۱. گروه ویژه اقدام مالی جهانی (FATF)؛ یک آژانس بین دولتی که به‌دنبال کمک به دولت‌های جهانی در زمینه نظارت و جمع‌آوری مالیات است.

۲. شرکت‌های منطبق بر قوانین که می‌خواهند از قراردادهای سودآور دولت، به‌صورت بی‌حدوحصری برخوردار شوند.

از دیدگاه مدافعین حفظ حریم خصوصی، هرچه ارزیابی‌های گروه‌های ذی‌نفع (بخش دولتی یا خصوصی) شدیدتر باشد، شرکت‌های منطبق بر قوانین، پول بیشتری کسب می‌کنند. در دنیای ایده‌آل برای یک شرکت تجزیه‌و‌تحلیل قانونی بلاک‌چین، حریم شخصی کاربر ممکن است شواهدی از فعالیت مجرمانه تلقی شود.

تمیز ‌کردن بیت‌کوین در حفظ حریم خصوصی

حریم خصوصی بیت کوین

این مطلب راهم مطالعه کنید: آموزش ورود به عرصه‌ی ماینینگِ بیت کوین

حفظ حریم خصوصی و تعویض‌پذیری باهم مرتبط هستند

تعویض‌پذیری با عنوان «توان جایگزینی به‌جای یکدیگر» تعریف شده است. تعویض‌پذیری یکی از ویژگی‌های مهم پول است. مثال زیر را در نظر بگیرید:

اگر آلیس یک اسکناس ۱۰ دلاری به باب قرض بدهد، آلیس دیگر نیازی به بازپس‌گرفتن همان اسکناس ۱۰ دلاری ندارد. هر اسکناس ۱۰ دلاری می‌تواند به عنوان پول داده شود. به‌همین صورت، آلیس می‌تواند یک اسکناس ۵ دلاری و ۵ اسکناس ۱ دلاری را بپذیرد و همچنان راضی باشد، زیرا کل این رقم برابر با ۱۰ دلار است.

برعکس، به عنوان نمونه‌ای از عدم تعویض‌پذیری، اگر آلیس اتومبیل خود را به باب قرض دهد، بازگرداندن یک اتومبیل دیگر از طرف باب قابل قبول نیست، حتی اگر مانند همان مدل اتومبیل اصلی آلیس باشد. خودروها با توجه به بحث مالکیت آن‌ها، تعویض‌پذیر نیستند. (با این‌ حال، بنزینی که باب برای پرکردن اتومبیل در هنگام بازگشت خود خریداری می‌کند، تعویض‌پذیر است.)

درست همانند بیت‌کوین، نگرانی قریب‌الوقوعی وجود دارد که اگر برخی از بیت‌کوین‌ها متفاوت از بقیه به‌کار برده شوند، یکی از خصوصیات ذاتی بیت‌کوین به‌عنوان پول افت کرده و به‌صورت بالقوه، جلوی آینده بیت‌کوین را به‌عنوان یک ارز دیجیتال ذخیره جهانی خراب می‌کند.

تامبل‌کردن و میکس‌کردن سکه

از آنجایی‌ که بلاک‌چین بیت‌کوین با استفاده از یک کاشف بلوک قابل اثبات است، برخی از کاربران اقدام به میکس‌کردن یا تامبل‌کردن سکه می‌کنند (به این معنی ‌که یک کاربر، بیت‌کوین‌های خود را به سرویسی می‌فرستد که آن‌ها را بپذیرد و سپس مبلغ تعیین‌شده، منهای کارمزد را به مقصد مورد نظر توسط فرستنده ارسال می‌کند). این امر باعث می‌شود که شناسایی مبدا برای گیرنده تقریبا غیرممکن باشد. این‌که افرادی در معامله‌های خود حریم خصوصی بخواهند، می‌تواند به‌دلیل کارهای نادرست باشد، اما دلایل موجهی هم برای استفاده خصوصی از بیت‌کوین وجود دارد. به‌عنوان مثال، شاید شما نخواهید افرادی که با آن‌ها معامله می‌کنید، بدانند که چه مقدار پول دارید یا این‌که نتوانند تمام معامله‌ها و همکاری‌های شما را در گذشته و آینده ببینند.

کوین جوین (CoinJoin)

کوین جوین، اولین‌بار توسط گرگ مکسول (Greg Maxwell) در سال ۲۰۱۳ معرفی شد؛ روشی برای حفظ حریم خصوصی است که نیازی به سپردن امانت به طرف دیگر ندارد. کوین جوین فرآیندی است برای ترکیب چند پرداخت بیت‌کوین از چند سرمایه‌گذار در یک معامله به‌منظور دشوار ساختن تشخیص این‌که کدام خرج‌کننده به چه کسی پرداخت کرده است. وجه تمایز کوین جوین، نرم‌افزار بودن آن است. همچنین این نرم‌افزار از مقررات مربوط بهFinCEN  معاف است.

میکسرهای نگهبان

در بخش ۱.۵.۴ دستورالعمل FinCEN ماه مه ۲۰۱۹ اعلام شده است که «ارائه‌دهندگان خدمات ناشناس» (مانند میکسرهای نگهبان) فرستنده پول طبق مقررات FinCEN هستند.

هلیکس به‌عنوان یک میکسر نگهبان فعالیت می‌کرد؛ «جایی‌که گفته می‌شود سکه‌های کاربران به کنترل هارمون ارسال شده و مبادله می‌شدند. سپس سکه‌های متفاوتی به کاربر یا به مقصد از پیش تعیین‌شده برگردانده می‌شدند.» این‌ کار در تعریف انتقال پول قرار می‌گیرد.

SDNY

در چند سال گذشته شاهد ارتباط پولشویی و هزینه‌های انتقال پول بوده‌ایم. جای تعجب نیست که هارمون، با وجود زندگی در اوهایو و انجام معامله با افسر مخفی که در دی سی بود، در مادر همه دادگاه‌ها، یعنی منطقه جنوبی نیویورک (SDNY) محاکمه می‌شود. این همان دادگاهی است که راس اولبریشت (Ross Ulbricht) را به حبس ابد به‌اضافه ۴۰ سال زندان محکوم کرد. SDNY همچنین پرونده ریپل، تتر /بیتفینکس/نوبل بانک، Shrem، Haney، MLARS و Vinnik را در میان هزاران پرونده دیگر دادرسی کرده است. دلیل آن هم این است که SDNY صلاحیت رسیدگی به پرونده‌های مربوط به تروریسم، پولشویی، مواد مخدر بین‌المللی و هر نوع جرم دیگری را دارد که FBI ، DEA یا ICE معتقدند می‌تواند امنیت ملی ایالات متحده را تهدید کند.

SDNY در حفظ حریم خصوصی

بیت کوین و حریم خصوصی

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا نرخ بیت کوین هنگام استخراج آخرین سکه، ارزش سرمایه گذاری خواهد داشت؟

FinCEN Guidance در مقابل قانون

احتمالا همه ما راهنمای FinCEN  ۲۰۱۹ را دیده‌ایم، با یک سلب مسئولیت ۲ صفحه‌ای که بیان می‌کند این فقط یک راهنما است. قوانینی که هارمون به آن‌ها متهم شد به شرح زیر هستند:

۱. پولشویی پول فدرال

۲. انتقال پول فدرال

۳. انتقال پول از ناحیه کلمبیا

وی در ارتباط با AMLD5، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) یا پولشویی بین‌المللی متهم نشده است، اما ما به اختصار آن‌ها را هم مورد بررسی قرار خواهیم داد، زیرا او می‌توانست به هریک از این موارد متهم شود.

قانون پولشویی فدرال

پولشویی فدرال، ارسال و دریافت معامله‌های مالی «شامل درآمد حاصل از فعالیت غیرقانونی مشخص … با هدف ارتقا»، یک فعالیت غیرقانونی است. عنوان ۱۸ USC § ۱۹۵۶(a) را ببینید. این اتهام‌ها می‌گویند که بیت‌کوین از طریق آلفابی (AlphaBay) برای خرید مواد مخدر غیرقانونی استفاده شده است. خرید بیت‌کوین برای مواد مخدر در آلفابی اتفاق افتاد، سپس فروشنده مواد مخدر، بیت‌کوین‌ها را به هلیکس فرستاد. هارمون می‌دانست که این بیت‌کوین، درآمد حاصل از فعالیت غیرقانونی است، زیرا خودش در مورد استفاده از آلفابی برای خرید مواد مخدر نوشته است. سپس او بیت‌کوین‌ها را مخلوط کرد و دوباره برای خودش، در DropBit (یکی دیگر از معامله‌های لایه‌بندی) فرستاد و از آن‌جا، یک کاربر معمولی می‌توانست ناآگاهانه این بیت‌کوین لکه‌دار را به‌دست بیاورد.

انتقال پول (فدرال)

پیچیدگی دیگر اتهام فدرال این است که اکثر پرونده‌های پولشویی شامل فعالیت تجاری خدمات پولی ثبت‌نشده هم هستند؛ به این معنی‌ که این شرکت قبل از راه‌اندازی وب‌سایت دارویی خود در دارک وب، در FinCEN ثبت‌نام نکرده است. در نتیجه، این بدان معنی است که آن‌ها داده‌های کاربر را جمع‌آوری و فعالیت مشکوک را گزارش نکرده یا مالیات پرداخت نکرده‌اند. به‌نظر می‌رسد این اتهام درست باشد.

در ابتدا، این پرونده جالب به‌نظر می‌رسید، زیرا اولین پرونده در ارتباط با استفاده از میکسرها بود. این میکسر در واقع نقشی ندارد، زیرا انتقال بیت‌کوین از آلفابی به هلیکس و سپس از هلیکس به کیف پول DropBit، هر دو «انتقال» هستند، خواه این سکه‌ها اصلا در هلیکس مخلوط شده باشند یا خیر.

انتقال پول (DC)

اتهام DC علیه هارمون غیر‌منتظره بود. قانون انتقال پول DC هرگز اصلاح نشده تا بیت‌کوین را دربرگیرد و در برابر بیت‌کوین آزمایش نشده است. علت ورود حوزه قضایی، انجام معامله توسط عامل مخفی از طریق دی سی است. در نتیجه این پرونده، دی سی ممکن است قانون انتقال پول خود را اصلاح کند. ایده خوبی است که آن‌ها به مونتانا، ایالتی بدون قانون انتقال پول یا وایومینگ (که قوانین انتقال پول دیجیتال را تصویب کرده) نگاهی بیندازند.

انتقال پول (DC) در حفظ حریم خصوصی

انتقال پول (DC) بیت کوین

این مطلب راهم مطالعه کنید: قصد استفاده از روش پرداخت با بیت کوین در سایت خود را دارید؟ ابتدا این مطلب را مطالعه کنید

FATF و AMLD5

در حالی ‌که هارمون طبق راهنمای FATF متهم نبوده و نمی‌تواند متهم باشد، زیرا FATF‌ یک راهنمای سخت‌گیرانه بوده و AMLD5 بخش اعظم این راهنمایی را به‌کار گرفته است. دستورالعمل (AML / CTF EU 2018/843 (AMLD5 در «ژورنال رسمی اتحادیه اروپا» منتشر شد و از ۱۰ ژانویه سال ۲۰۲۰ به ‌مرحله اجرا درآمد. این سرویس افرادی را دربرمی‌گیرد که می‌توانند مبادله خدمات بین فیات و ارزهای رمزنگاری‌شده و همچنین کیف پول‌های نگهبان را فراهم کنند.

راهنمای ۵۹ FATF که به‌صورت برجسته در گوگل به‌نمایش درآمده است، همه کشورهای عضو را به اتخاذ قوانین آمریکایی ترغیب می‌کند. با این ‌حال، این راهنما مفاهیمی از «راستی‌آزمایی افزایش‌یافته» در رابطه با ارز دیجیتال یا نرم‌افزارهای مبتنی بر حفظ حریم خصوصی را معرفی می‌کند.

دستورالعمل AMLD5 نشان می‌دهد که گسترش دامنه آن ضروری است «تا ارائه‌دهندگان مشغول انجام خدمات مبادله بین ارزهای مجازی و ارزهای فیات و همچنین ارائه‌دهندگان کیف پول نگهبان» باشند. همچنین پیشنهاد می‌کند که اتحادیه اروپا با استخدام «نهادهایی» برای نظارت بر استفاده از ارزهای مجازی، مانع «فعالیت مشکوک» شوند. «چنین نظارت» و دستورالعمل‌هایی، «یک رویکرد متعادل و متناسب را فراهم می‌کند و از پیشرفت‌های فنی و درجه شفافیت بالایی محافظت می‌کند که در زمینه امور مالی جایگزین و کارآفرینی اجتماعی حاصل می‌شود.»

سبد انتقال پول (OFAC)

هارمون متهم به نقض هیچ یک از قوانین OFAC نبود، اما می‌توانست باشد. اگر او معامله‌ای را برای یک شخص، کشور یا آدرس کیف‌پول بیت‌کوینی پردازش می‌کرد که در لیست تحریم‌ها قرار دارد، این قانون را نقض کرده بود. با این ‌حال، از آنجایی که هارمون داده‌های KYC را در مورد مشتریان خود در هلیکس جمع‌آوری نکرده، به‌احتمال زیاد نمی‌داند که آیا به اعضای لیست تحریم‌ها خدمات داده است یا خیر. OFAC مانند FinCEN یکی از مولفه‌های وزارت دارایی است و تحریم‌های اقتصادی و تجاری را اجرا و اعمال می‌کند.

آیا افرادی ‌که با بیت‌کوین کار می‌کنند، باید بدانند بیت‌کوین آن‌ها از کجا آمده است؟

خیر، افراد طبق دستورالعمل FinCEN در سال ۲۰۱۳ «کاربر» هستند. کاربر شخصی است که «ارز مجازی را برای خرید کالا و خدمات یا سرمایه‌گذاری به‌عنوان وسیله پس‌انداز، مصون‌سازی یا ذخیره ارزش، تهیه می‌کند». کاربران توسط FinCEN قانون‌گذاری می‌شوند. با این ‌حال، افراد ملزم به پرداخت مالیات بر سود سرمایه هستند و اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط FinCEN و بیشتر سازمان‌های دولتی تحت تفاهم‌نامه‌ای قرار دارد که می‌توان آن را با IRS به‌اشتراک گذاشت.

استثنایی که به‌نظر ما هنوز در دادگاه آزمایش نشده،  قوانین مربوط به دریافت اموال مسروقه است. معمولا برای این‌که کسی در مورد دریافت اموال مسروقه گناهکار باشد، باید بداند اموالی او دزدی هستند. برای اکثر کاربران، این نوع آگاهی، برای اهداف عملی غیرممکن است.

بیت‌کوینرها و حفظ حریم خصوصی

سبد انتقال پول (OFAC) بیت کوین

این مطلب راهم مطالعه کنید: تاثیر کرونا روی ماینرهای بیت کوین چگونه است؟

نتیجه‌گیری

برقراری تعادل میان تلاش‌ها برای اجرای قانون و حفظ حریم خصوصی چالش‌برانگیز است. هیچ‌کس نمی‌خواهد تروریسم یا جنایت‌های خشونت‌آمیز را ببیند، اما زمانی که ما به‌عنوان یک جامعه، از بسیاری حریم‌های مالی خود دست بکشیم، حقوق فردی در معرض خطر قرار می‌گیرد.

مطمئنا حفظ تعویض‌پذیری بیت‌کوین برای رسیدن به یکی از گزاره‌های ارزش اصلی خود است؛ یعنی آزادی. بیت‌کوین، ارز اینترنتی است و اینترنت باید رایگان و جهانی باشد. همه کشورها از مزیت یک سیستم مالی قوی و پایدار یا یک دولت قابل اطمینان برخوردار نیستند. هنگامی ‌که حریم خصوصی از بین می‌رود، آزادی بیان و همکاری هم از بین می‌رود. ما هر روز حریم شخصی خود را از دست می‌دهیم، زیرا موافقت می‌کنیم از راه‌حل‌های نگهدارنده بیت‌کوین استفاده کنیم. حریم خصوصی و امنیت داده‌ها مشکوک نیستند؛ آن‌ها اقدام‌هایی برای محافظت از هویت ما در برابر هکرهای آمریکایی و خارج از کشور هستند.

همان‌طور که در بالا اشاره شد، صرافی‌ها باید برای جلوگیری از پولشویی، گام‌های «منطقی» بردارند. صرافی‌ها باید تصمیم بگیرند که آیا این به‌معنی پذیرش یا مسدودکردن سکه‌های مختلط است. هیچ استاندارد مدونی وجود ندارد. هیچ «قانونی» برای کوین جوین وجود ندارد. هیچ پاسخ قطعی در مورد این‌که چقدر باید بررسی کنند یا این‌که آیا اصلا باید بررسی انجام شود یا خیر، وجود ندارد.

با توجه به نگرانی‌های قانونی در مورد حفظ حریم خصوصی که در بالا بیان شد، ما صرافی‌ها را ترغیب می‌کنیم که در معامله بیت‌کوین، بدون هیچ‌گونه شواهدی از تخلف، به‌عنوان مدرک فعالیت مشکوک یا جنایتکارانه، از کوین جوین استفاده نکنند. ما کوین جوین را به‌گونه‌ای می‌بینیم که هیچ تفاوتی با سایر روش‌های استاندارد حفظ حریم خصوصی در بیت‌کوین ندارد، مانند عدم استفاده مجدد از آدرس‌های بیت‌کوین.

ساتوشی ناکاموتو: برای حفظ حریم خصوصی، بهتر است از آدرس‌های بیت‌کوین تنها یک‌بار استفاده کنید.

کاربران بیت‌کوین نباید از اطلاعات امنیتی اجتماعی خود پرده بردارند و اطلاعات شخصی خود را فاش کنند. حفظ حریم خصوصی بیت‌کوین به افراد کمک می‌کند دور از هکرها، تروریست‌ها و کلاهبرداران به معامله خود ادامه دهند.

هنگام دستیابی به حریم خصوصی بیت‌کوین، قیمت‌گذاری آن دشوار است. خصوصی نگه‌داشتن شبکه بیت‌کوین را می‌توان به‌عنوان یک عمل متحد توسط بیت‌کوینرها در آمریکا تصور کرد تا بتوانند این شبکه را برای بیت‌کوینرهای ونزوئلا و هنگ کنگ و در واقع در سراسر جهان، امن و مفید نگه دارد. اگر متحد باشیم دوام می‌آوریم، در غیر این‌صورت از بین خواهیم رفت. قدرت در اتحاد است.

منبع: Bitcoinmagazine