سومین هاوینگ بیت کوین دو روز پیش اتفاق افتاد. در آخرین بلاک بیت کوین پیش از هاوینگ، پیامی درج شد که با اشاره به بحران مالی سال ۲۰۲۰ ایهامی به جِنِسس بلاک (اولین بلاک استخراج‌شده) بیت کوین داشت. برای اطلاع بیشتر از اخبار حوزه رمزارز با کوین نیک همراه باشید.

آخرین بلاک بیت کوین استخراج‌شده پیش از نصف‌شدن (هاوینگ) پاداش بلاک بیت کوین حاوی یک پیام رمزنگاری‌شده با این مضمون بود:

نیویورک تایمز: در ۹ آوریل ۲۰۲۰، فدرال رزرو ۲/۳ تریلیون دلار پول به اقتصاد تزریق کرده که بسیار بیشتر از کمک مالی سال ۲۰۰۸ است.

این پیام ارجاعی مستقیم به پیامی دارد که در اولین بلاک استخراج‌شده در بلاک چین بیت کوین (یا همان Genesis block) توسط ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت کوین، درج شد.

اولین بلاک ساتوشی که در سال ۲۰۰۹ استخراج شد حاوی پیام رمزنگاری‌شده مشابهی بود:

تایمز: در ۳ ژانویه ۲۰۰۹ خزانه‌داری بریتانیا به بانک‌ها کمک مالی اهدا می‌کند.

پیام‌هایی مانند این را می‌توان در مبنای کوین یک بلاک بیت کوین استخراج‌شده درج کرد. مبنای کوین یک داده ورودی فنی است که به ماینرها اجازه می‌دهد پاداش بلاک دریافت کنند. این مبنای کوین البته حاوی فضایی برای داده‌های دلخواه نیز هست، مانند پیام‌های جاسازی‌شده.

پیام مخفی درج‌شده توسط استخر استخراج بیت کوین

این پیام رمزنگاری‌شده مشاهده‌کنندگان این ارز دیجیتال را در لحظه غافلگیر کرد. با این حال، بعد مشخص شد که استخر استخراج Antpool، که بلاک مذکور را استخراج کرده بود، خود این پیام را جایگذاری کرده است.

اشاره به تصمیم فدرال رزرو برای چاپ تریلیون‌ها دلار پول بی‌پشتوانه برای پوشش بحران مالی سال جاری با احساسات جامعه رمزارز در خصوص هاوینگ ۲۰۲۰ بیت کوین همزمان شده است. بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به چاپ بی‌رویه اسکناس برای ارائه کمک‌های مالی دولتی، ارزش دلار ایالات متحده به‌شدت تنزل پیدا خواهد کرد.

همانطور که در آخرین پیام‌ درج‌شده در بلاک چین اشاره شده است، میزان چاپ پول برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در بحران مالی سال ۲۰۲۰ از برنامه‌های حمایتی بانکدارها و دولت‌ها در سال ۲۰۰۸ نیز تجاوز کرده است. با این حال، از آنجا که این پیام در ۹ آوریل نوشته شده است، به نظر می‌رسد رقم ۲/۳ تریلیون دلار اندکی قدیمی شده باشد زیرا پس از این تاریخ، دولت ایالات متحده چند تریلیون دلار دیگر نیز به این میزان اضافه کرده است.

بیت کوین در مقابل چاپ‌کنندگان پول

از ابتدای ماه آوریل، تاثیر اقتصادی ویروس کرونا افزایش یافته است. در مجموع، ایالات متحده بیش از ۶ تریلیون دلار پول در میانه بحران مالی سال جاری برای احیای اقتصادی این کشور چاپ کرده است.

پیام درج‌شده توسط استخر استخراج Antpool وضعیت این ارز دیجیتال و خصوصا توانایی و تمایل آن را برای جایگزینی سیستم ارز فیات بیش از پیش برجسته می‌کند. سیستم ارز فیات طی چند ماه گذشته به طور ویژه نشان داد که تا حد زیادی در معرض دستکاری مقامات دولتی کشورها است و به‌راحتی ممکن است دچار تورم و کاهش بها شود.

با پایان یافتن هاوینگ بیت کوین، اکنون نرخ تورم این ارز دیجیتال به نصف کاهش یافته است. از این به بعد، ماینرها به جای ۱۲/۵ بیت کوین برای هر بلاک، ۶/۲۵ بیت کوین دریافت خواهند کرد.

منبع: Cryptopotato