اگرچه بیت‌کوین به‌عنوان یک وسیله سرمایه‌گذاری طراحی نشده، اما افزایش ارزش بیت‌کوین، آن را به بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۱۲۰۰ سال گذشته تبدیل کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب از کوین نیک با ما همراه باشید.

افزایش ارزش بیت کوین چیست (BTC) طی ۱۱ سال گذشته، آن را تقریبا از تمام ارزهای قانونی جهان متمایز کرده است.

بانک‌های مرکزی در سراسر جهان همچنان به تولید انبوه پول می‌پردازند و عمدا ارزش ارزهای موجود را از طریق تورم کاهش می‌دهند. آن‌ها همچنین بیشتر از ۱۱ سال زمان داشتند تا اثرهای بیت‌کوین را جمع‌آوری کنند. بنابراین، چگونه ارزهای قانونی اصلی می‌توانند با بیت‌کوین مقایسه می‌شوند؟

بیت‌کوین بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری : نواری که سایر ارزها با آن سنجیده می‌شوند

اولین بیت‌کوین در سوم ژانویه سال ۲۰۰۹ استخراج شد.

اولین معامله تجاری پذیرفته‌شده در تاریخ ۲۲ مه ۲۰۱۰ انجام شد. لازلو هانیک ( Laszlo Hanyecz) در رویدادی که از آن زمان به‌عنوان روز پیتزا بیت‌کوین جاودانه شد، ۱۰٫۰۰۰ بیت‌کوین را برای ۲ عدد پیتزا پرداخت کرد. با وجود پیتزاهایی به‌ارزش حدود ۳۰ دلار، در آن زمان این مقدار در حدود ۰٫۰۰۳ دلار برای هر بیت‌کوین ارزش داشت.

نرخ ارز حتی قبل از این، بر اساس میزان انرژی لازم برای استخراج هر بیت‌کوین محاسبه می‌شد. در اکتبر ۲۰۰۹، این روش نرخ ارز، ۱٫۳۰۹٫۰۳ بیت‌کوین را معادل یک دلار یا ۰٫۰۰۰۷۶۴ دلار را معادل یک بیت‌کوین پیشنهاد کرد.

با این حال، مشخص نیست که آیا فردی با این قیمت نظری، بیت‌کوینی را خریداری کرده یا نه، بنابراین ما برای سادگی، تقریبا قیمت ۱۰ سال پیش و اولیه ۰٫۰۰۳ دلار را برای بیت‌کوین یا همان بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در نظر خواهیم گرفت. در آن ۱۰ سال، ارزش بیت‌کوین بیش از ۳۲۰،۰۰۰،۰۰۰ درصد تعیین شده بود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: افزایش تعداد دارندگان بیت کوین در سال ۲۰۲۰

ارزهای قانونی

دلار از زمان تصویب قانون سکه در سال ۱۷۹۲، ارز رسمی ایالات متحده بوده است. بنابراین، چگونه این ارزش در ۲۲۸ سال به‌طور پیوسته کاهش یافته است؟

بر اساس داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده، یک دلار در سال ۱۷۹۲ معادل ۲۶/۷۱ دلار امروز خریداری می‌شد. به‌عبارت دیگر،  دلار بیش از ۹۶ درصد از ارزش خود را در ۲۲۸ سال از دست داده است.

این رقم ممکن است تعجب‌آور باشد، زیرا اغلب اوقات آماری می‌شنویم مبنی بر این‌که دلار مقدار زیادی از ارزش خود را از سال ۱۹۰۰ از دست داده است. ارزش دلار در ۱۵۰ سال اول خود بالا و پایین می‌شد و بیشترین ارزش آن از زمان جدا شدن از استاندارد طلا در سال ۱۹۷۱ از بین رفته است.

بیت‌کوین بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری

رقیب خوش‌ذوق اروپا

متاسفانه در حال حاضر یورو مانند دلار از همان موضوعات طراحی رنج می‌برد. تورم به این معنی است که امروز یک یورو معادل ۰/۷۰ یورو در سال ۱۹۹۹ بوده، یعنی تنها در ۲۱ سال اخیر ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است و همین امر بیت‌کوین را به‌عنوان بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری برجسته می‌کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چرا باید به روش پرداخت از طریق بیت کوین در کسب و کار خود فکر کنیم؟

صدایی مانند پوند؟

قدیمی‌ترین واحد پول جهانی که هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد، پوند انگلیس است که قدمتی چشمگیر بیش از ۱۲۰۰ سال دارد.

البته پوند استرلینگ اعشاری امروزی، قدیمی‌تر از پوند اصلی بوده است و به زمانی قبل از شکل‌گیری بریتانیا و حتی انگلیس (با اتحاد انگلیسی‌ها، ساکسون‌ها و دانمارکی‌ها در ۹۲۷) برمی‌گردد. این امر باعث می‌شود مقایسه مستقیم ارزش پوند کنونی با آن زمان، تاحدودی نامعتبر باشد.

در هر حال، «پوند» اولیه قرن هشتم از ۲۴۰ سکه نقره شامل یک پوند مرسیایی نقره‌ای زیبا با این نام تشکیل شده بود.

یک پوند مرسیایی معادل ۳۵۰ گرم بود که با قیمت امروز نقره ۱۵۶/۴۵ یورو (۲۰۰ دلار) ارزش‌گذاری می‌شود. بنابراین اگر ارزش اصلی فلز گران‌بها را به‌جای توان مصرفی ارز در نظر بگیریم، در ۱۲۰۰ سال حوزه سکه ۱۵/۵۴۵ درصد ارزش قابل‌قبول داشته است.

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری

اگر از این منطق برای تعیین بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری استفاده کنیم  …

وقتی قانون سکه در سال ۱۷۹۲ به‌تصویب رسید، دلار هم تعریف مشابهی داشت و معادل ۳۷۱٫۲۵ غلات (یا ۲۴ گرم) نقره بود.  این ارزش امروز معادل ۱۳/۵۸ دلار است، بنابراین می‌توان به‌طور مساوی ادعا کرد که از نظر ارزش نقره، ارزش دلار اصلی در ۲۲۸ سال گذشته ۱٫۲۵۸ درصد افزایش یافته است.

گفتنی است فردی که از سال ۱۷۹۲ یک دلار نقره نگه‌داشته بود، امروز مالک ثروت خودساخته با ارزش حدود یک میلیون دلار بود. بنابراین، دلار واقعی سال ۱۹۷۲ به میزان ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ درصد برابر ارزش دارد.

البته، حتی اگر تصمیم بگیریم ارزش نسبی ارز خود را از این طریق بسنجیم، باز ارزش آن به‌اندازه عملکرد بیت‌کوین در طی ۱۰ سال گذشته نخواهد بود.

به‌علاوه، خرج دلار سال ۱۷۹۲ بسیار سخت‌تر خواهد بود.

منبع: cointelegraph