بعد از برگزاری سومین رویداد هاوینگ بیت کوین در اواسط اردیبهشت ماه امسال (۱۱ می ۲۰۲۰) قدرت هش بیت کوین، محبوب‌ترین ارز دیجیتال موجود در بازار، سقوط کرد. علت اصلی این سقوط مربوط می‌شد به اینکه پاداش‌های استخراج بیت کوین تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد و این در حالی بود که سختی شبکه به همان میزان سابق باقی مانده بود. حالا بعد از گذشت چند هفته این سختی تنظیم شده و به همین خاطر استخراج‌کنندگان بار دیگر وارد شبکه بیت کوین شده‌اند.

از اوایل ماه می میلادی سختی شبکه بیت کوین حدود ۱۵ درصد کاهش داشت. این امر راه ورود استخراج‌کنندگان جدید را به بازار باز کرد که خود باعث افزایش امنیت بیت کوین شد. به این ترتیب انتظار می‌رود به زودی شاهد تغییرات جدیدی در سختی شبکه بیت کوین باشیم. از آخرین باری که سختی شبکه مشمول تغییر شده چیزی حدود یک ماه می‌گذرد و در نتیجه آن ۰/۹۲ درصد به سختی بیت کوین افزوده شده بود.

بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت نقشه استخراج بیت کوین : ۶۵ درصد از قدرت هش دنیا در چین

بهبود قدرت هش بیت کوین

در چند روز گذشته با ورود استخراج‌کنندگان جدید قدرت هش بیت کوین رو به بهبود است و با ادامه ورود تازه‌واردان این روند نیز دنباله‌دار خواهد بود. کاربران بار دیگر در حال امن‌سازی شبکه بیت کوین هستند و در تلاشند سراسر اکوسیستم ارز دیجیتال را ارتقا دهند.

لازم به اشاره است که رویداد هاوینگ بیت کوین هر چهار سال یک بار رخ داده و منجر می‌شود میزان عرضه بیت کوین به نصف برسد. چنین رویدادی در سیستم عرضه و تقاضا باعث حفظ ارزش بیت کوین و جلوگیری از عرضه بی‌رویه آن می‌شود. برای رسیدن به این منظور و درواقع کنترل تورم برای بیت کوین در این رویداد هر چهار سال یک بار پاداش اهدایی به استخراج‌کنندگان برای اضافه کردن یک بلاک به بلاک چین ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.  از آنجا که موجودی بیت کوین محدود به ۲۱ میلیون واحد تعریف شده، رویداد هاوینگ می‌تواند تاثیری قابل‌توجه بر کنترل تورم و دست‌کم قیمت بیت کوین به‌عنوان یک ارز دیجیتال متناهی داشته باشد.

منبع: Use The Bitcoin