اتفاق ساده‌ای نیست که در کنار طلا، نفت، سهام و ارزهای گران قیمتی نظیر دلار، کالای با ارزش دیگری چشم به جهان باز کند. بیت کوین یکی از پر سر و صداترین اختراعات یک دهه اخیر بوده است که خیلی زود به جایگاه ویژه‌ای رسید. اما بیت کوین چیست و چرا توانسته در ۱۰ سال، به قدرت اقتصادی بزرگی دست پیدا کند؟

در این مقاله مفصل در خصوص بیت کوین، به ساده‌ترین زبان ممکن به معرفی این ارز دیجیتال خواهیم پرداخت. با کوین نیک همراه باشید.

بیت کوین چیست؟ سرفصل‌ها:

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال یک نوع پول دیجیتال اما غیرمتمرکز است. این نوع پول‌های رمزنگاری شده، هیچ گونه وجود فیزیکی ندارند و فقط از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند. ارز دیجیتال به صاحبان خود اجازه می‌دهد تا آن را فقط به صورت مجازی در اختیار داشته باشند، با آن معامله انجام دهند یا به خرید کالا یا سرویس بپردازند.

ارز دیجیتال با نام‌های مختلفی بر سر زبان‌ها افتاده است که از جمله آن‌ها می‌توان به کریپتوکارنسی (Cryptocurrency)، ارزهای رمزنگاری شده، ارز مجازی و رمزارز اشاره کرد.

عوامل زیادی باعث منحصر‌به‌فرد بودن ارزهای دیجیتال شده‌اند. اما مهم‌ترین هدف و عملکرد ارزهای دیجیتال این است که به عنوان یک پول دیجیتالی، خبری از نظارت و کنترل بانک‌ها نیست. غیرمتمرکز بودن ارز دیجیتال و شبکه آن‌ها نسبت به پول رایج، از مهم‌ترین دلایل محبوبیت رمزارزها محسوب می‌شود. غیرمتمرکز بودن به زبان ساده، یعنی دست بانک‌ها، دولت‌ها و به طور کلی مراکز قدرت هر کشور، از کنترل یک جانبه این پول‌ها قطع است.

برای اینکه ارزهای دیجیتال بتوانند دائما در چرخش باشند، و تمامی مشترکین آن بتوانند بدون مشکل به کار خود ادامه دهند و با یکدیگر در ارتباط باشند، نیازمند یک سرور مرکزی است. این سرور مرکزی که به منظور ایجاد قابلیت غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال دائما در فعالیت است، بلاک چین نام دارد. غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال، دلیلی است که باعث از بین بردن معنی حکومت روی این سیستم مالی شده است. این ویژگی باعث می‌شود تا شبکه نسبت به سانسور، خاموش یا قطع شدن، کنترل و نظارت توسط یک گروه، موسسه یا فرد، مقاوم باشد.

بیت کوین چیست ؛ بیت کوین به زبان ساده

بیت کوین یک ارز دیجیتال است، بهتر است بگوییم بیت کوین در حال حاضر برترین ارز دیجیتال دنیاست که آن را حتی پادشاه رمزارزها هم صدا می‌کنند. دیجیتالی بودن بیت کوین به این معنی است که برخلاف پول‌های رایجی که در جیب من و شما وجود دارد، بیت کوین وجود فیزیکی ندارد و فقط به صورت دیجیتالی، مجازی، اینترنتی و… قابل دسترس است.

اما نکته‌ای که باعث تفاوت بیت کوین با دیگر ارزهای سنتی شده، این است که هیچ بانک، موسسه‌ یا دولتی روی بیت کوین کنترل ندارد و نمی‌تواند آن را نظارت یا دستکاری کند. در عوض، سیستم اقتصادی بیت کوین، آن سیستمی که باعث گردش این پول و زنده نگه داشتن آن می‌شود، هزاران کامپیوتری هستند که در سرتاسر دنیا توسط کاربران راه‌اندازی شده‌اند و شبکه بلاک چین را تشکیل داده‌اند. هر شخصی در دنیا، آزادانه قادر است به عنوان یکی از این اشخاص، در دنیای بیت کوین حاضر شود و در پیشبرد آن نقش داشته باشد.

بیت کوین اولین ارز دیجیتال دنیا است که در سال ۲۰۰۸ معرفی، و یک سال بعد در سال ۲۰۰۹ عرضه شد. بیت کوین در سرتاسر اینترنت یا به صورت نام کامل Bitcoin یا به صورت اختصاری BTC نشان داده می‌شود. همچنین ₿ و ฿ از نمادهای بیت کوین هستند. چیزی که بیت کوین را تا این حد دلربا و جذاب کرده، قدرت ضد سانسور بودن آن است، هیچ شخصی روی پول شما کنترل ندارد و در نهایت، هر زمان و بدون حد و مرز می‌توان آن را از هر جای دنیا جا‌به‌جا کرد.

ساتوشی ناکاموتو کیست و چه نقشی در بیت کوین دارد

ماجرای بیت کوین چیست ؛ بیت کوین را چه کسی خلق کرد؟

هیچ شخصی نمی‌داند! خالق اصلی بیت کوین، از نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) برای معرفی خود استفاده کرد. اما هیچ شخصی نمی‌داند هویت واقعی او چیست. حتی نمی‌دانیم ساتوشی ناکاموتو یک شخص است یا یک گروه از توسعه دهندگان بیت کوین. همچنین با این که ساتوشی ناکاموتو یک نام ژاپنی است، با این حال نمی‌توان گفت این فرد یا افراد، اصالتی ژاپنی داشته باشند.

ساتوشی ناکاموتو پس از معرفی بیت کوین و عرضه آن، در سال ۲۰۱۰ ناپدید شد و خبری از او نیست.

جالب است بدانید علیرغم ناشناخته بودن هویت ساتوشی ناکاموتو، این شخصیت بسیار معروف است. به طوری که حتی مجله فوربس، او را در لیست ۵۰ شخص ثروتمند جهان در سال ۲۰۱۹ قرار داده است. با افزایش محبوبیت بیت کوین، افراد بسیاری سعی کردند که هویت واقعی شخص پشت‌پرده آن را کشف کنند. حتی برخی از تئوری‌ها به این پرداخته‌اند که منظور از ساتوشی ناکاموتو، یک شخص نیست؛ بلکه گروهی از افراد است که در این انقلاب مالی دست داشته‌اند. اما با وجود همه این تلاش‌ها و نظریه‌پردازی‌ها، هویت ساتوشی ناکاموتو همچنان نامشخص باقی مانده است.

آیا ساتوشی ناکاموتو تکنولوژی بلاک چین را اختراع کرد؟

بیت کوین در حقیقت ترکیبی از چندین تکنولوژی است که مدت‌ها بود وجود داشتند. مفهوم و تصویر کلی بلاک چین، اساسا با بیت کوین زاده نشده است و سال‌‌ها پیش، خیلی‌ها به دنبال این بودند تا این تکنولوژی را به سطح کاربری برسانند. در حقیقت چنین ساختاری را می‌توان در دهه ۹۰ میلادی پیدا کرد، جایی که دو شخص به نام‌های استوارت هاربر و اسکات استورنتا، طرحی را برای یک سیستم که بتوان اسناد را در آن پلمپ زمانی (Timestamping) کرد، ارائه دادند. این طرح بسیار همانند بلاک چین امروزی، به تکنیک‌های رمزنگاری وابسته‌ بود تا داده‌ها را امن سازد و کسی قادر به دستکاری آن‌ها نباشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تاثیر نبوغ و استراتژی‌های ساتوشی ناکاموتو در رشد بیت کوین

بنابراین می‌توان گفت ساتوشی ناکاموتو، فردی نبود که بلاک چین را اختراع کرد، اما او فردی بود که در نهایت توانست طرح بلاک چین را نهایی و به سطحی برساند که قابل استفاده شود.

این مسئله در مورد بیت کوین هم صادق است. بیت کوین، اولین ارز دیجیتالی نبود که قصد داشت پول‌های سنتی را به پول دیجیتالی تبدیل کند، اما با این حال، اولین ارز دیجیتالی بود که به سطح کاربری رسید. در حقیقت، قبل از بیت کوین، طرح‌های دیگری برای ایجاد پول‌های دیجیتالی مطرح بودند.

ارزهای دیجیتال قبل از بیت کوین:

  • DigiCash: نام شرکتی که توسط یک رمزنگار و دانشمند کامپیوتر به نام دیوید چام (David Chaum) در اواخر دهه ۸۰ میلادی تاسیس شد. این شرکت قصد داشت راه حلی برای خصوصی‌سازی تراکنش‌های آنلاین ارائه دهد. مدلی که دیجی کش ارائه می‌داد، به صورت یک سیستم متمرکز بود، هرچند این شرکت ورکشسته شد و طرحی که در سر داشت زمین خورد.
  • B-Money: این طرح پیشنهادی، توسط مهندس کامپیوتر وی دای (Wei Dai) در دهه ۹۰ میلادی مطرح شد. در این طرح، بی‌‌مانی بر اساس سیستم گواه اثبات کار (Proof of Work) انجام می‌گرفت و از یک دیتابیس غیرمتمرکز برای تراکنش‌ها استفاده می‌کرد. اما این طرح هیچ‌وقت از مرحله پیش‌نویس بالاتر نرفت. گفته می‌شود بی‌مانی، بزرگ‌ترین منبع الهام بیت کوین بوده است. جالب است بدانید که وی دای، یکی از اولین اشخاصی بود که ساتوشی ناکاموتو با او برای توسعه بیت کوین تماس گرفت.
  • Bit Gold: تشابه بیت گلد و بیت کوین، باعث شده تا برخی به این باور برسند که خالق آن، نیک زابو (Nick Szabo) خود ساتوشی ناکاموتو است. طرح بیت گلد تشکیل‌شده از یک دفتر کل دیجیتالی بود که داده‌ها را با استفاده از عملیات گواه اثبات کار (مشابه بیت کوین) ثبت می‌کرد. اما این طرح هم هیچ وقت به مرحله اجرا و توسعه نرسید.

پشتوانه بیت کوین چیست

بیت کوین در حقیقت هیچ پشتوانه فیزیکی ندارد و ارزش خود را از دیگر روش‌های موجود و مدرن‌تر نسبت به دارایی‌های امروزی به دست می‌آورد.

از آن جایی که بیت کوین دارای یک مرکز کنترل نیست که قیمت آن را با اجبار تغییر دهد و هیچ‌گونه کالا یا دارایی فیزیکی پشتوانه آن نیست، خیلی از مردم به اشتباه باور دارند که بیت کوین هیچ‌گونه ارزشی ندارد و هرآن ممکن است سقوط کند.

در حال حاضر و در زمان نگارش این مطلب، بیت کوین حتی از قیمت ۳۰ هزار دلار هم عبور کرده است و روزبه‌روز به ارزش آن افزوده می‌شود. این مسئله به خودی خود ثابت می‌کند که بیت کوین قطعا دارای ارزش است.

رمزنگاری، سیستم هوشمند عرضه و حذف مراکز نظارتی

اما با آگاهی از این مسئله که بیت کوین هیچ پشتوانه فیزیکی ندارد، پاسخ به این سوال که پشتوانه بیت کوین چیست بیش از پیش برای بسیاری از ما مورد توجه قرار می‌گیرد. خب می‌توان اینطور گفت که ریاضیات بسیار پیچیده که پشت‌پرده تکنولوژی بلاک چین و کنترل عرضه بیت کوین قرار گرفته، پاسخ سوال شما است. بخش بزرگی از ارزش بیت کوین را ریاضیات، کنترل عرضه آن با هاوینگ، بلاک چین و رمزنگاری (Cryptography) تشکیل داده است.

البته این موارد تمامی پشتوانه بیت کوین نیستند. می‌توان گفت بیت کوین بخشی از پشتوانه خود را هم به این دلیل به دست آورده که به عنوان اولین سیستم پولی موفقی عمل کرده است که بدون نیاز به هیچ‌گونه مرکز و بانکی کار می‌کند و مردم در آن نقش مستقیم دارند. وقتی صحبت از چنین سیستمی باشد، به این معنی است که میزان عرضه آن قابل دستکاری و اجباری نیست و تورم در آن بی‌معنی است. بیت کوین توانسته یک سیستم غیرمتمرکز کاربردی را ایجاد کند که همه پشتوانه آن از همان ریاضیات برگرفته شده است.

بیت کوین توانسته موارد استفاده زیادی داشته باشد و حالا پس از چند سال، حتی بسیاری از فروشگاه‌های مختلف برای ارائه خدمات یا کالا، بیت کوین را به عنوان یک روش پرداخت مطمئن پذیرفته‌اند. حتی بیت کوین به قدری بزرگ شده است که خود را در بازار اوراق و وال‌استریت می‌بیند.

غیر متمرکز بودن بیت کوین چیست و چرا تا این حد اهمیت دارد؟

غیرمتمرکز بودن به زبان ساده یعنی هیچ دولت، بانک و موسسه‌ای نمی‌تواند روی بیت کوین کنترل، نظارت و دخالتی داشته باشد. هر فعالیتی که با بیت کوین داشته باشید، بانک‌ها قادر نخواهند بود در کار شما دخالت کنند. ویژگی‌های معرفی شده باعث شده‌اند تا بیت کوین در مواردی به کار برده شود که با پول‌های عادی هرگز قادر به انجام آن‌ها نیستید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تحلیل فاندامنتال بیت کوین

هدف بیت کوین چیست ؛ چه چیزی بیت کوین را ارزشمند کرده است؟

دلایل زیادی برای ظهور بیت کوین وجود دارد که در ادامه با برخی از‌ مهم‌ترین آن‌ها آشنا خواهیم شد.

  • غیرمتمرکز بودن (Decentralized)
  • قدرت ضد سانسور (Cennsorship Resistant)
  • امنیت بالا (High Security)
  • بدون مرز (Borderless)
  • بدون نیاز به اجازه (Permissionless)
  • استقلال کاربر در استفاده و نگهداری (User Autonomy)

حذف واسطه‌ها

نیازی به گفتن نیست که دنیای اقتصاد امروزی، بر پایه واسطه‌ها ایجاد شده است؛ بانک‌ها، موسسه‌ها و دولت‌ها در تمامی امور اقتصادی نقش دارند. اما با ظهور بیت کوین، واسطه‌ها نقش خود را به کلی از دست خواهند داد و مردم به صورت مستقیم می‌توانند با یکدگیر از نظر اقتصادی در تعامل باشند؛ مخصوصا در زمینه پرداخت‌ و حواله‌های بین‌المللی.

با بیت کوین می‌توانید بدون این که بانکی دخالت کند، دولت کشوری جلوی شما را بگیرد و واسطه‌ای باشد که برای انجام کارتان درصدی از معامله را به جیب خودش بریزد، از کشور خود به شخصی در یک کشور دیگر، بیت کوین ارسال کند. از آن مهم‌تر، با این کار هویت شما اصلا فاش نمی‌شود.

برای مثال اگر بخواهیم با کارت‌های اعتباری بین‌المللی پول جابه‌جا کنیم، چه هویت شما و چه هویت شخصی که برای آن پول واریز کرده‌اید، به راحتی فاش می‌شود و تراکنش‌های شما قابل دنبال کردن هستند. اما این مسئله در خصوص بیت کوین وجود ندارد.

کنترل کامل، بدون اجازه، بدون مرز

از طرفی دیگر، ویژگی بدون نیاز به اجازه (Permissionless) بیت کوین، مردم را قادر می‌سازد تا با یک اتصال اینترنت ساده، بیت کوین را در هر کجای دنیا ارسال یا دریافت کنند. عملکرد آن درست مثل ارسال پول رایج با استفاده از یک اپلیکیشن بانکی است. اما با این تفاوت که بانک و دولتی نیست که این تراکنش را دنبال کند، هویت شما را بشناسد، یا از این انتقال جلوگیری کند. دیگر نیازی نیست که از بانک و دولتی برای ارسال پول اجازه بگیرید یا برای انجام این‌کار از واسطه‌ها کمک بخواهید.

بیت کوین و ذات بی‌مرز و بوم بودن آن (Borderless)، اجازه می‌دهد خیلی راحت پول خود را برای فردی دیگر در آن سوی آب‌ها ارسال کنید. حال آن فرد می‌تواند صاحب یک کسب و کار باشد که از آن قصد خرید سرویس یا محصولی را دارید یا دوست‌تان باشد که فقط می‌خواهید برای او مقداری پول ارسال کنید.

در نهایت استقلال در نگهداری از بیت کوین (User Autonomy)، به این معنی است دیگر برای نگهداری از پول خود، نیازی نیست اموال خود را به حساب بانکی بریزید؛ حساب‌هایی که کنترل آن‌ها در دست بانک‌ها یا دولت‌ها قرار دارد. می‌توانید به سادگی یک کیف پول دیجیتالی ایجاد کنید (معرفی در ادامه) و تمام بیت کوین با ارزش خود را درون آن حفظ کنید.

کاربرد بیت کوین چیست و با آن چه کار می‌توان انجام داد؟

بیت کوین چه کاربردی دارد؟

  • خرید و فروش ارز دیجیتال
  • سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال
  • خرید سرویس
  • خرید محصولات

مردم از بیت کوین برای دلایل مختلفی استفاده می‌کنند. همانطور که پیش‌تر گفتیم، بیت کوین همانند یک پول عادی است. بنابراین در صورتی که یک شرکت یا فروشنده از بیت کوین پشتیبانی کند، می‌توانیم سرویس‌ها یا محصولات آن‌ها را با پرداخت بیت کوین دریافت کنیم. برای مثال شرکت بزرگی مانند مایکروسافت اجازه می‌دهد محصولات فروشگاه آنلاین خود را با استفاده از بیت کوین پرداخت کنید. یا جالب است بدانید که لامبورگینی، اولین شرکت تولید کننده خودرویی است که با آغوش باز از بیت کوین استقبال می‌کند. موضوع فقط تکنولوژی و فناوری نیست، فست فود‌های KFC کانادا، جزو اولین ارائه دهندگان محصولات غذایی بوده‌اند که اجازه می‌دهند با بیت کوین برای خود مرغ کنتاکی سفارش دهید. یا Burger King اجازه می‌دهد با بیت کوین همبرگر سفارش دهید. حتی حالا شعبه‌های استارباکس اجازه می‌دهند با بیت کوین برای خود قهوه بخرید.

کاربردهای بیت کوین در خرید محصولات و سرویس‌ها بی‌شمار است. اما مهم این است که ارائه دهنده آن سرویس یا فروشنده محصول، از بیت کوین پشتیبانی کند. لازم به ذکر است که در نظر داشته باشید، بیت کوین یک پول بسیار جوان است. به همین دلیل هنوز این ارز دیجیتال به صورت گسترده پشتیبانی نمی‌شود. اما فقط مسئله زمان است که تمامی کسب و کارها، بیت کوین را به یکی از گزینه‌های اصلی پرداختی خود در دسترس قرار دهند.

سرمایه‌گذاری بیت کوین

جدا از خرید محصول و سرویس، کاربرد بسیار بزرگ‌تر بیت کوین، یعنی تبادل و سرمایه‌گذاری است. خیلی‌ها بیت کوین خود را خرج نمی‌کنند، بلکه تصمیم می‌گیرند تا آن را برای مدت طولانی نگه‌ دارند (به این کار هولدینگ یا Holding گفته می‌شود). دلیل این اتفاق این است که بیت کوین به لطف ارزش بالای خود و افزایش ادامه دار ارزش آن در طول زمان، باعث شده تا همانند دارایی‌هایی مثل طلا، به یک عنصر سرمایه‌گذاری جذاب تبدیل شود. از طرفی دیگر، بیت کوین نوسانات بالایی در قیمت دارد. به همین دلیل است که خرید و فروش آن به یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد تبدیل شده است.

ارزش بالای بیت کوین، باعث شده تا این رمزارز با نام طلای دیجیتال (Digital Gold) شناخته شود و خیلی‌ها آن را عنصری با ارزش برای سرمایه‌گذاری می‌دانند.

برای آشنایی بیشتر با سرمایه‌گذاری در بیت کوین، مطالب اختصاصی کوین نیک را در این خصوص مطالعه کنید:

جا‌به‌جایی بیت کوین چطور انجام می‌شود؟

بیت کوین چگونه کار می‌کند

حال وقت این است که با چگونگی کار بیت کوین آشنا شویم. اصلا بیت کوین از کجا می‌آید؟ چطور پخش می‌شود؟ با چه اصولی در دست مردم قرار می‌گیرد؟ همانطور که گفتیم، بیت کوین وجود فیزیکی ندارد، بنابراین مثل پول نیست که چاپ شود یا در بانک‌ها توزیع شود. بلکه مثل طلا استخراج می‌شود؛ اما چطور ممکن است یک پول دیجیتالی را استخراج کرد؟

جا‌به‌جایی بیت کوین چطور انجام می‌شود؟

همانطور که خواندید، بیت کوین همانند پول‌های عادی کاربرد دارد و می‌توان یا با آن سرمایه گذاری کرد یا محصول و سرویس خرید. اما روش پرداخت آن، با پول‌های سنتی فرق دارد. اگر بخواهیم دقیق بگوییم، این طور نیست که مثلا علی ۱۰ هزار تومان به حساب مریم واریز کند. روش جابه‌جایی بیت کوین بیشتر شبیه این است که علی روی یک برگه کاغذ می‌نویسد: من ۱۰ هزار تومان به مریم داده‌ام و این انتقال برای همیشه روی این کاغذ ثبت می‌شود. همچنین همه می‌توانند این جابه‌جایی را بدون فاش شدن هویت ببینند.

این برگه کاغذ دیجیتالی، همانند یک دیتابیس عمل می‌کند که به آن بلاک چین (Blockchain) گفته می‌شود. تمام مشترکین بیت کوین، یک نسخه از این برگه دیجیتالی را روی کامپیوتر خود در اختیار دارند. هر یک از این برگه کاغذ‌هایی که در اختیار هزاران مشترک بیت کوین است، به یکدیگر متصل هستند تا با هر تغییر یا تراکنشی، اطلاعات آن‌ها برای همه آپدیت شود.

به همین دلیل به شبکه بلاک چین بیت کوین، همتا به همتا (Peer to Peer) گفته می‌شود. چرا که برگه دیجیتالی هر یک از مشترکین به هم متصل است و زمانی که یک برگه بروز شود، برگه‌های دیگر هم بروزرسانی می‌شوند.

وقتی یک کاربر تراکنشی انجام می‌دهد، این تراکنش را مستقیما به این شبکه همتا به همتا ارسال می‌کند. اما بانک یا موسسه‌ای نیست که این تراکنش‌ها را پردازش کند. به همین دلیل، برای این که تغییر جدیدی در اطلاعات ایجاد شود، بلاک چین بیت کوین از مکانیزم مخصوصی به نام استخراج (یا ماینینگ – Mining) استفاده می‌کند. از طریق این پروسه است که بلوک‌های جدید تراکنش‌ها، در شبکه بلاک چین ثبت می‌شوند.

به زبان ساده‌ انتقال بیت کوین چطور انجام می‌شود؟

علی می‌خواهد مقداری بیت کوین برای مریم ارسال کند. علی برای این که بتواند بیت کوین ارسال کند، نیاز به آدرس کیف پول دیجیتالی مریم دارد. زمانی که علی این آدرس را در اختیار گرفت، با استفاده از موبایل، کامپیوتر، تبلت یا غیره، از طریق یک اپلیکیشن، مقدار بیت کوین ارسالی را مشخص می‌کند، آدرس کیف پول مریم را می‌نویسد و سپس دکمه اتمام کار را انتخاب می‌کند.

به همین سادگی. حال برای این که این تراکنش تکمیل شود، باید در شبکه بلاک چین تایید شود. این کار، وظیفه ماینرها است. در ادامه بلاک چین را توضیح می‌دهیم.

بلاک چین چیست و چه نقشی در بیت کوین ایفا می‌کند

بلاک چین چیست؟

بلاک چین را یک دفتر کل فرض کنید؛ چیزی همانند دیتاسنترها. در بلاک چین، هزاران بلوک متصل به هم وجود دارد که هر کدام از آن‌ها، یک سری اطلاعات (مثل تراکنش‌‌ها) را در خود جای داده‌اند. تفاوت دفتر کل بلاک چین با دیتاسنترهای سنتی این است که در بلاک چین فقط اطلاعات قادر به ثبت شدن هستند و نمی‌توان چیزی از آن بیرون کشید. به لطف این ویژگی، وقتی اطلاعاتی در بلاک چین ثبت شود، به شدت سخت خواهد بود تا بتوان این اطلاعات را دستکاری کرد، آن‌ها را پاک کرد یا هرگونه دخالت دیگری در آن انجام داد.

برای این که بلاک چین به چنین ویژگی مهمی دست پیدا کند، در هر یک از بلوک‌های جدید، یک نشانه‌گر از بلوک‌های قدیمی هم گنجانده می‌شود تا اطلاعات به صورت زنجیروار به هم متصل شوند.

این نشانه‌گر، در حقیقت یک هش (Hash) نام دارد. با روش هشینگ، داده‌ها از یک بلوک، در یک حجم مشخص به بلوک بعدی منتقل می‌شوند. با این کار یک هویت برای بلوک بعدی ایجاد می‌شود که به آن اثر انگشت ورودی می‌گویند. به همین دلیل، هر یک از بلوک‌ها با این که به هم متصل هستند و اطلاعاتی از بلوک قبلی هم در آن‌‌ها وجود دارد، با این حال هر یک از اثر انگشت‌ها برای ورود به بلوک‌ها با هم متفاوت هستند. به همین دلیل، اگر یک شخص بخواهد یک بلوک را دستکاری کند، باید تمامی بلوک‌های مرتبط پشت آن را ابتدا باطل کند. این ساختار قدرتمند، یکی از دلایلی است که امنیت بلاک چین را ایجاد کرده است.

مشارکت در شبکه بیت کوین

شبکه بیت کوین را گره‌ها تشکیل می‌دهند. اما یک گره بیت کوین چیست و این گره‌ها چطور کار می‌کنند؟ چطور می‌توانیم در استخراج بیت کوین سهیم باشیم؟ در فصل هفتم و آخر معرفی بیت کوین، به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

یک گره بیت کوین چطور کار می‌کند؟

همانطور که گفتیم، چندین مدل گره بیت کوین وجود دارد. در ادامه این مطلب از کوین نیک به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

فول نود بیت کوین چیست

هنگامی که تراکنش‌ها و بلوک‌ها مقررات مشخص شده‌ای را رعایت کنند (از قوانین مشخص شده پیروی کنند)، یک فول نود آن‌ها را معتبر می‌سازد. بسیاری از فول نودها، نرم‌افزار Bitcoin Core را اجرا می‌کنند؛ نرم‌افزاری که به عنوان مرجع پروتکل بیت کوین پیاده‌سازی شده است.

Bitcoin Core، برنامه‌ای است که در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو عرضه شد. در آن زمان نام این برنامه Bitcoin بود، اما به دلیل تشابه اسمی و سردرگمی با ارز دیجیتال به همین اسم، نام آن تغییر کرد. این برنامه، که یکی از بخش‌های مهم هسته بیت کوین است، به منظور شناخت بلوک‌های معتبر در تراکنش‌ها، ساخته شده است. همچنین از Bitcoin Core به عنوان یک کیف پول امن هم استفاده می‌شود.

فول نود‌ها یکی از مهم‌ترین عناصر غیرمتمرکز بودن بیت کوین هستند. آن‌ها وظیفه دارند تا بلوک‌ها و تراکنش‌ها را دانلود و معتبر سازند و سپس به دیگر بخش‌های شبکه پخش کنند. از آن جایی که فول نودها به صورت مستقل اعتبارسنجی اطلاعات را انجام می‌دهند، به همین دلیل است که کاربران برای انجام کارهای خود در این شبکه، به واسطه، موسسه یا شخص دیگری نیازی ندارد.

اگر یک فول نود، یک نسخه کامل از بلاک چین را ذخیره کند، به این کار گره بایگانی کامل یا Full Archival Node گفته می‌شود. البته برخی از کاربران، بلوک‌های قدیمی را حذف می‌کنند تا فضای بیشتری در اختیار داشته باشند. در حال حاضر بلاک چین بیت کوین بیش از ۲۰۰ گیگابایت حجم دارد.

لایت نود بیت کوین چیست

لایت نودها (Light Nodes) به اندازه فول نودها توانایی ندارند، اما همچنین کمتر منبع محور هستند. لایت نودها به کاربران اجازه می‌دهند تا بدون نیاز به اجرای همه عملیاتی که برای فول نودها لازم است، با یک شبکه ارتباط برقرار کنند.

جایی که یک فول نود برای اعتبارسنجی تمامی بلو‌ک‌ها را دانلود می‌کند، یک لایت نود فقط بخشی از هر بلوک را دانلود می‌کند (که به اصطلاح Block Header گفته می‌شود). اگر چه یک بلاک هدر از نظر حجم کوچک است، اما دارای اطلاعاتی کافی است که اجازه می‌دهد تا کاربران تراکنش‌های خود را در بلوک‌های مشخص، بررسی کنند.

لایت نودها برای دستگاه‌هایی با پهنای باند یا فضای محدود، بسیار ایده‌آل هستند. استفاده از این نوع نودها در کیف پول‌های دسکتاپی یا موبایلی بسیار رایج است. هرچند از آن جایی که وظیف لایت نودها، اعتبار سنجی نیست، بنابراین این نوع نودها، وابسته به فول نودها هستند.

ماینینگ نودهای بیت کوین

ماینینگ نودها (Mining Nodes)، فول‌ نودهایی هستند که یک وظیفه افزوده دیگر هم انجام می‌دهد: این وظیفه، تولید بلوک‌ها است. این نودها برای این که بتوانند داده‌های جدید را به بلاک چین اضافه کنند، نیاز به تجهیزات و نرم‌افزارهای ویژه‌ای دارند.

ماینینگ نودها، تراکنش‌های در حال انتظار را می‌گیرند و آن‌ها را همراه با دیگر اطلاعات مخلوط می‌کنند تا یک عدد تولید کنند. اگر عدد به دست آمده نزدیک به هدفی بود که توسط پروتکل‌ها تعیین شده، بنابراین آن بلوک معتبر است و می‌توان آن را به دیگر فول نودها ارسال کرد.

اما به منظور استخراج، بدون تکیه به هر شخص دیگری، نیاز است که ماینرها یک فول نود را اجرا کنند. در غیر این صورت، ماینرها نمی‌توانند بفهمند که کدام تراکنش‌ها را در بلوک‌ها قرار دهند.

اگر یک شخص بخواهد به استخراج بپردازد، اما نمی‌خواهد از یک فول نود بهره ببرد، او می‌تواند به یک سرور متصول شود که به او اطلاعات لازم را بدهد. برای مثال، اگر یک ماینر بخواهد درون یک استخر استخراج انجام به کار کند (با دیگران به استخراج بیت کوین بپردازد)، فقط نیاز است یک شخص در این استخر فول نود را اجرا کند.

چطور بیت کوین استخراج کنیم؟

چطور یک فول نود اجرا کنیم؟

یک فول نود می‌تواند برای توسعه دهندگان، بازرگانان و کاربران نهایی بسیار سودمند باشد. اجرای Bitcoin Core روی سخت‌افزاری که در اختیار دارید، برای شما امنیت و حریم خصوصی ایجاد می‌کند و البته شبکه بیت کوین را به طور کلی قوی‌تر می‌سازد. با یک فول نود، نیازی به هیچ شخص دیگری ندارید تا بتوانید با این اکوسیستم تعامل برقرار کنید.

یک سری از شرکت‌های مرتبط با بیت کوین، نودهای پلاگ اند پلی (Plug and Play) ارائه می‌دهند. به این صورت که سخت‌افزارهای آماده‌ای را برای کاربران ارسال می‌کنند تا آن‌ها با اتصال این سخت‌افزارها به سیستم خود، بلاک چین را به طور کامل دانلود کنند. چنین ابزاری برای کاربرانی که کمتر درگیر مسائل فنی هستند، بسیار کارآمد است، هرچند هزینه بیشتری هم برای آن‌ها در پی خواهد داشت.

در بسیاری از موارد، یک کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ قدیمی برای این کار کفایت می‌کند. اما پیشنهاد نمی‌شود که یک فول نود را روی کامپیوتری که هر روز از آن استفاده می‌کنید، اجرا کنید. چرا که ممکن است سرعت سیستم را به شکل قابل توجه‌ای کاهش دهد. همچنین بلاک چین یک شبکه همیشه در حال رشد است، بنابراین نیاز است که از حجم مورد نیاز، ترافیک و پهنای باند سیستم و اینترنت خود مطمئن باشید.

اگر تغییر قابل توجه‌ای در شبکه و حجم بلوک‌ها رخ ندهد، یک هارد یک ترابایت برای چندین سال کفایت می‌کند. ۲ گیگابایت رم و پنهای باند بالا، دیگر مواردی است که باید در اختیار داشته باشید. هرچند بسیاری از کامپیوترهای امروزی بیشتر از ۲ گیگابایت رم در اختیار دارند.

بیت کوین چیست ؟ از زبان رئیس صرافی کوین بیس بشنوید:

بیت کویین چیست؟

بیت کویین؟ بیت کویین یک اتفاق طنز است و چیزی بیشتر از یک تلفظ اشتباه نیست. ماجرا از این قرار است که یک شخص به عنوان یک کارشناس ارزهای دیجیتال در یکی از شبکه‌های تلویزیونی حاضر می‌شود و بیت کوین (Bitcoin) را بیت کویین (Bit Queen) بیان می‌کند. درست است که ما گاهی بیت کوین را پادشاه ارزهای دیجیتال معرفی می‌کنیم، اما شاید این شخص جذابیت بیشتری در ملکه بیت‌ دیده است.

بیت کوین از کجا می‌آید

کیف پول بیت کوین چیست؟

یک کیف پول بیت کوین وسیله‌ای برای تعامل با شبکه بلاکچین این ارز دیجیتال است. کیف پول‌های ارز دیجیتال به سه دسته تقسیم می‌شوند: کیف پول نرم‌افزاری، کیف پول سخت‌افزاری و کیف پول‌ کاغذی. با توجه به مکانیرم هر یک از آن‌ها، کیف پول‌ها را به ۲ نوع سرد و داغ تقسیم می‌کنند.

باید بدانید که یک کیف پول ارز دیجیتال، رمزارزهای شما را نگهداری نمی‌کند، بلکه این کلید‌های خصوصی هستند که وظیفه حفظ آن‌ها برعهده کیف پول‌های دیجیتال است. درون کیف پول‌های شما هیچ رمزارزی وجود ندارد، بلکه کلید خصوصی و آدرس آن‌ها نگهداری می‌شوند. 

یک کیف پول بیت کوین، می‌تواند یک قطعه سخت‌افزاری یا یک نرم‌افزار باشد که کلید‌های خصوصی شما در برابر ریسک دزدی، هک، کلاهبرداری، لو رفتن یا هرگونه دلیل دیگر، حفظ می‌کند.

از آنجایی که کلید‌های خصوصی، تنها گواه و امضایی هستند که ثابت می‌کنند ارزهای دیجیتالی که در اختیار دارید برای شما است و به این کلید‌ها برای انجام معاملات یا هر هدف دیگری نیازمند هستید، حفظ کلید‌های خصوصی بسیار حائز اهمیت است.

کیف پول‌ ارزهای دیجیتال با نام‌های دیگری مانند کیف پول‌های کریپتو، کیف پول‌های دیجیتال و کریپتو ولت (Crypto Wallet) شناخته می‌شوند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: کیف پول ارز دیجیتال چیست و به چه کار می‌آید؟

بیت کوین خود را کجا ذخیره و نگهداری کنیم؟

برخی‌ها ترجیح می‌دهند ارزهای دیجیتال خود را در همان صرافی‌ها نگه دارند تا سریع‌تر بتوانند خرید و فروش خود را انجام دهند. اما آن دست از سرمایه‌گذارانی که به امنیت بیت کوین خود اهمیت می‌دهند، آن‌‌ها را در کیف پول دیجیتالی خود حفظ می‌کنند. کیف پول‌ها خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. از نرم‌افزاری و نسخه‌های موبایلی گرفته تا کیف پول‌های سخت‌افزاری که هر کدام سطح امنیتی متفاوتی دارند. امن‌ترین کیف پول بیت کوین، کیف پول سخت‌افزاری است. اما باز هم این خود شما هستید که باید امنیت کیف پول دیجیتالی خود را حفظ کنید.

همانطور که پیش‌تر گفتیم، روش‌های مختلفی برای نگهداری از بیت کوین وجود دارد که هر کدام از آن‌ها، نقاط ضعف و مثبت خود را دارند.

بیت کوین خود را کجا ذخیره و نگهداری کنیم؟

نگهداری بیت کوین در صرافی

به این نوع نگهداری از بیت کوین در یک پلتفرم دیگر، روش حضانت (Custodial Solution) گفته می‌شود. حضانت در ارزهای دیجیتال در زمینه بیت کوین به این معنا است که کاربر، ارز دیجیتالی را که صاحب آن است، خودش نگهداری نمی‌کند، بلکه به یک شرکت خارجی (Third Party) برای نگهداری از آن‌ها اعتماد می‌کند. منظور از شرکت‌های خارجی یا ثرد پارتی (Third Party)، پلتفرم‌های خرید و فروش ارزهای دیجیتال هستند. معمولا آن دست از افرادی که روزانه خرید و فروش زیادی انجام می‌دهند، بیت کوین‌ یا دیگر ارزهای دیجیتال خود را در همین صرافی‌ها حفظ می‌کنند. این کار اجازه می‌دهد تا با سرعت بیشتری داد و ستدهای مورد نظر خود را انجام دهند. اما در عین حال ریسک این روش بالاتر است زیرا هر لحظه امکان هک شدن یک پلتفرم صرافی وجود دارد.

برای نگهداری بیت کوین در یک صرافی، بهتر است به سراغ صرافی‌های معروف با دیوارهای امنیتی تنومند بروید. در غیر این صورت، بهتر است به سراغ دیگر روش‌های نگهداری ارزهای دیجیتال بروید تا اگر هر مشکلی برای صرافی شما رخ داد، بیت کوین‌های‌تان در امان باشند.

نگهداری بیت کوین در کیف پول بیت کوین

این روش، که به روش غیر حضانتی شناخته می‌شود، اجازه می‌دهد تا خود کاربر کنترل کامل ارزهای دیجیتال را در اختیار بگیرد. برای این کار، نیاز است تا یک کیف پول دیجیتالی بیت کوین داشته باشیم. مهم نیست چقدر به صرافی مورد نظر خود اعتماد دارید یا چقدر شناخته شده است، روش نگهداری بیت کوین در کیف پول ارزهای دیجیتال، بسیار امن‌تر است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: معرفی انواع کیف پول بیت کوین به زبان ساده

البته یک کیف پول دیجیتال، مستقیما بیت کوین‌های شما را نگهداری نمی‌کند، بلکه کارش حفظ کلید‌های رمزنگاری شده است. این کلید‌ها تنها راه آزاد شدن بیت کوین‌ها از شبکه بلاک چین هستند. اگر کسی به کلید‌های شما دسترسی پیدا کند، به راحتی قادر است بیت کوین‌های‌تان را به حساب خودش منتقل کند. نگهداری از کلید‌ها در کیف پول‌ها، خود به ۲ روش تقسیم می‌شوند:

کیف پول‌های داغ یا Hot Wallets:

یک کیف پول داغ، نرم‌افزاری است که به هر شکلی، به اینترنت متصل است. این نوع کیف پول‌ها معمولا به شکل نرم‌افزارهای دسکتاپ یا اپلیکیشن‌های موبایلی هستند و اجازه می‌دهند به راحتی بیت کوین‌های خود را دریافت یا ارسال کنید. از آن جایی که این کیف پول‌ها همیشه آنلاین هستند، بنابراین برای پرداخت یا خرید و فروش سریع، کارایی بیشتری دارند. این کیف پول‌ها برای معامله‌گرانی که روزانه خرید و فروش می‌کنند، بهترین گزینه محسوب می‌شوند.

اما در عین حال باید توجه داشت که به دلیل آنلاین بودن دائمی کیف پول‌های داغ، خطر هک شدن همیشه آن‌ها را تهدید می‌کند؛ یا حتی یک سهل‌انگاری از سوی شما خوراک کلاهبرداران را جور کرده است. البته که می‌توان امنیت این‌گونه کیف پول‌ها را هم به خوبی تامین کرد. مطلب زیر به شما در این امر کمک خواهد کرد:

این مطلب راهم مطالعه کنید: چگونه امنیت کیف پول موبایلی ارز دیجیتال خود را فراهم کنیم؟

کیف پول‌های سرد یا Cold Wallets:

کیف پول‌های ارزهای دیجیتال که در معرض اینترنت قرار ندارند، کیف پول‌های سرد نامیده می‌شوند. این کیف پول‌ها، بسیار امن‌تر هستند و به دلیل آنلاین نبودن، از شر هکرها و کلاهبرداران به دور هستند. اما از طرفی دیگر، خرید و فروش با استفاده از این کیف پول‌ها زمان‌بر است. کیف پول‌های سرد به صورت کیف پول سخت‌افزاری یا کیف پول کاغذی در دسترس قرار دارند.

با وجود امنیت بلاک چین، باز هم احتمال دزدی بیت کوین وجود دارد؟

وقتی هکرها برای سرگرمی‌ هم که شده سایت‌های ریز و درشت را هک می‌کنند، انتظار دارید ارزهای دیجیتال گران قیمت و جذاب، هکرها را به سمت خود نکشانند؟ کلاهبرداری، هک، دزدی و هر چیز دیگری که اسمش را می‌گذارید، همیشه در کمین بیت کوین وجود دارد. درست است که گفتیم بلاک چین امنیت بالایی دارد و دستکاری آن غیرممکن است، اما پلتفرم‌های خرید و فروش یا کیف پول‌های داغی که به اینترنت متصل هستند، بهترین شانس برای هکرها به شمار می‌روند تا با یک سهل انگاری، دلی از عزا در بیاورند.

نه فقط پلتفرم‌ها و کیف پول‌های آنلاین، بلکه خود ما انسان‌ها، همیشه ممکن است چه به‌خاطر سهل‌انگاری یا چه به‌خاطر عدم دانش لازم، اشتباهاتی از ما سر بزند. همین عامل است که ما را هدف اول کلاهبرداران تبدیل می‌کند. یک کلاهبردار شاید هک کردن بلد نباشد، اما از روش‌هایی استفاده می‌کند تا یک فرد ناآگاه، به راحتی گول چنین افرادی را بخورد و کلاهبردار، بیت کوین‌هایش بگیرد و ناپدید شود.

روش‌های مختلف دزدی و کلاهبرداری بیت کوین چیست

روش‌های مختلف دزدی و کلاهبرداری بیت کوین چیست

  • پلتفرم‌ها یا صرافی‌های تقلبی: این از جمله مشکلاتی است که وقتی یک فرد بدون آگاهی، تحقیق و بررسی به یک پلتفرم ارزهای دیجیتال اعتماد می‌کند، شاهد رخ دادنش هستیم. بهتر است حتما به سراغ صرافی‌های شناخته شده بروید.
  • ترفند پانزی: معنی ترفند پانزی را شاید با نام گلد کوئست بهتر درک کنید. روش کسب درآمد هرمی که هدفی جز کلاهبرداری در بطن آن وجود ندارد.
  • ارسال مخرب‌ها: ما برای خرید و فروش بیت کوین، باید به اینترنت متصل باشیم. به همین دلیل، ممکن است با عدم ایجاد امنیت لازم برای سیستم خود، راه را برای فایل‌های مخربی که هکرها تولید کرده‌اند باز کنیم. از این طریق آن‌ها می‌توانند کنترل سیستم و در نهایت کنترل بیت کوین ما را در دست بگیرند.
  • فیشینگ: در این روش یک کلاهبردار می‌تواند با انواع دوز و کلک‌ها، شما را وارد سایتی کند که بدون این که شک کنید، ناگهان متوجه شوید که بیت کوین‌های خود را در اختیار این افراد قرار داده‌اید.
  • اهدای بیت کوین: یکی از روش‌های محبوب کلاهبرداران، وعده دروغین اهدای بیت کوین است. در این روش کلاهبردار قربانی ناآگاه را به‌گونه‌ای وسوسه می‌کند تا ارزهای دیجیتال او را بالا بکشد.

البته که روش‌های کلاهبرداری و دزدی به همین موارد ختم نمی‌شوند. بنابراین شما را دعوت می‌کنم برای امنیت هر چه بیشتر خود و سرمایه‌تان، مطالب مرتبط با انواع کلاهبرداری‌های ارزهای دیجیتال را در کوین نیک مطالعه کنید:

چطور بیت کوین‌ها ایجاد می‌شوند؟

بیت کوین، میزان عرضه محدودی دارد و مانند پول، نامحدود نیست. تنها راه ایجاد بیت کوین‌های جدید، پروسه‌ای به نام استخراج است. استخراج یا ماینینگ (Mining) به مکانیزم مخصوصی برای اضافه کردن اطلاعات جدید به بلاک چین گفته می‌شود.

استخراج بیت کوین چطور انجام می‌شود؟

عمل ماینینگ، توسط اشخاص داوطلب این کار انجام می‌شود که به آن‌ها ماینر (Miner) یا استخراج کننده می‌گویند. وظیفه این ماینرها، ایجاد بلوک‌های جدید به شبکه بلاک چین است. برای این کار، ماینرها قدرت سخت‌افزاری و محاسباتی کامپیوتر خود را مورد استفاده قرار می‌دهند تا عمل استخراج انجام شود. برای اضافه کردن بلوک‌های جدید به شبکه بلاک چین، سخت‌افزارهایی که برای ماینینگ تدارک دیده شده‌اند، باید یک سری پازل‌ها یا معادله‌های ریاضی رمزنگاری را حل کنند. هر بار که یک معادله حل شد، ماینر پاداش دریافت می‌کند؛ و این پاداش چیزی نیست جز بیت کوین.

این بلوک‌ها، همان عمل تایید تراکنش‌ها هستند که پیش‌تر توضیح دادیم. هنگامی که یک ماینر معادله را به لطف قدرت محاسباتی سخت‌افزار خود حل کند، بلوک جدید ایجاد می‌شود و سپس در ازای آن، پاداش دریافت می‌کند. این پاداش که Block Reward نام دارد، از ۲ جزء تشکیل شده است: هزینه تراکنش و سوبسید بلوک (اعانه/یارانه بلوک). این سوبسید بلوک، همان بیت کوینی است که ماینر می‌گیرد و تنها منبع ایجاد بیت کوین‌های جدید است. سپس ماینرها بیت کوین‌های به دست آمده را یا در بازار می‌فروشند یا روی آن‌ها سرمایه‌گذاری بلندمدت انجام می‌دهند.

استخراج بیت کوین چطور انجام می‌شود

چقدر طول می‌کشد تا یک بلوک استخراج شود؟

موارد زیادی در میزان مدت استخراج یک بلوک دخیل هستند. اما به طور کلی لازم به ذکر است که پروتکل‌های بیت کوین به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که در طول زمان، درجه سختی معادلات را افزایش می‌دهد. در حال حاضر، تقریبا هر ۱۰ دقیقه یک بار، یک بلوک جدید کشف و به سیستم بلاک چین اضافه می‌شود. البته که این بلوک‌ها دقیقا هر ۱۰ دقیقه یک بار پیدا نمی‌شوند و این مدت زمان ثابت نیست.

ماینر چیست؟

ماینر (Miner) یا استخراج کننده ارز دیجیتال یک فرد یا نهاد است که از قدرت سخت افزاری CPU ،GPU یا ASIC برای ایجاد یک بلوک جدید در بلاک چین استفاده می‌کند. هنگامی یک بلوک جدید ایجاد می‌شود که تعداد مشخصی تراکنش روی آن ذخیره شود. ماینرها با پردازش معاملات و ایجاد یک بلوک جدید که یک سری معادلات ریاضی است، مقدار مشخصی ارز دیجیتال را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

هنگامی یک معادله حل شد و یک بلوک جدید به زنجیره بلوک‌ها اضافه شود، ماینر پاداش خود را دریافت می‌کند. برای مثال با استخراج بیت کوین، او می‌تواند یا پاداش بیت کوینی خود را به بازار تزریق کند یا آن را در حساب بلند‌مدت خود ذخیره کند. البته ماینرها علاوه بر پاداش، یک کارمزد تکمیل تراکنش‌های کاربران را هم دریافت می‌کنند.

باید در نظر داشته باشید که استخراج کردن بیت کوین امری رایگان نیست و یک نوع سرمایه‌گذاری بسیار گران‌قیمت محسوب می‌شود. اگر قصد دارید به عنوان یک ماینر فعالیت کنید، باید ابزار مخصوص استخراج را خریداری کنید. البته در کنار آن باید هزینه سرسام آور برق هم بپردازید.

ماینر بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

در اولین روزها و سال‌هایی که بیت کوین عرضه شد، حتی با ساده‌ترین لپ تاپ ممکن هم می‌توانستیم بلوک‌های جدید ایجاد کنیم و صدها بیت کوین پاداش بگیریم. سیستم بیت کوین و بلاک چین در آن دوران بسیار ناشناخته بود و خیلی‌ها با آن آشنایی نداشتند، به همین دلیل رقابت برای استخراج بیت کوین هم بسیار پایین بود. از آن جایی که فعالیت در این زمینه محدود بود، پروتکل‌ها به صورت طبیعی، سختی استخراج بیت کوین را در سطح پایینی قرار داده بودند.

اما هر چقدر که نرخ هش شبکه بالاتر رفت و اشخاص بیشتری با بیت کوین و استخراج آن آشنا شدند، رقابت شدید‌تر شد و سطح سختی استخراج بالاتر رفت. افرادی که قصد استخراج بیت کوین را داشتند، باید خود را به ابزار بهتری مجهز می‌کردند تا همچنان بتوانند در میدان رقابت باقی بمانند. در طول زمان، استخراج بیت کوین با سخت‌افزارهای مختلفی انجام شد. از استخراج به کمک پردازنده‌ها (CPU) گرفته تا پردازنده‌های گرافیکی (GPU). اما در نهایت صنعت استخراج به عصر مدارهای مجتمع با کاربردهای خاص رسید.

مدارهای مجتمع با کاربردهای خاص (ASIC با نام کامل Application-Specific Integrated Circuits) همانطور که از نامش پیدا است، به سخت‌افزارهایی گفته می‌شود که فقط برای یک هدف طراحی و ساخته شده‌اند. این سخت‌افزارها به شدت موثر هستند، اما با این حال فقط و فقط یک وظیفه را انجام می‌دهند. بنابراین، یک مدار مجتمع با کاربرد خاص در ماینینگ، یک سخت‌افزار ویژه است که کار آن فقط استخراج بیت کوین است، نه هیچ چیز دیگر. حتی یک مدار مجتمع مخصوص بیت کوین، فقط می‌تواند بیت کوین استخراج کند نه دیگر ارزهای دیجیتال، زیرا سکه‌های دیگر از الگوریتم مشابه پیروی نمی‌کنند.

فارم ماینینگ چیست؟

فارم ماینینگ یا ماینینگ فارم (مزرعه استخراج) به ده‌ها، صدها یا هزاران دستگاه ASIC یا GPU گفته می‌شود که در کنار هم قرارداده می‌شوند تا با روی هم قراردادن قدرت آن‌ها، یک فرد یا یک گروه بتوانند با قدرت و سرعت بیشتری به استخراج ارزهای دیجیتال بپردازند.

استخر بیت کوین چیست؟

رقابت برای استخراج بیت کوین به قدری سخت شده است که به صورت انفرادی، هیچ شانسی برای موفقیت ندارید. حتی فارم ماینینگ هم شاید نتوانند به آن صورت که می‌خواهید مفید واقع شود و فقط شما را تا یک مسیر محدودی خواهد برد. در حقیقت، پس از سال‌ها از انتشار بیت کوین، برای استخراج یک بیت کوین کامل (یا به اصطلاح دقیق‌تر یک بلوک کامل) شانس بسیار کمی دارید. حتی اگر پول زیادی را صرف سخت‌افزارها کنید و بتوانید برق مورد نیاز آن‌ها را هم تامین کنید باز هم نمی‌توانید به صورت انفرادی به سود مورد نظر خود برسید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: استخر استخراج ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

اما می‌توانید تمامی توان و قدرت سخت‌افزاری خود را در یک استخر استخراج قرار دهید. یک استخر استخراج، فضایی است که بسیاری از ماینرها قدرت سخت‌افزاری خود را روی هم می‌گذارند تا با یکدیگر به استخراج بیت کوین بپردازند.

یک استخر استخراج ارز دیجیتال به عنوان یک هماهنگ‌ کننده یا یک فضا عمل می‌کند که ماینرهای مختلفی را که قصد همکاری و استخراج با یکدیگر دارند، سازماندهی می‌کند. پس از استخراج یک بلوک از طریق یک استخر، میزان پاداش به دست آمده بین ماینرها تقسیم می‌شود. هرچقدر قدرت بیشتری در یک استخر گذاشته باشید، میزان پاداش‌تان هم بیشتر خواهد بود.

هاوینگ بیت کوین چیست

هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) یک رویداد ساده است که پاداش هر استخراج هر بلوک را کاهش می‌دهد. هنگامی که هاوینگ رخ دهد، پاداشی که ماینرها برای استخراج بلوک‌های جدید دریافت می‌کنند، تقسیم بر ۲ می‌شود و نصف آن چیزی را دریافت خواهند کرد که پیش از رویداد هاوینگ می‌گرفتند. البته هاوینگ روی پاداش هزینه‌ تراکنش‌ها که پیش از این به آن‌ها اشاره کردیم، تاثیری ندارد.

هاوینگ بیت کوین چطور کار می‌کند؟

هنگامی که بیت کوین عرضه شد، پاداش هر ماینر برای استخراج و تایید هر بلوکی که پیدا می‌کردند، ۵۰ بیت کوین بود.

اولین هاوینگ بیت کوین در تاریخ ۲۸ نوامبر سال ۲۰۱۲ رخ داد. پس از این رویداد، میزان پاداش هر بلوک، از ۵۰ بیت کوین به ۲۵ بیت کوین کاهش پیدا کرد. هاوینگ دوم در تاریخ ۹ جولای ۲۰۱۶ رخ داد و پاداش هر بلوک از ۲۵ بیت کوین به ۱۲/۵ بیت کوین کاهش پیدا کرد. هاوینگ سوم در ۱۱ ماه می سال ۲۰۲۰ به وقوع پیوست که پاداش هر بلوک را از ۱۲/۵ به ۶/۲۵ بیت کوین کاهش داد.

احتمالا به الگویی که باعث رویداد هاوینگ می‌شود، پی برده‌اید. هر ۴ سال یکبار، یک رویداد هاوینگ. اما به طور دقیق‌تر، هاوینگ ساعت و روز و ماه دقیقی ندارد. به جای آن، پروتکل‌های بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده که پس از استخراج هر ۲۱۰٫۰۰۰ بلوک، یک هاوینگ رخ می‌دهد. هاوینگ اول پس از استخراج ۲۱۰ هزار بلوک رخ داد. هاوینگ دوم، با رسیدن میزان استخراج بلوک‌ها به ۴۲۰ هزار بلوک رخ داد. هاوینگ سوم، با رسیدن به میزان استخراج ۶۳۰ بلوک رخ داد. هاوینگ چهارم، با رسیدن به استخراج ۸۴۰ بلوک رخ می‌دهد.

با توجه معادله الگوریتم پروتکل استخراج بیت کوین، بیش از صد سال طول خواهد کشید تا همه ۲۱ میلیون بیت کوین‌های موجود، استخراج شوند. به طور دقیق‌تر، آخرین بیت کوین در سال ۲۱۴۰ استخراج خواهد شد.

چرا هاوینگ بیت کوین رخ می‌دهد؟

یکی از بزرگ‌ترین سوالاتی که هنوز جواب دقیقی برای آن یافت نشده، محدودسازی تعداد بیت کوین و الگوریتم هاوینگ است.

وجود یک میزان عرضه محدود و مشخص، به این معنی است که این ارز دیجیتال در بلندمدت نسبت به عمل بی‌ارزش شدن پول مقاومت بیشتری دارد. این مسئله درست در برابر شرایط ارزهای سنتی و معمولی قرار می‌گیرد. ارزهای که در طول زمان، با ورود واحدهای پولی جدید، قدرت خود را در چرخه اقتصاد از دست می‌دهند.

البته با یک حساب سرانگشتی، با عقل جور در می‌آید که سیستم هاوینگ، در کنار سخت‌تر شدن حل معادلات و کاهش عرضه، چقدر در روند قدرت گرفتن بیت کوین کمک کرده است. از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲، ۵۰ درصد از بلوک‌ها استخراج شدند. اگر پاداش بیت کوین همچنان روی همان ۵۰ بیت کوین ثابت می‌ماند، تمامی آن‌ها تا سال ۲۰۱۶ استخراج می‌شدند و بیت کوین خیلی زود به دست فراموشی سپرده می‌شد.

در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد از بلوک‌ها استخراج شده‌اند، اما بیش از ۱۰۰ سال طول خواهد کشید تا بلوک‌های باقی‌ مانده استخراج شوند. بنابراین هنوز زمان زیادی باقی مانده تا کاربران جدید وارد سیستم بیت کوین و بلاک چین شوند و نقشی در بازار آن ایفا کنند.

هاوینگ چه تاثیری روی ماینرها خواهد گذاشت؟

اشخاصی که بیشترین تاثیر را از هاوینگ بیت کوین دریافت می‌کنند، ماینرها هستند؛ ریشه‌ بیت کوین‌های جدید و تزریق آن‌ها به بازار. با رویداد هاوینگ، ماینرها نصف مقدار بیت کوینی که دریافت می‌کردند، به دست خواهند آورد. این یعنی میزان عرضه بیت کوین در بازار نصف خواهد شد.

با چنین اتفاقی، هاوینگ باعث می‌شود ادامه استخراج بیت کوین برای برخی از ماینرها دیگر صرف نداشته باشد. اگر بیت کوین همچنان بر پایه الگوریتم گواه اثبات کار به پاداش دادن ادامه دهد و به آن متکی باشد، هزینه‌ها باید بالاتر برود تا استخراج بلوک‌ها همچنان صرف داشته باشد. در غیر این صورت، بسیاری از ماینرها این کار را رها خواهند کرد و در نتیجه مشخص نیست چه فضایی در این صنعت حاکم خواهد شد.

هاوینگ چه تاثیری روی قیمت بیت کوین خواهد گذاشت؟

در تاریخچه ۲ هاوینگ گذشته، پس از این رویداد شاهد افزایش قابل توجه قیمت بیت کوین بوده‌ایم. البته که نمی‌توان فقط بر اساس ۲ آمار گذشته برای دیگر هاوینگ‌های آینده پیش‌بینی دقیقی انجام داد اما خیلی‌ها بر این باور هستند که به هر حال، هاوینگ باعث افزایش قیمت بیت کوین خواهد شد. چرا که با کاهش تعداد بیت کوین‌های پاداشی به ماینرها، عرضه این ارز دیجیتال به بازار هم کاهش پیدا خواهد کرد. در نتیجه هر چقدر که عرضه کم باشد و تقاضا بالا، بنابراین قیمت هم افزایش پیدا خواهد کرد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قیمت بیت کوین پس از هاوینگ چگونه خواهد بود؟

البته که افرادی هم هستند نسبت به این استلال مخالفت نشان دهند. طبق نظر این افراد، بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر با هاوینگ بیت کوین فاکتورسازی شده‌اند و این رویداد یک سورپرایز غیرمنتظره نیست، بلکه از یک دهه قبل همه می‌دانند تقریبا چه زمانی قرار است پاداش بیت کوین نصف شود. علاوه بر آن، این افراد اعتقاد دارد در هنگام ۲ هاوینگ گذشته، صنعت ارزهای دیجیتال کاملا عقب افتاده و توسعه نیافته بود. اما حالا، بیت کوین و رمزارزها جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد دنیا باز کرده‌اند، ابزار سطح بالایی برای تبادل در وجود دارد و مردم بیشتری با بیت کوین آشنایی پیدا کرده‌اند.

برای اطلاعات بیشتر از هاوینگ، مطالب مرتبط با این رویداد را در کوین نیک مطالعه کنید:

آیا استخراج بیت کوین برای من مناسب است؟

استخراج بیت کوین در این روزها، نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجه‌ای دارد. نه فقط از نظر سخت‌افزار، بلکه از نظر مصرف انرژی. تا زمان نگارش این مطلب، سخت‌افزار‌های مخصوص استخراج بیت کوین، قادر هستند ۱۰ تریلیون عملیات را در هر ثانیه انجام دهند. با این که رقم گفته شده برای مدار مجتمع در استخراج بیت کوین بسیار چشمگیر است، اما این سخت‌افزارها برای انجام این کار، حجم عظیمی از برق را مصرف می‌کنند. اگر به چندین سخت‌افزار مخصوص استخراج بیت کوین دسترسی دارید و هزینه برق برای شما ارزان تمام می‌شود هر چه زودتر به سراغ استخراج بروید، در غیر این صورت استخراج بیت کوین اصلا به صرفه نخواهد بود.

اگر متریال لازم را در اختیار دارید و از پس هزینه برق هم برمی‌آیید، عملیات ماینینگ راحت است. خیلی از مدارهای مجتمع با کاربرد خاص در زمینه ماینینگ، با نرم‌افزارهای استخراج مخصوص خود عرضه می‌شوند. یکی از محبوب‌ترین روش‌های استخراج بیت کوین، عضویت در استخرهای استخراج است؛ جایی که در آن یک ماینر با دیگر ماینرها برای پیدا کردن و استخراج بلوک‌ها همکاری می‌کند. هر زمانی که یک بلوک را با موفقیت استخراج کردید، پاداش خود را دریافت خواهید کرد. در استخرهای استخراج، این پاداش‌ها بین همه اعضا تقسیم می‌شوند.

البته که می‌توانید تنهایی هم به استخراج بیت کوین بپردازید. اما در این صورت قدرت هش شما نسبت به استخرهای استخراج به شدت کمتر است و درصد موفقیت‌تان اندک خواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص استخر استخراج بیت کوین، مطالب اختصاصی کوین نیک را در این خصوص مطالعه کنید:

استخراج یک بیت کوین چقدر طول می‌کشد؟

هیچ گاه نمی‌توان زمان دقیقی برای این سوال مطرح کرد، زیرا متغییرهای زیادی در این کار دخیل هستند. این که چقدر سریع بتوانید یک بیت کوین استخراج کنید، به میزان مصرف انرژی و قدرت نرخ هشی که در اختیار دارید بستگی دارد. اما این هم باید در نظر بگیرید که هر چقدر مصرف انرژی و قدرت محاسباتی سخت‌افزار شما بالاتر برود، هزینه‌های اجرای استخراج هم بیشتر می‌شود.

برای اینکه بتوانید میزان درآمد خود از استخراج بیت کوین را با توجه به میزان مصرف برق و سخت‌افزاری که در اختیار دارید محاسبه کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا از یک ماشین حساب ماینینگ برای تخمین هزینه‌ها استفاده کنید.

آیا استخراج بیت کوین برای من مناسب است

کسب درآمد از بیت کوین چگونه است؟

روش‌های زیادی برای کسب درآمد از بیت کوین وجود دارد که البته هرکدام نیازمند به تخصص خاص خود دارند. از جمله روش‌های کسب درآمد از بیت کوین می‌توان به استخراج بیت کوین، خرید و فروش بیت کوین، سرمایه‌گذاری بلند مدت، کار در حوزه کریپتوکارنسی اشاره کرد.

پیش از این در خصوص استخراج بیت کوین مفصل صحبت کردیم. در استخراج بیت کوین شما نیازمند به سرمایه بزرگی هستید. با تهیه سخت‌افزار مناسب و البته فراهم کردن فضایی مناسب به منظور خنک‌سازی دستگاه‌ها، با پیوستن به یک استخر استخراج می‌توانید کار خود را شروع کنید. روشی که از طریق سخت‌افزارها و ماینرها به کسب سود ارز دیجیتال منجر می‌شود، گواه اثبات کار (Proof of Work) نام دارد.

انتخاب بعدی شما، سرمایه‌گذاری بلند مدت است. تنها کافیست تا هرچقدر ارز دیجیتال را که در اختیار دارید، در کیف پول خود به مدتی طولانی حفظ کنید. افراد زیادی هستند که از این راه سرمایه اندک خود را به سودی کلان تبدیل کرده‌اند.

از دیگر روش‌های کسب درآمد می‌توان به فعالیت‌های تولید محتوا اشاره کرد. ارزهای دیجیتال و بیت کوین، یک صنعت بسیار جوان است و افراد اندکی هستند که دانش کاملی در خصوص این تکنولوژی و سیستم مالی جدید داشته باشند.

برای آشنایی بیشتر با انواع روش‌های کسب درآمد بیت کوین، می‌توانید مطالب اختصاصی کوین نیک را در این خصوص مطالعه کنید:

هولد بیت کوین چگونه است؟

هولد بیت کوین به روشی از سرمایه‌گذاری گفته می‌شود که یک شخص به جای این که بیت کوین خود را بفروشد، آن را برای مدتی طولانی نگهداری می‌کند. ممکن است گاهی با کلمه هودل (Hodl) روبه‌رو شوید. هودل در جامعه بیت کوین و ارزهای دیجیتال در ابتدا یک غلط املایی از همان کلمه Hold بود که در نهایت به یک اصطلاح عامیانه برای افرادی که ارزهای دیجیتال خود را نگهداری می‌کنند، تبدیل شد. به فردی که ارز دیجیتال خود را هولد می‌کنند نیز هودلر (Hodler) گفته می‌شود.

ساتوشی چیست؟

پول‌های رایجی که در دنیا وجود دارند، یک واحد کوچک‌تر هم دارند تا بتوانیم مقادیر کوچک را راحت‌تر حساب کنیم. دلار سنت را دارد، واحد کوچک‌تر یوروی اروپا به همان سنت یا یوروسنت شناخته می‌شود. بیت کوین هم از این قاعده مستثنی نیست. واحد کوچک‌تر بیت کوین، ساتوشی نام دارد. از آن جایی که بیت کوین این قابلیت را دارد تا هر شخصی با کمترین میزان پول هم در خرید و فروش آن نقش داشته باشد، ساتوشی‌ نقش مهمی را ایفا می‌کند. هر یک ساتوشی، معادل ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین است. یا از آن طرف، هر ۱۰۰ میلیون ساتوشی، یک بیت کوین می‌شود.

معایب بیت کوین چیست؟

با این که بیت کوین از مزایای بالایی برخوردار است، اما این ارز رمزنگاری شده هم معایب خود را دارد. ابتدایی‌ترین عیبی که بسیاری از دولت‌ها و کاربران روی آن می‌گذارند، استفاده از بیت کوین در بازارهای سیاه و فعالیت‌های غیرقانونی است. پیش از این هم شرکت‌هایی نظیر Silk Road و Sheep با استفاده از بیت کوین در بازارهای دارک وب، اقدامات غیرقانونی انجام داده‌اند.

مسئله بعدی که در دنیای ارزهای دیجیتال زیاد به چشم می‌خورد، کلاهبرداری‌های فراوان بیت کوین است. بیت کوین بیشتر از هر ارز دیجیتال دیگری تحت حملات سایبری، دزدی و کلاهبرداری قرار گرفته است. هک‌های قابل توجه، انواع دزدی‌ها از جمله فیشینگ و کلاهبرداری‌های پانزی شهرت بیت کوین را خدشه‌دار کرده‌اند.

یکی دیگر از معایب بیت کوین، نوسان بسیار بالای قیمت آن است. بیت کوین به عنوان یک ارز جوان که تنها کمی بیش از ۱۰ سال سن دارد، نوسانات قیمتی زیادی را تجربه می‌کند که عوامل مختلفی هم در آن دخیل هستند. از زمان ظهور بیت کوین تا امروز، روزهایی را تجربه کرده‌ایم که این ارز بیش از چندین هزار دلار از ارزش خود را از دست داده است یا برعکس، تنها در چند روز هزاران دلار گران‌تر شده است. البته از دید بسیاری از تریدرهای بیت کوین، این مسئله یک نکته مثبت برای کسب درآمد از طریق بیت کوین محسوب می‌شود.

نکته بعدی که در خصوص بیت کوین باید توجه داشته باشید، غیرقابل برگشت بودن بیت کوین است. برخلاف بسیاری از سیستم‌های سنتی پرداخت آنلاین که در صورت بروز خطا، دارایی شما را بازمی‌گردانند، در بیت کوین چنین پروسه و قانونی وجود ندارد. بنابراین در صورتی که ارزهای دیجیتال خود را به یک آدرس اشتباه ارسال کنید یا یک کلاهبردار دارایی‌های شما را به جیب بزند، هیچ راهی برای بازگرداندن بیت کوین‌های خود نخواهید داشت.

قیمت بیت کوین چقدر است؟

در حال حاضر و تا زمان نگارش این مطلب، قیمت بیت کوین ۳۳ هزار دلار است. از آن جایی که ارزش بیت کوین لحظه‌ای بالا و پایین می‌رود، بهتر است برای دنبال کردن قیمت این ارز دیجیتال، صفحه اصلی و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک را دنبال کنید.

خرید و فروش بیت کوین چگونه است؟

برای خرید بیت کوین، باید به سراغ صرافی‌های ارز دیجیتال بروید. صرافی‌های دیجیتال، پلتفرم‌هایی هستند که اجازه خرید و فروش ارزهای دیجیتال را به کاربران می‌دهند. صرافی‌های زیادی وجود دارند که طی سال‌ها، به محبوبیت بالایی دست پیدا کرده‌اند. صرافی‌هایی نظیر بایننس، کوین بیس، کوین‌ماما و… از جمله پلتفرم‌هایی هستند که می‌توان از آن‌ها بیت کوین خرید.

صرافی بیت کوین چیست و چه انواعی دارد؟

صرافی بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتالی، به صرافی‌های تحت وب گفته می‌شوند که تمامی خریداران و فروشندگان بیت کوین را به یکدیگر متصل می‌کنند. این صرافی‌ها، پلتفرم‌های دیجیتالی هستند که شما می‌توانید در آن بیت کوین خود را به فروش بگذارید یا با قیمت مورد نظر خود بیت کوین بخرید.

مهم‌ترین نکته در انتخاب یک صرافی دیجیتال، امنیت آن است. از زمان عرضه بیت کوین و قدرت گرفتن این ارز دیجیتال تا امروز، هر سال شاهد هک شدن و نفوذ به صرافی‌های دیجیتال هستیم. درست است که بیت کوین و بلاک چین امن هستند، اما صرافی‌ها به هر حال یک سایت یا اپلیکیشن محسوب می‌شوند که برای هکرها هدفی خوشمزه و جذاب به شمار می‌آیند. پس از امنیت، باید به محبوبیت، حجم خرید و فروش، قیمت‌ها و همچنین امکان تبادل ارزهای دیجیتال با ارزهای سنتی مانند دلار دقت داشته باشید. می‌توانید در این مطلب از کوین نیک، با بهترین صرافی‌های حال حاضر دنیا آشنا شوید و در ادامه، روش خرید و فروش در ۲ صرافی محبوب ارز دیجیتال را یاد بگیرید:

چطور در ایران بیت کوین بخریم؟

با این که بیت کوین مرز و بوم نمی‌شناسد و از هر نقطه دنیا می‌توان خرید و فروش آن را انجام داد، اما مشکل این است که برای خرید بیت کوین از صرافی‌های خارجی، نیاز است که کارت‌های اعتباری یا حساب بانکی مناسبی داشته باشیم که این صرافی‌ها پشتیبانی کنند. همچنین ثبت نام و تایید هویت در این صرافی‌ها برای هر شخصی در ایران مقدور نیست. از آن‌جایی که این مسئله برای خیلی از ما ایرانی‌ها مشکل‌ساز است، بنابراین نیاز به پلتفرمی داریم که بتوان به راحتی با کارت بانکی داخلی خود بیت کوین بخریم.

جای نگرانی نیست، زیرا با خیالی آسوده می‌توانید از سایت کوین نیک، خرید بیت کوین خود را انجام دهید یا بیت کوین خود را بفروشید. تنها کافی است پس از ثبت نام و احراز هویت خود، وارد داشبورد خود شوید و با مطالعه راهنمای خرید بیت کوین در کوین نیک، کار خود را آغاز کنید.

با بیت کوین چه چیزهایی می‌توانم بخرم؟ گزینه‌های من برای خرید با بیت کوین چیست :

  • بلیت هواپیما
  • رزرو هتل
  • ملک
  • غذا و نوشیدنی
  • لباس
  • گیفت‌ کارت‌
  • خرید اشتراک‌های آنلاین
  • پیتزا!‌ قهوه!!
  • و…

همانطور که پیش از این گفتیم، با بیت کوین هر چیزی می‌توان خرید اما مهم این است که فروشنده محصول یا ارائه دهنده سرویس، از بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال پشتیبانی کند. همچنین برخی از شرکت‌ها یا فروشندگان هستند که شاید از طریق فروشگاه آنلاین خود از بیت کوین پشتیبانی کنند، اما ممکن است در فروشگاه فیزیکی خود هیچگونه ارز دیجیتالی را قبول نکنند. بیت کوین هنوز در اول راه خود قرار دارد، اما با این حال طی سال‌‌های اخیر، شرکت‌ها و فروشندگان زیادی بیت کوین را به عنوان یکی از روش‌های پرداختی سایت خود در دسترس صاحبان این ارز دیجیتالی قرار داده‌اند. اگر بیت کوین با همین قدرت پیش برود، طولی نخواهد کشید که دیگر کسب و کارها هم از این ارز دیجیتال پشتیبانی کنند.

یک داستان کوتاه و عجیب از مردی که با بیت کوین پیتزا خرید

در سال ۲۰۱۰، وقتی هنوز بیت کوین قیمت آن چنان بالایی نداشت، یک برنامه نویس کامپیوتر به نام لازلو هانیچ (Laszlo Hanyecz) هوس پیتزا می‌کند. او تصمیم می‌گیرد تا با بیت کوین‌های خود پیتزا سفارش دهد. او تصمیم می‌گیرد ۲ عدد پیتزای بزرگ بگیرد تا برای روزهای بعدش هم کمی پیتزا باقی بماند. سپس صفحه سفارش پیتزا را باز می‌کند، ۲ عدد پیتزای بزرگ سفارش می‌دهد و برای آن‌ها ۱۰ هزار بیت کوین می‌پردازد. بله، ۱۰٫۰۰۰ بیت کوین! در آن زمان ۱۰ هزار بیت کوین ۴۱ دلار ارزش داشت. این مرد روحش هم خبر نداشت که بیت کوین روزی به چنین قیمت عجیبی می‌رسد.

امروز، ۱۰ هزار دلار بیت کوین تا زمان نگارش این مطلب، چیزی حدود ۱٫۷۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان است! مطلب زیر را از دست ندهید:

این مطلب را هم مطالعه کنید: نگاهی به برخی حقایق جالب و تاریخچه بیت کوین

آیا می‌توانیم از فروشگاه‌های آنلاین با بیت کوین خرید کنیم؟

اگر نتوان با ارزهای دیجیتال چیزی خرید، پس اصلا هدف از وجود بیت کوین چیست ؟ با افزایش ارزش بیت کوین و گسترش صاحبان این ارز دیجیتال، فروشندگان زیادی در سرتاسر دنیا به فکر پشتیبانی از بیت کوین افتاده‌اند. فروشگاه‌های آنلاین جالبی هم تاسیس شده‌اند که هدف آن‌ها، تنها پشتیبانی از ارزهای دیجیتال است. برخی از این سایت‌ها عبارت‌اند از:

  • TravelbyBit: سفر به دور دنیا با بیت کوین! می‌توانید از این سایت با بیت کوین بلیط هواپیما بخرید و هتل رزرو کنید. حتی با ثبت نام و استفاده از بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتالی برای خرید سرویس‌ها، ۱۰ درصد تخفیف هم خواهید گرفت.
  • Spendabit: این سایت یک موتور جستجوی جالب است که از طریق آن، می‌توانید محصولات یا سرویس‌هایی را که با بیت کوین بخرید، پیدا کنید. تنها کافی است محصول مورد نظر خود را جستجو کنید تا فهرستی از فروشگاه‌هایی را که از بیت کوین پشتیبانی می‌کنند، پیدا کنید.
  • Coinmap: با این سایت می‌توانید تمامی فروشندگان نزدیک به محل خود را که از بیت کوین و ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند، پیدا کنید. همچنین از طریق کوین‌مپ، قادر هستید نزدیک‌ترین دستگاه‌های ATM بیت کوین به خود را شناسایی کنید.
  • Biterfill: این سایت اجازه می‌دهد انواع و اقسام گیفت‌ کارت‌های مورد نظر خود را با استفاده از بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال خریداری کنید. از گیفت کارت‌های پلی‌استیشن و اکس‌باکس گرفته تا نتفلیکس و اسپاتیفای.
آیا می‌توان با بیت کوین کسب درآمد کنم

آیا بیت کوین گم می‌شود؟ حکم گم شدن یک بیت کوین چیست

بله بیت کوین گم می‌شود؛ کافی است نگاهی به تاریخ بیت کوین بندازید ببینید که برخی‌ها، به چه شیوه‌های عجیبی بیت کوین خود را از دست داده‌اند.

از آن جایی که هیچ بانکی و موسسه‌ای در مدیریت بیت کوین دخیل نیست، فقط و فقط خود شما مسئول نگهداری و امنیت بیت کوین‌های‌تان هستید. اگر به هر دلیلی، از کلاهبرداری و هک گرفته تا بی‌دقتی، بیت کوین شما گم شود یا از دست برود، برای همیشه از دست رفته است؛ برای همیشه!

آیا می‌توانم تراکنش خودم را برگردانم؟

هنگامی که یک اطلاعات، به شبکه بلاک چین اضافه شود، کار راحتی نیست که آن را پاک کرد یا تغییر داد؛ یا بهتر بگویم، غیرممکن است. این مسئله به این معنی است که اگر یک تراکنش انجام دهید، هرگز قادر نخواهید بود آن را برگردانید. به همین دلیل مهم است که قبل از تایید ارسال بیت کوین به آدرس شخص مورد نظر، حتما و حتما ۲ بار، ۳ بار، یا حتی ۴ بار بررسی کنید که آیا از این تراکنش مطمئن هستید یا نه، آیا آدرس شخص مقابل را درست وارد کرده‌اید یا نه.

آیا می‌توان با بیت کوین کسب درآمد کنم؟

بله، شما می‌توانید با بیت کوین پول دربیاورید و در عین حال، پول خود را هم به باد دهید. دنیای خرید و فروش بیت کوین یا سرمایه‌گذاری در آن، بسیار بزرگ و پیچیده است. می‌توانید بیت کوین بخرید و سپس با شرایط بازار، آن را بفروشید و سود کنید. یا می‌توانید بیت کوین بخرید و آن را برای مدت طولانی نگه دارید تا قیمت آن افزایش پیدا کند. حتی برخی دیگر از سرمایه‌گذاران، بیت کوین خود را وام می‌دهند تا درآمد مثبتی از این روش کسب کنند. با وام دادن بیت کوین به شخصی دیگر از طریق پلتفرم‌های مربوطه، می‌توانید سود بیشتری از دارایی خود ایجاد کنید.

به طور معمول، سرمایه‌گذاران بلند مدت (Long Term Investors) بیت کوین را می‌خرند و برای مدت طولانی نگه‌ می‌دارند، زیرا آن‌ها بر این باور هستند که قیمت این ارز دیجیتال در آینده بسیار بالا خواهد رفت. برخی دیگر بیت کوین می‌خرند تا آن را با دیگر ارزهای دیجیتال تبادل کنند. این گونه افراد به دنبال سودهای کوتاه مدت (Short Term Profits) هستند. هر دو نوع این کسب درآمد بیت کوین، ریسک‌های خود را دارند. اگر درست و با برنامه‌ریزی انجام شوند، سود بزرگی به همراه خواهند داشت؛ اما هر اشتباهی هم ممکن است کل سرمایه شما را از بین ببرد.

نمی‌توان با هک یا هر دوز و کلک دیگری بیت کوین به دست آورد؟

البته که ایجاد یک بلوک جدید و محاسبه معادلات، بسیار گران است، چرا که یک ماینر باید هزینه سنگینی بابت سخت‌افزارهای ماینینگ بپردازد و با کامپیوترهای معمولی قابل انجام نیست.

سوال اینجاست: اگر استخراج هزینه بالایی دارد اما سود خوبی می‌توان از آن به دست آورد، واقعا نمی‌شود در انجام آن تقلب کرد؟ دنیای کامپیوترها و محاسبات پر است از راه و روش‌های هک و تقلب، پس چرا برای استخراج بیت کوین تقلب نکنیم؟

اگر شخصی سعی کند یک بلوک تقلبی یا غیر معتبر ایجاد کند تا بتواند با این کار بیت کوین به دست بیاورد، شبکه بلاک چین خیلی زود از این مسئله آگاه خواهد شد. به زبان غیر تخصصی، یک بلوک تقلبی، سیگنال‌هایی را به شبکه ارسال می‌کند تا بلاک چین متوجه شود یک چیز این وسط درست نیست. سپس بلوک غیرمعتبر شناسایی می‌شود، بلاک چین آن را پس می‌زند و ماینر جریمه می‌شود. اگر بلاک چین و استخراج به راحتی قابل هک کردن یا قابل دور زدن بود، نه بیت کوین در این حد با ارزش بود و چنین بازاری داشت، و نه این ارز دیجیتال از امنیت بالایی برخوردار بود.

یعنی هک بلاک چین غیر ممکن است؟ در دنیای کامپیوترها و یافتن روش‌های نوین برای نفوذ به یک شبکه، نمی‌توان از کلمه غیرممکن استفاده کرد. حتی در حال حاضر روش‌هایی برای هک شبکه بلاک چین وجود دارد، اما این روش‌ها به قدری پیچیده هستند و اجرای آن‌ها به اندازه‌ای گران است که حتی دولت‌ها هم به خود اجازه نزدیک شدن به چنین کار را نمی‌دهند. بیشتر بخوانید:

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا هک بلاک چین امکان پذیر است؟ آشنایی با ۴ روش هک بلاک چین

معنی محدود بودن بیت کوین چیست

بله تعداد بیت کوین بی‌شمار نیست و حد خاصی برای آن در نظر گرفته شده است. میزان حداکثر عرضه بیت کوین که به آن Bitcoin’s Max Supply گفته می‌شود، ۲۱ میلیون کوین است. تا سال ۲۰۲۰، نزدیک به ۹۰ درصد از بیت کوین‌ها استخراج شده‌اند اما با توجه به معادلاتی که در پروتکل بیت کوین ایجاد شده، بیش از ۱۰۰ سال طول خواهد کشید تا باقی بیت کوین‌ها استخراج شوند. این مسئله به دلیل وجود رویدادی به نام هاوینگ (Halving) است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

کسب درآمد بیت کوین ممکن است هم خطرناک باشد هم پر سود

در دنیای سرمایه‌گذاری و داد و ستد بیت کوین، تحقیق، یادگیری، دنبال کردن اخبار و دیگر عوامل، از اهمیت بالایی برخوردار هستند. برای این که بتوانید در بازار بیت کوین موفق شوید، باید از خود سوال بپرسید و به سراغ جواب این سوال‌ها بروید.

  • شاخص‌های بیت کوین چیست
  • نمودارهای بیت کوین چیست
  • استراتژی‌های بیت کوین چیست
  • بهترین روش‌ سرمایه‌گذاری بیت کوین چیست
  • دانش لازم برای حضور در بازار بیت کوین چیست و از کجا یاد بگیریم

اگر با چشمان بسته و بدون دانش لازم یا استراتژی مناسب به سراغ سرمایه‌گذاری یا خرید و فروش بیت کوین بروید، درصد موفقیت شما صفر است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: توصیه‌هایی برای تجارت ارزهای دیجیتال

سوالات، باورها و تصوارت غلط در خصوص بیت کوین

آیا بیت کوین خطرناک است؟ آیا بیت کوین یک حباب است؟ آیا بیت کوین برای جرایم سایبری استفاده می‌شود؟ آیا بیت کوین فقط برای خوره‌های دنیای تکنولوژی است؟ در ادامه این مقاله، به سراغ یک سری باورها و تصورات غلط در مورد بیت کوین می‌رویم.

آیا بیت کوین ناشناس است؟

برخی‌ها بر این باور هستند که اگر از بیت کوین استفاده کنند، شخص دیگری نمی‌تواند تراکنش‌های او را دنبال کند. واقعا این طور نیست. شاید با توجه به تعریف‌هایی که از بلاک چین خواندیم، به این فرض برسید که بیت کوین ناشناس است اما موضوع کاملا برعکس است. بلاک چین بیت کوین، یک شبکه عمومی است و هر شخصی می‌تواند تراکنش‌های انجام شده در آن را مشاهده کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۶ راه برای تضمین ناشناس ماندن در تراکنش های بیت کوین

بهتر است برای تعریف بیت کوین از این نظر، از «مستعار بودن» استفاده کنیم، یا به اصطلاح دقیق‌تر، Pseudonymous که اشاره به نام یا لقبی به غیر نام اصلی فرد دارد. چرا این تعریف برای بیت کوین دقیق‌تر است؟ چرا که آدرس‌های کیف پول این ارز دیجیتال قابل مشاهده هستند، اما نام صاحبان آن‌ها مشخص نیست. یک آدرس کیف پول بیت کوین، چیزی شبیه به مثال زیر است:

۱CKa7k7RtaV4TRRcnjciVndBS8hNG1G9ip

هر تراکنشی که در بلاک چین ثبت شود، تحت یک آدرس کیف پول قرار دارد. اگر این آدرس، به هویت واقعی شما متصل باشد، بنابراین برای افرادی که ابزار و منابع مناسبی در اختیار داشته باشند، قابل شناسایی خواهید بود. در غیر این صورت، مردم فقط آدرس کیف پول شما را خواهند دید و می‌توانند مقدار تراکنش، زمانی که این تراکنش انجام شده و مقصد تراکنش را بدون این که اسمی از شما معلوم باشد، مشاهده کنند.

از طرفی دیگر اگر یک هکر توانسته باشد به سیستم شما نفوذ کند یا مخربی در سیستم‌تان جاسازی کند، قادر است تمامی فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید را پیگیری کند.

آیا فقط مجرمین از بیت کوین استفاده می‌کنند؟

نه! درست همانند پول‌های عادی، از بیت کوین هم ممکن است در فعالیت‌های مجرمانه استفاده شود. اما این مسئله باعث نمی‌شود بیت کوین یک کلاهبرداری باشد یا تمام کاربران آن هکرها، دزد‌ها و خلافکارها باشند.

البته که بیت کوین روزهای سختی را در این خصوص پشت سر گذاشت. یکی از دلایلی که باعث چنین باور غلطی در خصوص بیت کوین شد، بازار سیاه Silk Road بود. این بازار سیاه که در حال حاضر صاحب آن محاکمه و زندانی شده است، به کاربران اجازه می‌داد تا محصولات و سرویس‌های غیرمجاز را با استفاده از بیت کوین، خرید و فروش کنند. از طرفی دیگر، از آن جایی که بیت کوین یک پول دیجیتالی، سریع و راحت‌ است، انتخاب اول خیلی از باج‌افزارها (Ransomware) بوده است.

اما باید اینطور در نظر بگیرید که خیلی از ویژگی‌های بیت کوین به مراتب تاثیرگذارتر از روی تاریک آن هستند. با این که بیت کوین یک ارز دیجیتالی غیرقابل کنترل توسط مراکز مالی و دولت‌ها شناخته می‌شود، اما در عین حال شفافیت آن باعث شده تا خیلی از مجرمانی که قصد انجام کاری خلاف را به پشتوانه بیت کوین داشته‌اند، تیرشان به سنگ بخورد. همانطور که گفتیم، می‌توان تراکنش‌های بیت کوین را دنبال کرد.

به همین دلیل، بیت کوین برای استفاده توسط مجرمان نسبت به دلار یا دیگر ارزهای دیجیتالی، اصلا گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود. درست است که بیت کوین فقط ۱۰ سال سن دارد، اما به هر حال شرایطش نسبت به ارزهای دیگری نظیر دلار آمریکا بسیار سالم‌تر است. طبق یک گزارش جالب، نشان می‌دهد که در برابر هر ۱ دلار بیت کوینی که در دارک نت (Dark Net) خرج می‌شود، ۸۰۰ دلار آمریکا در پولشویی شسته شده است. طبق گزارشی دیگر، در ۹۰ درصد از اسکناس‌های آمریکایی، رد پایی از خرید و فروش کوکائین دیده می‌شود.

شبکه بلاک چین مناسب هکرها

آیا شبکه بیت کوین هک می‌شود؟

اگر دنیای ارزهای دیجیتال را دنبال کرده باشید، زیاد به چشم‌تان خورده است که فلان پنل هک شده است، فلان صرافی پول کاربرانش را خورده یا انواع دیگری از این مدل خبرها. با وجود این اخبار، بسیاری از مردم حق دارند که چنین تصوری داشته باشند، اما به طور کلی، این یک باور غلط است.

واقعیت جالبی که باید بدانید، این است که بلاک چین بیت کوین، هیچوقت هک نشده است. تمامی اخبار مرتبط در خصوص هک بیت کوین، فقط مربوط به صرافی‌هایی است که از نظر فنی دارای نقص هستند و هکرها قادر بوده‌اند خود را حتی از یک سوراخ ریز وارد این پلتفرم‌ها کنند. یا از طرفی دیگر، کاربران از کیف پول‌های داغی استفاده کرده‌اند که هکر توانسته به دلیل سهل انگاری صاحبان‌شان، یک راه نفوذ به آن‌ها پیدا کند.

شبکه بلاک چین بیت کوین، تقریبا غیرقابل هک است و هر لحظه به امنیت آن اضافه می‌شود، چرا؟ زیرا بلاک چین این ارز دیجیتال، یک شبکه غیرمتمرکز است که روز به روز به مشترکین آن افزوده می‌شود و در عین حال با رشد نرخ هش آن، این شبکه امن‌تر و امن‌تر می‌شود.

برای این که بتوان شبکه بلاک چین بیت کوین را هک کرد، نیاز به قدرت محاسباتی به شدت بالایی است که هیچ مرکز و دولتی توان به دست آوردن آن را ندارند. برای رسیدن به چنین قدرت محسباتی بالایی، باید میلیاردها میلیارد دلار پول خرج کرد که هیچ صرفی ندارد. زیرا اگر شبکه بیت کوین به این صورت هک شود، در نتیجه قیمت آن شدیدا کاهش پیدا می‌کند و هک آن بی‌معنی خواهد بود.

آیا بیت کوین حباب اقتصادی است؟

از زمان افزایش قیمت بیت کوین نسبت به اوایل عرضه آن، حباب بودن قیمت این ارز دیجیتال، یکی از باورهای پیش پا افتاده عمومی بوده است.

از آن جایی که بیت کوین یک کالای دیجیتالی غیرمتمرکز و منحصر به فرد است، قیمت آن در بازارهای آزاد، بر اساس حدس و گمان دیکته می‌شود. در حالی که فاکتورهای زیادی در قیمت بیت کوین نقش دارند، اما در نهایت، این قیمت‌ها بیشترین تاثیر را بر اساس میزان عرضه و نقاضای بازار دریافت می‌کنند. از آن جایی که بیت کوین محدود است و بر اساس یک برنامه سخت‌گیرانه عرضه می‌شود، این باور به وجود آمده که تقاضا نسبت به عرضه بیشتر است.

از طرفی دیگر، بازارهای ارزهای دیجیتال حتی با وجود بیت کوین، نسبت به بازارهای سنتی بسیار کوچک‌تر هستند. این مسئله به این معنی است که بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، بیشتر از هر کالا و دارایی دیگری نوسان دارند و خیلی عادی است که شاهد عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بازارهای کوتاه مدت باشیم.

به زبان ساده‌تر، بیت کوین یکی از پرنوسان‌ترین دارایی‌های حال حاضر دنیا محسوب می‌شود، اما نوسان، بخشی از بازار اقتصادی است؛ مخصوصا اگر این دارایی، حجم و نقدینگی پایینی نسبت به سایر دارایی ها داشته باشد.

آیا بیت کوین فقط برای خوره‌های تکنولوژی و اینترنت است؟

با وجود کلی اصطلاحات مختلفی نظیر بلاک چین، نرخ هش، امنیت، هارد فورک، سافت فورک، ASIC و خیلی موارد دیگر، قابل درک است که مردم فکر کنند بلاکچین فقط مخصوص خوره‌های (Geeks) تکنولوژی و اینترنت است.

از نظر فنی، بله درست است اما به این معنی نیست که فقط این اشخاص قدرت استفاده از بیت کوین را دارند. همانطور که گفتیم، بیت کوین از یک پلتفرم همتا به همتا شکل گرفته که اجازه می‌دهد هر شخصی به آن اضافه شود، هر شخصی با استفاده از آن، پرداخت‌های خود را انجام دهد و نیازی هم به هیچ واسطه‌ای نیست.

پروتکل‌های بیت کوین و بلاک چین، خیلی فراتر از مواردی مانند تکنولوژی و اینترنت هستند. شاید این مهندسین و دانشمندان کامپیوتر بوده‌اند که شالوده‌های بلاک چین و بیت کوین را بنا نهاده‌اند و آن را به امنیت کامل رسانده‌اند، اما بعد از آن، اقتصاد، قانون‌گذاری، رسانه و خیلی موارد دیگر هم هستند که بیت کوین را به این جایگاه رسانده‌اند. خیلی از پلتفرم‌ها و صرافی‌های ارز دیجیتال، هر روز در تلاش هستند تا استفاده از بیت کوین را تا حد ممکن ساده سازند تا هر شخصی بتواند حداقل ساده‌ترین تراکنش ممکن را با استفاده از بیت کوین انجام دهد.

آیا دولت می‌تواند روند بلاک چین و بیت کوین را قطع کند؟

آیا دولت می‌تواند روند بلاک چین و بیت کوین را قطع کند؟

شاید در قانون گذای کشورهای مختلف، خوانده‌اید که یک دولت، استفاده از بیت کوین را ممنوع اعلام کرده است. مخصوصا وقتی که چین استفاده از این ارز دیجیتال را غیرقانونی خواند، خیلی از مردم به این باور رسیدند که دولت‌ها می‌توانند دارایی‌های دیجیتال را پایین بکشند.

اما حقیقتا این طور نیست. ذات غیرمتمرکز بودن بیت کوین باعث شده تا هیچ شخص یا اشخاصی قادر نباشند به کلی یک ارز دیجیتال را متوقف کنند. شرکت‌هایی که قصد دارند در خصوص بیت کوین و ارزهای دیجیتال فعالیت کنند، شاید شرایط متفاوتی داشته باشند و نتوانند مجوزهای لازم را بگیرند، اما یک دولت قادر نیست جلوی شخصی را برای خرید و فروش بیت کوین بگیرد.

بیت کوین به جایگاهی از پیچیدگی و امنیت رسیده است که نه نمی‌توان آن را هک کرد و نه می‌توان جلوی محاسبات آن را گرفت. میلیاردها دلار نیاز است تا به قدرت محاسباتی‌ای دست یافت که یک دولت بتواند روند حرکت بیت کوین را متوقف کند (شما بخوانید غیر ممکن). البته یک راه دیگر هم برای توقف فعالیت مردم در خصوص ارزهای دیجیتال وجود دارد: قطع سراسری اینترنت! آیا ممکن است؟ جواب با شما.

آیا بیت کوین همان بلاک چین است؟

شاید پس از خواندن این مطلب، این سوال برای‌تان عجیب باشد، اما هستند افرادی که بیت کوین را همان بلاک چین می‌شناسند. به زبان ساده، بیت کوین یک ارز دیجیتال است و این ارز دیجیتال، روی یک شبکه بلاک چین اجرا می‌شود. بلاک چین همانند یک دفتر مرکزی دیجیتال است که بیت کوین در آن در جریان است. همچنین بلاک چین صرفا جنبه اقتصادی ندارد، بلکه در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک نگاهی به مطالب مرتبط کوین نیک در خصوص بلاک چین بندازید:

بلاک چین برای هر صنعتی، همانند یک شالوده، یک پی، یک زیرساخت عمل می‌کند. می‌توانید برای اطلاعات کامل‌تر در این خصوص، مطلب اختصاصی کوین نیک را مطالعه کنید:

این مطلب راهم مطالعه کنید: تفاوت بیت کوین با بلاک چین به زبان ساده

مقیاس‌پذیری بیت کوین

مقیاس پذیری بیت کوین چیست و چرا یکی از فصل‌های معرفی بیت کوین را به خود اختصاص داده است؟ نقش مقیاس‌پذیری در بیت کوین چیست و چرا این مسئله در بلاک چین اهمیت دارد؟ در فصل ششم به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد. با کوین نیک همراه باشید.

مقیاس‌پذیری بیت کوین چیست

مقیاس‌پذیری یک معیار برای سیستم‌هایی است که قادر هستند خود را بر اساس افزایش تقاضا و مصرف، تطبیق دهند. یک وبسایت را تصور کنید که حجم بازدیدهای آن زیاد شده است و شما برای این که بتوانید این وبسایت را برای حجم بیشتری از مردم در اختیار دهید، نیاز دارید که سرورهای بیشتری اضافه کنید. یک کامپیوتر را تصور کنید که قصد دارید با آن نرم‌افزارهای پیچیده‌ و قدرتمندی را اجرا کنید، بنابراین نیاز است که قطعات قوی‌تری را در کامپیوتر جاسازی کنید.

از نظر ارزهای دیجیتال، ما از اصطلاح مقیاس پذیری (Scalability) استفاه می‌کنیم تا توانایی آپگرید یک بلاک چین را توصیف کنیم تا قادر باشد تراکنش‌های بسیار بیشتری را پردازش کند.

چرا بیت کوین نیاز به مقیاس‌پذیری دارد؟

برای این که بتوان هر روز هزاران تراکنش و پرداخت را انجام داد، نیاز است که بیت کوین سریع عمل کند. بیت کوین توان عملیاتی پایینی دارد. به این معنی که در هر بلوک، تعداد محدودی از تراکنش‌ها قابل پردازش هستند.

همانطور که در فصل‌های قبل خواندیم، ماینرها به عنوان بخشی از پاداش خود، هزینه تراکنش‌ها (Transactions Fee) را هم دریافت می‌کنند. این هزینه‌ تراکنش‌ها هستند که ماینرها را تحریک می‌کند تا تراکنش‌های انجام شده را به سیستم بلاک چین اضافه کنند.

از طرفی دیگر، ماینرها به دنبال این هستند تا با دریافت هزینه برای هر تراکنش، هزینه‌هایی را که برای انجام استخراج انجام می‌دهند (هزینه برق، هزینه سخت‌افزار)، بازگردانند. بنابراین، ماینرها تراکنش‌هایی را در اولویت قرار می‌دهند که بالاترین هزینه را داشته باشد. به همین دلیل، خیلی از تراکنش‌ها در یک اتاق انتظار در صف قرار می‌گیرند تا در نهایت توسط ماینرها پردازش شوند. این اتاق انتظار به اصطلاح دقیق‌تر Mempool گفته می‌شود. به همین دلیل مهم است که با قابلیت مقیاس پذیری، سرعت پرداخت‌های بیت کوین و پردازش آن‌ها هم افزایش پیدا کند.

چه میزان تراکنش بیت کوین قابل پردازش است؟

بر اساس میانگین تعداد تراکنش‌ها بر هر بلوک، بیت کوین قادر است تقریبا ۵ تراکنش را در هر ثانیه مدیریت کند. این میزان، به شدت پایین‌تر از روش‌های پرداختی متمرکز پول‌های سنتی است، اما به هر حال این هزینه‌ای است که یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز به همراه دارد.

از آن جایی که این تراکنش‌ها توسط یک دیتاسنتر مدیریت نمی‌شوند تا یک شخص بتواند این دیتاسنتر را با میل خود آپگرید کند، بنابراین بیت کوین به خاطر غیرمتمرکز بودن خود باید میزان تراکنش‌ها در هر بلوک را محدود کنند تا قادر باشد از پس مدیریت آن‌ها بربیاید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: در پشت صحنه تراکنش‌ های بیت کوین چه می‌گذرد؟

یک بلوک جدید هم می‌تواند با ۱۰ هزار تراکنش در ثانیه تکمیل شود، اما انجام آن باعث صدمه زدن به شبکه غیر متمرکز می‌شود. فراموش نکنید همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم، تمامی اطلاعاتی که به صورت زنجیروار به یکدیگر متصل هستند، باید با هر اطلاعات جدید، بروزرسانی شوند و اطلاعات جدید را دانلود کنند. این عمل، تقریبا هر ۱۰ دقیقه یکبار صورت می‌گیرد. بنابراین اگر میزان تراکنش‌ها در هر ثانیه زیاد و حجم اطلاعات تازه سنگین باشد، این شبکه ممکن است به کلی آفلاین شود.

علاقه‌مندان و متخصصین حوزه بیت کوین، بر این باور هستند که برای مقیاس‌پذیری موثر این ارز دیجیتال، باید به راه‌های جدید و متفاوتی روی آورد.

شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست

شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست

شبکه لایتنینگ (Lightning Network)، همان راه پیشنهادی، برای مقیاس پذیری موثر بیت کوین است. به این راه حل، لایه ۲ (Layer Two) گفته می‌شود، چرا که با این روش، تراکنش‌ها از بلاک چین دور می‌شوند. در شبکه لایتنینگ به جای این که تمامی تراکنش‌ها در لایه اصلی (بلاک چین) قرار بگیرند، این تراکنش‌ها توسط یک پروتکل دوم که روی این بلاک چین ساخته شده، ثبت می‌شوند.

شبکه لایتنینگ به کاربران اجازه می‌دهد تا تقریبا به سرعت و به رایگان، بیت کوین خود را جابه‌جا کنند. بر خلاف لایه اصلی انجام تراکنش‌ها، این شبکه هیچ محدودیتی در میزان ورودی ندارد. برای استفاده از شبکه لایتنینگ بیت کوین، دو شخص مقداری از بیت کوین‌های خود را روی یک آدرس مخصوص قفل می‌کنند. این آدرس دارای یک ویژگی منحصربه‌فرد است: بیت کوین‌هایی که در این آدرس قفل شده‌اند، زمانی آزاد خواهند شد و به شخص مقابل منتقل می‌شوند که هر ۲ طرف، روی تکمیل این پرداخت موافقت کنند. هنگامی که این معامله تکمیل شد، تراکنش آن برای شبکه اصلی بلاک چین منتشر می‌شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: شبکه‌ی لایتنینگ بیت کوین چیست؟

شاید این سوال پیش بیاید پس اگر طرف مقابل قصد فریب و تقلب را داشته باشد چی؟ این شبکه نیازی ندارد تا ۲ طرف مقابل به یکدگیر اعتماد داشته باشند. هر وقت که یک شخص قصد تقلب داشت، پروتکل‌ها او را شناسایی و مجازات خواهند کرد و اجازه نمی‌دهند شما پول خود را از دست دهید.

شبکه لایتنینگ اجازه می‌دهد تا هزاران تراکنش در یک لحظه انجام شوند. البته شبکه لایتنینگ هنوز در اوایل کاربری خود قرار دارد. با توسعه، تنظیم و بهینه سازی هر چه بیشتر این تکنولوژی، شبکه لایتنینگ قادر خواهد بود تا نقش بسیار مهمی را در سیستم‌های بلاک چین بزرگ و مقیاس پذیری بیت کوین ایجاد کند.

فورک‌ بیت کوین چیست

فورک‌ بیت کوین چیست

از آن جایی که بیت کوین متن باز (Open Source) است، هر شخصی می‌تواند نرم افزار آن را اصلاح کند. شما می‌توانید قوانین جدیدی به آن اضافه کنید یا قوانین قدیمی را نسبت به نیازهای متفاوت، حذف کنید. اما هر تغییری که در بیت کوین ایجاد کنید، با هم برابر نیستند. برخی از تغییرات، باعث می‌شوند تا گره‌ها درون شبکه ناسازگار شوند (Incompatible) و برخی تغییرات باعث می‌شوند گره‌ها قابلیت سازگاری با قوانین قبل (Backward Compatible) داشته داشته باشند. به همین دلیل، تغییرات را به ۲ دسته تقسیم می‌کنند: سافت فورک (Soft Fork) و هارد فورک (Hard Fork). در ادامه بیشتر در مورد این ۲ فورک صحبت می‌کنیم.

یک گره بیت کوین چیست؟

یک گره بیت کوین (Bitcoin Node یا بیت کوین نود) اصطلاحی است برای معرفی یک برنامه که به نوعی، با شبکه بیت کوین در تعامل است. این برنامه هر چیزی می‌تواند باشد. از یک برنامه موبایلی برای کیف پول بیت کوین تا یک کامپیوتر اختصاصی که هدف آن، نگهداری یک نسخه کامل از بلاک چین است.

چندین مدل گره مختلف وجود دارد که هر کدام برای کاربردهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. همه این گره‌‌ها، به عنوان یک نقطه ارتباطی با شبکه‌ بیت کوین، ایفای نقش می‌کنند. درون یک سیستم، این گره‌ها، اطلاعات تراکنش‌ها و بلوک‌ها را منتقل می‌کنند.

سافت فورک چیست؟

یک سافت فورک، به تغییری در قوانین گفته می‌شود که اجازه می‌دهد گره‌های آپدیت شده، با گره‌های قدیمی همچنان تعامل داشته باشند. سافت فورک اجازه می‌دهد تا گره‌های قدیمی، از قوانین جدید پیروی کنند یا به اصطلاح قابلیت Backward Compatible دارند. بگذارید برای مثال، حجم یک بلوک را در نظر بگیریم.

تصور کنید قوانینی حاکم است تا بلوک‌هایی فقط با سایز ۲ مگابایت در زنجیر گره‌ها تایید شوند، نه کمتر و نه بیشتر. سپس در قوانین تغییری ایجاد می‌کنیم. با این تغییر، سایز هیچ یک از بلوک‌ها نباید از ۱ مگابایت تجاوز کنند. اگر بلوکی بیشتر از ۱ مگابایت باشد، شبکه، آن را رد می‌کند.

از آن جایی که این تغییر به صورت سافت فورک انجام شده، گره‌های قدیمی قادر خواهند بود تا بلوک‌های ۱ مگابایتی را بپذیرند و همچنان به کار خود ادامه دهند. با ایجاد یک قانون جدید، هیچ مشکلی در قوانین قدیمی‌تر خود ایجاد نمی شود و شبکه بدون مشکل کار خواهد کرد.

آپگرید سگویت بیت کوین (SegWit یا Segregated Witness) یکی از مثال‌های برجسته در خصوص سافت فورک‌ها است. در این آپگرید، با استفاده از یک تکنیک جالب، فرمتی جدید در بلوک‌ها و تراکنش‌ها ایجاد می‌شود اما با این حال گره‌های قبلی می‌توانند با قانون جدید تعامل داشته باشند.

هارد فورک

موضوع برای هارد فورک کاملا برعکس سافت فورک است. تصور کنید می‌خواهیم قانون جدیدی ایجاد کنیم تا سایزهای بلوک‌ها از این پس به جای ۲ مگابایت، ۳ مگابایت باشند. زمانی که این تغییر ایجاد شد، گره‌های قدیمی به هیچ وجه قادر نیستند بلوک‌های ۳ مگابایتی جدید را بپذیرند و آن‌ها را رد می‌کنند؛ زیرا قوانین قدیمی باعث شده تا گره‌های قدیمی‌تر، قادر نباشد بلوک‌هایی بیشتر از حجم ۲ مگابایت را بپذیرند. بنابراین از آن جایی که بین قوانین قدیمی و جدید سازگاری وجود ندارد، بلاک چین به ۲ قسمت تقسیم می‌شود. گره‌هایی با قوانین قدیمی که نتوانسته‌اند با قوانین جدید سازگاری داشته باشند و گره‌هایی که با قوانین جدید عمل می‌کنند.