آینده بیت کوین یکی از موضوعاتی که در سال‌های گذشته اهمیت و جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. چه این دارایی دیجیتال روند صعودی داشته باشد چه در حالت اصلاح قرار داشته باشد، پیش بینی آینده بیت کوین بر اساس شاخص‌ها، تحلیل‌های بنیادی و روانی همواره یکی از خبرهای داغ دنیای ارزهای دیجیتال بوده است. در این مطلب از کوین نیک به تغییر ایدئولوژی سرمایه گذاران بیت کوین به مرور زمان می‌پردازیم.

یکی از روندهای کلیدی که منجر به بحث‌های مختلفی درباره آینده بیت کوین در سال ۲۰۲۰ شده است، بحث هودلینگ کاربران یا نگه‌داری طولانی مدت بیت کوین است. در خبرهای گذشته به این موضوع اشاره شده بود که با وجود کاهش قیمت بیت کوین به ۹٫۱۵۰ دلار و حتی پایین‌تر بسیاری از دارندگان بیت کوین نسبت به نگهداری بیت کوین کاملا خوشبین هستند.

برخی از تحلیلگران حوزه ارز دیجیتال اعتقاد دارند، اعتماد به نفس و رفتارهای خوشبینانه کاربران در بازار بیت کوین در دراز مدت مزایای زیادی برای بزرگترین ارز دیجیتال جهان خواهد داشت.

رافائل شولتز کرافت (Rafael Schultze-Kraft) مدیر فنی گلس‌نود (Glassnode) در یک پست توییتری توضیح داد که فعالیت‌های هودلینگ در بازار باعث شده است میانگین فاصله بین تغییرات قیمت مقداری (Coin Days Destroyed) این ارز به پایین‌ترین میزان خود یعنی ۵ روز کاهش پیدا کرده است که پیش از این در سال ۲۰۱۶ شاهد آن بودیم.

شاخص Coin Days Destroyed که به اختصار CDD نامیده می‌شود با ضرب تعداد بیت کوین‌های موجود در تراکنش با مدت زمانی (در واحد روز) که از آخرین استفاده آن‌ها در تراکنش می‌گذرد، محاسبه می‌شود. هر چه مقدار CDD پایین‌تر باشد نشان‌دهنده تعداد بیشتر هودل کنندگان طولانی مدت بیت کوین است. از این شاخص برای تشخیص و اندازه‌گیری احساسات سرمایه‌گذاران هم استفاده می‌شود.

همچنین کرافت اضافه می‌کند:

شاخص «Bitcoin Binary Coin Days Destroyed» که برابر است با تعداد روزهای سال که بیت کوین با تغییرات قیمتی مواجه بوده است نسبت به میانگین تاریخی، تا به حال به اندازه سال ۲۰۲۰ پایین نبوده است.

همچنین سطح ریسک رزرو بیت کوین (Bitcoin’s Reserve Risk level) که نشان‌دهنده نسبت پاداش به ریسک بازار بیت کوین برای سرمایه‌گذارن است، بسیار پایین است که نه اعتماد سرمایه‌گذاران به این بازار را نشان می‌دهد.

ایدئولوژی سرمایه گذاران بیت کوین

ایدئولوژی هوپلدینگ سرمایه گذاران بیت کوین

این مطلب راهم مطالعه کنید: سرمایه گذاری بلند مدت روی بیتکوین افزایش یافته است؛ آیا این کار سودمند است؟

هودلینگ طولانی مدت

پیش از اینکه نتیجه بگیریم کاربران بیت کوین به مرور زمان به بلوغ بیشتری دست پیدا کردند باید به عملکرد اولیه این ارز دیجیتال نگاهی بیندازیم.

در ابتدا سرعت نقل و انتقالات بیت کوین روی بلاک چین بیشتر بود، به این معنی که این ارز بیشتر در خارج از صرافی‌ها برای دریافت کالاها و خدمات مورد استفاده قرار می‌گرفت.

اما با گذشت زمان نقل و انتقال خارج از زنجیره و درون صرافی‌های ارز دیجیتال اهمیت بیشتری پیدا کرد و کاربران وقتی بازار روند نزولی داشت از بیت کوین برای خرید ارزهای دیگر استفاده کردند.

در حقیقت تحقیقات اخیر نشان می‌دهد، این موضوع مهر تاییدی برای این است که بیت کوین از نقطه‌ی حدس و گمان خارج شده و کاربران بیشتر نسبت به ارزش بیت کوین در آینده فکر می‌کنند تا جنبه سودآوری آن در زمان فعلی.

بنابراین می‌توانیم این گونه تحلیل کنیم که شاید به جای بلوغ بیشتر کاربران بیت کوین، این کابران جدید هستند که با ایده نگهداری طولانی مدت وارد این فضا می‌شوند به جای استفاده از آن برای خرید کالا و خدمات.

هنوز نمی‌توانیم بر اساس این شاخص‌ها با قطعیت بگوییم که بیت کوین در آینده سودآور است یا خیر، اما کاملا مشهود است که ایدئولوژی سرمایه‌گذاران فعلی بیت کوین با دیدگاه سرمایه‌گذاران قدیمی یکسان نیست.

منبع: ambcrypto